Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:22

Ailill schreef:
Badeendje schreef:
Wat een leuke plant magda! Een soort erwtenplant-variegata?

Wat een tof cadeautje Nijntjuh, superlief!

Voor de badkamer met weinig licht zou ik ook gaan voor calatheas, die houden van veel vocht en niet te fel licht :)

Die calathea is ook super gaaf magda!

Air <3 wat een mooie!

Heb vandaag een foto gemaakt van mijn whale fin, de donkerdere kant staat richting het licht, de gevlektere kant richting de muur :D
[ [url=m/PvVnEp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z2tITB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zie dit nu pas, wat een onwijs toffe plant! Heb je een recente foto :)


Ga ik voor je maken! Volgt nog :)

@LittleBirdy, dat is een monstera. De gaten komen pas in de grotere bladeren, die van jou is nog vrij klein. Geduld houden!

@Puera heel mooi! Erg gaaf!

@Troi Soms kan het best lang duren is mijn ervaring, maar rotte plekken vertoont een plant wel vrij snel, dus ik denk dat als ze dat nu nog niet doen, dat het goed zit. Maar dat is meer ervaring dan wijsheid.
Trouwens je kastje, prachtig! Die paarse <3.

Mooi gegroeid die Pothos Karlijn! Erg tof. Waar heb je 'm staan?

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:21

@Badeendje: toch vlak naast het raam, maar niet in direct licht

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:31

little_birdy schreef:
Ik begin aardig te twijfelen of mijn aangekocht als baby monstera wel een monstera is .
Nog steeds geen gaten in het blad

Baby

[ [url=m/S5zFC5.jpg]Afbeelding[/url] ]


En nu

[ [url=m/ogSWxi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WrKRZI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Komt nog wel, die kleine bladeren zijn daar nog te klein hoor :) ziet er zeker uit als een monstera dus nog even geduld!

Mijn monstera’s jonge bladeren zijn precies hetzelfde en die heeft nu ook gaten (:

little_birdy
Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:50

HaH gelukkig maar dan , hij groeit wel als kool gelukkig

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:11

little_birdy schreef:
HaH gelukkig maar dan , hij groeit wel als kool gelukkig

Ik vind hem super leuk!

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:34

Mijn monstera adansonii is echt aan het bijkomen van de postreis, heeft zelfs weer wat kracht in zijn stengels *\o/*
Afbeelding

En ik heb een afgedekte stekjesbox gemaakt, op mos. Hij staat er nu een dag en de luchtvochtigheid blijft op 80%. Hopelijk worden de plantjes er blij van :D

Ik heb er begonia’s ingezet (maculata, white ice, masoniana) een epipremnum pictus, philodendrons (florida greem en brasil) een syngonium white butterfly een een peperomia angulata. Over de plaatsing van die laatste heb ik een beetje mijn twijfels dus deel van de stekjes erbuiten gezet op water. Maar even afwachten welke het beter doet.

Beetje lelijke foto, want met flitser omdat het nog donker is, maar zo heb je een idee

Afbeelding

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:40

Mooie kweekbox, troi!

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:16

Ziet er goed uit troi. Heb je hem bij de verwarming staan?

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:22

Hoi, heeft iemand tips voor mij? Ik had een pannenkoekplantje waarvan de aarde vol zat met rouwvliegjes. De grond was ook helemaal nat. Nu had ik nieuwe (droge) grond in het potje gedaan, maar ging het plantje helemaal slap hangen.. ik wil ook niet opnieuw het potje nat maken want dan komen er weer vliegjes in..

Wat kan ik het beste doen?

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:40

Je kan het plantje gedoseerd water geven. De aarde moet niet te nat worden want daar zijn de rouwvliegjes dol op.

Heb je ‘m rechtstreeks in de pot staan, of heb je ‘m in een binnenpotje?

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:07


Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:14

Puera schreef:
Je kan het plantje gedoseerd water geven. De aarde moet niet te nat worden want daar zijn de rouwvliegjes dol op.

Heb je ‘m rechtstreeks in de pot staan, of heb je ‘m in een binnenpotje?

Binnenpotje. Ik had hem van een kleiner potje naar een grotere gedaan, en toen de grond van het grote potje helemaal nat gemaakt. Maar dat natte vonden de rouwvliegjes erg leuk :')

De rest van m'n planten geef ik altijd van onderen water, maar bij verpotten maak ik het dus altijd helemaal nat.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:31

IsaCalixa schreef:
Hoi, heeft iemand tips voor mij? Ik had een pannenkoekplantje waarvan de aarde vol zat met rouwvliegjes. De grond was ook helemaal nat. Nu had ik nieuwe (droge) grond in het potje gedaan, maar ging het plantje helemaal slap hangen.. ik wil ook niet opnieuw het potje nat maken want dan komen er weer vliegjes in..

Wat kan ik het beste doen?


Deze volg ik! Ik ben momenteel plantjes aan het verzamelen dus zal hier vast nog tegenaan lopen ;(

Ik las iets over mierenpoeder. Maar das natuurlijk gif. Lijkt me niet heel goed voor de plant.

En er schijnt ook trips en wolluis te bestaan. Dat heeft weer zijn eigen oplossing denk ik?

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:11

troi schreef:
IsaCalixa schreef:
Hoi, heeft iemand tips voor mij? Ik had een pannenkoekplantje waarvan de aarde vol zat met rouwvliegjes. De grond was ook helemaal nat. Nu had ik nieuwe (droge) grond in het potje gedaan, maar ging het plantje helemaal slap hangen.. ik wil ook niet opnieuw het potje nat maken want dan komen er weer vliegjes in..

Wat kan ik het beste doen?


Deze volg ik! Ik ben momenteel plantjes aan het verzamelen dus zal hier vast nog tegenaan lopen ;(

Ik las iets over mierenpoeder. Maar das natuurlijk gif. Lijkt me niet heel goed voor de plant.

En er schijnt ook trips en wolluis te bestaan. Dat heeft weer zijn eigen oplossing denk ik?


Ik weet wel dat aaltjes helpen bij rouwvliegjes, maar dat vind ik zo duur, heb het maar bij enkele planten.

Bloemetje <3
Afbeelding

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:22

Volgens mij heb ik een plaag |( .

Heb jullie advies opgevolgd en mijn strelitzia gesproeid met water/zeep/spiritus. Geen idee of het echt helpt. Las ook ergens dat je alle blaadjes moet afnemen? Dat is bij die strelitzia wel te doen, maar bij een vetplant die ik verdenk niet.

Ficus Elastica en blad dat ik ernaast vond:

Afbeelding
Afbeelding zag hier een beestje op lopen
Afbeelding afgevallen blad
Afbeelding

Ongedefinieerde vetplant waar ik ‘spinnen rag’ zag

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:23

Troi, geen mierenpoeder maar vloeibare antimier. Ik kreeg Mieren buitenshuis van Protec Garden aangeraden en dat helpt wel. Je moet er wel op letten dat het niet op de bladeren terecht komt. Ik heb het in een plantenspuit gedaan zodat ik het makkelijker kan doseren.

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:51

Puera schreef:
Troi, geen mierenpoeder maar vloeibare antimier. Ik kreeg Mieren buitenshuis van Protec Garden aangeraden en dat helpt wel. Je moet er wel op letten dat het niet op de bladeren terecht komt. Ik heb het in een plantenspuit gedaan zodat ik het makkelijker kan doseren.


En dan over de bodem spuiten? Aangezien het niet op het blad mag? En dan de plaatjes inspuiten met spiritus mengsel?

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:41

Mijn tip is voor rouwvliegjes maar dat sproei ik inderdaad over de bodem.

Ik zou niet weten welke beestjes je planten last van hebben. Erg vervelend en zonde van je planten!
Misschien is de biologische spray van Pokon tegen hardnekkig ongedierte iets?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:02

Goede tips, ik heb ook even gegoogled maar lees vooral dat mierenpoeder weinig kwaad kan voor planten. Al is het altijd goed om geen risico te lopen met de planten natuurlijk!

Ik ben nogal rap aan het uitbreiden qua planten dus ook flink potjes aan het kopen. Niet te betalen als je alles bij het tuincentrum haalt. Dus flink de kringlopen in de buurt aan het afgaan en begonnen met verven. Ik heb al wel geleerd dat je dan voor potjes met ruwe buitenkant moet gaan, dat verft een stuk makkelijker! Afbeelding

Omdat mijn interieur nogal kleurig is, en de planten ook, ga ik maar voor potjes in grijstinten. Balanceert weer wat :D

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:12

Crea bea, troi! Mooi!

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:27

Lang leve de kringloop. :D Leuk dat je ze een kleur geeft nog troi.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:29

Luxorvalkje schreef:
Volgens mij heb ik een plaag |( .

Heb jullie advies opgevolgd en mijn strelitzia gesproeid met water/zeep/spiritus. Geen idee of het echt helpt. Las ook ergens dat je alle blaadjes moet afnemen? Dat is bij die strelitzia wel te doen, maar bij een vetplant die ik verdenk niet.

Ficus Elastica en blad dat ik ernaast vond:

[ [url=m/ZF9bK4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yeoNWp.jpg]Afbeelding[/url] ] zag hier een beestje op lopen
[ [url=m/9YsA2O.jpg]Afbeelding[/url] ] afgevallen blad
[ [url=m/fWgjtj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ongedefinieerde vetplant waar ik ‘spinnen rag’ zag

[ [url=m/mSbJ0U.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GaGvDT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Beetje lastig te zien maar je 2e plant is denk ik een Jadeplant, Crassula ovata.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 00:41

Ik heb 5 planten gehad van moeders <3

En mijn calathea krijgt 2 nieuwe bladeren.

Morgen even foto's maken :D

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 07:46

Ben benieuwd! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 09:08

Mijn pink butterflies zijn gister op kamers gegaan. En gelijk een potje met babies gemaakt. Doe maar verder groeien <3

Afbeelding

De kerstster sprong perongeluk in de kar toen ik potjes ging kopen..