Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:37

We hebben rondgevraagd en het is overal. Blijkbaar heeft het te maken met het tekort aan grondwater? Dat zou nu weer op peil zitten maar ze verwachten alsnog weer tekorten dit jaar en ondanks verbod op auto's wassen, zwembad vullen met dikke boetes doen de meesten gewoon maar vrolijk door met verspillen. En dat de prijs opdrijven de enige overblijvende motivator is om verbruik te doen dalen.

fjordjes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:39

Hier is de prijs ook ietsje omhoog gegaan maar dan spreken we over centen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 00:13

Geen idee eigenlijk :o vind de prijs die ik betaal voor water (denk iets van 30 Euro per maand?) eigenlijk idioot laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:40

Wij hebben met 2 personen denk ik rond de €70. Het maakt ons in ieder geval wel gemotiveerd om nog extra op te letten en creatiever te zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 09:23

Ik ben ook met 2 personen, soms 3. Heb al jaren zo'n lage water rekening. En we gaan echt elke dag onder de douche :+ wel waterbesparende douche en waterbesparend toilet. Plus '5 - minuten max' beleid (dat je niet langer onder de douche staat dan 5 minuten). Vang wel hemelwater op in grote ton voor de tuinplanten, sproei ook wel eens de tuin als het echt niet te harden is zeg maar. En heb een super zuinige wasmachine. Dus misschien scheelt dat toch...

Zoonlief gaat week later op kamers, eet nog langer mee :)) :+

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:49

Wij betalen 20,72 euro per maand, zijn met z'n tweeën.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:51

Waterrekening begrijp ik werkelijk niks van... Ik zet hem ieder jaar op 45 euro per kwartaal zodat het een mooi rond bedrag is 15 euro per maand en krijg tot nu toe altijd terug. Heb 4 kinderen, letten niet op hoe lang we douchen(kinderen gaan meestal 2x per week) en vorig jaar een zwembad van 17000 liter gevuld...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:52

hier 25 euro per maand met zijn 4en

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:54

Is water in België zo duur, Varekaj? Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen hoe je voor €70 per maand zou verbruiken... Of sproei je dagelijks je tuin?
Wij betalen maandelijks nog geen €15 euro aan water en doen echt niet zuinig. We wonen wel in een appartement, dus geen tuin om te onderhouden, dat scheelt vast een hoop.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:00

Ik zal maar niet zeggen wat wij per maand betalen voor GWL, en dat voor 45 m2 := ..

We betalen dus 150,- per maand en in 2019 moesten we nog dik betalen. Lager kan niet, want het staat in het huur contract, en we weten ook niet waar we zitten qua energie meneer enzo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:04

Ik betaal voor 55m2 71 euro energie per maand
water iets van 12 euro per maand

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:16

Es_ther schreef:
Ik zal maar niet zeggen wat wij per maand betalen voor GWL, en dat voor 45 m2 := ..

We betalen dus 150,- per maand en in 2019 moesten we nog dik betalen. Lager kan niet, want het staat in het huur contract, en we weten ook niet waar we zitten qua energie meneer enzo.

Onze gas/energie rekening is momenteel ook enorm hoog, €182 voor 80m2. Maar dat komt vooral omdat we in een nieuwbouw appartement zitten dat nog geen verbruiksgeschiedenis had. Dus we hebben het maandbedrag (+ iets meer) van de gatenkaas waar we eerst woonden overgenomen :') Als ik nu naar ons verbruik kijk verwacht ik een flink bedrag terug te krijgen.

Jullie kunnen je eigen verbruik dus niet inzien, Esther? Dan zou ik niet zomaar akkoord gaan met bijbetalen. Zeker als je op een gedeelde meter zit...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:31

We kunnen wel in de meterkast kijken naar de standen, maar we kunnen niet zien hoeveel we precies verbruiken enzo.

Helaas zijn we daarmee akkoord gegaan toen we het eerste jaar geld terugkregen.. we krijgen wel een jaar afrekening met gebruik enzo, maar we kunnen nooit checken of het klopt -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:33

Ik schrijf elke maand de standen op. zo heb ik een goed oog op het verbruik

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:43

Wij delen de meterkast met de onderburen, dus dat wordt alsnog gokken. We hebben 1 huisnummer waar 2 appartementen in zitten, dus we delen ook de router en dat soort dingen. En zoals de ketel, die nu lekker stuk is :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:16

Gas en licht is om te janken vind ik, betalen 143 euro voor 2 mensen... We vebruiken meer stroom dan gas.

Tot augustus vorig jaar was dat iets van 170 euro, kregen bijna 500 euro terug. Daarna is het bedrag omlaag gezet dus ben benieuwd of we dit jaar moeten bijbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:22

De boel is wat uitgeklaard, ik vond het ook veel en dan na jullie reacties even gekeken op de factuur.
Het is dus €73 per 3 maanden ipv per maand, vriend was met de uitleg in de war geraakt haha. Dus maandelijks iets van €25-€27 voor 2 personen 8-) en dan nam ik in de zomer nog regelmatig tonnetjes water mee naar de paarden.
Wij douchen ook dagelijks. Tijdens het inzepen kraan dicht, er zit ook een bespaarknop op. Ik poets wekelijks, maar de hele bovenverdieping is parket dus dat scheelt dweilwater.
We hebben geen vaatwas meer, dat zal ook wel aantikken.

En voor de paarden... De 2 grote staan nu Volpension én ik kan nu dus meer aan opvang van regenwater doen + mag regelmatig water uit de regenput bij mijn ouders halen. Anders loopt die over en is dat toch ook gewoon het riool in en dat vinden ze zonde :Y)

Onze droger werkt met opvangbak voor condens. Dat water hergebruik ik in mijn strijkijzer en sindsdien moet ik dat ook véél minder ontvallen (en ik bespaar op gedistilleerd water aankopen).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:27

wij gebruiken echt geel veel gas, moeten echt ene keer nieuw glas en kozijnen, gelukkig wel zonnepanelen, dus stroom valt heel erg mee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:47

Wij betalen geen water gelukkig, dat zit bij de huurprijs inbegrepen.
Voor de stroom hebben we zonnepanelen. Die leveren iets meer op dan we verbruiken, dit jaar kregen we een paar honderd euro terug dacht ik.
En we hebben een tuinkamer aangebouwd die met een beetje zon in de winter al gauw 25 tot 30 graden wordt, dus die verwarmt het huis deels. Daarnaast gebruiken we onze elektrische sfeerhaard beneden en de airco op verwarmen boven, dus stoken we vrijwel helemaal elektrisch. Alleen het douchen en water verwarmen doen we nog op gas. Nu in de winter verbruiken we zo'n 20 euro per maand aan gas.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:56

wij zaten in februari op 408m3 aan gas...

heb nu voor het hele jaar 180 per maand voor enkel gas als termijn bedrag ingesteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:57

In België had je lang de optie om bij zonnepanelen een terugdraaiende teller te plaatsen. Als je verbruikte ging je teller omhoog, als je zonnepanelen energie opwekten ging die weer omlaag. Dat wordt nu afgeschaft als je zonnepanelen hebt of gaat plaatsen. Je moet het zelf gelijk verbruiken op moment van productie/opwekken en wat je niet zelf opneemt gaat het algemene net op waarvoor je moet betalen om het er te plaatsen. En moet je eraf halen, dan betaal je ook.
Kortom, in de winter betaal je zoals iedereen omdat je zonnepanelen weinig opleveren en in de zomer wel je heel veel op maar verbruik je veel minder en mag je ook betalen :P Dikke rel al om geweest in ons landje.
Gelukkig hebben we dus geen zonnepanelen op ons huis.

Voor de stroom op mijn weiland wel, was even €600 aftikken voor het apparaat maar echt wel makkelijk zo

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 12:08

Aha dacht al :P

Ik ziet ook op (te) hoog gas/electriciteitsrekening ... heb een echt oude ketel maar hij doet het nog prima. En heb oud huis... schijnt nogal een gedoe te zijn om een nieuwe goed te plaatsen volgens de nu geldende normen. Dus op advies van installateur/cv monteur die de controles doet laat ik het nog maar ff zo :o

Als ik nu zeker wist dat ik hier de komende 10 jaar nog zou wonen is ander verhaal maar dat weet ik niet...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:12

Heb even mijn tarieven opgezocht.

Stroom:

Normaaltarief
€ 0,21732
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 22,85
per maand

Gas:

Normaaltarief
€ 0,78252
per m3
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 17,06
per maand

Verbruik vorig jaar was:

Stroom 2013
Gas 1109

Mijn termijnbedrag was op 123 gezet maar heb hem zelf hoger gezet zodat ik nooit bij hoef te betalen en een verrassings spaarpotje heb.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:52

Ik zit op 185€ voorschot gas en elektra, en volgens mij 85€ water.

Hopelijk komt de grondwater pomp snel, dat gaat echt bakken met water schelen hoop ik.

Ivm een elektrische auto en thuiswerken gebruiken we wel veel stroom. We hebben 11 panelen liggen.

Gas ook wel maar een stuk minder doordat ik door het thuiswerken veel heb kunnen stoken (met eigen hout).

Denk dat we qua voorschot redelijk uit gaan komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:04

Wat fijn dat jullie een elektrische auto hebben, Prairy! Dat zal ook veel kosten schelen lijkt me.
Wij zouden er ook heel graag een aanschaffen, maar omdat we over maximaal 5 jaar helemaal geen auto meer nodig hebben loont het zich voor ons helaas niet.