Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:04

Ik meld me ook. Ik ga binnenkort ook verhuizen en wil direct privacy creëren.

Nu moet ik 48 meter afzetten dus ik ben op zoek gegaan naar een haag die enigszins betaalbaar is. Ik kom toch uit op een coniferenhaag. Nu kan ik nog kiezen tussen de thuja occidentalis Brabant, ook wel Westerse levensboom genoemd of de thuja picata Atrovirens, ook wel reuzenboom genoemd.
Heeft iemand hier ervaring met deze soorten? Voor mijn gevoel heeft de Brabant mooiere kleuren of zie ik dat verkeerd?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:47

Electra63 schreef:
Ik zag dit topic voorbij komen en wil graag meelezen, vooral om te leren.
Ik ga van een bovenwoning van 3 verdiepingen met 3 balkons in de stad naar een gelijkvloerse bungalow met tuin van 950 m3, incl. vijver en wat (fruit-) bomen. Ik weet echt niets van tuinieren.

Dus ik hoop hier af en toe een vraag te kunnen stellen :o

Wat heerlijk! Ik heb in het begin veel boeken en tijdschriften over tuinieren gelezen. Heb er veel aan gehad :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:55

eekhoornerik schreef:
Electra63 schreef:
Ik zag dit topic voorbij komen en wil graag meelezen, vooral om te leren.
Ik ga van een bovenwoning van 3 verdiepingen met 3 balkons in de stad naar een gelijkvloerse bungalow met tuin van 950 m3, incl. vijver en wat (fruit-) bomen. Ik weet echt niets van tuinieren.

Dus ik hoop hier af en toe een vraag te kunnen stellen :o

Wat heerlijk! Ik heb in het begin veel boeken en tijdschriften over tuinieren gelezen. Heb er veel aan gehad :j

De vorige bewoners hebben tuinboeken achtergelaten.
De tuin is redelijk naar mijn zin.
Ik wil een paar dingen veranderen.
Een klein stukje (5 m. Ongeveer) moet nog omheind worden ivm de privacy.
Ik moet vooral leren hoe ik de planten onderhoud.
Er staan bijv. heel veel hortensia's. En u vraag ik me af, omdat het nu zo zacht weer is, wanneer ik die oude bloemen er uit moet halen? Op Google lees ik in maart.
En ik wil graag een olijvenboom en een vijgenboom erbij.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:59

Aan dat is fijn! Toevallig heb ik gister de oude bloemen uit de hortensia’s geknipt en mijn struikroos gesnoeid. Maar ik moet zeggen dat ik het na al die jaren nu meer op gevoel doe dan op de kalender.

@Fitzoy, de Brabant is inderdaad mooier van kleur. Het is wat lichter groen. Ik zou nooit voor een erg donkere haag gaan, dat kan zo somber worden. Wij hebben de Thuja Smaragd vanwege de vorm en mooie kleur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:35

eekhoornerik schreef:
Aan dat is fijn! Toevallig heb ik gister de oude bloemen uit de hortensia’s geknipt en mijn struikroos gesnoeid. Maar ik moet zeggen dat ik het na al die jaren nu meer op gevoel doe dan op de kalender.

Ik ga er pas eind vd maand wonen, is begin maart dan niet te laat om de oude bloemen er uit te knippen?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:57

Vraagje, ik heb vorige week bloembollen gekocht, maar zie nu dat pootperiode september-november is, gaat dat nog wat worden als ik die nu poot,of kan ik ze beter bewaren tot de pootperiode? En als ik ze ga bewaren, hoe kan ik dat dan het beste doen?

Verder ook wat bollen te planten in maart, maar gezien de natuur nu voorloopt, dan ook al eerder poten?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:58

Electra63 schreef:
eekhoornerik schreef:

Ik ga er pas eind vd maand wonen, is begin maart dan niet te laat om de oude bloemen er uit te knippen?

Nee denk het niet, alleen goed oppassen dat je niet in het nieuwe spul knipt. En dat is een stuk makkelijker om te doen als er nog geen jong groen in zit :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:31

Bedankt !
Ik ga eens kijken of ik eerder al wat kan doen

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:39

Rintah schreef:
Vraagje, ik heb vorige week bloembollen gekocht, maar zie nu dat pootperiode september-november is, gaat dat nog wat worden als ik die nu poot,of kan ik ze beter bewaren tot de pootperiode? En als ik ze ga bewaren, hoe kan ik dat dan het beste doen?

Verder ook wat bollen te planten in maart, maar gezien de natuur nu voorloopt, dan ook al eerder poten?
niemand? :? {:}

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:23

Gewoon de grond in doen, daar hebben ze meer kans dan een zekere dood in de kast.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:03

Als ik op een onhandig moment bloembollen tegen kom
Dan gaan ze bij mij gewoon de grond in en meestal komen ze gewoon boven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:05

Stop losse bloembollen ongeacht het jaargetijde gewoon in de grond. Behalve dan de niet winterharde

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:17

eekhoornerik schreef:
Nooit geweten, maar nu je het zegt. Er groeit echt niets onder de haag, geen enkel onkruid.
De border voor de haag doet het wel goed, maar ik bemest in het voorjaar altijd flink en gooi er daarnaast ook nieuwe voedende tuingrond op.

Bij mij groeit de hedera gewoon heerlijk rond de coniferen. Beide verschrikkelijk spul.

Er is trouwens ook groenblijvende kamperfoelie. Ruikt heerlijk en prachtige bloemen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:19

Electra63 schreef:
Er staan bijv. heel veel hortensia's. En u vraag ik me af, omdat het nu zo zacht weer is, wanneer ik die oude bloemen er uit moet halen? Op Google lees ik in maart.

Oude bloemen heb ik grotendeels vorig weekend weggeknipt, en sommige hortensia's knip ik dit weekend. Meestal wacht ik even tot er genoeg nieuwe scheuten onder zitten, maar met hortensia's komt het niet zo precies hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:30

Matheno schreef:
Electra63 schreef:

Oude bloemen heb ik grotendeels vorig weekend weggeknipt, en sommige hortensia's knip ik dit weekend. Meestal wacht ik even tot er genoeg nieuwe scheuten onder zitten, maar met hortensia's komt het niet zo precies hoor.

Moet ik dan alleen de oude bloemen weghalen? Of ook sommige stelen kort knippen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:34

Electra63 schreef:
Moet ik dan alleen de oude bloemen weghalen? Of ook sommige stelen kort knippen?

Persoonlijk knip ik altijd tot net boven de nieuwe scheuten, tenzij ze natuurlijk heel erg uit verhouding zijn. Dan knip ik ze rigoureus in goed model; maar heb je wel een jaartje mindere bloei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:42

Matheno schreef:
Electra63 schreef:

Persoonlijk knip ik altijd tot net boven de nieuwe scheuten, tenzij ze natuurlijk heel erg uit verhouding zijn. Dan knip ik ze rigoureus in goed model; maar heb je wel een jaartje mindere bloei.

Ok, dank je wel !!
Ik ga eens kijken, morgen.

Ik heb ook druivenranken. Daar hangen nog zwarte (rotte) trossen druiven in. Die kan Ik er zeker ook gewoon uit knippen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:08

De druif zou ik nog even wachten met snoeien zelf, maar de trossen hadden misschien al beter voor de winter eraf gekund.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:17

Electra63 schreef:
Ok, dank je wel !!
Ik ga eens kijken, morgen.

Ik heb ook druivenranken. Daar hangen nog zwarte (rotte) trossen druiven in. Die kan Ik er zeker ook gewoon uit knippen?

Druiven vereisen iets meer werk. De rotte trossen kun je wel wegknippen, maar beter niet het hout wegsnoeien nu, anders heb je kans dat ie "dood bloedt" (als je wel houtige delen wilt snoeien dan kun je dat het beste einde van het jaar doen).

Wat ik zelf doe: November/december snoei ik alle uitgelopen takken waar trossen aangezeten hebben terug naar de hoofdstam. In de zomer kun je de nieuwe scheuten eventueel terugsnoeien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:04

Dank je wel voor jullie tips. +:)+ +:)+

Vorige bewoners zijn in oktober verhuisd en wij hebben in december de sleutel gekregen, maar zijn druk met de verbouwing. Over 2 weken gaan wij erin en willen dan wat aan de tuin gaan doen.
Waarschijnlijk huren wij wel een tuinman in voor advies en wat kleine aanpassingen die snel nodig zijn (een paar meter omheining, hekje om de vijver) en voor wat achterstallig onderhoud.
Maar ik kan dan wel alvast de dode bloemen uit de hortensia's knippen, dat zijn er best veel namelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:31

Ik heb gisteren de oude bloemen uit de hortensia's gehaald. En ze geknipt net boven de nieuwe knoppen.
Toen kwam ik nog meer struiken en bomen tegen vol met oude bloemen en nieuwe knoppen. Die heb ik maar op dezelfde manier aangepakt.
Omdat de meeste planten en bomen kaal zijn, vind ik het moeilijk om te weten welke het zijn..... dat is moeilijk te googlen nu.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:40

Oh ik zet even een stipje hier! Onze nieuwe toekomstige tuin is op het moment echt nog een jungle.. Eigenlijk willen we er niet te veel tijd/geld in gaan steken.. maar mooie tegels zijn tegenwoordig ook al een godsvermogen..

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:49

Ik ga ook even volgen , wij zijnafgelopen zomer verhuisd, maar nog niets aan de tuin gedaan..( buiten struiken en bak van hun varken er uit halen.. de boom ( japanse es) wil ik graag houden,de overkapping wil ik graag vernieuwen witte schuur/ tuinhuis blijftstaanAfbeelding

Afbeelding

Ik wil wel graag groen, gras maar niet te strak .
Appelboom mag ook blijven

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:08

Hebben jullie in NL ook data voor het snoeien? Hier in Duitsland moet de grove snoei ten laatste eind februari doorgevoerd zijn. Vanaf 1 maart zijn alleen nog kleinere snoeibeurten om de grootste uitwassen te beperken en de boel in vorm te houden toegestaan. Dit om de broedende vogels te beschermen.
Dus heb ik gisteren van het mooie weer voor de storm geprofiteerd om nog snel een paar bomen te snoeien.

Hoe is dat in NL geregeld?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:22

Snoeien weet ik eigenlijk niet, wel dat je tussen maart en eind juni niet mag kappen (tenzij nood).