Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:07

Ik was helemaal blij toen ik thuis kwam, alles stond in blad en er zitten al mini kersjes aan en ook nog wat pruimpjes. De appels staan vol in bloei, echt heel mooi.

Verder hebben we nog bedacht dat we nog wat zweetslang gaan halen en dat naar een aantal bomen leggen die niet bediend worden door het sproeiersysteem, dan krijgt alles gewoon water zonder super veel inspanning. En dat is wel handig aangezien mijn man straks 6 dagen per week werkt en ik niet heel erg veel energie heb ook al ben ik nog steeds niet aan het werk (ja, thuis, ik heb besloten om boer te worden :P)

Zal binnenkort eens wat foto's maken. Ik heb nu alleen maar foto's van de tuin op Curacao, wat overigens ook echt een mini voedselbosje is, heel erg gaaf. Staat ramvol met fruit en notenplanten en we hebben nog bijgeplaatst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 15:23

Malenka ik vind jouw "terras" tuin (noem je dat zo?) erg mooi worden.

Leuk Prairy foto's. VInd ik zelf zo inspirerend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:30

Ziet er netjes uit Malenka :)

Pien, heb je zelf geen composthoop staan?
Als het eenmaal loopt dan heb je ieder jaar een mooie hoeveelheid. Eventueel kun je nog aanvullen met koeien of paardenmest als compostversneller.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 15:33

Wij hebben een grote bak staan, maar zijn pas eind vorig jaar begonnen, dus dat duurt nog wel eventjes. En ik ben echt veel stukken in de tuin om aan het toveren want wil meer kleur en plant in de tuin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:34

Voor mooie goed beheersbare bloemen met veel kleur kun je nu ook lelies neerzetten (bollen), die komen dan zo tegen de zomer op. De bollen zijn goed winterhard dus komen volgend jaar weer terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 17:29

Klopt Sizzle. Goed idee.
Voor dit jaar heb ik ze gekocht voor op het terras. In het najaar gaan we splijten zodat we volgend jaar 4 grote potten hebben. Ik zoek nog voor weinig geld mooie manden of ompotten. Dit ipv de eenjarige geraniums duw hier erg duur zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Tevens doen we in onze kruidentuin die ook al aardig vorm krijgt zo naast de keuken ook vaste planten tegen de schutting, zoals Jasmijn 2x en Clematis 2x die we hebben gekocht. De shutting heeft mijn man gemaakt
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:01

In mijn vorige tuin (huur) heb ik tulpen, lelies en korenbloemen tussen de rozenstruiken gezet. Daarmee had ik over langere tijd (lente en zomer) eigenlijk ononderbroken bloeiende bloemen. Daar had ik dan nog van die rotstuinplantjes onder die dan zo leuk roze bloeide.

Edit: foto erbij gevonden, de tulpen zijn hier inmiddels al weg uiteraard.
Afbeelding

De (eetbare) Oost-Indische Kersplantjes vind ik ook wel handige snelle kleur toevoegen. 1-jarig dus makkelijk weer weg te halen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 18:59

Die heb ik gezaaid maar de oostindische kerst doet niet veel.

Ik vind je tuin erg leuk. Ik ga ook vaste planten zaaien zodra de tulpen weg zijn. Leuk de rotstuintjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:16

Is nu nog te koud voor Oost-Indisch kers. 1x gezaaid en kom tot nu toe ieder jaar terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 20:17

Hier is het niet zo koud, maar dan zijn we geduldiger

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:34

Wat een leuke updates! Pien, veel gedaan en tomaten van een kilo! Nooit v gehoord, ben benieuwd!
Malenka mooie heuvel, wat komt erin te groeien?
Sizzle goede tip v lelies idd
Prairy oh al kersjes zelfs, ik ga hier ook kijken....

Oostindische kers is ook een dankbaar plantje, hoop dat ze dit jaar zelf terugkomen

Halen jullie de tulpenbollen eruit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 21:38

De tulpenbollen laat ik zitten. Tot nu toe komen ze goed terug.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:38

Deze bakken ga ik in eerste instantie voor eenjarigen gebruiken. Op die manier eerst maar eens kijken wat de verschillen zijn met andere plekken in de tuin. Zodat ik volgend jaar planten nog beter op de juiste plek kan zetten.

Tulpen haal ik er niet uit. Maar ik raak ze daardoor ook wel binnen drie jaar kwijt. Met uitzondering van botanische verwilderen de tulpen. Je kunt de rest er beter wel uithalen als je wil dat ze lang mee gaan. Misschien ga ik ze volgend jaar ook wel in de eenjarige bedden zetten. In mijn vaste planten borders graag ik liever niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:53

Ik haal nooit bollen eruit, dat is me teveel moeite.
Of ze komen, of ze komen niet. Tot nu toe kreeg ik er altijd steeds meer :+
Ik heb ook net mijn tomaten buiten gezet („wilde“ tomaatjes, annanas tomaten, hangende tomaten en nog iets wat ik vergeten heb). Met grote tomaten heb ik slechte ervaringen, die gingen bij mij rotten voor ze rijp waren, dus ik blijf vooral bij de kleintjes.
Op een lege plaats in de tuin waar we dit jaar zeker geen tijd meer voor hebben staan nu maar gewoon heel simpel wat pompoen plantjes, denken we volgend jaar wel weer verder.

Goed plan om eerst eenjarige. Neer te zetten :j dan kun je beter befenken wat het plan wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 21:56

Oeps ben benieuwd dan naar grote tomaten. HOpelijk lukt het bij ons wel. De tulpen worden bij mij ook steeds meer (tot nu toe).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:59

Jij zit nog een stukje warmer natuurlijk, je merkt het vanzelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 22:09

Ja we hebben veel tomaten planten en van alles wat. Dus we gaan het zien. Paar jaar geleden was het zo heet, dat we echt wel 60 potten pastasaus hadden, 50 potten chutney. Echt enorm. Maar vorig jaar viel het wat tegen want het was erg koud en veel regen. Maar toch ook goede opbrengst gehad, maar niet zo enorm veel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:03

Afbeelding
Om nog even terug te komen op dit boek, ik heb hem inmiddels uit.
Voor rassen etc is hij voor mij wel handig, want hij is oorspronkelijk Frans en dus zijn de meeste rassen die ze benoemen ook Frans.

Maar verder valt hij me erg tegen. Het is niet zozeer permacultuur wat ik me erbij voorstel. Ze benoemen nog spitten, grond bewerken (wel met mate) en toedienen van extracten om plagen te bestrijden. Dus als je echt een goed boek over permacultuur zoekt is het niet deze. Je kunt dan beter de boeken van Yggdrasil kopen, daar ben ik wel tevreden over!

We zijn inmiddels bezig een huis te kopen, dus ik verwacht volgend seizoen he-le-maal los te kunnen gaan. En later dit jaar natuurlijk vast enige voorbereidingen te treffen, afhankelijk van wanneer we precies overgaan.
Het huis ligt wel op 1200m boven zeeniveau (wel op een zuidhelling!) dus dat wordt een leuke uitdaging. Vorig weekend viel er bijvoorbeeld nog sneeuw 's nachts.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 09:17

Wat een leuke plannen Judith. In welke regio ligt het huis?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:25

De Cantal :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 10:56

Mooi de Auvergne. Dat ligt op ongeveer zelfde hoogte als de Haute Vienne.

Wij ploeteren rustig verder in ons tuintje. En genieten. Komt ook omdat op dit moment alles er nog goed bij staat dus dat zou wel heel erg leuk zijn als dit goed gaat.
Bij ons en overal in de buurt, zijn de fruitbomen waardeloos. Veel ongedierte, bloemetjes bevroren etc. Ook de hoge fruitbomen in de tuin ontkomen er niet aan. Ik zag bij de buurman het zelfde en hij vertelde dat er weinig fruit oogst zal zijn in de Limousin.
Oooit hebben we ook massaal gehad dat er een schimmel zat in de tomaten planten in de Haute Vienne. Echt werkelijk overal terwijl die het normaal zo goed doen. In 3 dagen tijd waren ze allemaal weg. Bij de buren idem dito. Zo bizar hoe de natuur dan reageert op extra vocht, of nog late vorst zoals dit jaar etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:29

Vooral mist is dodelijk voor tomaten. Daarom kan ik eigenlijk geen tomaten meer oogsten na midden oktober, dan is het vaak mistig snachts of smorgens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 11:49

OK, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Het oogsten hier is afhankelijk van het weer. Hier kunnen mooie behaaglijke najaren zijn. Maar is niet per definitie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:03

Een van onze eerdere buren was italiaans. Die heeft me het eea bijgebracht :D
Hij deed zijn tomaten onder plastic en tegen het huis aan vanaf eind september en dan had hij nog goede oogst tot de eerste vorst. Bij mij stonden ze gewoon vrij en dan was het veel sneller over.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:46

Ik had hier in Nederland iets vergelijkbaars Sizzle, vorig jaar in juli heeft het een week gemiezerd met als resultaat dat alle tomaten klaar waren voordat ik ook maar iets serieus had kunnen oogsten...
Dit jaar hoop ik dus op mooi weer en hopelijk vanaf volgend jaar een afdakje of een kas :D