Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:47

Maar de opbrengst van panelen is toch gewoon altijd minder in de winter?
Daar zijn genoeg tabellen over te vinden.
Afbeelding
Ik mis nog wel vaak het denken of het niet handiger is om de minder gunstige kant te nemen die dan bv wel avondzon heeft waardoor je gelijktijdig gebruik beter verdeeld krijgt.

Chawi

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:27

Dat hebben wij dus, met het oog op het afbouwen van de salderingsregeling. De zonnepanelen verdeeld op ochtend, middag en avondzon.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:59

Ja uiteraard is de opbrengst in de winter veel minder. Maar ik bedoel dat okt t/m dec 2023 echt veel slechter is dan okt t/m dec 2022. Superveel regen. Hier ook panelen op ochtend, middag en avondzon. Totaal 2022 5253 kw opgewekt vs 4630 nu in 2023.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:59

Tja, het weer he?
Vorig jaar gingen we veel droger en met veel minder wolken de winter in ;)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 18:40

Tieme schreef:
Zijn je apparaten wel zuinig? Dat scheelt ook een hele hoop.
Ik zit op dit moment voor vandaag op 6.4 kwh voor:
- airco staat aan en heeft boel verwarmd van 16 naar 21 C. Blijft nu aan
- airfryer 15 min
- koelvriescombinatie en oude kleine vriezer continu aan.
- 1 lange ronde vaatwasser
- 4 wassen normaal programma
- 1x droger en is nu halverwege 2e ronde
Totale kosten aan stroom tot nu toe €1,15

Heel eerlijk ik heb geen idee wat mijn apparaten verbruiken.
Ik heb geen P1 meter en budgetenergie.nl loopt een aantal dagen achter.
Ik kan mijn droger niet uitstellen want ik moet de knop indrukken zodra de stroom erop staat.
Zelfse geldt voor de wasmachine (A+++).
Verder een oude vaatwasser die we nog willen vervangen.

Koelkast en vriezer staan 24/7 aan dus dat is elke dag t zelfde en reken ik niet mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:17

De koelkast en vriezer gebruiken uiteraard niet elke dag hetzelfde. Als jij de deur de ene dag 100x open doet en de andere dag niet, dan maakt dat verschil. Idem met de omgevingstemperatuur. Als het 35graden is, dan kost het uiteraard meer moeite om het eten koel te houden dan wanneer l het 19graden is :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:57

Sanet schreef:
De koelkast en vriezer gebruiken uiteraard niet elke dag hetzelfde. Als jij de deur de ene dag 100x open doet en de andere dag niet, dan maakt dat verschil. Idem met de omgevingstemperatuur. Als het 35graden is, dan kost het uiteraard meer moeite om het eten koel te houden dan wanneer l het 19graden is :)

Dat snap ik maar het verschil zal geen 10kw meer tussen een weekend en een doordeweekse dag zijn in dezelfde week.

Ik kwam wel de wasmachine specificaties tegen maar daar wordt ik niet veel wijzer van wat nou het zuinigste progamma is om te gebruike n.
Afbeelding
En kwam dit schema tegen maar is dit dan dus het verbruik van het hele progamma?
Afbeelding
Als dit het verbruik is van het hele progamma is dat verwaarloosbaar.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:18

Ik hoop dat dit het juiste topic is om deze vraag te stellen:

Binnenkort verhuis ik naar een hoekwoning met zonnepanelen (2200 kwh per jaar) en energielabel C. Gasaansluiting voor verwarmen en douchen en koken elektrisch. Welke energieleverancier zouden jullie aanraden voor een eenpersoonshuishouden?

Op dit moment huur ik all in vanwege gedeeld verbruik met anderen, daardoor heb ik geen zicht op mijn huidige verbruik. Verwacht geen grootverbruiker te zijn met een fulltime kantoorbaan (1,5 dag thuiswerk), 's avonds de paardenhobby buiten de deur. temperatuur op max. 18 graden in huis ben ik ook al gewend met mijn slecht geïsoleerde huurappartement :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:41

Begin eens bij 800-1.000m3 gas en 1.500kWh elektra verbruik per jaar.
Denk dat je dan al vrij ruim zit.
Voor de keuze van de energieleverancier maakt voor jou de teruglever-vergoeding veel uit.
Nou ja, vul maar in bij gaslicht.com, dan komt daar vast wel een goede aanbieder voor je uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:37

Kreeg vandaag een mail van de ANWB, iets met aangepaste tarieven.
Blijkt dat ik van €120 per maand naar € 90 per maand ga *\o/* (Dynamisch contract)

Ben blij ik mij niet heb laten gek maken tot overstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:07

Rijzen jullie energiekosten momenteel ook een beetje de pan uit met dit koude weer? Hier zitten we inmiddels al aan een verbruik van €20 per dag om het een beetje op normale temperatuur (19-20 graden) te houden overdag en savonds.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:29

Ik zit op ca 3 kuub per dag, maar de verwarming staat hier standaard op 15 en alleen als ik thuis ben / stil zit gaat ie op 18. Als ik thuiswerk heb ik op mijn kantoor een klein elektrisch kacheltje, qua stroomverbruik zit ik heel laag door zonnepanelen. Verder kan ik goed het verschil merken met vloer isolatie en dak isolatie, dat heb ik van de zomer laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:36

Wij zitten alleen al in de nacht op 4m3 om het beneden 16 graden te houden. Ik werk ook nog eens veel thuis en mijn vriend is veel thuis in verband met onregelmatige diensten en dan is 16 graden echt veel te koud om achter een bureau de hele dag stil te zitten dus dan stoken we met de airco’s en een elektrisch kacheltje bij.

Spouwmuren zijn geïsoleerd en we hebben recent nog een plafond van de benedenverdieping geïsoleerd maar er komt heel veel kou vanuit de vloer omhoog. En we hebben in de woonkamer hele grote ramen. Daar gaat natuurlijk ook veel kou door verloren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:04

Hier is t ongeveer 6€ per dag nu, 4 tot 5 m3 per 24uur (en een beetje stroom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:07

Dat is wel heel weinig. In wat voor woningen wonen jullie dat jullie verbrui k zo laag is?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:19

LV19952 schreef:
Dat is wel heel weinig. In wat voor woningen wonen jullie dat jullie verbrui k zo laag is?

Rijtjeshuis uit eind jaren 70, vloeroppervlak ca 140m, dubbelglas, sinds afgelopen zomer dus extra dak isolatie en vloer isolatie. Verschil met een woning uit deze eeuw is wel echt te merken hoor, daar hoef je toch minder te stoken. En ik heb de zon nu vrijwel niet in huis schijnen, met de zon erin hoef je toch minder te verwarmen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:20

Een 3(4) kamer appartement, tussenlaag .. temperatuur meestal op 15/16 graden en in de avond soms iets hoger

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:22

LV19952 schreef:
Rijzen jullie energiekosten momenteel ook een beetje de pan uit met dit koude weer? Hier zitten we inmiddels al aan een verbruik van €20 per dag om het een beetje op normale temperatuur (19-20 graden) te houden overdag en savonds.

Bij ons rond de 10-15€ p dag.

Thermostaat met de vorst periode wel op 17 gezet snachts.
Staat nu weer op 15.
Wij verwarmen bij met airco.
Wisselend tussen de 5-10m3 per dag
En tussen de 5 en 15kwh per dag.
Voorbeeld
Dinsdag hele dag van huis:
4.5kwh en 9.1m3 €13,89
Airco heeft alleen savonds even aangestaan.
Donderdag hele dag thuis:
14kwh en 4m3 €10,43
Airco op 18 overdag savonds 20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:35

Ahh zo dan is het wel te verklaren. Wij zitten in een vrijstaande woning van 142m2 uit 1954 die aan 1 kant vol in de wind ligt. Qua verbruik wel een beetje wat JenniferU aangeeft alleen met een veel hoger stroomverbruik gezien ik veel thuis werk en nog een elektrisch kacheltje aan heb. Wel met zonnepanelen dus ik hoop dat die het voorjaar genoeg opbrengen om nog wat te kunnen salderen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:41

Verbruik gisteren: 15,3 kWh en 7,1 m3.

Vrijstaande oude woning. CV op 15 overdag en 17,5 in de avond. Hele dag airco aan in de woonkamer waardoor het daar een goede 20 graden is (en de CV-thermostaat in de naastgelegen keuken stopt met telkens aanslaan).
Elektra zal een 5 euro gekost hebben, gas een 9 euro. Dus in totaal 14 euro.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:46

Mijn contract loopt van eind juli tot eind juli, ook zonnepanelen. Ik zit nu 280 in de min ivm stroom. Mijn gas op 160. Heel benieuwd wat de eindstand gaat zijn. (en laat die zon maar weer snel schijnen :') )

Deze koude dagen gaat het inderdaad wel flink harder... Hoort erbij! In december wel 77m3 gas minder dankzij airco. Wel 181 aan stroom meer. Maargoed, kijken hoe het uitkomt met salderen.
Temperatuur wel op 21.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:59

Wij hebben gisteren 14 kuub gebruikt. Normaliter stoken we warm met de houtkachel maar het droge hout is op. Van het weekend even nieuwe halen. We hebben de temperatuur constant op 17, ook in de nacht ivm baby in huis. Stoken overdag tot max 18,5. Wij zitten in een 2 onder 1 kap jaren 30 woning. Wel vorig jaar dakisolatie aangebracht. Spouw kunnen wij niet isoleren. Is te smal (3cm). De aanbouw wel goed geïsoleerd. Krijgen nog een ander kozijn. Bij de achterkamer. Huis is qua inhoud 120m2 ongeveer.
Verwarmen boven grotendeels met airco, voorhuis met houtkachel. En woonkeuken achter als cv niet aanstaat met elektrisch kacheltje.
Hebben wel zonnepanelen maar die doen nu maar weinig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:43

Petroleum gaat wel wat sneller maar nog steeds goedkoper dan de centrale verwarming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:32

LV19952 schreef:

€20 per dag?? Dat ben ik tot nu toe kwijt deze week:

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:55

dat zegt niet zoveel....hoe warm stook je het dan in huis?