Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:02

Kinke schreef:
dat zegt niet zoveel....hoe warm stook je het dan in huis?

En hoe groot is het huis en wat voor huis. Scheelt ook nogal.

Muronia

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:06

Ik zit op zo'n 25 euro per dag nu, dat is bijna alleen stroom, gas gebruik ik alleen voor warm water en koken. Ik verwarm mijn hele (vrijstaande, vrij grote jaren '30) huis nu alleen met airco's en infrarood panelen. Het klinkt veel, maar het is zoveel minder dan vorig jaar, toen zat ik wel op 60-70 euro per dag en toen was het nog steeds koud in huis.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:16

Gister was mn duurste dag tot nu, 3,80.
Appartement onder het dak, op hoek, 56 m2, gebouw 6 jaar oud. Verwarming standaard op 15 graden: ben veel weg aan het werk of bij de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:11

Nielojram schreef:
LV19952 schreef:
Rijzen jullie energiekosten momenteel ook een beetje de pan uit met dit koude weer? Hier zitten we inmiddels al aan een verbruik van €20 per dag om het een beetje op normale temperatuur (19-20 graden) te houden overdag en savonds.

€20 per dag?? Dat ben ik tot nu toe kwijt deze week:

[ [url=m/Wz7Jvh.png]Afbeelding[/url] ]

Ja per dag… vrijstaande woning uit 1954 die vol in de wind ligt. Aanbouw waarvan de achterkant volledig van glas is, oude vloer nog er in die niet geïsoleerd is, veel thuis werken, dak niet geïsoleerd. Het koelt hier in huis ontzettend snel af. We hebben de thermostaat op 15 graden staan. Als we hem uit zouden zetten koelt het zo in 1 nacht tijd af van 20 graden naar 10 graden. We hebben het vorig jaar een paar keer uitgeprobeerd dus alleen in de nacht gebruiken we vaak al een €5-€6 gas.

We hebben zonnepanelen dus proberen zoveel mogelijk met de airco te stoken om gas te besparen. Maar de aircos zijn inmiddels ook al bijna aan vervanging toe. Het zijn vrij oude en niet meer de zuinigste.

Afbeelding

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:58

Ik zie hier dat we de afgelopen dagen voor het eerst flink meer gasverbruik hebben. We hebben een hybride warmtepomp en met de vorst heeft de cv moeten bijstoken. Op die dagen zitten wij ook op €20 per dag, andere dagen op €1,80. We hebben een twee-onder-een-kap van 160m2, uit 1960 maar alles vorig jaar geïsoleerd en met 14 zonnepanelen. Vloerverwarming staat hier altijd op 20 graden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:07

Hier ook 20 euro per dag met de kou, vooral electra, vrijstaand huis, 4/5 bewoners. Thuiswerken, veel wassen douchen. Beneden verwarmen via airco, maar boven ook wel een electrische kachel hier en daar en wat extra electrische devices

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:36

Lijkt mij op zich best netjes toch? rond de 20 euro voor mensen met een groot (vrijstaand) huis en meerdere bewoners + thuiswerken?
Ik zat met mijn 65m3 rijtjeshuis op ongeveer 8 kuub per dag met de kou, omgerekend en met elektriciteit erbij kostte dat 12 euro per dag. Ik ben alleen en hele dagen thuis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:16

Nou ja als men in het algemeen minder gas zou moeten gaan gebruiken valt de winst denk meer te halen bij de grotere en vrijstaande woningen?
Een klein appartement kan prima op een aangename temperatuur gehouden worden en verbruikt dan nog steeds minder gas dan een grote woning.
Het “we moeten állemaal een paar graden kouder” is dan denk niet helemaal perse waar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:32

Maar hoe dan? Wij stoken ook voor 15-20€ per dag in de winter en dan is het 19 graden.
Nog kouder vind ik echt te koud heb ik ondervonden sinds onze verwarming de afgelopen 3 weken stuk was. :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:42

Ben ik met je eens hoor, maar ik reageer op wat algemene opmerkingen dat we hier verwend zijn en dat we allemaal moeten wennen aan het nieuwe normaal van fris in huis. “23 graden graden is echt absurd warm, dat kan echt niet meer!” .. terwijl, als ik mijn huis op 23 graden hou verbruik ik nog steeds niet zoveel als een vrijstaande woning die in de wind ligt :j

Het gaat dan dus meer om de hoeveelheid, niet perse om de temperatuur denk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:01

Maar dan kunnen we het ook hebben over het gasverbruik van grote bedrijven? Die verbruiken nòg meer en daar valt dus nòg meer te besparen. Wij verbruiken volgens Oxxio al minder gas dan een appartement… moeten wij dan maar in 10 graden gaan zitten werken thuis terwijl mensen in appartementen hun woning tot 23 graden stoken omdat “de meeste besparing bij de vrijstaande huizen te behalen valt”?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:09

Ja en nee denk ik, wanneer in een groter huis ook meer mensen leven dan vind ik een hoger verbruik sowieso niet vreemd. Als ik de situatie van Fokfanaat als voorbeeld mag gebruiken dan lijkt mij dat netjes, 20 euro aan gas met 4/5 man. Zij verbruiken per persoon minder energie als ik in mijn eentje. Nu snap ik ook dat je zoiets niet letterlijk per persoon kan omrekenen, er wordt neem ik aan 1x daags gekookt en niet 4 a 5 keer, meerdere mensen zullen ook wel tegelijkertijd samen in dezelfde verwarmde kamer zitten enzovoorts. Ergens is dat ook een goede manier om zuinig om te gaan met energie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:17

Is ook geen 20 euro aan gas trouwens, vooral electra.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:27

Cer schreef:
Ben ik met je eens hoor, maar ik reageer op wat algemene opmerkingen dat we hier verwend zijn en dat we allemaal moeten wennen aan het nieuwe normaal van fris in huis. “23 graden graden is echt absurd warm, dat kan echt niet meer!” .. terwijl, als ik mijn huis op 23 graden hou verbruik ik nog steeds niet zoveel als een vrijstaande woning die in de wind ligt :j

Maar dat is hetzelfde argument als ‘ik heb geen kinderen dus kan wel de hele wereld rondvliegen’ :+

Als we alles maar bij een ander leggen wordt het nooit wat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:35

fokfanaat schreef:
Is ook geen 20 euro aan gas trouwens, vooral electra.

Daar ging ik ook van uit, ik schreef het alleen verkeerd, oeps :o , de 12 euro van mij is ook alles samen :)
Mijn verbruik van afgelopen donderdag was bijvoorbeeld:
Gas 7,24m3, twv 10,33 euro
Stroom 3kwh twv 1,14 euro
Totaal 11,90 euro aan energiekosten, voor mij 2 dagen geleden.

Ik denk dat jij al een stuk verder op weg bent met verbeteringen om het energieverbruik te beperken, met name doordat jullie al zo veel minder gas verbruiken door met stroom te verwarmen.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 13-01-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:37

Donderdag zaten wij op 60 kWh electra en 6m3 gas

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:53

verootjoo schreef:
Cer schreef:

Maar dat is hetzelfde argument als ‘ik heb geen kinderen dus kan wel de hele wereld rondvliegen’ :+

Als we alles maar bij een ander leggen wordt het nooit wat.

Ja dat is dus ook precies niet wat ik schrijf he :)

Geldt ook voor LV19952. Dat is dus wat je er zelf in leest :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:33

Mijn contract loopt volgende maand af en ik zit nu nog bij de Essent. Ik kreeg het bericht dat ik mijn termijn moest verhogen naar 120 euro omdat ik anders moet bijbetalen.
Ben benieuwd of ik nog wat krijg van die 1,5 maand en een beetje.
Reken op niks.

Benedenburen zijn nog steeds in het buitenland en die stookten altijd wel heel hard. Dat merk je wel.

Hoop dat het snel warmer gaat worden

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:09

Ik kreeg vorig najaar een bericht van Vattenfal dat we onze maandelijkse termijn wel konden verlagen naar €21, wat ik wel erg laag vond. Dus we hebben onze maandtermijn van € 540 verlaagd naar €100.
Wel hebben we sinds april vorig jaar 30 zonnepanelen op de schuur liggen.
Nu heb ik van de week een bericht gekregen dat we ons maandbedrag kunnen terug brengen naar € 54.
Echt ik snap niets van hun berekeningen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:31

Ik betaal trouwens nu nog 107 euro. Vast tarief

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:03

ikkeniet schreef:
Ik kreeg vorig najaar een bericht van Vattenfal dat we onze maandelijkse termijn wel konden verlagen naar €21, wat ik wel erg laag vond. Dus we hebben onze maandtermijn van € 540 verlaagd naar €100.
Wel hebben we sinds april vorig jaar 30 zonnepanelen op de schuur liggen.
Nu heb ik van de week een bericht gekregen dat we ons maandbedrag kunnen terug brengen naar € 54.
Echt ik snap niets van hun berekeningen.

Ja, dit krijg ik ook steeds terug van Vattenfall. Vorig jaar 3 maanden 22 euro betaald omdat zij dat zelf hadden aangepast en daarna heb ik het verhoogd naar 100 pm omdat ik het niet vertrouwde. In die maanden had ik verbruik van rond de 100 euro. Vorige maand heb ik 630 teruggekregen van het hele jaar, dus hun berekening kwam wel in de buurt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:48

Je hoeft niet mee te gaan in de suggestie van Vattenfall, he?
Ze zijn niet het enige energiebedrijf dat de voorschotten iets te hoog wil vaststellen - gratis geld voor het bedrijf!
Oftwel: spaar liever zelf op de bank, dan krijg je nog wat rente. Bij Vattenfall niet :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:57

LV19952 schreef:
Rijzen jullie energiekosten momenteel ook een beetje de pan uit met dit koude weer? Hier zitten we inmiddels al aan een verbruik van €20 per dag om het een beetje op normale temperatuur (19-20 graden) te houden overdag en savonds.

Wanneer ik nog met gas zou verwarmen dan zou ik nu zeker rond de €€15 per dag zitten. En dan alleen de benedenverdieping.

Ik verwarm alleen beneden. Woonkamer en keuken. Ik vind het onzin om slaapkamers te verwarmen waar niemand is of waar je lekker warm onder de dekens slaapt.
Verwarm de benedenverdieping nu 24/7 met de airco voor max €5. Gisteren was ik voor 24 uur €3,40 kwijt. Snachts op 18 graden. Overdag op 20 a 21 C⁰.
Gebruik alleen nog gas voor het warme water.
Betaal rond de €70 per maand (€840 voor een jaar) voor dynamisch bij de anwb en Ik krijg rond de €300 terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:29

*schopje*

Zijn er nog mensen die kort geleden zijn overgestapt en hebben uitgezocht wat het voordeligste vaste contract is met zonnepanelen? En welke leverancier betrouwbaar is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:35

Ik ben nu op zoek om over te stappen naar een contract zonder zonnepanelen.

Maar als het om een leverancier gaat dan zal ik niet naar die onbekende namen gaan. Er zitten echt een paar cowboys tussen op het moment.