[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:06

Klopt Selka, dat bedoelde ik inderdaad!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:32

Shanna schreef:
Net een nieuw hypotheekgesprek gehad, toch typisch al die verschillen in bedragen. We hebben nu wel een mooi overzicht wat we waar kunnen lenen voor welke kosten!

De 101% overgangsregeling gaat niet komen overigens, en volgend jaar meer lenen omdat het 2e inkomen zwaarder telt gaat ook niet op. Volgend jaar kan je juist minder lenen omdat de maximale woonlast (door de overheid vastgesteld) omlaag gaat. Behalve bij de hogere inkomens (65.000 of meer op jaarbasis).

Wel zijn er nu onderhandelingen en vraagtekens in de kamer bij het lagere inkomen, waarom mensen die wel 850 huur kunnen/ moeten betalen geen hypotheek van het zelfde bedrag kunnen krijgen bijvoorbeeld.

Hoe zit dat precies?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:23

Het is bij de bank ook een kwestie van formaliteit hoor.
We zijn al paar keer langs geweest voor wat berekeningen (oa ook voor t huis wat we uiteindelijk niet kochten) , maar nu dus voor echt.

België heeft grote verschillen, net zoals Nederland.
Waar wij kijken is alles meer dan 800m2 grond met een beetje wat van modern huis automatisch bijna vier ton.
Dat we zon kast van een huis hebben gevonden voor zo een prijs is omdat het wel al wat ouder is en we daar rekening mee gehouden hebben int bod.
We hebben zon 7% van de vp gekregen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:45

FatCat schreef:
Gent is belachelijk duur. Bijna onbetaalbaar nu.

Gent is inderdaad duur, maar dit is in de prijsklasse die we gezien hebben echt wel zijn geld waard :j We hebben huizen van 150m² gezien met maar 1 badkamer en 3 slaapkamers, zonder tuin waar ze meer voor vroegen.

Hier hebben we 4 slaapkamers, 2 badkamers, erg groot dakterras, 300m² en helemaal in het centrum. Dus ik heb wel het gevoel dat we waar voor ons geld krijgen. :) We wouden graag in het centrum blijven en we wisten dat we daar inderdaad voor zouden betalen als we ook een buitenruimte (tuin/terras) wouden.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:16

Ik zit net dr foto's te bekijken Yasmine en wat een bijzonder plafond zit er in de badkamer, het lijkt wel een laminaat vloer! Verder leuk huis hoor! Gaan jullie er veel aan veranderen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:51

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:25

Yasmine schreef:
FatCat schreef:
Gent is belachelijk duur. Bijna onbetaalbaar nu.

Gent is inderdaad duur, maar dit is in de prijsklasse die we gezien hebben echt wel zijn geld waard :j We hebben huizen van 150m² gezien met maar 1 badkamer en 3 slaapkamers, zonder tuin waar ze meer voor vroegen.

Hier hebben we 4 slaapkamers, 2 badkamers, erg groot dakterras, 300m² en helemaal in het centrum. Dus ik heb wel het gevoel dat we waar voor ons geld krijgen. :) We wouden graag in het centrum blijven en we wisten dat we daar inderdaad voor zouden betalen als we ook een buitenruimte (tuin/terras) wouden.

Had jou huisje niet goed bekeken, wist niet dat het 300m2 was! En ja, dan vind ik het echt zijn geld waard. Proficiat!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:34

Ik vind het ook een mooi huis Yasmine, gefeliciteerd!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:18

Ik krijg morgen de offerte van de bank. Deze week ook de 10% overmaken naar de notaris. Dan komt het toch allemaal een stukje dichterbij.
Ben nu aan het kijken naar bedrijven voor het renoveren van de houten vloer. Wel leuk al die voorbereidingen.

Gefeliciteerd Yasmine!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:27

Tegen advies van de baas van gisteren in, de makelaar om 16.30 toch maar gebeld (16.00 zouden we antwoord krijgen volgens de mail van gisteren). Wat een hork blijft dat toch. Hij kan in ieder geval niet met geïrriteerde mensen omgaan, dat is wel duidelijk.

Dat had dus geen nut.

Dus dan maar contact opnemen met de erfgenaam, of ze uberhaupt wel willen verkopen want dat we dat idee gewoon niet meer hadden, dat we het gevoel hadden dat we aan het lijntje gehouden werden (waar ik echt een gruwelijke hekel aan heb).

Hij gaf aan dat hij wel een keer geprobeerd had telefonisch contact te hebben met de 2 erfgenamen die dwarsliggen, maar dat dat schijnbaar geen succes was. En die hebben gezegd dat er een brief op de post was gedaan (iets met 21e eeuw en email, maar goed).

Uiteindelijke conclusie was dat hij contact heeft gehad met een advocaat om ze indien nodig via een kort geding te dwingen om te tekenen (of ze gewoon buiten spel te zetten), en dat we wel alvast een koopovereenkomst gaan laten opstellen door dhr Hork, met een opschortende voorwaarde erin. Er komt dan vanuit ons ook nog een extra ontbindende voorwaarde aan dat we voor een bepaalde datum geleverd willen hebben.

We moeten namelijk nogal wat grondwerk doen door sanering en dan natuurlijk fundering leggen en huis bouwen, wel fijn als dat niet allemaal midden in de winter zou moeten gebeuren, waardoor je weer onwerkbaar weer en bevroren grond enzo tegen komt.

And so the saga continues...

Krijg wel weer een lesje in doorzettingsvermogen hiermee :+

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:27

Hi all! Zou ik mij hier ook mogen melden?
Mijn vriendin en ik zijn al een klein tijdje aan het rondkijken, en morgen gaan we voor het eerst een huis bezichtigen :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:35

Jemig Prairy! Klinkt als nog meer ellende waardoor het langer gaat duren.

Wij hebben ruim anderhalf jaar geleden een huis bekeken van 4 erfgenamen die er met elkaar niet uit kwamen. Hadden al een bod gedaan, boven de vp, maar zijn er door 1 partij nooit uitgekomen. Makelaar heeft het gelijk daarna uit de verkoop gehaald, maand of twee geleden hoorde ik dat deze erfgenamen ook in het proces zitten van gedwongen tekenen, maar dat is nog altijd niet rond! Verkijk je er dus niet op hoe lang zoiets kan duren als er een partij is die niet wil tekenen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:07

Prairy schreef:
Tegen advies van de baas van gisteren in, de makelaar om 16.30 toch maar gebeld (16.00 zouden we antwoord krijgen volgens de mail van gisteren). Wat een hork blijft dat toch. Hij kan in ieder geval niet met geïrriteerde mensen omgaan, dat is wel duidelijk.

Dat had dus geen nut.

Dus dan maar contact opnemen met de erfgenaam, of ze uberhaupt wel willen verkopen want dat we dat idee gewoon niet meer hadden, dat we het gevoel hadden dat we aan het lijntje gehouden werden (waar ik echt een gruwelijke hekel aan heb).

Hij gaf aan dat hij wel een keer geprobeerd had telefonisch contact te hebben met de 2 erfgenamen die dwarsliggen, maar dat dat schijnbaar geen succes was. En die hebben gezegd dat er een brief op de post was gedaan (iets met 21e eeuw en email, maar goed).

Uiteindelijke conclusie was dat hij contact heeft gehad met een advocaat om ze indien nodig via een kort geding te dwingen om te tekenen (of ze gewoon buiten spel te zetten), en dat we wel alvast een koopovereenkomst gaan laten opstellen door dhr Hork, met een opschortende voorwaarde erin. Er komt dan vanuit ons ook nog een extra ontbindende voorwaarde aan dat we voor een bepaalde datum geleverd willen hebben.

We moeten namelijk nogal wat grondwerk doen door sanering en dan natuurlijk fundering leggen en huis bouwen, wel fijn als dat niet allemaal midden in de winter zou moeten gebeuren, waardoor je weer onwerkbaar weer en bevroren grond enzo tegen komt.

And so the saga continues...

Krijg wel weer een lesje in doorzettingsvermogen hiermee :+

Als de tegenpartij dan ook een advocaat neemt kom je in een juridische strijd terecht die heel erg lang kan gaan duren.Als je nog voor de winter iets wilt dan gaat dat niet meer lukken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:15

Winter volgend jaar he :P Dat zal toch wel moeten lukken?

We hebben de oplevering in onze planning het liefst half juni staan nu, of uiterlijk 1 september.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:55

Pfffff Prairy.... waar je zin in hebt!

Welkom Tigress. Spannend!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:06

Desi: wat voor vloer is het ?(houtsoort, lak/olie).

Prairy ; wat een verhaal weer zEg

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:11

Wij hebben de rekening van de fundering gekregen, we zijn ons dood geschrokken... :oo
Het zit ver boven ons budget

We zijn nu aan het uitzoeken als er bedrijven goedkopere offertes hebben en als we dingen zelf kunnen gaan doen..

Heeft er iemand hier verstand van?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:15

Heb je de rekening gekregen, of een offerte? Als in, heb je nu al een fundering of niet?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:19

Desi, laten schuren en schilderen geen optie?

Nou chapeau Prairy. Knap dat jullie zo vol houden. Hopelijk wint de aanhouder.

Tigress, leuk! Wat zoeken jullie?

Knetterhard, geen ervaring mee sorry maar kan mij goed voorstellen dat fundering geen goedkoop grapje is. Moet je zoiets wel zelf willen doen?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:28

Pff prairy, lange adem hebben jullie. Weet niet of ik dat zo lang had volgehouden.

Wbt de houten vloer. Er zit parket in. Moet geschikt worden, kiertjes opgevuld en dan lakken/oliën daar ben ik niet over uit. Wil het eigenlijk nog een tint lichter maar dat is een beetje afhankelijk van de prijs.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:30

Knetterhard helaas ook geen ervaring mee.
Hier is het rustig met de huizenzoektoch, weinig nieuws op funda. Wel bezig met offertes van aankoopmakelaar, eens kijken of dat wat voor ons is.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:38

Handige info Shanna, was ik al bang voor. Gaat voor mij dus ook weer lastiger worden volgend jaar.
Mooi dat ze is gaan kijken naar verhouding huur/hypotheek. Dat is zo bizar nu.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:43

Dank voor het welkom :D
We zijn op zoek naar een leuke eengezinswoning :j. Ruim genoeg om gewoon lekker lang te kunnen wonen, niet te ver van mijn partner d'r werk vandaan, en ik merk toch dat ik voorkeur heb om wel in de buurt (max half uur afstand) van mijn ouders te blijven. Daar hebben we een leuk compromis in kunnen sluiten, en we gaan morgen bij een huis kijken 2 dorpen verderop (kwartiertje rijden ongeveer).
Ik ben ontzettend benieuwd hoe het zal gaan! Dit is de eerste keer dat we echt daadwerkelijk bij een huis gaan kijken :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:47

Desi, ik denk dat als je het schuurt dat het dan wel al gelijk een stuk lichter wordt?

Ik heb 2 verschillende lakken gebruikt hier, op een trap en op een tafel (beide blank hout). Ik had een blanke lak op waterbasis, en een blanke lak op terpetine basis, beide parketlak. De waterbasis werd erg mooi, ik had de matte versie en die glanst ook maar een heel klein beetje en haalt de kleur van het hout wat op maar doet verder niets met de kleur. Heb ik op een trap van Douglas hout gebruikt.

De lak op terpetine basis heeft het hout (van een tafel) veel geler gemaakt dan dat het geschuurd was. Dat vond ik wel erg jammer eigenlijk. Reden dat ik voor de terpetine gekozen had is dat ik behoorlijke kuilen/kraters moest vullen, dat is wel gelukt, maar blankere lak had ik mooier gevonden uiteindelijk.

Zou je het niet zelf kunnen doen? Scheelt een hoop geld.

Carika, wat verwacht je van een aankoopmakelaar dat die voor je gaat doen? Wil je dat die helpt bij het zoeken, bij het onderhandelen, of ben je beter af met bijvoorbeeld een bouwkundige die meeloopt als je oudere huizen zoekt?

Tigress welkom :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:18

Knetterhard
Wat moet er aan de fundering gedaan worden?