[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:48

Joolien schreef:
Kruipt uit meeleesmodus, spannend Anouk, succes!

Hier zit ik af en toe nog wel eens te kijken op internet wat er in de omgeving te koop is, kom ik dit huis tegen. Wat een belachelijk lage prijs voor zo'n hoekhuis. Moet bijna wat mis mee zijn zou je denken :P
http://www.funda.nl/koop/almelo/huis-48 ... de-beo-52/

Zo he, dat is niet veel voor wat je krijgt in zo'n huis.

Inderdaad wel een energielabel wat niet denderend is, maar dan nog. Hier beginnen de normale huizen met redelijke ruimte en paar slaapkamers met tuin rond de 130.000.

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:49

Mijn appartement moet zelfs meer kosten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:53

Nou kom allemaal gezellig in Almelo wonen, is een leuke wijk overigens, bij mij om de hoek :D :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:57

Kom we verhuizen met zijn alle naar joolien haha :) :))

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:16

Nou, zoals het nu lijkt wordt ons droomappartement óók voor onze neus weggekaapt. Stond meer dan een jaar te koop en toen we gisteren de makelaar belden, zei hij dat er maandag ook al een bod was uitgebracht -O-. Dat bod was hoger dan ons openingsbod dus de verkopers zijn nu in onderhandeling met die andere partij. Wij hebben ons eindbod aangegeven waarmee we nog een slag om de arm proberen te houden mochten de huidige onderhandelingen stuklopen. Maar heb er weinig vertrouwen in...
Balen dit!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:20

Plien91 schreef:
Nou, zoals het nu lijkt wordt ons droomappartement óók voor onze neus weggekaapt. Stond meer dan een jaar te koop en toen we gisteren de makelaar belden, zei hij dat er maandag ook al een bod was uitgebracht -O-. Dat bod was hoger dan ons openingsbod dus de verkopers zijn nu in onderhandeling met die andere partij. Wij hebben ons eindbod aangegeven waarmee we nog een slag om de arm proberen te houden mochten de huidige onderhandelingen stuklopen. Maar heb er weinig vertrouwen in...
Balen dit!

Jeetje wat balen hé... Ik snap dat niet dat dat dan ineens zo tegelijk komt terwijl het huis al zo lang te koop staat..
Ik ga vanmiddag ook maar snel de makelaar bellen om een tweede keer te kijken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:21

Het trekt nu echt weer aan, juist op de appartementen markt, ze vliegen als zoete broodjes bij de makelaars hier in de buurt :j

Het is net bouwvak geweest he, vaak bedenken mensen tijdens hun vakantie dat ze willen gaan verhuizen. Dat is de uitleg die onze makelaar ons gaf waarom het nu ineens heel veel aantrekt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:38

Er staat ineens op funda ook veel op 'verkocht onder voorbehoud'. Althans, hier in de stad dan. Pfff.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:58

Dat viel mij van de week ook op :j hier ook behoorlijk wat huizen die ovb zijn verkocht!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:59

Dat betekend dat er een bod is uitgebracht, maar alles met de bank nog niet helemaal rond is toch? Of zeg ik dat nu verkeerd. 'Als echte kenner *ahum' :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:00

On voorbehoud van financiering kan dat inderdaad zijn :j
Er is een voorlopige koopovereenkomst vaak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:23

Berdien schreef:
Een hypotheek is wel meer dan de laagste maandlasten. Natuurlijk is dat belangrijk, maar kijk ook even naar de andere voorwaarden. Er zijn verstrekkers waarbij je álles wat je wilt weten/wijzigen bij je hypotheek moet aanvragen bij je 'onafhankelijke adviseur'. Die doet dat vervolgens niet voor niets ;) Kun je tussentijds je rente wijzigen, en zo ja, wat kost dat? Mag je tussentijds extra aflossen en zo ja, hoe doe je dat en wat kan boetevrij? As je gewoon wat wilt weten over je hypotheek, kun je dan je bank bellen of moet dat altijd via je eigen tussenpersoon? En wat rekent die daarvoor? Dat zijn allemaal voorwaarden waar je nu misschien niet direct bij stil staat, maar die wél van belang zijn!

Tussenpersonen bieden vaak 'onderhoudspakketten' aan, waar je dan alsnog wel voor betaalt. Bij een bank heb je die niet, dan kun je gewoon bellen en wordt je geholpen. Voor een wijziging betaal je dan wellicht wel kosten, maar de informatie daarover krijg je gratis en voor niets.

In mijn ogen zijn de banken, vergeleken met de onafhankelijke adviseurs nog steeds degenen die rare voorwaarden stellen en je het geld uit de broek willen kloppen. En op deskundig advies hoef je (sowieso bij een Rabobank) over veel zaken niet te rekenen. En met gekke voorwaarden bedoel ik o.a. je financiën verplicht moeten onderbrengen bij dezelfde bank als die de hypotheek verstrekt. Dat is in feite ook een verkapt verplicht abonnement, want voor die diensten betaal je.
Er is in de bankenwereld ook schrikbarend weinig veranderd na de crisis, terwijl zij daar met al hun onzinnige bonussen en andere ongein toch wel degelijk een belangrijke veroorzaker van waren.
De meeste banken hebben niet het belang van hun klant voorop staan, maar hun eigen belang (en wellicht dat van de aandeelhouders). En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik kijk dan toch wel op van het (in mijn ogen naïeve) vertrouwen wat veel mensen in hun bank hebben. Terwijl hun belangen, zijn zachtst gezegd, niet optimaal behartigd worden door diezelfde bank.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:30

Wendy ik ben het ergens absoluut met je eens :j
Echter het stukje over het verplicht stellen van het onderbrengen van je financiën bij de Rabobank, dat was bij ons niet zo.... Weet niet of dat iets van de laatste paar maanden is?

Maar dit is bij de ABN iig geen verplichting. Wij hebben wel alles bij de ABN inclusief verzekeringen spaarrekening en dergelijke omdat het ook daadwerkelijk een stuk goedkoper is maar toch :)

Daarnaast vind ik dat je ook iets verder moet kijken als dat je neus langs is als je een hypotheek aangaat. Kijk niet alleen naar de geldende rente percentages maar ook hoe de bank er zelf voor staat. Daar valt op erg veel over terug te vinden op het internet.

Neem als voorbeeld het schandaal van de DSB..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:41

A_nouk schreef:
Wendy ik ben het ergens absoluut met je eens :j
Echter het stukje over het verplicht stellen van het onderbrengen van je financiën bij de Rabobank, dat was bij ons niet zo.... Weet niet of dat iets van de laatste paar maanden is?

Maar dit is bij de ABN iig geen verplichting. Wij hebben wel alles bij de ABN inclusief verzekeringen spaarrekening en dergelijke omdat het ook daadwerkelijk een stuk goedkoper is maar toch :)

Daarnaast vind ik dat je ook iets verder moet kijken als dat je neus langs is als je een hypotheek aangaat. Kijk niet alleen naar de geldende rente percentages maar ook hoe de bank er zelf voor staat. Daar valt op erg veel over terug te vinden op het internet.

Neem als voorbeeld het schandaal van de DSB..

Dat is idd niet de Rabobank maar aegon. Excuus als dat zo over kwam.
Bij Aegon moet je je bankzaken onderbrengen bij knab (is onderdeel van Aegon).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:56

Oke ik dacht al :)
Neemt niet weg dat hij bij de ABN zeker loont om het wel allemaal bij een partij onder te brengen :j

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:14

Wij hebben morgen een gesprek bij de Rabobank, maar ben nu al benieuwd als ik jullie verhalen daar over hoor ..
We hebben hier ons 1e gesprek met een bank. Ook omdat wij allebei bij deze bank zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:31

Bij de ING loont het ook, 0.2% scheelt het als je je financien daar onderbrengt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:38

0,25% :) Overigens is het bij ING geen verplichting om je volledige bankzaken erbij onder te brengen. Ook zonder dat kun je gewoon een hypotheek afsluiten.

Ik wil ook niet zeggen dat banken zaligmakend zijn Wendy, zeker niet! Maar een onafhankelijke adviseur hoeft niet perse onafhankelijk te zijn, en een verstrekker waar je zelf niets kunt regelen of aanvragen zou ik zelf nooit voor kiezen. Net zoals aanvullende verplichtingen zoals het openen van een rekening. En het is wél van belang om dat voor je een handtekening zet dat te weten. Dat is mijn hele punt ook, kijk verder dan de rente en vraag naar de voorwaarden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:39

Sanne, ik zou als ik jullie was bij wat meer banken en hypotheek verstrekkers gesprekken aan gaan.
Het loont echt de moeite om een beetje rond te kijken en daarnaast willen ze bij de rabobank ook echt de rentetarieven bij stellen als je daar la bestaande klant bent. Maar dan moet je de rente tarieven wel op papier hebben van een eventuele andere bank. Ze behouden mensen graag bij de rabobank ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:41

Is dat al langer zo Berdien, of pas veranderd? Kan zijn dat het ook 0.25% was, maar ik heb echt 0.2% in mijn hoofd zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:43

Sinds.... mei :j Met de ingang van het nieuwe Prijsbeleid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:47

Hmm, hypotheek is ingegaan op 2 juni....tekenen was volgens mij wel in mei.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:05

A_nouk schreef:
Sanne, ik zou als ik jullie was bij wat meer banken en hypotheek verstrekkers gesprekken aan gaan.
Het loont echt de moeite om een beetje rond te kijken en daarnaast willen ze bij de rabobank ook echt de rentetarieven bij stellen als je daar la bestaande klant bent. Maar dan moet je de rente tarieven wel op papier hebben van een eventuele andere bank. Ze behouden mensen graag bij de rabobank ;)

Oh ja? Dat zou je soms niet zeggen. Ervaringen in de familie lijken er eerder op dat de Rabobank iedereen als stront denkt te kunnen behandelen omdat veel mensen nu eenmaal bang zijn om over te stappen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:06

A_nouk schreef:

Lijkt me inderdaad een goed advies en gaan we zeker ook nog doen. Ik ga na morgen ook nog even een afspraak maken bij een andere bank. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:57

Maaike, jullie hebben wel de offerte ver voor 1 mei getekend. En het gaat om tekendatum van de offerte :)