Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:26

Overigens is goede isolatie wel echt enorm belangrijk om je kosten te verminderen. Wij zijn vorig jaar verhuisd van een klein appartement dat tochtte aan alle kanten en 0 isolatie naar een huis met 3x groter woonoppervlak en we stoken nu mínder!
Dankzij dak/gevel isolatie, kunststof kozijnen met HR++ glas, isolerende deuren etc. We voelen nergens meer tocht of kou optrekken en als we 19 graden instellen dan voelt t huis ook als 19 graden.

In het appartement zetten we de kachel op 24 graden om 19 te krijgen. Trok letterlijk aan alle kanten de warmte er weer uit.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:31

Tieme schreef:
Letizia schreef:
Hoeveel kwh heb je ongeveer gebruikt zondag?
Ik zit hier ook nog steeds in twijfel wel of geen airco. Vind het spannend ivm de salderingsregeling.
Mijn cv staat niet hoger dan 15 graden, ik heb dit jaar tot nu toe 364m3 verbruikt, maar ik stook in de woonkamer nu via een convector electrisch bij. Deze durf ik alleen maar aan te zetten als ik thuis ben. Wat ik begrijp verbruikt een airco 3 tot 6x minder stroom. Ik zit voorlopig met mijn verbruik nog onder de opwekking (heb nog iets van 700kwh over voor dit jaar).
De luchtvochtigheid is nu 53%. Boven, in de kamer waar de was hangt, heb ik sindskort een luchtontvochtiger, das wel een uitkomst. Die doet zijn werk uitstekend, zit een speciale wasdroogfuctie op en zorgt dat de was binnen een paar uur droog is en de luchtvochtigheid weer tussen de 50 en 60%.

Ik heb een eengezinshoekwoning, met spouwmuurisolatie. Woonkamer tegen de buitenmuur.

Ik verwarm alleen de benedenverdieping. Het is hier niet super goed geisoleerd. Label c woning. Zonder verwarming zakt de temperatuur naar 14 graden.
Zondag heb ik 10 kwh verbruikt voor 24 uur. Toen was het koud.
Op dagen dat het 4 graden of hoger is zet ik hem snachts uit. Overdsg alleen aan wanneer we meerdere uren thuis zijn. Dus zeg van 14.00 uur tot 22.30 uur. Dan ben ik rond de 3.5 ,a 4 kwh kwijt

Gisteren had ik voor 24 uur 8.6 kwh verbruik. Dinsdag 9.1 kwh

En dan stook je tot 21 graden?
Das wel echt heel weinig idd, in vergelijking met de convector!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:01

Letizia schreef:
En dan stook je tot 21 graden?
Das wel echt heel weinig idd, in vergelijking met de convector!

Ja het is hier dan 21 graden. Zeg maae vanaf 9 uur tot savonds 22.30 uur. Daarna op 18 a 19 voor de nacht. verbruik is zeker netjes en dat voor een label c woning.
Op dagen dat het een paar graden boven 0 is doe ik hem snachts uit. Dat scheelt dan toch zo'n 2 a 3 kwh. De volgende dag gaat hij dan pas aan wanneer er meerdere uren iemand thuis is. Dus soms pas vanaf 15.00 uur.
Ik zet hem dan even op hoogste fan stand en het is dan echt binnen 20 min 5 graden warmer.

Afbeelding

Letizia

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:53

Ziet er goed uit!
Thanks voor het delen! :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:32

verootjoo schreef:
Ik zit nog steeds dynamisch en betaal de laatste week €1,17 voor gas. Maximale prijs die ik vanaf de zomer tot nu heb gehad is €1,26.
Ik vind dit dus echt de moeite waard, die dynamische contracten.

Wat is het verschil tussen dynamisch en 'geen vast contract'?

ik heb nu nog geen vast contract, vanwege de fluctuerende prijzen. Bij mij worden per maand de actuele gasprijzen gerekend.
Wat zou dan het verschil zijn met een dynamisch contract?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:45

Cer schreef:
Wat is het verschil tussen dynamisch en 'geen vast contract'?

ik heb nu nog geen vast contract, vanwege de fluctuerende prijzen. Bij mij worden per maand de actuele gasprijzen gerekend.
Wat zou dan het verschil zijn met een dynamisch contract?

Bij een dynamisch contract wisselen de prijzen voor stroom per uur en die van gas per dag. Een dag van tevoren zijn de uur stroomprijzen en de gasprijzen van de volgende dag bekend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:56

En bij een niet vast contract zie je dat de bedrijven het recht hebben om per 2 of 3 maanden alsnog het tarief aan te passen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:43

oooh zo, ik ga daar dan nog eens beter naar kijken.
Ik kon dynamisch afsluiten bij eneco voor een laag bedrag, nu 1.18. (de prijs is nu 1.31)

voor mn moeder kon ik vast afsluiten voor 1.27 per m3, de prijs nu is 1.31 per m3 (beiden Eneco)

(maar goed, daar komt die belasting nog wel bij dan, vanaf januari)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:24

Doet eneco ook dynamisch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:24

Ja blijkbaar.. ik had 3 keuzes geloof ik; dynamisch, gas vast stroom dynamisch, gas en stroom vast (uit mn hoofd)

Maar ik moet er even voor gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:12

foutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:12

Ik zit bij de ANWB, dynamisch contract, geen zonnepanelen, klein redelijk goed geïsoleerd huis, woon in de randstad.
Ik vind het lastig om te bepalen of ik bij een andere leverancier goedkoper uit ben, aangezien de prijzen bij de ANWB dagelijks verschillen..

Zijn er meer bokkers met dit dilemma?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:58

Heb in november bij de ANWB 1,19 per kuub gas betaald. Blij mee, want best veel gestookt.

Ik was echt aan het twijfelen om een paar maanden terug voor een vast contract te gaan, maar heb de gok genomen (daar moet je dus wel tegen kunnen) en blij erom tot nu toe.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:02

Nielojram schreef:
Ik zit bij de ANWB, dynamisch contract, geen zonnepanelen, klein redelijk goed geïsoleerd huis, woon in de randstad.
Ik vind het lastig om te bepalen of ik bij een andere leverancier goedkoper uit ben, aangezien de prijzen bij de ANWB dagelijks verschillen..

Zijn er meer bokkers met dit dilemma?

Ik zit nu bijna een jaar bij de anwb en blijf hier ook. Heeft me veel geld bespaard. Scheelt ook dat ik qua apparaten goed kan inspelen op de goedkopere uren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 07:48

Ik denk dat dynamisch wel interessant is voor de toekomst voor ons, maar zolang we nog kunnen salderen met de zonnepanelen speelt dat toch een stuk minder. Als salderen niet meer kan dan zou het wel handig zijn om wat te kunnen spelen met het gebruiken van stroom (apparaten, elektrische auto, thuis-accu) op de tijden dat de stroom het goedkoopst is.

Is het nu heel wisselvallig wanneer die goedkoopste momenten zijn voor stroom en gas, of zit er toch wel een duidelijke lijn in...?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:04

Goedemorgen! Ik heb de laatste pagina’s gelezen, maar zie onze vraag er zo snel niet tussenstaan. We twijfelen of we een vast contract moeten afsluiten voor 1 januari of dat we variabel blijven. Ik las op een pagina eerder dat het advies is om nu een vast contract af te sluiten. Wat is daar de beargumentatie voor?

Aan de ene kant denk ik: misschien worden de prijzen voor vaste contracten nu hoger gehouden, omdat ze verwachten dat veel mensen uit “angst” nu snel een vast contract afsluiten en zijn de prijzen over een aantal maanden aantrekkelijker voor een vast contract. Aan de andere kant voel ik ook wel de druk van geen prijsplafond meer en evt. stijgende prijzen.

We zijn met 2 volwassenen en 1 kind (2 jaar). Ons verbruik nu is:
- Gas december 2022-december 2023: 657 m3
- Stroom december 2022-december 2023: 3220 kWh
- Teruglevering december 2022-december 2023: 1127 kWh

We zitten nu bij Vattenfall en hebben 10 zonnepanelen.

Wie heeft er tips voor ons?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:05

pmarena schreef:
Is het nu heel wisselvallig wanneer die goedkoopste momenten zijn voor stroom en gas, of zit er toch wel een duidelijke lijn in...?

Ik vind best wel een duidelijke lijn. In de winter is de stroom in de nacht het goedkoopst. In de zomer als de zon schijnt in de middag.

Rond 8 uur en 18.00 uur is het altijd het duurste. Weekenden zie je meer een constante prijs over de dag heen.

Even 2 typische doordeweekse dagen in juli en december:

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:36

Wij zitten met elektra dynamisch bij ANWB en met gas vast bij Vattenfall.
Op dit moment is bij ANWB de prijs voor gas per m2 ongeveer 10 cent lager dan ons vaste contract bij Vattenfall (daar voor 1.26 per m3). Dat onze gasprijs niet kan stijgen is een prettige gedachte, maar vooralsnog waren we dus wel voordeliger uit wanneer we met gas toch bij ANWB waren gebleven.
Niemand kan in de toekomst kijken. Als straks de (kale!) gasprijs idd sterk gaat stijgen, dan zitten wij goed en anders zijn we een paar tientjes op jaarbasis te duur uitgeweest. Ik maak in april de balans daarvan wel op.

Het prijsverschil van circa 10 cent per eenheid doet zich ook voor bij elektra. Omdat we meer kWh per jaar verbruiken dan m3 en bij elektra prijsstijgingen minder onderhevig zijn aan marktperikelen en oorlogsverklaringen dan bij gas, zijn we wat dat aangaat bij ANWB gebleven en hebben we tot op vandaag denk ik echt nog de laagste kosten op jaarbasis. Wij hebben zonnepanelen maar zelfs met de wat lastige saldering bij dynamisch, kan dat volgens mij wel uit.

Mijn advies aan anderen: is het voor jou écht heel belangrijk dat de kosten niet plotseling gaan stijgen (bijv bij minima en zenuwachtige mensen), ga dan gewoon voor vast. Dan weet je waar je aan toe bent. Ideale afsluitperiode daarvoor is zeer zeker niet in december, maar in de periode mei-aug.
Kun je wel een stootje hebben financieel en lig je niet wakker van plotselingen prijsstijgingen, dan is dynamisch de voordeligste keuze. Maar goed, daar moet je dus wel tegen kunnen, het is onzeker wat de prijs volgende week zal zijn.

Variabele contracten zijn er imo enkel voor mensen die geen keuze willen maken en uit gemak hun bestaande contract laten voortkabbelen. Imo betaal je met een variabel contract altijd een hoge prijs, terwijl je bij marktfluctuaties dus wel behoorlijk risico loopt op prijsstijgingen. Helemaal bij die aanbieders die per maand de prijs bijstellen (budget energie bijv).
Dus doe iets: of je zet het vast, of ga dynamisch. Maar blijf niet hangen in variabel.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:23

Amen Dees. Denk dat je ongeveer alle punten wel benoemd hebt. Zeker ook de periode van een vast contract afsluiten. Niet nu, maar komende zomer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:00

Bedankt Chawi +:)+

Dan zou je dus eigenlijk als je zonnepanelen hebt, en het salderen er af gaat, zoals het er nu uitziet in de winter in de nacht je auto en / of thuisbatterij op moeten laden. Wel typisch dat het in de winter ook nog tussen de middag het aller goedkoopst is :)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:42

Het zijn voorbeelden, niet alle dagen lopen zo. Maar gemiddeld wel. :)

Ik zit zelfs met zonnepanelen bij de ANWB. In mijn berekeningen is die namelijk helemaal zo slecht niet qua terugleververgoeding. In de wintermaanden (lever je natuurlijk bar weinig terug) zit ik nu op 30 cent terugleververgoeding.

In de zomermaanden is dit natuurlijk een stuk minder. Negatieve energieprijzen komen voor, maar echt niet zo vaak en kan je rekening mee houden.

Maar mijn voornaamste reden, is dat ik geen 2 contracten wil. Over een jaartje ben ik benieuwd hoeveel mij dat heeft gekost of opgeleverd. We gaan het zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:53

Wij hebben in de zomer overproductie maar in de winter komen we tekort. Het huis kan er wel op draaien maar de auto opladen gaat niet. Laat staan als er ook nog een warmtepomp op zou moeten gaan draaien in de toekomst.... dus wij zijn wel echt afhankelijk van het salderen nu zeg maar.

Wat we in de zomer aan overproductie hebben willen we in de winter graag alsnog gebruiken :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:54

Eef_Bam schreef:
Die ouderwetse pompen staan inderdaad continue aan, dat wil je niet. Je kan er een pompschakelaar tussen zetten, die meet de temperatuur van je leiding en laat de pomp alleen aanslaan als er warm water is omdat de cv is aangeslagen.

Staan nieuwere types warmtepompen dan niet continue aan? Zit daar zo’n voeler wellicht ingebouwd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:59

Ik denk dat dit over een vloerverwarmingspomp ging :)

Die zijn (waren?) er op gemaakt om steeds het water rond te pompen en bvb. in de zomer is dat niet echt nodig natuurlijk. Wij hebben een jaar of 10 geleden ook zo'n schakelaartje op de vloerverwarmingspomp gezet en dat scheelde toch best wel. Ding kostte een paar tientjes.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-12-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:00

pmarena schreef:
Ik denk dat dit over vloerverwarming ging :)

Klopt :)

Wij hebben dus ook zo’n oude pomp van de vloerverwarming die maar aan bleef, maakt ten eerste best nog wel veel lawaai en gebruikte bij ons ook zo’n 2 kWh per dag aan stroom per pomp x 2 pompen. Zonde!