[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 07:45

En wij met ons rijtjeshuis. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:00

En wij met onze twee onder een kapper, die we net verkocht hebben ;-) dank jullie wel.
Dit was echt onze droom en ik ben ieder dag nog weer blij dat we het gewoon echt gaan waarmaken. Een van de redenen dat het betaalbaar is, is de plaats waar het ligt. Stond van oudsher slecht bekend, dus nog steeds lage prijzen in die omgeving. Een andere is dat er achterstallig onderhoud zit aan de woning, en boktor in de schuren...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:24

Wauw erg gave huizen komen hier voorbij zeg! :j

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:30

Wauw wat een gaaf huis Wendy! Maar zo zie je maar weer hoe nietszeggend foto's kunnen zijn, dat achterstallig onderhoud zie je er niet aan af. Sec jullie hebben ook een prachtig huis gekocht zeg! Ons huis komt als het allemaal definitief rond is, wil er graag mee pronken maar eerst zorgen dat het echt van ons is! Verwachten een dezer dagen de aanvraag eruit te kunnen doen. Ben benieuwd.

Zijn wel alvast nieuwe meubels aan het shoppen, hebben de bank verkocht voor we zijn verhuisd en vanwege de levertijd moeten we nu alvast iets gaan regelen. Leukleuk :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:52

Wij hebben hopelijk volgende maand een afspraak bij onze makelaar. Hier wordt het voorlopig koopcontract besproken (mocht ook wel ze hebben maand geleden ons bod geaccepteerd) en offerte van de bank. Erg spannend! Hoop dat het snel doorgaat dan woon ik op 1 km afstand van het werk (vriend 3.6). En vallen er een hoop benzine kosten weg.

Komen mooie paleisjes hier voorbij!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:44

Wow dat is wel een heel gaaf huis Wendy!!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:26

Potverdikke vorige week mail van de hypotheekadviseur waar we nogal van in de stress schoten, ineens leek het alsof we de hypotheek die we nodig hadden, niet konden krijgen maar €23.000 minder. Hebben wel wat eigen geld maar aangezien we al rekening hadden gehouden met een deel wat we in de hypotheek wilden steken, zou dat betekenen dat we alles erin moeten steken en dat we dan dus 0 buffer overhouden... Dus ff stress, bleek het uiteindelijk om het meest gunstige verhaal te gaan omdat we tegen de adviseur hadden gezegd wat we maximaal in het huis konden steken en hij dat heeft meegenomen. De daadwerkelijke hypotheek kon ook hoger, dus aangegeven dat dat wel nodig was.

Kwam er net een mail van de adviseur dat met de taxatiewaarde meegenomen en alles, we toch op het bedrag uitkomen van die €23.000 minder, dat ie daar de aanvraag op wilde doen. Want dat was de meest gunstige rente. Verdorie, dat was dus niet de bedoeling. Dus nu even afwachten wat voor maandlasten er dan bij een minder gunstige rente hoort, of dat haalbaar is. Baal er wel een beetje van, hebben dat huis gekocht op met een idee van wat we konden lenen en welke maandlasten daarbij hoorden, maar hoop toch wel dat daar nu niet ineens drastisch verandering in komt. Kunnen het alsnog wel betalen, maar dan zullen we de tafel die we gisteren hebben besteld, af moeten zeggen en een bank van MP moeten halen want een nieuwe bank kunnen we dan niet meer betalen. Laat staan dat er geld is om een auto te vervangen als die in de soep loopt...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:03

Pfoe spannend Tamara !

Hier ook spannend, volgende Weel maandag hebben er de eerste kijker! Zaten toevallig bij de makelaar toen er gebeld werd. Alleenstaande vrouw die al bezig is met financieringsaanvraag :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:10

Ow das ook spannend Anouk! En dan evt die neef? Zou toch super zijn zeg, als daar al een koper tussen zit :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:17

Nee, een totaal onbekende :) !

Als het zo snel verkocht is zou super zijn :))

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:17

Leuk hoor Anouk! Hopelijk bevalt het die vrouw wat. :)

Wij gaan straks voor de 2e keer kijken bij het zelfde huis. Nemen nu mensen mee zodat zij ook een beetje kunnen oordelen etc.
Ben benieuwd...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:22

Veel plezier Sanne !

Ik moet bekennen dat ik wel spannend vind zo snel allemaal :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:57

Tamara schreef:
Potverdikke vorige week mail van de hypotheekadviseur waar we nogal van in de stress schoten, ineens leek het alsof we de hypotheek die we nodig hadden, niet konden krijgen maar €23.000 minder. Hebben wel wat eigen geld maar aangezien we al rekening hadden gehouden met een deel wat we in de hypotheek wilden steken, zou dat betekenen dat we alles erin moeten steken en dat we dan dus 0 buffer overhouden... Dus ff stress, bleek het uiteindelijk om het meest gunstige verhaal te gaan omdat we tegen de adviseur hadden gezegd wat we maximaal in het huis konden steken en hij dat heeft meegenomen. De daadwerkelijke hypotheek kon ook hoger, dus aangegeven dat dat wel nodig was.

Kwam er net een mail van de adviseur dat met de taxatiewaarde meegenomen en alles, we toch op het bedrag uitkomen van die €23.000 minder, dat ie daar de aanvraag op wilde doen. Want dat was de meest gunstige rente. Verdorie, dat was dus niet de bedoeling. Dus nu even afwachten wat voor maandlasten er dan bij een minder gunstige rente hoort, of dat haalbaar is. Baal er wel een beetje van, hebben dat huis gekocht op met een idee van wat we konden lenen en welke maandlasten daarbij hoorden, maar hoop toch wel dat daar nu niet ineens drastisch verandering in komt. Kunnen het alsnog wel betalen, maar dan zullen we de tafel die we gisteren hebben besteld, af moeten zeggen en een bank van MP moeten halen want een nieuwe bank kunnen we dan niet meer betalen. Laat staan dat er geld is om een auto te vervangen als die in de soep loopt...

Jemig... ik vind eerlijk gezegd ook niet helemaal normaal....
Hoe kun je nou een dergelijke aanvraag gaan indienen als adviseur zijnde?
Als er al geen nieuwe tafel of bank vanaf kan... dan vind ik dit een nogal gedurfde aanvraag :=

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:10

Denk dat hij niet helemaal heeft onthouden wat lief vorige week aan de telefoon heeft gezegd over dat dat niet haalbaar was, iets anders kan ik niet bedenken :n Geweldige vent, maar loopt al een tijdje op randje ziektewet omdat ie veel te druk is en dan ga je steken laten vallen... Omdat we verder heel tevreden zijn over hem, toch gebleven maar dit soort dingen maken het wel ff lastig.

Het wordt iig opgelost, hij gaat nu een aanvraag doen voor een hypotheek waarbij we er zelf minder in hoeven te steken en dan blijft er genoeg buffer over. En dan kon het volgens hem nog steeds met een gunstige rente, ook omdat de rente afgelopen week weer is gedaald. Hij had vooral een pakket uitgezocht met een zo gunstig mogelijke rente, hartstikke fijn natuurlijk, maar dus ff dat puntje van helemaal geen geld overhouden over het hoofd gezien :+

Krijgen vandaag of morgen het advies binnen en dan kan de aanvraag de deur uit, dus er is nog niets definitief aangevraagd :)

Anouk herkenbaar hoor, vond dat ook megaspannend ineens! Bij ons ging het echt hard, zaterdag online, maandag telefoontje voor 1e bezichtiging, dinsdag 1e bezichtiging, dinsdag erop 2e, woensdag een bod en donderdag rond. Tussendoor wel andere kijkers maar die visten dus achter het net. Wisten niet wat ons overkwam! Waren ook nog niet echt wezen kijken naar een huis dus dat maakte het ook spannend, geen idee hoe het verder zou gaan lopen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:00

Zetten jullie de rente ook langer vast? Wij zetten hem waarschijnlijk direct voor 30 jaar vast ivb de lage rente.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:28

wij hebben hem 20 jaar vast gezet , 30 vonden we te lang ivm toch nog een keer wat anders kopen in de toekomst etc etc en tegen de tijd dat we 20 jaar verder zijn hebben we ook al weer dermate veel afgelost dat eventuele hogere rente niet direct een drama is

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:41

Ik heb hem maar 5 jaar vastgezet. Punt is dat ik hier waarschijnlijk niet lang blijf wonen, ongeveer een jaar of 4/5. Daarna ga ik of niet opnieuw kopen, of naar een duurder huis (afhankelijk wat ik ga doen met werk natuurlijk). Dus sowieso een nieuwe hypotheek afsluiten. Zonde om dan duurdere rente te gaan betalen die ik mogelijk niet ga gebruiken.

Mocht ik wel langer blijven wonen hanteert mijn hypotheekverstrekker maar 1 rentelijst, waardoor ik geen idioot hoge rente op mijn dak krijg, maar gewoon die rente die nieuwe klanten ook krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:53

Dertig jaar?! Ik vind 20 jaar al lang. Plus dat die rente in verhouding nog helemaal niet zo laag staat. Ik heb een deel variabel, en de rest staat 7 jaar vast. Was toen een actiekorting van 0,4% op het zevenjaarstarief, dat kwam wel mooi uit. Net als Shiloh ga ik hier mijn pensioengerechtigde leeftijd hier niet halen, ik heb dan ook geen behoefte aan zo'n lange periode van zekerheid.

Ook ING hanteert maar 1 tarief, dus geen verschil als ik tzt hier nog wel woon en de boel moet herzien. Hypotheek mag bij verkoop van de woning tussentijds boetevrij afgelost worden, dus als ik de zeven jaar niet volmaak in dit huis is er nog geen probleem.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:46

Berdien wat zou jij adviseren in ons geval, nu we het huis gekocht hebben waar we oud in willen worden? Zijn nu aan het rekenen voor 10 jaar vast, probleem om het langer vast te zetten is waarschijnlijk de hoogte van de maandlasten die dan niet meer haalbaar zijn icm willen aflossen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:31

Ik denk dat wij de rente voor 10 jaar zouden vast zetten. Vind 30 jaar wel heel lang.. je weet nooit wat er nog kan veranderen. Kan natuurlijk een voordeel zijn om het nu zo lang vast te houden want de rente is inderdaad laag nu. :j

Wij zijn de 2e keer bij het huis wezen kijken en zijn eigenlijk nog steeds wel enthousiast. Even kijken wat de volgende stappen zullen zijn. Is het gek als je een eventuele derde keer gaat kijken? Moet veel aan geverfd worden maar dat hebben we er wel voor over. Er hoeft niet verbouwd te worden, maar het is wel een opknappertje.

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe veel jullie aan waterlast en energie/gas betalen per maand.
Ben nu aan het kijken hoe veel dat is bij het nieuwe huis, maar weet niet helemaal wat 'normaal' is.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:52

Sanne ik zou eens op energievergelijkingssites gaan kijken wat gemiddeld is voor jullie situatie. Wij kwamen uit een rijtjeshuis uit de jaren 60 van 120m2 met enkel glas en stalen kozijnen en waren €120 aan voorschot kwijt. Gaan naar een tweekapper van 150m2 uit 2000, goed geïsoleerd, met vloerverwarming en zijn wrs straks €150 kwijt. Isolatie doet veel, maar woonsituatie dus ook. Is ons overigens voorgerekend door het bedrijf dat ons via onze makelaar heeft benaderd.

Overigens kan een derde keer kijken prima hoor :j Maar heb je ook voor ogen wat je dan een derde keer wilt zien? Waar twijfel je nog over, wat wil je nogmaals zien, waar wil je nog achter komen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:55

Hier ook 10 jaar vastgezet. Vond t verschil te groot.... en over 10 jaar zien we wel weer verder.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:56

we twijfelen ook nog over 20 of 30. sowieso wordt het minimaal 20 met oog op kinderen dan weten we een geruime tijd wat we kwijt zijn. We hebben een huis waar we tot we bejaard zijn in kunnen wonen. Zal morgen vragen aan de makelaar hoe het zit met 30jaar vast en evt. verkopen van het huis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:01

wij wilden ook gewoon zekerheid voor een lange periode, maar 30 ging ons echt te ver, zo lang willen we hier nou ook echt weer niet zitten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:34

Tamara, stel dat over tien jaar de rente 2% hoger staat. Verwacht je dat dan op te kunnen brengen? Geplande aflossingen meegenomen? Als je dan geen problemen verwacht, dan kun je de rente rustig voor tien jaar vastzetten. Als nu langer vast zetten te hoge maandlasten oplevert moet je dat gewoon niet doen. Met tien jaar heb je écht wel een hele lange periode van zekerheid hoor, daar is niks mis mee :)