Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Ik zag dit topic voorbij komen en wil graag meelezen, vooral om te leren.
Ik ga van een bovenwoning van 3 verdiepingen met 3 balkons in de stad naar een gelijkvloerse bungalow met tuin van 950 m3, incl. vijver en wat (fruit-) bomen. Ik weet echt niets van tuinieren.
Dus ik hoop hier af en toe een vraag te kunnen stellen
eekhoornerik schreef:Electra63 schreef:Ik zag dit topic voorbij komen en wil graag meelezen, vooral om te leren.
Ik ga van een bovenwoning van 3 verdiepingen met 3 balkons in de stad naar een gelijkvloerse bungalow met tuin van 950 m3, incl. vijver en wat (fruit-) bomen. Ik weet echt niets van tuinieren.
Dus ik hoop hier af en toe een vraag te kunnen stellen
Wat heerlijk! Ik heb in het begin veel boeken en tijdschriften over tuinieren gelezen. Heb er veel aan gehad
eekhoornerik schreef:Aan dat is fijn! Toevallig heb ik gister de oude bloemen uit de hortensia’s geknipt en mijn struikroos gesnoeid. Maar ik moet zeggen dat ik het na al die jaren nu meer op gevoel doe dan op de kalender.
Electra63 schreef:eekhoornerik schreef:Aan dat is fijn! Toevallig heb ik gister de oude bloemen uit de hortensia’s geknipt en mijn struikroos gesnoeid. Maar ik moet zeggen dat ik het na al die jaren nu meer op gevoel doe dan op de kalender.
Ik ga er pas eind vd maand wonen, is begin maart dan niet te laat om de oude bloemen er uit te knippen?
Rintah schreef:niemand?Vraagje, ik heb vorige week bloembollen gekocht, maar zie nu dat pootperiode september-november is, gaat dat nog wat worden als ik die nu poot,of kan ik ze beter bewaren tot de pootperiode? En als ik ze ga bewaren, hoe kan ik dat dan het beste doen?
Verder ook wat bollen te planten in maart, maar gezien de natuur nu voorloopt, dan ook al eerder poten?
eekhoornerik schreef:Nooit geweten, maar nu je het zegt. Er groeit echt niets onder de haag, geen enkel onkruid.
De border voor de haag doet het wel goed, maar ik bemest in het voorjaar altijd flink en gooi er daarnaast ook nieuwe voedende tuingrond op.
Electra63 schreef:De vorige bewoners hebben tuinboeken achtergelaten.
De tuin is redelijk naar mijn zin.
Ik wil een paar dingen veranderen.
Een klein stukje (5 m. Ongeveer) moet nog omheind worden ivm de privacy.
Ik moet vooral leren hoe ik de planten onderhoud.
Er staan bijv. heel veel hortensia's. En u vraag ik me af, omdat het nu zo zacht weer is, wanneer ik die oude bloemen er uit moet halen? Op Google lees ik in maart.
En ik wil graag een olijvenboom en een vijgenboom erbij.
Matheno schreef:Electra63 schreef:De vorige bewoners hebben tuinboeken achtergelaten.
De tuin is redelijk naar mijn zin.
Ik wil een paar dingen veranderen.
Een klein stukje (5 m. Ongeveer) moet nog omheind worden ivm de privacy.
Ik moet vooral leren hoe ik de planten onderhoud.
Er staan bijv. heel veel hortensia's. En u vraag ik me af, omdat het nu zo zacht weer is, wanneer ik die oude bloemen er uit moet halen? Op Google lees ik in maart.
En ik wil graag een olijvenboom en een vijgenboom erbij.
Oude bloemen heb ik grotendeels vorig weekend weggeknipt, en sommige hortensia's knip ik dit weekend. Meestal wacht ik even tot er genoeg nieuwe scheuten onder zitten, maar met hortensia's komt het niet zo precies hoor.
Matheno schreef:Electra63 schreef:Moet ik dan alleen de oude bloemen weghalen? Of ook sommige stelen kort knippen?
Persoonlijk knip ik altijd tot net boven de nieuwe scheuten, tenzij ze natuurlijk heel erg uit verhouding zijn. Dan knip ik ze rigoureus in goed model; maar heb je wel een jaartje mindere bloei.
Electra63 schreef:Ok, dank je wel !!
Ik ga eens kijken, morgen.
Ik heb ook druivenranken. Daar hangen nog zwarte (rotte) trossen druiven in. Die kan Ik er zeker ook gewoon uit knippen?