Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:24

Ik heb geen aankoopmakelaar. Het ligt natuurlijk enorm aan de regio waar je zoekt. Ik heb bezichtigingen gehad waarbij we nog een keer konden komen maar ook waarbij er slechts drie dagen zaten tussen bezichtigen en dat je een bod moet neerleggen. Vind ik ook enorm lastig omdat je zoiets groots koopt waar je hoopt jaren te blijven met plezier.

Ik zou altijd wel een bouwkundige keuring willen laten doen, als er later iets mis blijkt heb je anders voor zover mij bekend geen poot om op te staan omdat je zelf ook onderzoeksplicht hebt. Je kunt wel aangeven dat je de bouwkundige keuring in de drie dagen bedenktijd wil laten doen, dat is voor de verkoper iets aantrekkelijker dan gewoon onder voorbehoud van een bouwkundige keuring omdat ze dan snel weten waar ze aan toe zijn.

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:36

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de vraagprijs. Hier is toch wel een bepaald kantelpunt waarbij huizen langer te koop staan en ook onder de vp verkocht worden. Daar val je echt niet buiten de boot als je bouwkundig voorbehoud opneemt

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:38

Ons bod is afgewezen, tenminste niet met veel woorden want als ze er dieper op in gaan vertelde onze aankoopmakelaar kunnen ze evt geen bied procedure opstarten.

Tot nu toe zijn we nog enigste bod, en zijn er al drie kijkdagen geweest die vol zaten.
Dus waarom er nog geen andere mensen niet geboden hebben is mij een raadsel. Aankoopmakelaar denkt omdat men afwacht of er een biedprocedure komt.
Ze hebben nog 2 kijkdagen op de planning, vrijdag en maandag op de woning.

We hebben er geld bovenop gegooid, vertelt dat we voor vrijdag 12.00 u antwoord willen hebben en de woning dan uit de markt moet.
Het is richting waar we voor verwachten dat de woning voor verkocht ging worden maar dan zijn we wel iedereen voor in een biedproces evt.
Ons persoonlijke verhaaltje trok hun wel, de gun factor was er wel maar ze twijfelen omdat ze nieuwsgierig zijn wat andere mensen bieden. Hopelijk trekt het nu over de streep.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:24

Tja, als er zoveel kijkdagen zijn, is het waarschijnlijk een erg populaire woning. Grote kans dat er een biedprocedure komt, dat is volgens mij vrij standaard na zoveel bezichtigingen? En wel zo eerlijk om iedereen een kans te geven. En zoals in dit topic te lezen valt, wachten veel mensen op het laatste moment van de biedtijd.

Al snap ik jou kant ook hoor, je denkt dat ze snel van hun huis af willen en bied extra hoog in de hoop dat een hele biedprocedure niet nodig is. Maar das wel banketstaaf voor de andere kijkers dan. Heb je met bepaalde voorwaarden geboden of zonder? En is het huis je echt zoveel meer geld waard? (En kan je dat ook zelf betalen mocht het huis lager getaxeerd worden?)

Succes hoor!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:28

Als er zoveel kijkers zijn zou ik als verkoper ook wachten denk, er hoeft maar 1 groot bod tussen te zitten. Kwijt raken ze hem toch wel!
Wel zuur voor jullie.

Hier bouwkundige keuring gehad door de kopers. Op wat kleine dingetjes na geen rare dingen! Dus ik als koper heb het voorlopig koopcontract getekend :D In juli sleuteloverdracht!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:56

Iedereen bedankt voor zoveel antwoorden op mijn vraag.

Gelijk heb je Spaansepony! Brutalen hebben de halve wereld zeggen ze wel eens. Het is tenminste duidelijk dat je serieus bent. Ik vind het niet perse oneerlijk naar de andere kijkers toe. Als er niks is afgesproken over een biedprocedure dan hebben zij toch ook gewoon de kans om nu een bod uit te brengen.

Misschien wachten zij wel vaker op een bus die niet komt opdagen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:08

gr_roos schreef:
Bij mij was het dan vrij snel als ik het zo lees. Dinsdag gehoord dat ik het was, donderdag koopcontract getekend, vrijdag offerte voor hypotheek goedgekeurd en dinsdag was de hypotheek ook rond en definitief. Dus eigenlijk binnen een week was alles in orde.

Bij mij was de hypotheek met 6 weken nog niet eens rond. :')

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:42

Ik heb wat raars. Wij zouden 5 juni de sleuteloverdracht hebben. Nu is die 10 dagen uitgesteld omdat de notaris de hypotheken (gewone en overbrugging) niet op tijd af kan lossen op onze te verkopen woning.
Of we daar even akkoord mee willen gaan. Dat betekent dus wel dat wij 10 dagen extra dubbele lasten hebben. Ik vind dit heel raar, heb al wèken geleden alle documenten ingeleverd bij de makelaar! Wat vinden jullie hiervan?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:40

Spaansepony ik ben benieuwd wat ze doen. Idd brutale move, ze zo onder druk zetten in een verkopersmarkt.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:44

Aan de andere kant kunnen de verkopers denken oohh ze willen het heel graag laat ze maar hoger bieden.
De tijd zal het leren ;)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:59

Ik zou als verkoper denken, als ze het zo graag willen, dan willen ze het volgende week vast ook nog wel. Dan kan je de kijkers gewoon tegen elkaar uitspelen, de makelaar kan wel door laten schemeren dat er al een goed bod ligt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:30

Muppett schreef:
Ik heb wat raars. Wij zouden 5 juni de sleuteloverdracht hebben. Nu is die 10 dagen uitgesteld omdat de notaris de hypotheken (gewone en overbrugging) niet op tijd af kan lossen op onze te verkopen woning.
Of we daar even akkoord mee willen gaan. Dat betekent dus wel dat wij 10 dagen extra dubbele lasten hebben. Ik vind dit heel raar, heb al wèken geleden alle documenten ingeleverd bij de makelaar! Wat vinden jullie hiervan?

Wat een naaistreek! Wat zegt jullie makelaar ervan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:47

Muppett, wat ontzettend balen zeg. Heeft de notaris ook gezegd hoe dit kan? Heeft de notaris het zelf niet voor elkaar of heeft de hypotheekverstrekker dingen nog niet aangeleverd?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:22

Heb je zonder voorbehoud geboden, Spaansepony? Misschien dat ze er dan nog in mee willen. Maar anders zou ik als verkoper met zoveel kijkdagen zeker wachten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:29

Bij mijn moeder ging het op de dag zelf niet door, omdat de makelaar een fout had gemaakt. De verkoopster had de verzekeringen al opgezegd en er moest toen ineens nog van alles geregeld worden om een aantal dagen te kunnen overbruggen. Je wil niet het risico lopen dat je huis onverzekerd afbrandt... Was een vreselijk slordige toestand. En aangezien de woning niet eens gefotografeerd was, nog niet op Funda stond en er nog geen bezichtiging gedaan was door de makelaar, terwijl hij wel de volledige courtage ontving, kwam dat niet heel lekker over. :=

Volgens mij kun je er niet veel tegen doen, maar het is wel enorm balen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:44

De makelaar heeft niet op tijd het koopcontract doorgestuurd begrijp ik van de notaris.
En hij probeert zich op lelijke manier er onderuit te banketstaaf. Zo niet chic!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:23

Helaas, er is vanmorgen nog een bod binnengekomen. Waarschijnlijk net iets boven ons. Dus ze maken er toch een 1malig bod uitbreng procedure van. Alles wat we dus wilde voorkomen. Betekend wel dat ze kijkers van maandag gecanceld zijn want het is tot morgen bieden.

Na hele hoop overleg met hypotheek, aankoopmakelaar enz brengen we toch nog een bod uit. We willen dit huis, we kunnen het betalen ook als we ruim meer moeten bieden. Morgen om 15 u sluit de bieding, we bieden laatste moment, moeten nog even heel goed bedenken hoeveel we gaan bieden.
We zaten al 30 k boven hun vraagprijs. We mogen ook van Hypotheker zonder voorbehoud van financiering biedingen maar dat vinden we toch heel spannend.

Iemand daar ervaring mee?

Ook zuur muppit, dat zijn dure grapjes! Is het niet ergens te verhalen die 10 dagen extra door een fout van iemand?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:28

Spaansepony schreef:
Helaas, er is vanmorgen nog een bod binnengekomen. Waarschijnlijk net iets boven ons. Dus ze maken er toch een 1malig bod uitbreng procedure van. Alles wat we dus wilde voorkomen. Betekend wel dat ze kijkers van maandag gecanceld zijn want het is tot morgen bieden.

Na hele hoop overleg met hypotheek, aankoopmakelaar enz brengen we toch nog een bod uit. We willen dit huis, we kunnen het betalen ook als we ruim meer moeten bieden. Morgen om 15 u sluit de bieding, we bieden laatste moment, moeten nog even heel goed bedenken hoeveel we gaan bieden.
We zaten al 30 k boven hun vraagprijs. We mogen ook van Hypotheker zonder voorbehoud van financiering biedingen maar dat vinden we toch heel spannend.

Ook zuur muppit, dat zijn dure grapjes! Is het niet ergens te verhalen die 10 dagen extra door een fout van iemand?

Ik moet zeggen dat je daar toch wel een flinke voorsprong mee hebt! En als zelfs de Hypotheker het zegt zou ik dat (als je het zeker weten rond kan breien) doen denk ik.

Wij hadden er ook een paar onder ons zonder voorbehoud en daar wilde de verkoper ook eerst voor gaan.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 00:15

Spaansepony schreef:

Ik zou even vragen naar hun verzekering, als je bij de grote keten zegmaar zit. Dan sluit je een verzekering af om het risico te dekken. En het zet je zeker giga op voorsprong.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 00:48

Sourire schreef:
Spaansepony schreef:

Ik zou even vragen naar hun verzekering, als je bij de grote keten zegmaar zit. Dan sluit je een verzekering af om het risico te dekken. En het zet je zeker giga op voorsprong.

Hoe bedoel je dit? Nog nooit gehoord.
Bedoel je dat onze hypotheek adviseur evt hier voor verzekerd is? Als de hypotheek toch niet rond te krijgen is? Of hoe moet ik dat zien?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 03:14

Ik stuur je even een pb!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:23

Die verzekering kan je niet op zo,n korte termijn afsluiten. Daar had ik ook voor gekeken bij de Hypotheker.
Dat duurt een aantal werkdagen. Kost ook een hoop geld, die verzekering.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:19

Jee zoveel overboden en dan zijn ze nog niet tevreden…
Jammer dat ze het onderste uit de kan willen Spaansepony

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:25

Wij hadden ook zonder voorbehoud geboden, konden die 10% uit eigen zak, en hypotheek die we nodig hadden was ruim een ton onder ons max budget.

Hier in de straat worden gewone rijtjeshuizen met veel meer overboden op de vraagprijs ( stond voor 439 gaat weg voor 525, en stond voor 475 en gaat weg voor 535) . Dus ik snap heel goed dat verkopers niet akkoord gaan met een bod van 30k waar nog voorbehoud op zit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:45

Alja schreef:
Jee zoveel overboden en dan zijn ze nog niet tevreden…
Jammer dat ze het onderste uit de kan willen Spaansepony

Dat is toch ook deels de huidige tactiek? Laag in de markt zetten en veel belangstelling creëren en mensen tegen elkaar op laten bieden.

Ik snap allebei wel, als koper probeer je voor die gekte uit het huis te kopen. Als verkoper probeer je er van te profiteren. Je moet toch ook een duurder huis weer kopen dus die overwaarde kan je goed gebruiken.