Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:26

Ging inderdaad over de vloerverwarming en niet de warmtepomp :) .

Hoe de hybride warmtepomp werkt weet ik nog niet, moet er nog 1 aanschaffen komend jaar dus nog even goed inlezen.

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:23

Ik geloof dat ik momenteel toch meer ben voor afwachten wat waterstof gaat doen....

Wij hebben inmiddels meer dan 30 zonnepanelen en wekken deze dagen rond de 5 kWh op. Daar kan je gewone huis niet eens op draaien.... laat staan ook nog een elektrische auto en dan nog een warmtepomp := Zonder salderingsregeling is dat dan toch geen optie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:30

Hier gaat er 50-60kwh per dag doorheen met de warmtepomp en plug in hybride :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:36

:wow: kom ik met 800kwh / jaar zou iets bij kunnen komen met meer bakken en een ontvochtiger, maar zulke cijfers bak en droog ik niet bijelkaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:38

wij gebruiken nu ook 30 kwh per dag

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:43

fokfanaat schreef:

Wij zitten nu rond de 25 a 30 op een dag. Toen het zo koud was zaten we eond de 35 a 40 op een dag. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:08

Hier zitten we met twee huishoudens rond de 35 tot 40 kWh per dag. Ons huishouden wat meer dan hiernaast, want wij stoken volledig elektrisch (en zonder airco/warmtepomp). Ik denk dat wij nu rond 20/25kWh per dag zitten.
De auto wordt nu nog vooral op het werk bij mijn vriend geladen, daar betalen we 30ct/kWh, dus goed te doen.
En af en toe thuis een klein beetje om weer op het werk te kunnen komen :)) Maar met 40ct/kWh is het nog steeds een stuk goedkoper dan benzine.

Ik hoop over een tijdje toch een airco in de woonkamer te kunnen plaatsen, dat zal flink schelen.

Na de salderingsregeling gaan we hier sowieso voor een dynamisch contract. Dan kun je de auto gewoon op de goedkoopste tijdstippen laden, soms zelfs gratis.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:52

fokfanaat schreef:

Heb je een warmtepomp?

Wij zitten gemiddeld op 24 Kw per dag nu.
Verschilt wat voor dienst we hebben.
We hebben geen warmtepomp of elektrische auto.
Maar wel 2 aquariums en 2 vijvers.
Hebben cv op 15,5 heb vanaf januari nu 290m3 gas verbruikt.

We verwarmen de woonkamer met een elektrische haard.

Hebben wel zonnepanelen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:16

Toen het vroor rond Sinterklaas en de auto opgeladen werd, ging het wel heftig met all electric warmtepomp, 1 dag bijna tot 100kwh. Maar we zitten nu rond de 20-30 zo ongeveer. Onze zonnepanelen zijn pas eind juli gaan werken (omvormer kwam maar niet). Dus ik ben heel benieuwd of we dat kunnen compenseren, de hoogste dagopbrengst in augustus was 75 kWh. Maar we hebben natuurlijk een uiterst waardeloze herfst gehad met mega veel regen. Het verschil in opbrengst tussen september en oktober was echt mega groot. Maar we zijn toch over de 4 mWh gekomen met onze 42 panelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:27

Dan ben ik altijd wel blij met een klein appartement, gemiddeld tussen de 2 en de 4 kwh per dag, en tussen de 0,5 en 3 m3 gas per dag.. voor het hele jaar nu 1069kwh en 335m3.. dat is nog te doen..
als ik zie wat sommigen nog verbruiken dan denk ik dat daar idd winst te halen valt .. voor de kleinere appartementjes zal het wel meevallen, mits een beetje geisoleerd en gunstig geplaatst

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:33

Wij wonen vrijstaand in een redelijk groot huis met de paarden aan huis, A++ geïsoleerd, maar we denken wel dat we ergens nog warmte kwijt raken. Ik heb nu zo’n warmtepistool te leen van mijn ouders, op een koude dag maar eens kijken waar we warmte echt kwijt raken. Ik vind onze ramen bijvoorbeeld wel erg koud altijd.. Mja, ff nieuw rondom kunststofkozijnen is wel een pittige investering.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:08

Het huis moet ook kunnen 'ademen'. Een aantal kieren zijn wel goed. Vocht verwarmen kost alleen maar meer en blijft kil.

Hier deze week voornamelijk met de airco verwarmd. Ook amper thuis geweest en dat scheelt ook. De eerste week van december heb ik 26 m3 aan gas weggestookt. Vorige week 10m3. Deze week zit ik nog maar op 3,5. Ik hoop aan het einde van mijn contract mijn stroom te kunnen wegstrepen. Allemaal maar zien hoe dat gaat lopen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:11

Als ik het verbruik van die warmtepompen lees dan ben ik blij dat ik met airco verwarm :o
Op dit moment kost me het max 3.5 kWh per dag.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:27

Tieme schreef:
Als ik het verbruik van die warmtepompen lees dan ben ik blij dat ik met airco verwarm :o

Ik ook! Wij zitten op 2.5-3.25 kwh per dag. Als ‘t vriest tussen 5-7 kwh.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 08:42

Tieme schreef:

Zo weinig?? Denk dat ik dan toch iets fout die met minn airco aan verwarmen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:52

Onze airco gebruikt net zoveel als de warmtepomp. Misschien iets minder.
Voordeel van de warmtepomp is dat hij het hele huis verwarmt. De airco alleen de woonkamer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:05

JenniferU schreef:
Zo weinig?? Denk dat ik dan toch iets fout die met minn airco aan verwarmen

Ja zo weinig. Je moet even naar de instellingen kijken. Dat scheelt echt een hoop. Heb je facebook? Daar is een pagina voor airco gebruikers en daar geven ze goede tips.
Ik heb een label c woning en hij verwarmd dan de boel van 15 a 16 graden naar 20 a 21 graden. Toen het hier min 2 was heeft hij ongeveer 9 kwh verbruikt. Max €2.50 a €3 per dag.
Dat ding heeft me al veel gas bespaard.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:09

ClaudiaHS schreef:
Onze airco gebruikt net zoveel als de warmtepomp. Misschien iets minder.
Voordeel van de warmtepomp is dat hij het hele huis verwarmt. De airco alleen de woonkamer.

Dan had je je airco waarschijnlijk zeer onzinnig staan als hij zoveel verbruikt als een warmtepomp want anders klopt er iets niet. Een warmtepomp die voor het hele huis evenveel verbruikt als een airco alleen voor de woonkamer??

Hier is een warmtepomp de investering i.i.g. echt niet waard. vind persoonlijk het hele huis verwarmen onnodig. Deed ik met gas ook niet. Wij verwarmen alleen de benedenverdieping. Regelmatig alleen overdag als er iemand thuis is. Ik heb hem snel terug verdiend.
Mocht het echt nodig zijn met grote boven te verwarmen dan kan de cv altijd nog even aan.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:21

Hoeveel je aan kwh verbruikt zegt natuurlijk niet zoveel als je een volledig ander m2 te verwarmen hebt, airco misschien 'ongunstiger' hangt ten opzichte van de ander, huis meer warmte verliest etc. 2.5-3KWH is gewoon echt ontiegelijk weinig en niet standaard.

Wij verwarmen de woonkamer ook puur op airco, hij hangt in het midden van de lange zijde van een rechthoek vormige woonkamer, maar wel tussen 2 kleine koven waar hij dus omheen moet werken. Hoekhuis waar hij op de buitenmuur hangt die altijd op de wind staat, buren aan de andere kant wonen er niet en komt dus ook geen warmte vandaan. Enkel de woonkamer verwarmen op gas kost ons op een dag als gisteren 8-9m3, op airco 15kwh incl ons normale verbruik. Ons normale dagelijks verbruik is 5-7kwh dus 8-10kwh voor een gehele dag (08-22 uur) verwarmen.

*Edit wel eens trouwens dat instellingen veel uit kunnen maken, wij besparen ruim 5kwh per dag door de luchtstroom niet alleen van boven naar beneden en terug te laten bewegen, maar ook van links naar rechts. Warmte is daardoor ook een stuk aangenamer

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:22

Mijn airco gebruikt nu 5/6 kWh per dag om te verwarmen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:44

Tieme wij hebben een hele grote hangen
Eigenlijk te groot voor onze woonkamer, want we hadden het plan te gaan uitbouwen maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan :=

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:22

Wij zitten op weekend dagen met wasmachine,droger,vaatwasser en airco rond de 20kwh momenteel.
Doordeweeks tussen de 10(werkdagen) en de 15/20 kwh.
Wassen en droger probeer ik alleen in t weekend te gebruiken dus daluren.

Iemand een tip om zuiniger te wassen? Scheeld een eco progamma die er 3 a 4 uur over doet echt meer kwh dan een programma 40gr 1.5 uur?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:36

Hier wel, eco heeft 25-50% minder verbruik meestal (zou in je boekje moeten staan)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:31

JenniferU schreef:
Wij zitten op weekend dagen met wasmachine,droger,vaatwasser en airco rond de 20kwh momenteel.
Doordeweeks tussen de 10(werkdagen) en de 15/20 kwh.
Wassen en droger probeer ik alleen in t weekend te gebruiken dus daluren.

Iemand een tip om zuiniger te wassen? Scheeld een eco progamma die er 3 a 4 uur over doet echt meer kwh dan een programma 40gr 1.5 uur?

Zijn je apparaten wel zuinig? Dat scheelt ook een hele hoop.
Ik zit op dit moment voor vandaag op 6.4 kwh voor:
- airco staat aan en heeft boel verwarmd van 16 naar 21 C. Blijft nu aan
- airfryer 15 min
- koelvriescombinatie en oude kleine vriezer continu aan.
- 1 lange ronde vaatwasser
- 4 wassen normaal programma
- 1x droger en is nu halverwege 2e ronde

Totale kosten aan stroom tot nu toe €1,15

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:01

Vanaf oktober is het inderdaad dramatisch met de zonnepanelen.

Wij hebben een vrijstaand huis enkel op elektra en ook een volledig elektrische auto. En kleine kinderen dus ook veel was. We hebben 24 zonnepanelen.

Kosten liggen nu gemiddeld over 2023 op 100 euro per maand voor alles, maar als je dus bedenkt dat dat inclusief brandstof is valt het wel weer mee.

Oktober t/m nu echt een heel slechte opbrengst van de panelen.