Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:32

Gefeliciteerd :D

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:08

Dank!

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:37

Wij zijn het helaas niet geworden. Jammer natuurlijk, maar het was allemaal vrij impulsief! Eerste woning dat we hebben bezichtigd en eerste bod dat we hebben uitgebracht. Wij kijken rustig verder :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:06

Ah, jammer Kirstenhorse. Waarom dan wachten tot vandaag he? Hadden ze dat gister niet kunnen vertellen..

Benieuwd of Amado een beter bod heeft gehad naast de ene van de vraagprijs.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:30

Dat is toch wel snel een eerste bezichtiging en dan een bod, maar als het goed voelde natuurlijk niet gek. Ik heb al best wat bezichtigingen gedaan maar helaas nog geen bod gedaan. Waren jullie met veel overboden of weet je dat niet?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:47

moonsparkle schreef:
Dat is toch wel snel een eerste bezichtiging en dan een bod, maar als het goed voelde natuurlijk niet gek. Ik heb al best wat bezichtigingen gedaan maar helaas nog geen bod gedaan. Waren jullie met veel overboden of weet je dat niet?

Wij hebben wel al veel woningen gezien op funda, en we zitten nu nog prima in onze huurwoning. Maar deze woning voldeed eigenlijk aan al onze eisen en daarom zijn we gaan kijken en hebben we een bod gedaan! We wonen om de hoek en vrienden van ons wonen in een vergelijkbare woning, dus we kennen de woningen goed. Wij hebben zelf 13% overboden. We hebben het idee dat we aardig in de buurt zitten bij het winnende bod, maar dat de verkoper een keuze heeft gemaakt op basis van motivatie :)

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:47

Hoi! Wat een spanning hier allemaal. Gefeliciteerd Fohadie en jammer KirstenHorse.

Wij hebben 3 jaar gezocht en uiteindelijk vorige maand een huis gekregen. Hebben met een verzekering geboden zodat we zonder voorbehoud van financiering konden bieden. Die betaal je overigens pas wanneer je het winnende bod hebt en was voor ons 800 euro.

Nou heb ik een vraag waar iemand hier misschien antwoord op kan geven. Onze hypotheekadviseur heeft direct de aanvraag van de hypotheek gedaan en deze is goedgekeurd. De offerte ligt nu bij ons om te tekenen. Heel blij mee! Echter is de looptijd van de offerte 4 maanden en de overdracht over 4,5 maand. Dit betekent dat wanneer de hypotheekrente hoger komt te liggen, wij bereidstellingsprovisie moeten betalen. Dit terwijl wij geen haast hadden qua hypotheek en die 2 weken prima hadden willen wachten. Of in ieder geval hierover geadviseerd hadden willen worden met de risico's etc. Nu reageerde de hypotheekadviseur dat we de aanvraag niet nu kunnen weigeren en later opnieuw kunnen indienen, maar weet iemand of er nog andere opties zijn? We betalen hem 4k hiervoor en vind dit wel een beetje slordig..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:56

4k vind ik sowieso al fors... maar nu het eenmaal gebeurt is, kun je er weinig meer mee. Hoe groot acht je de kans dat de rente stijgt? En hoe hoog is de provisie?

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:26

We hebben nog niks getekend, dus zitten er nog niet aan vast. 0,25% van de hypotheek per hele maand. In ons geval dus ruim 600 euro voor 2 weken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:47

Van harte gefeliciteerd Fohadie! Wat ontzettend leuk!!

Hier inderdaad nog 2 hogere biedingen gehad, en 2 op de vraagprijs! Dus akkoord gegaan met de hoogste :D Wel bouwkundige keuring maar zonder voorbehoud van financiering. Dus als het allemaal goed gaat, dan in juli sleuteloverdracht!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:05

Nikki ik zoek nu bijna 9 maanden, maar ik moet het dus niet opgeven begrijp ik :') was het omdat jullie specifieke wensen waren waardoor het lang zoeken was of werd je bijvoorbeeld meerdere keren overboden?

Ik denk dat ik iets zoek wat gewoon niet te krijgen is voor de prijs die ik kan betalen :P wel meerdere bezichtigen gedaan dus maar soms als je ergens komt blijkt er zoveel meer aan te moeten gebeuren dan je verwacht.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:08

Ik vind dat je adviseur hier een steek heeft laten vallen, Nikki. De onze heeft dit allemaal tot in de puntjes voor ons uitgezocht en de meest passende aanbieder voor ons gevonden, waarbij de offerte lang genoeg geldig was. Dat is volgens mij precies waar je voor betaalt...
Ik zou hier dus zeker over onderhandelen, in de vorm van een korting op de factuur o.i.d..

Gefeliciteerd Fohadie en Amado!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:21

Gisteren middag een makelaar gesproken (eerste, ik laat er nog meer langs komen). Hij wil het in de markt zetten voor ongeveer WOZ-waarde. Dat vind ik aan de lage kant, en ik houdt gewoon niet van die spelletjes met opbieden. Zet het gewoon voor een nette prijs in de markt. In een appartement moet je wonen, en geen spelletjes mee spelen.

Helaas wel in mijn vermoeden bevestigd dat ik mijn appartement te duur heb gekocht en dat de aankoopmakelaar niks geholpen heeft. Deze makelaar wilde geen concrete uitspraken doen maar het was wel duidelijk. Die partij ga ik dus niet bellen voor de verkoop.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:25

Luxorvalkje schreef:
Gisteren middag een makelaar gesproken (eerste, ik laat er nog meer langs komen). Hij wil het in de markt zetten voor ongeveer WOZ-waarde. Dat vind ik aan de lage kant, en ik houdt gewoon niet van die spelletjes met opbieden. Zet het gewoon voor een nette prijs in de markt. In een appartement moet je wonen, en geen spelletjes mee spelen.

Helaas wel in mijn vermoeden bevestigd dat ik mijn appartement te duur heb gekocht en dat de aankoopmakelaar niks geholpen heeft. Deze makelaar wilde geen concrete uitspraken doen maar het was wel duidelijk. Die partij ga ik dus niet bellen voor de verkoop.

Als je een nieuwe hoefsmid voor je paard laat komen kan die vaak ook niets goeds zeggen over je oude smid. Waarheid zal in het midden liggen en voor minder had je het appartement misschien wel helemaal niet kunnen kopen. Dus dat is niet zo netjes van de verkoopmakelaar.

Ik zou zulke opmerkingen met een korreltje zout nemen, want ze verkopen graag jouw appartement. Het aanbod is laag, dus dat betekent automatisch dat makelaars ook minder aanbod hebben.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:39

Nikki_ schreef:
We hebben nog niks getekend, dus zitten er nog niet aan vast. 0,25% van de hypotheek per hele maand. In ons geval dus ruim 600 euro voor 2 weken.

Ik vind het wel vreemd. De meeste hypotheekverstrekkers bieden een offerte die 6 maanden geldig is. Ik zou toch nog eens goed rondvragen, want ook met nieuwbouw is het natuurlijk zo dat het vrij makkelijk 'tegen' kan zitten. Daar zijn wel mogelijkheden voor.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:07

Oh wauw wat veel geld voor die hypotheekadviseur… klinkt ook niet echt netjes. Helaas weet ik geen oplossing voor je.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:12

Nikki, er zijn zeker andere opties. Ik had een offerte met een looptijd van een jaar, want sleuteloverdracht was dan pas. Niet iedere hypotheekverstrekker heeft hiervoor dezelfde voorwaarden, omdat wij een onafhankelijke adviseur hadden konden we daarop heel goed selecteren en betaalde we helemaal geen "boete" als de hypotheekrente omhoog zou gaan (en die ging omhoog) en zouden we alsnog een lagere hypotheekrente krijgen als die in de tussentijd omlaag zou gaan. En ja, ook de hypotheekrente was gewoon prima. Dus shoppen heeft echt zin.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:15

Wij hebben vandaag fotodag bij ons huis. Man wat een gedoe en stress om het huis klaar te maken. De helft van onze spullen staat in dozen op zolder :') je kan bijna niet meer zien dat er iemand woont, zo weinig rommel :P maar de fotograaf is blij!

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:23

Bedankt voor jullie reacties! Dit geeft gelukkig wel aan dat ik niet te hoge verwachtingen heb maar dus gewoon realistisch ernaar kijk. Ik denk dat we inderdaad nog eens goed gaan spreken over dat als de hypotheekrente omhoog gaat, dat bedrag in mindering wordt gebracht. Mits we bij deze partij blijven. En ik wil ook dat onderzocht wordt welke alternatieven we hebben.
Je zou denken dat een onafhankelijke hypotheekadviseur toch meer meedenkt, maar heb niet het idee dat dit op onze persoonlijke situatie is afgestemd..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:56

Wat dat betreft hebben wij het makkelijk. Wij blijven sowieso bij onze huidige hypotheekverstrekker. De rente die we mee kunnen nemen krijgen we nu nergens anders.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:02

Amado7 schreef:
Van harte gefeliciteerd Fohadie! Wat ontzettend leuk!!

Hier inderdaad nog 2 hogere biedingen gehad, en 2 op de vraagprijs! Dus akkoord gegaan met de hoogste :D Wel bouwkundige keuring maar zonder voorbehoud van financiering. Dus als het allemaal goed gaat, dan in juli sleuteloverdracht!

Dank je. En jij gelukkig ook nog een beter bod gekregen.

Wij hebben ook echt mazzel hoor. Zijn pas vanaf januari bezig, in totaal vijf huizen bekeken en dit was de tweede keer dat weeen bod deden. Het kan dus wel snel gaan! Dankzij onze aankoopmakelaar hebben we minder geboden dan we van plan waren maar wel zonder voorwaarden. Het huis stond voor 3 ton te koop. Wij hebben ongeveer 18k extra geboden. Met vakantiegeld en flink schrapen kon dat. Maar waarschijnlijk hoeven we het grootste gedeelte niet zelf te betalen.

Alleen beetje jammer dat we nog steeds geen voorlopig koopcontract hebben. Weten jullie hoe snel dat komt? Want zolang we niets ondertekend hebben, kan de verkoopster er nog onderuit en hebben we nog niets. Mondeling is niet rechtsgekdig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:06

Oh als je het gisteren pas gehoord hebt vind ik dat niet zo gek. Heb je al je gegevens al aangeleverd voor het koopcontract? Mijn man is vaak weg dus hier kan het zo 3 of 4 dagen duren voordat hij zich kan identificeren.
Wij moesten tenminste de laatste keer in het move dossier via de Vidua app identificeren voor het koopcontract.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:27

Gefeliciteerd fohadie! Koopcontract kan best even duren hoor, bij mij zat er ook een week tussen. Spannend, maar met een lang weekend en wat aanpassingen zit je er zo op :)

Geldigheidsduur van de offerte zou een adviseur wel mee moeten wegen vind ik. Er zijn genoeg partijen waarbij de offerte lang genoeg geldig is zonder dat je bereidstellingsprovisie moet betalen.

Hier zijn we druk bezig met offertes voor verhuizen. Zo blijven we lekker bezig :+

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:29

Hier duurde het ook een paar dagen hoor! Woensdag een koper uitgekozen en vrijdag was het koopcontract er, volgens mij. Een week later hebben de kopers het op kantoor getekend en morgen is hun officiële bedenktijd voorbij.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:49

Oh, dan ligt het aan mij. Dank voor jullie antwoorden. Ja, we hebben vandaag de identificatie gegevens ingevuld. Ik dacht: je krijgt te horen dat je het bent geworden, volgende dag krijg je het voorlopig koopcontract, die lees je door en eventueel je aankoopmakelaar en dan teken je en gaan de 3 dagen in en binnen een week is het duidelijk.

Ben ik weer wat gerustgesteld.