Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:31

purny schreef:
Maar we zijn nog niet eens op de helft van de maand, hoe kun je dan nu al december gaan vergelijken met een jaar terug?

Je kunt prima november en december tm nu vergelijken.

Die waren toen veel warmer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:31

EllyC schreef:
Ik ben zo blij met mijn airco al moet ik nog naar een hogere capaciteit. Nu al scheelt het me enorm in de stookkosten.
Maar ik moet zeggen dat ik ook beter oplet hoe hoog ik de temperatuur wil.

Trekt je airco het niet? Dat je naar een hogere capiciteit moet? Vaak helpt het al om andere instellingen te gevruiken. Of hem dag en nacht aan te laten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:32

Spenk schreef:
purny schreef:
Maar we zijn nog niet eens op de helft van de maand, hoe kun je dan nu al december gaan vergelijken met een jaar terug?

Je kunt prima november en december tm nu vergelijken.

Die waren toen veel warmer.

Misschien blijft het de rest van de maand boven de 10 graden. Nee ik vind niet dat je december al kan vergelijken met vorig jaar

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:41

Huh? Hoe wil je daarmee de afgelopen 6 dagen warmer krijgen dan? Ik zeg toch tot en met nu?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:48

Spenk schreef:
Huh? Hoe wil je daarmee de afgelopen 6 dagen warmer krijgen dan? Ik zeg toch tot en met nu?

Weet jij dan hoeveel je in die paar dagen hebt verbruikt vorig jaar?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:20

Tieme schreef:
mvdende schreef:
Niet onmogelijk, wél lastig aangezien dan mijn gehele meterkast vernieuwd moet worden omdat er extra groepen bij moeten dan. En kan niet simpel door de kruipruimte, want die heb ik niet.

+ dat ik verwacht dat de kosten van stroom nog wel eens mega hoog kunnen gaan worden in de toekomst in de winter. Huidige zonnepanelen leveren evenveel als Huidig stroomverbruik, heb dus niet of nauwelijks overproductie. Straks gaat het salderen eraf en dan ga je geheid krijgen dat je opgewekte stroom in de zomer voor héél weinig terug moet leveren aan het net en dat je in de winter je scheel betaald aan stroom omdat de prijzen dan sky high zijn, want véél vraag, weinig aanbod....

Ik zie een airco dus zo 123 nog niet zitten.
e.

Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.

Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Met CV z9u ik hier minimaal 11 euro voor kwijt zijn.
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.

Omdat er gewoon weg geen groep over is waar een airco naast de al bestaande apparatuur op kan zonder dat de stoppen eruit klappen als beide apparaten aan staan...

Ik heb het even opgezocht:

Groep 1 achterste helft woonkamer + 'keukenboiler' (is dus één stopcontact in de keuken, maar daar zit nu geen boiler meer) + zolder tl, plafond verlichting keuken

Groep 2 voorste helft woonkamer, stopcontacten, tv, gang verlichting

Groep 3 koelkast, stopcontact 1e helft keuken, oven, afzuigkap, verlichting wc.

Groep 4 vaatwasser, licht cv kast+cv ketel, verlichting bijkeuken, stopcontact bijkeuken

Groep 5 wasmachine + (warmtepomp)droger kunnen tegelijkertijd aan + garage

Groep 6 gehele bovenverdieping inclusief elektrische verwarming badkamer

Alles is redelijk houtje touwtje, maar het werkt. Is niet door ons zo aangelegd trouwens, maar door de vorige bewoners.

Ik heb in de keuken in ieder geval behoorlijk wat apparatuur staan wat veel stroom durft te trekken: sowieso oven als ie aanstaat, vaatwasser. Ik heb 2 losse vriezers, kook regelmatig met een multicoocker en die vraagt ook 2000w..

In de woonkamer staat een grote terrariumkast, die continu 350W stroom pakt, plus een losse bak van 40W.

Op dit moment kan alles redelijk tegelijkertijd aan. In ieder geval staan hier de vaatwasser, wasmachine en droger regelmatig tegelijkertijd hun dingetjes te doen.

Ik zie niet echt een mogelijkheid om hier een airco tussen te zetten. Zeker niet om dat het dan om 2 units zou gaan: één beneden en 1 boven. En aangezien mijn woonkamer en keuken bij elkaar al gauw een 60m2 zijn, moet er beneden wel een flinke airco komen, anders krijg je z'n grote ruimte niet warm

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:32

Ik weet dus echt niet of ik een vast contract moet afsluiten. Ik zie ook zoveel dingen staan. Vaste leveringskosten, variabele kosten en dan kijken of het voordeliger is om vast te doen.
Ik zit bij Vattenfall. Gas is 1,35m3 nu volgens mij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:05

Meliaforever schreef:
Ik weet dus echt niet of ik een vast contract moet afsluiten. Ik zie ook zoveel dingen staan. Vaste leveringskosten, variabele kosten en dan kijken of het voordeliger is om vast te doen.

Het is verstandig vind ik om een vast contract af te sluiten. Ik ben net overgestapt naar Oxxio per februari.
4 cent goedkopere stroom en 9 cent goedkoper gas.
En nog een welkomstbonus van 240 euro

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:10

Mijn meterkast was zelfs te oud om zo'n p1 meter aan te kunnen sluiten? Ze hebben er een kwartier naar gezocht waar hij zou kunnen maar geen mogelijkheid? :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:15

MyWishMax schreef:
Mijn meterkast was zelfs te oud om zo'n p1 meter aan te kunnen sluiten? Ze hebben er een kwartier naar gezocht waar hij zou kunnen maar geen mogelijkheid? :')

Heb je misschien al op de site van homewizard gekeken voor informatie hoe je ze kan installeren, zij verkopen ook tussenstukken om ze te kunnen koppelen aan systemen die niet direct compatibel zijn misschien dat daar iets bruikbaars voor je bij zit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:18

Dit was zo'n energiecoach vanuit de gemeente (die geïrriteerd waren dat ze nu pas iets vanuit de gemeente gaan doen ipv vorig jaar haha) en volgende keer komt er een ander die nog een keer kijkt en er meer verstand van heeft. Die energiecoach had allerlei dingen bij zich die je gratis kreeg van ze, dus wel enorm blij mee. Krijg dan ook radiatorventilatoren. En nog wat kleine dingen, waaronder mijn oude spotjes verandert naar led.

Ze kwamen bij iedereen langs hier maar veel mensen hebben het geweigerd. Denk niet dat ze beseften wat ze allemaal mee hadden en wat je kon krijgen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:20

Zoooo nu pas... maar wat goed dat je nu wel voor zoiets in aanmerking komt, beter laat als nooit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:21

Precies, erg laat maar liever laat dan nooit. Ook waterbesparende douchekop, dacht dat ik die al had maar blijkbaar niet of deze was beter. Die maakt alleen best herrie, weet niet of dat normaal is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:00

Ik merk bij de mijne niet per se verschil in geluid, alleen in comfort. Maar dat helpt op zijn beurt weer mee met 'zo kort mogelijk douchen' en in die zin helpt dat nog verder mee met besparen _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:12

Meliaforever schreef:

Ik zit nog steeds dynamisch en betaal de laatste week €1,17 voor gas. Maximale prijs die ik vanaf de zomer tot nu heb gehad is €1,26.
Ik vind dit dus echt de moeite waard, die dynamische contracten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:22

Telpeva schreef:
Ik merk bij de mijne niet per se verschil in geluid, alleen in comfort. Maar dat helpt op zijn beurt weer mee met 'zo kort mogelijk douchen' en in die zin helpt dat nog verder mee met besparen _O-

Ja, ik weet nog niet of ik hem echt fijn vind. Duurt langer voordat haar uitgespoeld is en hij maakt dus meer herrie. Maar even kijken hoeveel her bespaart haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:38

purny schreef:
Spenk schreef:

Weet jij dan hoeveel je in die paar dagen hebt verbruikt vorig jaar?

Ja tot op de minuut nauwkeurig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:39

MyWishMax schreef:

Heb je een slimme meter?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:37

Tieme schreef:
EllyC schreef:
Ik ben zo blij met mijn airco al moet ik nog naar een hogere capaciteit. Nu al scheelt het me enorm in de stookkosten.
Maar ik moet zeggen dat ik ook beter oplet hoe hoog ik de temperatuur wil.

Trekt je airco het niet? Dat je naar een hogere capiciteit moet? Vaak helpt het al om andere instellingen te gevruiken. Of hem dag en nacht aan te laten.

Nee krijg niet de gewenste temperatuur. Ook al een keer 24 uur aangehad, moet ie in hoge stand blijven en is ie uiteindelijk rond de 18/19 graden. Dat kost in verhouding gewoon weer te veel.
Dus nu doe ik hem met cv tot 18 graden en daarna airco gebruiken om op temperatuur te houden. Scheelt alsnog enorm.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:46

Spenk schreef:
MyWishMax schreef:

Heb je een slimme meter?

Ja, voor zover ik weet wel. Standen worden gewoon automatisch doorgegeven. Wel alsnog een oude kast verder. Dus ik snap ook niet waarom het niet kon en ben dus benieuwd wat de anderen vinden als ze terug komen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 17:26

EllyC schreef:
Nee krijg niet de gewenste temperatuur. Ook al een keer 24 uur aangehad, moet ie in hoge stand blijven en is ie uiteindelijk rond de 18/19 graden. Dat kost in verhouding gewoon weer te veel.
Dus nu doe ik hem met cv tot 18 graden en daarna airco gebruiken om op temperatuur te houden. Scheelt alsnog enorm.

Heb je ditnprkbleem al 3ens op een forum voor airco gebruikers gezet? Die hebben vaak goede tips. Dat hij het niet warm krijgt hoeft niet te betekenen dqt het vermogen te laag us. Die van mij kreeg het 2 weken geleden ook niet warm. Bleef rond de 18 a 19 graden en moest hem hiervoor op 25 of zo zetten. Dit bleek aan de instellingen te liggen. Ik heb hem tlen pp auto fan gezet icm 3d auto. Hierna kreeg hij het goed warm, kon de temperatuur omlaag en hij verbruikte minder.

Nu laat ik hem met koude dagen ook aan staan en ik merk dan dat hij alles stabiel warm kan houden. Draait dan op ongeveer 400 watt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:31

tien pp auto fan icm 3d auto?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:40

EllyC schreef:
tien pp auto fan icm 3d auto?

Sorry.... Toen op auto fan ivm 3D auto gezet. Dus hij regelt de fan zelf en met 3D auto regelt hij de kleppen zelf. Die gaan van boven naar beneden en van links naar rechts zodat hij de hele kamer pakt en gelijkmatig verwarmd word.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:58

Tieme schreef:
Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.

Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Met CV z9u ik hier minimaal 11 euro voor kwijt zijn.
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.

Hoeveel kwh heb je ongeveer gebruikt zondag?
Ik zit hier ook nog steeds in twijfel wel of geen airco. Vind het spannend ivm de salderingsregeling.
Mijn cv staat niet hoger dan 15 graden, ik heb dit jaar tot nu toe 364m3 verbruikt, maar ik stook in de woonkamer nu via een convector electrisch bij. Deze durf ik alleen maar aan te zetten als ik thuis ben. Wat ik begrijp verbruikt een airco 3 tot 6x minder stroom. Ik zit voorlopig met mijn verbruik nog onder de opwekking (heb nog iets van 700kwh over voor dit jaar).
De luchtvochtigheid is nu 53%. Boven, in de kamer waar de was hangt, heb ik sindskort een luchtontvochtiger, das wel een uitkomst. Die doet zijn werk uitstekend, zit een speciale wasdroogfuctie op en zorgt dat de was binnen een paar uur droog is en de luchtvochtigheid weer tussen de 50 en 60%.

Ik heb een eengezinshoekwoning, met spouwmuurisolatie. Woonkamer tegen de buitenmuur.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:24

Letizia schreef:
Hoeveel kwh heb je ongeveer gebruikt zondag?
Ik zit hier ook nog steeds in twijfel wel of geen airco. Vind het spannend ivm de salderingsregeling.
Mijn cv staat niet hoger dan 15 graden, ik heb dit jaar tot nu toe 364m3 verbruikt, maar ik stook in de woonkamer nu via een convector electrisch bij. Deze durf ik alleen maar aan te zetten als ik thuis ben. Wat ik begrijp verbruikt een airco 3 tot 6x minder stroom. Ik zit voorlopig met mijn verbruik nog onder de opwekking (heb nog iets van 700kwh over voor dit jaar).
De luchtvochtigheid is nu 53%. Boven, in de kamer waar de was hangt, heb ik sindskort een luchtontvochtiger, das wel een uitkomst. Die doet zijn werk uitstekend, zit een speciale wasdroogfuctie op en zorgt dat de was binnen een paar uur droog is en de luchtvochtigheid weer tussen de 50 en 60%.

Ik heb een eengezinshoekwoning, met spouwmuurisolatie. Woonkamer tegen de buitenmuur.

Ik verwarm alleen de benedenverdieping. Het is hier niet super goed geisoleerd. Label c woning. Zonder verwarming zakt de temperatuur naar 14 graden.
Zondag heb ik 10 kwh verbruikt voor 24 uur. Toen was het koud.
Op dagen dat het 4 graden of hoger is zet ik hem snachts uit. Overdsg alleen aan wanneer we meerdere uren thuis zijn. Dus zeg van 14.00 uur tot 22.30 uur. Dan ben ik rond de 3.5 ,a 4 kwh kwijt

Gisteren had ik voor 24 uur 8.6 kwh verbruik. Dinsdag 9.1 kwh