purny schreef:Maar we zijn nog niet eens op de helft van de maand, hoe kun je dan nu al december gaan vergelijken met een jaar terug?
Je kunt prima november en december tm nu vergelijken.
Die waren toen veel warmer.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EllyC schreef:Ik ben zo blij met mijn airco al moet ik nog naar een hogere capaciteit. Nu al scheelt het me enorm in de stookkosten.
Maar ik moet zeggen dat ik ook beter oplet hoe hoog ik de temperatuur wil.
Spenk schreef:purny schreef:Maar we zijn nog niet eens op de helft van de maand, hoe kun je dan nu al december gaan vergelijken met een jaar terug?
Je kunt prima november en december tm nu vergelijken.
Die waren toen veel warmer.
Tieme schreef:mvdende schreef:Niet onmogelijk, wél lastig aangezien dan mijn gehele meterkast vernieuwd moet worden omdat er extra groepen bij moeten dan. En kan niet simpel door de kruipruimte, want die heb ik niet.
+ dat ik verwacht dat de kosten van stroom nog wel eens mega hoog kunnen gaan worden in de toekomst in de winter. Huidige zonnepanelen leveren evenveel als Huidig stroomverbruik, heb dus niet of nauwelijks overproductie. Straks gaat het salderen eraf en dan ga je geheid krijgen dat je opgewekte stroom in de zomer voor héél weinig terug moet leveren aan het net en dat je in de winter je scheel betaald aan stroom omdat de prijzen dan sky high zijn, want véél vraag, weinig aanbod....
Ik zie een airco dus zo 123 nog niet zitten.
e.
Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.
Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Met CV z9u ik hier minimaal 11 euro voor kwijt zijn.
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.
Meliaforever schreef:Ik weet dus echt niet of ik een vast contract moet afsluiten. Ik zie ook zoveel dingen staan. Vaste leveringskosten, variabele kosten en dan kijken of het voordeliger is om vast te doen.
Ik zit bij Vattenfall. Gas is 1,35m3 nu volgens mij
MyWishMax schreef:Mijn meterkast was zelfs te oud om zo'n p1 meter aan te kunnen sluiten? Ze hebben er een kwartier naar gezocht waar hij zou kunnen maar geen mogelijkheid?
Meliaforever schreef:Ik weet dus echt niet of ik een vast contract moet afsluiten. Ik zie ook zoveel dingen staan. Vaste leveringskosten, variabele kosten en dan kijken of het voordeliger is om vast te doen.
Ik zit bij Vattenfall. Gas is 1,35m3 nu volgens mij
Telpeva schreef:Ik merk bij de mijne niet per se verschil in geluid, alleen in comfort. Maar dat helpt op zijn beurt weer mee met 'zo kort mogelijk douchen' en in die zin helpt dat nog verder mee met besparen
Tieme schreef:EllyC schreef:Ik ben zo blij met mijn airco al moet ik nog naar een hogere capaciteit. Nu al scheelt het me enorm in de stookkosten.
Maar ik moet zeggen dat ik ook beter oplet hoe hoog ik de temperatuur wil.
Trekt je airco het niet? Dat je naar een hogere capiciteit moet? Vaak helpt het al om andere instellingen te gevruiken. Of hem dag en nacht aan te laten.
Spenk schreef:MyWishMax schreef:Mijn meterkast was zelfs te oud om zo'n p1 meter aan te kunnen sluiten? Ze hebben er een kwartier naar gezocht waar hij zou kunnen maar geen mogelijkheid?
Heb je een slimme meter?
EllyC schreef:Nee krijg niet de gewenste temperatuur. Ook al een keer 24 uur aangehad, moet ie in hoge stand blijven en is ie uiteindelijk rond de 18/19 graden. Dat kost in verhouding gewoon weer te veel.
Dus nu doe ik hem met cv tot 18 graden en daarna airco gebruiken om op temperatuur te houden. Scheelt alsnog enorm.
Tieme schreef:Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.
Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Met CV z9u ik hier minimaal 11 euro voor kwijt zijn.
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.
Letizia schreef:Hoeveel kwh heb je ongeveer gebruikt zondag?
Ik zit hier ook nog steeds in twijfel wel of geen airco. Vind het spannend ivm de salderingsregeling.
Mijn cv staat niet hoger dan 15 graden, ik heb dit jaar tot nu toe 364m3 verbruikt, maar ik stook in de woonkamer nu via een convector electrisch bij. Deze durf ik alleen maar aan te zetten als ik thuis ben. Wat ik begrijp verbruikt een airco 3 tot 6x minder stroom. Ik zit voorlopig met mijn verbruik nog onder de opwekking (heb nog iets van 700kwh over voor dit jaar).
De luchtvochtigheid is nu 53%. Boven, in de kamer waar de was hangt, heb ik sindskort een luchtontvochtiger, das wel een uitkomst. Die doet zijn werk uitstekend, zit een speciale wasdroogfuctie op en zorgt dat de was binnen een paar uur droog is en de luchtvochtigheid weer tussen de 50 en 60%.
Ik heb een eengezinshoekwoning, met spouwmuurisolatie. Woonkamer tegen de buitenmuur.