Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:29

Nog een nachtje slapen…..
Nu hopen dat het morgen een beetje fatsoenlijk weer is zodat ik de bak meteenop kan zetten en vullen met de mix.

Verder wil ik wat aardappelen gaan zetten in bakken, formaat standaard emmer. Zou hier 1 aardappel in gaan? Meer is niet handig denk ik? Ook nog een grotere pot….daar wil ik er wel 2 in gaan zetten, misschien 3.

Ik heb altijd al kruiden staan in potten dus die komen er dit jaar zeker weer. Ik zag dat de munt al stiekem komt kijken *\o/* en we hebben vorig jaar een vijgenboompje gezet. Hoop dat daar dit jaar wat aan gaat komen.

Tomaat wil ik eigenlijk ook wel zaaien maar ben bang dat dat geen succes gaat zijn om binnen voor te zaaien aangezien onze katten graag alles slopen en op de grond gooien. Misschien maar een of twee plantjes kopen war later in het seizoen???

Ik stik in ieder geval van de plannen en heb er echt zin in.

caro29

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:59

Ik had paprika, tomaat en cherry tomaat in een kweek al gedaan en deze op de vensterbank gezet. De kat heeft hem omgegooid. Ik hem weer teruggezet. Nu is er van alles ontkiemd maar het wordt een verrassing wat :D
Mooie bakken komen er voorbij. Ik heb alleen potten en emmers. Heb wel een kersenboom 2 weken geleden gekocht en zag dat ik een blauwe bessen boom minder heb. Mijn druiven lijken dood maar uien en knoflook gaan hard

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:45

Misschien dat ik het toch ga proberen hoor…….desnoods zet ik het in de gang voor het raam. Daar kan het gespuis moeilijker bij. Enige nadeel is dat het daar een stuk kouder is dan in de kamer.

Wel een leuke verassing zeg. Je kat bezorgt je zo wel een stukje entertainment :=
Volgens mij hebben druiven wat langer de rijd nodig om wakker te worden na de winter. De hoop nog niet opgeven dus.

Ik heb in oktober ook nog 30 knoflook gepoot en die zijn allemaal opgekomen. Dat wordt dus flink dooreten komend jaar :D
Eentje heeft het wel moeilijk maar goed dan blijven er nog 29 over.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:05

Waarom ben ik dit topic uit het oog verloren? Ik vind het zo leuk om mee te kletsen.
Vorig jaar ook veel meegepraat en voor de eerste keer wat dingen geprobeerd.
Ik ga aankomende maand beginnen met de eerste groentes/fruit.
Ben er nog niet helemaal over uit wát. Aardappels in ieder geval maar de moestuin is nog niet helemaal ready. :+

Die app is overigens mega handig zeg, echt iets voor mijn warhoofd!

Zat er over na te denken om aardbeitjes ed in halve tonnen te planten, kruiden in een kruidenbak en dan twee verhoogde moestuinbakken voor de groentes. Hebben een stuk tuin waar nu niks mee wordt gedaan. Maar een deel zit in flinke schaduw. Iemand enig idee wat ik hier eventueel neer kan zetten?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:43

AlwaysH schreef:
Waarom ben ik dit topic uit het oog verloren? Ik vind het zo leuk om mee te kletsen.
Vorig jaar ook veel meegepraat en voor de eerste keer wat dingen geprobeerd.
Ik ga aankomende maand beginnen met de eerste groentes/fruit.
Ben er nog niet helemaal over uit wát. Aardappels in ieder geval maar de moestuin is nog niet helemaal ready. :+

Die app is overigens mega handig zeg, echt iets voor mijn warhoofd!

Zat er over na te denken om aardbeitjes ed in halve tonnen te planten, kruiden in een kruidenbak en dan twee verhoogde moestuinbakken voor de groentes. Hebben een stuk tuin waar nu niks mee wordt gedaan. Maar een deel zit in flinke schaduw. Iemand enig idee wat ik hier eventueel neer kan zetten?

Aardappels had ik vorig jaar in een moestuin zak (deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/kweekzak-vi ... oductImage). Ging redelijk, lekkere aardappeltjes uit gehaald!
Qua groente in de schaduw. Ik geloof dat in garderners world daar een artikel over is geweest. Meen me te herinneren dat bladgroentes als sla daar wel tegen kunnen. Hoeveel uur krijgt dat plekje zon in het voorjaar/zomer?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:12

Dat weet ik (nog) niet precies. Vind het heel knap als mensen weten hoeveel uren zon/schaduw en of het Noordelijk ligt of in het Oosten :+

Thanks voor de link!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:29

AlwaysH schreef:
Dat weet ik (nog) niet precies. Vind het heel knap als mensen weten hoeveel uren zon/schaduw en of het Noordelijk ligt of in het Oosten :+

Thanks voor de link!

Tipje:
Mijn telefoon heeft gewoon een compas ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:48

Oh dat is een goede!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:39

Vandaag de aardappels gepoot. Althans 1 bak. Niet in de MM maar in 2 wasmanden in elkaar.
Niet zelf bedacht maar goed gejat :D

http://moestuinpraat.nl/aardappels-kweken-in-een-emmer/

Met inderdaad de wasmanden van de action. Ideale maat, ik heb er 6 Frieslanders in gedaan. Als het goed is past er precies een 40 liter zak grond in.

De MM is in elkaar gezet en staat op z’n plek morgen is het 1 maart en kunnen we los _/-\o_
Zou het kwaad kunnen dat we de komende nachten nog wat vorst krijgen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:38

Ik laat het nog even binnen staan allemaal. Heb weinig behoefte aan mutsjes en weet ik veel wat. Ze zijn wel gekiemd maar nog niet boven de grond dus ze mogen nog even blijven staan ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:00

robeer schreef:
Vandaag de aardappels gepoot. Althans 1 bak. Niet in de MM maar in 2 wasmanden in elkaar.
Niet zelf bedacht maar goed gejat :D

http://moestuinpraat.nl/aardappels-kweken-in-een-emmer/

Met inderdaad de wasmanden van de action. Ideale maat, ik heb er 6 Frieslanders in gedaan. Als het goed is past er precies een 40 liter zak grond in.

De MM is in elkaar gezet en staat op z’n plek morgen is het 1 maart en kunnen we los _/-\o_
Zou het kwaad kunnen dat we de komende nachten nog wat vorst krijgen?

Interessant! Is ook nog wat voor mij als ik wat aardappels over heb. Dit jaar zet ik ze in de bak maar lees echt overal dat je ze beter in zakken en emmers kunt doen.

Ik ga ook nog even wachten tot de tweede week van maart met alles buiten te zaaien. Het gaat nog flink koud worden blijkbaar

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:39

Mijn winter erwt zaden hebben het voorkiemen helaas niet overleefd. Twee netjes ingeplant en die steken de kop net boven het zand. De rest van de zaden heeft te lang geduurd. Die zijn helemaal opgelost door het water. Iemand een idee hoeveel oogst er komt van een winter erwt plantje? Ik heb er dus nu twee. Twijfel of ik nog een poging doe om nieuwe te kiemen of dat ik het bij deze twee laat.

Ik kiem/zaai trouwens alles voor voor ik het buiten neerzet. Wortels ed niet, maar de rest zo veel mogelijk wel. Zelfs sla. Het lukt mij zo toch beter dan meteen in volle grond zaaien

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:46

Wintererwt kan ik je helaas niets over vertellen :o

Hier mijn aardappels. Ik heb nu twee ‘bakken’ staan en wil nog 1 of 2 grote potten met aardappels zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Verder vandaag bosui gezaaid in een pot en de mini sla in de MM bak gezaaid. De spinazie staat te weken en gaat morgen de bak in.

De munt komt weer op. Het was heerlijk hier in de tuin vandaag met het zonnetje erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:33

Lekker bezig geweest Robeer!
Het was heerlijk vandaag buiten.

Ik ga van de week buiten zaaien. De prei staat al binnen in een kleine kweekkast, en de poot ui en knoflookteentjes zitten sinds een week in de volle grond.

Ik kijk het de grond uit :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:18

Hier beginner en nu ff vraag nav de emmer met pootaardappelen.
Zie er 6 inzitten. Laat je die daar dan ook echt al die tijd in zitten?
Omdat ik overal lees dat aardappelplanten bwv 50 cm uit elkaar moeten?
Vin het wel erg handige oplossing zo als je weinig ruimte hebt nl.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:25

Evelienepien schreef:

In een vak van 30x30 kunnen 2 pootaardappelen.
Dus 6 in een emmer is best veel. Grote kans dat je of niks hebt omdat ze geen ruimte hebben,of inieminie krieltjes krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:55

Aardappelen poot je vaak op 40x40 het beste, maar zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden. Zijn het vroege, middel of late aardappelen, maar ook verschil in soorten.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:19

Het idee van de twee manden in elkaar is dat je meerdere keren aardappels kunt oogsten zeg maar. Nog tijdens de bloei haal je de binnenste mand omhoog en haal je de aardappelen eruit. De rest blijft zitten. Dat herhaal je tot de plant uitgebloeid is, dan oogst je de rest. Dat is het idee…….of het werkt, geen idee. We gaan het zien. De manden zijn 40 liter dus best fors. Ik heb ook nog grote potten. Daar wil ik 1 of 2 aardappels indoen. Die zal ik dan wel in z’n gehaal moeten oogsten na de bloei.

Nog even gekeken op de blog waar ik het idee vandaan heb, hij heeft in dezelfde mand 10 := aardappels.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:40

Leuk idee van die manden met aardappels.
Ik zag ooit een filmpje/blog, misschien wel op de MM site, over een constructie met houten planken waar je dan de aardappelen in kweekt. Door onderaan er een plank uit te halen kon je dan ook tussentijds aardappelen oogsten. Maar dat gegrabbel in aarde naar aardappels bleek nog niet zo simpel te zijn.
Dus ik ben heel benieuwd hoe dat werkt met die manden en wat je oogst is.

Ik heb wegens "verhuizing" dit jaar geen bak, dus wil komend weekend bakken/mini's vullen en maar eens goed bedenken wat, waar en hoe ik dit seizoen het wil doen.
Ik heb heel veel plannen en ideeën maar denk dat de uitwerking vooral tot volgend jaar moet wachten.

Ik had in een opwelling zo'n kweekbakje met rode pepers meegenomen van de Action, daar heb ik nu de eerste zaailingen van. Ondertussen vraag ik mij af hoe groot die plantjes uiteindelijk worden en hoeveel er in een vak kunnen. Iemand hier daar al eens mee geëxperimenteerd?

Wieke schreef:

Ik ga van de week buiten zaaien. De prei staat al binnen in een kleine kweekkast, en de poot ui en knoflookteentjes zitten sinds een week in de volle grond.

Hahaa, heel bekend, dat het de grond uit kijken :D
Kan knoflook nu nog? Ik lees overal dat je die in het najaar moet poten. Nou ja, als je het niet probeert krijg je sowieso niets in elk geval. Benieuwd hoe dat gaat.

Evelienepien schreef:

De adviezen m.b.t. afstand lees je vaak gebaseerd op moestuin in de volle grond. Als je dat aanhoudt voor een bak wordt het niets :Y) . Dat betekent wel dat sommige soorten minder, of helemaal niet, geschikt zijn voor een bak. En dat in het algemeen je meer rekening moet houden met zorgen voor voldoende voeding (mest) in je bak zodat je plantjes ook kunnen groeien.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:51

Dames, allemaal thanks voor de verduidelijking en uitleg +:)+
Was idd nav bovenstaande link van in manden telen getriggerd en verder wel ingelezen over de verschillende soorten aardappelen maar ja, kom je die 50 cm weer tegen :? !!!

Nu hebben we maar ook weinig nodig omdat man ze alleen eet dus ga het iig proberen!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:02

Roodvos schreef:
Wieke schreef:

Hahaa, heel bekend, dat het de grond uit kijken :D
Kan knoflook nu nog? Ik lees overal dat je die in het najaar moet poten. Nou ja, als je het niet probeert krijg je sowieso niets in elk geval. Benieuwd hoe dat gaat.

Voor zover mijn zelfstudie de afgelopen weken mij geïnformeerd heeft, kun je knoflook op 2 momenten in de grond zetten.

In het najaar de teentjes in de grond, levert in de zomer het jaar er op grote(re) bollen op. Maar je kunt ook in het voorjaar doen en dan heb je eind zomer wat kleinere bolletjes.

Mijn plan is dus dit voorjaar teentjes de grond in, eind zomer er uit, en dan paar weken/maand later weer nieuwe teentjes in de grond, zodat ik jaar er op eind zomer weer kan oogsten.

Ik ben benieuwd!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:10

Hoi! Mag ik mij hier ook melden? Ik ben een week geleden begonnen met plantjes opkweken voor in de moestuin. Dit is ons tweede jaar met moestuin. Ongeveer 4x10 meter + 3 moestuinbakken van 1x1 meter en ik ben verslaafd <3 vind alles zien groeien zo bijzonder!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:14

Dat wordt afkicken dus dit seizoen Roodvos :')

Ik ben zelf misschien nog wel het meest benieuwd naar die aardappelen := voor nu blijft het voorlopig bij de plantjes de grond uit kijken.

@Wieke…..volgens mij kun je knoflook ook nog zaaien…..of beter gezegd een broedbolletje planten. Dan duurt het alleen dacht ik wel 2 jaar voor je bollen knoflook hebt. Helemaal precies weet ik het echter niet. Ik heb in oktober 30 tenen gepoot en die zijn allemaal opgekomen. Eentje heeft denk ik het loodje gelegd maar dan zijn er nog 29 bollen knoflook over voor deze zomer <3
Verse knoflook is zoveel lekkerder dan gedroogde. Het schijnt trouwens dat je de stengels ook kunt eten. Moet ik me nog eens in verdiepen.

Mooie hoeveelheid hoor Horseloveri. Gezonde verslaving noemen ze dit :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:11

Is nog te koud voor aardappelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:47

robeer schreef:
Dat wordt afkicken dus dit seizoen Roodvos :')

Ik ben zelf misschien nog wel het meest benieuwd naar die aardappelen := voor nu blijft het voorlopig bij de plantjes de grond uit kijken.

@Wieke…..volgens mij kun je knoflook ook nog zaaien…..of beter gezegd een broedbolletje planten. Dan duurt het alleen dacht ik wel 2 jaar voor je bollen knoflook hebt. Helemaal precies weet ik het echter niet. Ik heb in oktober 30 tenen gepoot en die zijn allemaal opgekomen. Eentje heeft denk ik het loodje gelegd maar dan zijn er nog 29 bollen knoflook over voor deze zomer <3
Verse knoflook is zoveel lekkerder dan gedroogde. Het schijnt trouwens dat je de stengels ook kunt eten. Moet ik me nog eens in verdiepen.

Mooie hoeveelheid hoor Horseloveri. Gezonde verslaving noemen ze dit :D

Ja, maar het is voor een goed doel!

Ja knoflook loof kan je ook eten, als een soort bieslook. Ui, knoflook, prei, bieslook horen allemaal bij dezelfde familie en (nagenoeg?) alle planten ervan zijn eetbaar. Ook de zgn. sieruien.
Ik heb een Egyptische ui staan, die maakt geen ondergrondse ui aan maar allemaal kleine uitjes in een soort rozet. Die lijken dan weer een beetje op teentjes knoflook. Zit een scherpe smaak aan. Het groen gebruik ik als vervanger voor bosui.
Komt oorspronkelijk nog bij mijn opa en oma vandaan en ik heb hem weer van mijn ouders.