Fun-da deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:08

Dat is een van de redenen dat er genoeg mensen zijn die niet beginnen aan het vast verhuren van hun woning. Omdat je mensen er met geen mogelijkheid meer uit krijgt.
Snap best dat er een bepaalde vorm van huurbescherming moet zijn hoor, maar soms gaat het ook wel heel ver.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:22

Ja je moet wel gewoon van te voren af kunnen spreken dat het voor een bepaalde tijd is.
En het recht voorbehouden om het na die tijd op te zeggen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:41

Zelf zou ik ook niet gaan verhuren, of een woning in verhuurde staat kopen. Je weet gewoon niet of je er ooit nog vanaf komt en hoe de woning dan achterblijft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:48

Ze willen het verhuren van woningen zwaarder gaan belasten met belastingdienst. Dus particulier verhuren wordt er niet aantrekkelijker op.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:55

Dr zitten 6 brievenbussen op het opritje. Een rijtje van 4 woningen en nog een kleine 2^1 achter 127.

Mij niet gezien voor deze constructie :=

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:27

Staan meer van die kleine woningen daar te koop. Bizar toch. In Rotterdam mochten we niet splitsen bij twee keer ongeveer 65m2 en hier en in Utrecht mag je ienimini voor de hoofdprijs kopen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:37

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 01:11

12 Bedden maar zou mij niet verbazen als bank ook bed is.

Arbeiders woning voor zeer waarschijnlijk buitenlanders.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 08:40

En die kantoortjes ook als slaapkamer zijn ingericht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:11

Marcella schreef:
Ze willen het verhuren van woningen zwaarder gaan belasten met belastingdienst. Dus particulier verhuren wordt er niet aantrekkelijker op.

Wel terecht denk ik :j

Niet fair dat mensen met geld woningen verzamelen waardoor de rest van het volk alleen maar kan huren en geen vermogen op kan bouwen :(:)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:13

Helemaal mee eens :j
Dat je een woning koopt en vervolgens verhuurt aan je zoon, dochter, neefje of nichtje kan nog, maar een tweede (derde, vierde) woning die je vervolgens zelf maar eens per jaar een week gebruikt en verder leeg laat staan, of die je verhuurt voor veel meer dan het waard is... Dat mag best aan banden worden gelegd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:48

Probeer alleen die verhuurde woningen maar eens te verkopen. Huurder mag je er niet zomaar eruit zetten. En in hoop gevallen wil de huurder niet kopen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:51

Vaak kán de huurder niet kopen. Je mag wel maandelijks 1200 euro huur betalen, maar krijgt geen hypotheek met een maandbedrag van 800 euro.
Er zijn mensen die prima tevreden zijn met huren (ik gok die van de 158 euro huur hierboven haha), maar de meeste zitten denk ik gewoon vast, omdat ze door de hoge huur niet kunnen sparen voor een koophuis.

Ik kom zelf ook nog net een beetje te kort, dus heeft iemand een zak geld voor mij? Ik beloof dat ik het terugbetaal... Ooit. O:)

https://www.funda.nl/detail/koop/cadzan ... /89268130/

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:58

Nou ik erf ooit een halve flat en als ik wia iva heb zou ik maximaal 50 000 kunnen lenen.

Maar voor nu met ww kan ik 0 euro lenen.

En laten we zeggen hou 100 000 over na alle kosten en erfbelasting.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 19-02-25 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:00

Ik denk dat het juist ervoor zorgt dat minder mensen een fijne woonruimte kunnen vinden. Mijn oom verhuurd ook 3 woningen en die mensen kunnen anders gewoon geen woonruimte vinden. Te veel salaris voor sociale huur en geen mogelijkheid om een koopwoning te kopen. Ik vind het een kortzichtige beslissing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:03

Ik ken een zzp-er in de bouw.
heeft een oud huisje opgeknapt en verhuurd deze. Dat huis is zijn pensioen.
Kan daar toch niet zo tegen zijn eigenlijk.
heeft hem ook geld gekost wat hij door huur eerst nog eens terug moet krijgen. Dus meteen winst is het ook niet.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:05

Konstantine schreef:
Ik kom zelf ook nog net een beetje te kort, dus heeft iemand een zak geld voor mij? Ik beloof dat ik het terugbetaal... Ooit. O:)

https://www.funda.nl/detail/koop/cadzan ... /89268130/

Maar voor die prijs krijg je die grote schuur en een deel van het kadastrale perceel er niet bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:42

MarjanB schreef:
Ik denk dat het juist ervoor zorgt dat minder mensen een fijne woonruimte kunnen vinden. Mijn oom verhuurd ook 3 woningen en die mensen kunnen anders gewoon geen woonruimte vinden. Te veel salaris voor sociale huur en geen mogelijkheid om een koopwoning te kopen. Ik vind het een kortzichtige beslissing.

Zou het kunnen zijn dat zij geen mogelijkheid hebben om een koopwoning te kopen.....omdat de koopwoningen te duur zijn.... doordat er teveel geld voor neergeteld wordt / er te veel schaarste is door opkopers die geld willen verdienen aan de verhuur?

Ik denk dat de woningprijzen best zouden kunnen zakken als het niet meer zo lucratief is om woningen te kopen voor de verhuur. Want dan is er (uiteraard versimpel gesteld) ineens alleen nog maar vraag naar woningen....om zelf te bewonen. En is de concurrentie weg van mensen die woningen kopen voor de verhuur.

Ik zie ook echt het voordeel wel voor mensen die zelf geen woning willen of kunnen onderhouden.
Maar linksom of rechtsom betalen die normaal gesproken toch heus wel meer huur dan dat het de verhuurder kost om die woning te onderhouden. Dan zou het toch beter zijn als die woning van henzelf was en ze met dat geld iets aan het opbouwen waren.

Uiteraard zijn er ook mensen die juist graag huren om welke reden dan ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:09

pmarena schreef:
Zou het kunnen zijn dat zij geen mogelijkheid hebben om een koopwoning te kopen.....omdat de koopwoningen te duur zijn.... doordat er teveel geld voor neergeteld wordt / er te veel schaarste is door opkopers die geld willen verdienen aan de verhuur?

Ik denk dat de woningprijzen best zouden kunnen zakken als het niet meer zo lucratief is om woningen te kopen voor de verhuur. Want dan is er (uiteraard versimpel gesteld) ineens alleen nog maar vraag naar woningen....om zelf te bewonen. En is de concurrentie weg van mensen die woningen kopen voor de verhuur.

Het aantal woningen wordt niet opeens magisch groter als je commerciele verhuur er tussenuit haalt.
Er is gewoon gebrek aan woningen. Huur én koop. Huur schrappen maakt het totaal aantal woningen niet groter... Maakt wel dat er meer mensen zonder huis zitten, die ook een goedkope woning niet kunnen kopen. En als ook huurders moeten kopen omdat huurwoningen verdwijnen drijft dat de prijs alleen maar op.

Reden voor gebrek aan woningen is dat er veel meer mensen alleen (willen) wonen. Al dan niet vanwege scheidingen, bindingangst, als bejaarde alleen overblijven en thuis móeten blijven wonen omdat bejaardentehuizen al eeuwen geleden zijn wegbezuinigd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:14

De particuliere huurmarkt wordt kleiner, de sociale huurmarkt blijft even klein/groot. Particuliere huurders worden momenteel massaal uitgekocht (mijn vriend kreeg ook een aanbod). Hij heeft met geluk een sociale huurwoning kunnen vinden. Het appartement waar hij in woonde is verkocht (zo te zien op funda).

(nb. we zijn nog niet zo lang samen om voor samenwonen te kiezen ;) ik ben zelf in het bezit van een koophuis)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:19

Ik zeg uiteraard ook niet dat er op magische wijze meer woningen zouden ontstaan?

Maar dat het eerlijker is als mensen die het willen, ook gewoon een huis kunnen kopen.

En die kans lijkt me groter in een samenleving waarin huizen niet weggekaapt worden door mensen die een huis kopen om inkomsten te genereren. Het lijkt me eerlijker als dat huis gewoon gekocht kan worden door 1 van de vele woningzoekenden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:20

Wil gerust met iemand samen wonen de vraag eerder wil er iemand met mij samen wonen. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:23

En genoeg oudere mensen in flinke gezinswoningen waarbij de kinderen al lang uitgevlogen zijn.
Die zelf best graag wat kleiner zouden willen wonen.

Maar als ze dan zien wat ze moeten betalen voor een kleiner huisje, dat dat (veel!) duurder is dan blijven zitten waar ze zitten. Verzin daar maar eens een oplossing voor..... dat valt ook niet mee.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:47

Huizenmarkt blijft lastig, mijn ooms en tantes wonen al jaren vrij in een eensgezinswoning, die gaan echt niet €900 of meer betalen aan huur of hypotheek. Zo is het ook met oudere huurders, die willen wel naar een flat, maar de huur is royaal meer dan het huurhuis wat ze nu hebben, niet gek dat ze blijven zitten. Ik zou hetzelfde doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:58

Ben ook benieuwd naar de huurverhoging na de renovatie. Betaal nu al 680 euro.

En dit is een senioren flat.

Met straks een hws station in de tuin beneden.