Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:56

Bij mij was het dan vrij snel als ik het zo lees. Dinsdag gehoord dat ik het was, donderdag koopcontract getekend, vrijdag offerte voor hypotheek goedgekeurd en dinsdag was de hypotheek ook rond en definitief. Dus eigenlijk binnen een week was alles in orde.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:18

Wij hebben volgens mij zelfs een week gewacht op het contract. En toen nog zelf lezen, identificeren en tekenen op kantoor. Vonden wij prima en zeker niet traag. Binnen twee dagen vind ik heel erg snel...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:36

Zo, das wel heel snel, grRoos! Dat gaat het hier niet worden, want de hypotheker heeft pas volgende week woensdag tijd. Nu van alles bijelkaar zoeken wat je online moet opgeven voor hypotheekaanvraag. Veel hebben we al in een bestand staan, maar nu vragen ze om verzekeringspapieren. Welke verzekering?inboedel? Aansprakelijk? Fietsverzekering? Reisverzekering?

Voor het nieuwe huis heb ik nog niets afgesloten, dat komt pas als ik de verhuisdatum weet. Worden dezelfde verzekeringen die ik nu al heb, alleen adres overzetten en inboedel verhogen. Maar welke papieren de hypotheker wilt hebben? Morgen maar even bellen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:51

Luxorvalkje schreef:
Gisteren middag een makelaar gesproken (eerste, ik laat er nog meer langs komen). Hij wil het in de markt zetten voor ongeveer WOZ-waarde. Dat vind ik aan de lage kant, en ik houdt gewoon niet van die spelletjes met opbieden. Zet het gewoon voor een nette prijs in de markt. In een appartement moet je wonen, en geen spelletjes mee spelen.

Helaas wel in mijn vermoeden bevestigd dat ik mijn appartement te duur heb gekocht en dat de aankoopmakelaar niks geholpen heeft. Deze makelaar wilde geen concrete uitspraken doen maar het was wel duidelijk. Die partij ga ik dus niet bellen voor de verkoop.

Hopelijk valt het mee, maar dit is natuurlijk niet leuk om te horen.

Ik snap je gevoel wel met de prijs waarvoor je het in de markt wil zetten. Ik zou ook de WOZ-waarde niet hanteren, in ieder geval de om en nabij prijs waarvoor je het wil verkopen. Dan valt het straks niet tegen als er te weinig overboden wordt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:07

Maandag komt een andere verkoopmakelaar.

Had al een mooi huis gevonden, ik zag me er zo wonen en binnen budget. Helaas bevindt zich achter de tuin een speeltuin. Dat zou op zich geen probleem hoeven zijn, maar ik ging gisterenmiddag even een rondje door de buurt lopen en het was een gillen en schreeuwen van jewelste. Dat vind ik toch jammer. Dus ik zoek rustig verder.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:24

Goed dat je even bent gaan kijken!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:45

Jammer, maar goed dat je idd bent gaan kijken en luisteren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:40

fohadie schreef:
Zo, das wel heel snel, grRoos! Dat gaat het hier niet worden, want de hypotheker heeft pas volgende week woensdag tijd. Nu van alles bijelkaar zoeken wat je online moet opgeven voor hypotheekaanvraag. Veel hebben we al in een bestand staan, maar nu vragen ze om verzekeringspapieren. Welke verzekering?inboedel? Aansprakelijk? Fietsverzekering? Reisverzekering?

Voor het nieuwe huis heb ik nog niets afgesloten, dat komt pas als ik de verhuisdatum weet. Worden dezelfde verzekeringen die ik nu al heb, alleen adres overzetten en inboedel verhogen. Maar welke papieren de hypotheker wilt hebben? Morgen maar even bellen.

De verzekeringen waar het bij een hypotheekaanvraag om gaat zijn verzekeringen die een inkomen dekken. Dus een arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering, lijfrente polis, kapitaalverzekering e.d. Ook aanvullende verzekeringen (bijv. WIA aanvulling) via een werkgever worden opgevraagd (vaak middels een formulier aanvullende voorzieningen werkgever).

Verzekeringen zoals inboedel en opstalverzekering zijn inderdaad pas van toepassing op het moment van overdracht.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:45

Luxorvalkje schreef:

Had al een mooi huis gevonden, ik zag me er zo wonen en binnen budget. Helaas bevindt zich achter de tuin een speeltuin. Dat zou op zich geen probleem hoeven zijn, maar ik ging gisterenmiddag even een rondje door de buurt lopen en het was een gillen en schreeuwen van jewelste. Dat vind ik toch jammer. Dus ik zoek rustig verder.

Ja dat is voor mij ook echt een no go, maar wel handig als je zelf kinderen wil of hebt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:57

moonsparkle schreef:
Luxorvalkje schreef:

Ja dat is voor mij ook echt een no go, maar wel handig als je zelf kinderen wil of hebt

Ook dan niet hoor. Speeltuin is vaak een hangplek en hoewel ik kinderen heel leuk vind, vind ik gillende kinderen nou niet echt rustgevend. Ik vind het perfect hier: speeltuin is ongeveer 100 meter verderop. Precies ver genoeg om 'm niet te horen, maar de kinderen wel lekker te laten spelen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:47

Moska schreef:
fohadie schreef:

De verzekeringen waar het bij een hypotheekaanvraag om gaat zijn verzekeringen die een inkomen dekken. Dus een arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering, lijfrente polis, kapitaalverzekering e.d. Ook aanvullende verzekeringen (bijv. WIA aanvulling) via een werkgever worden opgevraagd (vaak middels een formulier aanvullende voorzieningen werkgever).

Verzekeringen zoals inboedel en opstalverzekering zijn inderdaad pas van toepassing op het moment van overdracht.

Dank voor je antwoord. Dat begreep ik idd niet. Maar dat zijn toch geen schadeverzekeringen? Er wordt letterlijk om schadeverzekering gevraagd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:50

Bij ons ging dat inderdaad ook om levensverzekering, arbeidsongeschiktheid, etc. Wat Modka ook al aangeeft.
Kan je anders je hypotheek adviseur mailen en vragen wat ze willen zien?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:51

Nikki_ schreef:
Hoi! Wat een spanning hier allemaal. Gefeliciteerd Fohadie en jammer KirstenHorse.

Wij hebben 3 jaar gezocht en uiteindelijk vorige maand een huis gekregen. Hebben met een verzekering geboden zodat we zonder voorbehoud van financiering konden bieden. Die betaal je overigens pas wanneer je het winnende bod hebt en was voor ons 800 euro.

Nou heb ik een vraag waar iemand hier misschien antwoord op kan geven. Onze hypotheekadviseur heeft direct de aanvraag van de hypotheek gedaan en deze is goedgekeurd. De offerte ligt nu bij ons om te tekenen. Heel blij mee! Echter is de looptijd van de offerte 4 maanden en de overdracht over 4,5 maand. Dit betekent dat wanneer de hypotheekrente hoger komt te liggen, wij bereidstellingsprovisie moeten betalen. Dit terwijl wij geen haast hadden qua hypotheek en die 2 weken prima hadden willen wachten. Of in ieder geval hierover geadviseerd hadden willen worden met de risico's etc. Nu reageerde de hypotheekadviseur dat we de aanvraag niet nu kunnen weigeren en later opnieuw kunnen indienen, maar weet iemand of er nog andere opties zijn? We betalen hem 4k hiervoor en vind dit wel een beetje slordig..

Volgens mij kun je de offerte voor de hypotheek verlengen. B-)

Overigens wel raar dat je de offerte niet mag weigeren? Mag je bijv. wel toch nog wijzigen van doorlooptijd o.i.d.?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:58

MizzMontana schreef:
Bij ons ging dat inderdaad ook om levensverzekering, arbeidsongeschiktheid, etc. Wat Modka ook al aangeeft.
Kan je anders je hypotheek adviseur mailen en vragen wat ze willen zien?

Dank.

Hypotheekadviseur reageerd niet op mail en is telefonisch niett altijd goed bereikbaar. Maar we hebben woensdag een afspraak en hij zei al dat alles wat dan nog niet ingediend is, ook een dag later kan. Maar alles wat geregeld kan worden wil ik gewoon zo snel mogelijk regelen. :+

Net nog een mooi compliment van de taxateur gekregen: hij zegt het niet vaak, maar wij hebben voor zeker niet te veel geld een mooi en net appartement gekocht. <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:01

Dat is toch fijn om te horen :D in elk geval een goede investering en nu hopen dat je er straks ook fijn woont!

Wel lastig zo’n adviseur…. Wij hebben een hele vlotte!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:15

Gefeliciteerd voor alle die een woning gekocht hebben *\o/*

Wij hebben een bod uitgebracht, nog voordat een biedingsprocedure tot start is gekomen. De kijk dagen zijn nog bezig voor de woning maar de aankoopmakelaar vond het een goede zet voor eerste bod. Ben benieuwd hij heeft er een tijdslimiet aangehangen dat we vandaag antwoord wilde :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:53

Spannend Spaansepony!

Vraagje voor degene die net een huis hebben gekocht of van plan zijn. Hebben jullie mogelijkheid tot meerdere bezichtigingen (gehad)? En wanneer nemen jullie de aankoopmakelaar mee?
Is bouwkundige keuring ook nog een ding in deze markt of is dat niet meer gebruikelijk?

Wij zijn op zoek naar een huis in een bepaalde prijsklasse dat ik voor mijn gemoedsrust er toch graag een nachtje over nadenk, maar voel me zo gejaagd in deze markt. Het gaat niet om slechts een pondje kaas natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:25

Bouwkundige keuring zou ik altijd doen en daar zeker niet op besparen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:33

Wij hebben geen bouwtechnische keuring gedaan, maar mijn vriend is dan wel zelf heel technisch/handig/heeft een goed oog. Ook had het huis zelf geen 'red flags' (bouwdatum, locatie, etc).

Wij zijn twee keer wezen bezichtigen en hebben ook kunnen onderhandelen over de vraagprijs. Dat is niet perse standaard tegenwoordig := Maar het kan dus nog wel!

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:46

De woning waar wij het niet zijn geworden is met 22% overboden :o Wij hadden 13% overboden en zaten er dus nog ver vandaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:00

Spaansepony schreef:

Wij hebben een bod uitgebracht, nog voordat een biedingsprocedure tot start is gekomen. De kijk dagen zijn nog bezig voor de woning maar de aankoopmakelaar vond het een goede zet voor eerste bod. Ben benieuwd hij heeft er een tijdslimiet aangehangen dat we vandaag antwoord wilde :D

Nagels bijten dus voor jou vandaag?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:16

Wij konden maar 1x kijken. Hebben er voor gekozen om de aankoop makelaar niet mee te nemen. We hebben alles goed bekeken, doorgevraagd over bepaalde dingen en zagen geen bijzonderheden. Aankoopmakelaar kent de woning. Hij is ook taxateur dus hij kon ons helpen met hoeveel we konden bieden.

Omdat het om een appartement gaat met een zeer actieve VvE en een duidelijk MJOP hebben wij er voor gekozen om geen keuring te doen. De taxateur heeft de woning ook goed bekeken en gaf ook aan geen aanleiding te zien om toch een keuring te doen.

Bij een woning zonder VvE zou ik zeker wel een keuring laten doen!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:40

Alja schreef:
Spaansepony schreef:

Nagels bijten dus voor jou vandaag?

Ja nog niks gehoord. :')
Maar vandaag is nog een hele bezichtingsdag en daarna zal er wel mail uit gaan van 1 maligbod uitbrengen vermoed ik. Alhoewel het een woning is met 2 grote slaapkamers en 1 hele kleine alleen een mega tuin voor Randstad begrippen.
Dus niet interessant voor gezinnen met 3 kids want er is ook geen verbouwingsmogelijkheid van extra slaapkamer oid. Woning is ongunstig ingedeeld ervoor. Dus wie weet maken we kans.

Wel nog een andere bezichtiging staan bij dezelfde makelaar voor andere woning op maandag. Dus we kijken wel verder.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:53

Bouwkundige keuring is een afweging die je in deze markt (!) zelf moet maken.

Het niet doen van een bouwkundige keuring kan je namelijk wel een betere positie opleveren op voorwaarden in de biedingsprocedure.

De voorkeur is natuurlijk, als je er zelf geen oog voor hebt of kan meenemen bij bezichtigen, dat je wel in grote lijnen weet waar je bouwkosten technisch aan toe bent mocht je het huis kopen. Want ook degene die de keuring uitvoert kan niet altijd alle mogelijke problemen (fysiek gezien) ontdekken. Je kan simpelweg niet overal bij.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:57

Mijn aankoopmakelaar ging of direct mee als het in zijn agenda pastte of hij ging zelf nog op een later moment kijken. Als je mazzel hebt heb je een aankoopmakelaar met bouwkundig inzicht (of je moet ze er op uit zoeken). Als je een bouwkundige keuring laat doen en er zijn meerdere bieders dan maak je jezelf totaal oninteressant voor de verkoper in de huidige markt. En dat geldt voor alle ontbindende voorwaarden eigenlijk. Je kan via je aankoopmakelaar of hypotheekadviseur ook alvast info inwinnen over waar het ongeveer op getaxeerd gaat worden. Dat kan je dan meenemen in je bod. Ook de verzekering die het risico van bieden zonder voorbehoud van financiering dekt helpt. Hoef je alleen te betalen bij aankoop. En je zet jezelf gewoon gigantisch op voorsprong.

Mijn eerste uitgebrachte bod was gelijk raak. Misschien een beetje mazzel maar ik denk dat goed voorbereid op pad gaan echt helpt!