Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:14

Heerlijk lezen dit. Ik zou er zelf never nooit niet aan moeten denken, maar ik geniet van de verhalen. Ook hoe ik erin meegesleept wordt, want na alle zaai- en inmaakverhalen dacht ik; "oliebol, als je te weinig hebt dan zit je wel in de rats!". Ik vergat voor het gemak even dat je in geval van nood natuurlijk wel gewoon een supermarkt hebt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:23

Matheno schreef:
Ik mis de updates :-(

Ik ook ik vind het altijd zo fijn om te lezen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 19:45

Ik zag dat het inderdaad al weer een hele tijd geleden was... Ik ben al begonnen aan een nieuw stukje maar moet nog een aantal foto´s maken :) Maar jullie hebben niet veel gemist, de hele september maand stond in het teken van oogsten, drogen en inmaken, en daar had ik al zoveel over geschreven ;)
en onlangs werd ik benaderd door een tijdschrift om een artikel te schrijven, dat kwam er ook nog even bij, maar wel leuk :) Ik hoop morgen of overmorgen mijn nieuwe stukje te plaatsen :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:34

Oh wat leuk, welk tijdschrift ?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 06:03

Wat leuk.
Je schrijft heel leuk dat is voor mij altijd even een vrolijk zen momentje en ik wordt er vrolijk van.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:13

Misschien een aardig persoonlijke vraag, maar mag ik vragen hoe jullie je oude dag hebben geregeld? Het leven dat jullie nu leiden, vraagt om een gezond gestel.. Maar ook jullie zullen (hopelijk) ooit oud worden..

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 19:14

Pandora2: oei, helemaal je reactie gemist :oo Mini koetjes was inderdaad wel wat geweest <3 Ik vind koeien prachtig. Maar ik denk dat het eerder weer een paar melkgeiten worden en doe zijn ook super schattig *\o/*

Matheno, Mando, Utixo: <3

Dammie: Niet iets groots hoor ;) het heet klein wonen magazine https://kleinwonenmagazine.nl/ Maar was zeer vereerd dat ze mij benaderden <3

nine1987: We hebben niet zozeer echt iets geregeld voor onze oude dag maar mocht er tegen die tijd nog steeds AOW zijn, je weet maar nooit natuurlijk ;) , Dan hebben we dan meer inkomsten als nu.... En anders zit er niets anders op als door te werken ~~}> :D

Mistige morgens, sappige appels en vers gebakken brood

Afbeelding

De geur van vers gebakken brood hangt in de keuken, de stoofpot pruttelt zachtjes op het fornuis. De schaduwen van de bomen worden steeds langer maar de warmte van de dag blijft nog even hangen. Ik heb de achterdeur open staan en hoor in de verte de koeien zachtjes tegen elkaar loeien, een vogel zingt zijn laatste avond lied. De poes staat op van de stoel op het veranda, rekt zich uit en slentert vervolgens naar de schuur.

Afbeelding

Het was een prachtige dag vandaag. Vanmorgen waren we met dag en dauw al op de fiets naar de stad. De route is prachtig. Overal schieten nu paddestoelen uit de grond waar tot voor kort de paarse heide uitbundig bloeide. Zoveel intenser zie we nu de verandering van de seizoenen, nu we fietsen in plaats van met de auto de natuur voorbij te razen. Hier en daar kleuren bomen hun blad al naar de diepe rode en gele kleuren. Ik houd van de herfst!

Afbeelding

Afbeelding

De septembermaand is voorbij gevlogen. Na het koudere herfstweer eind augustus begon september warm. Onze 13de trouwdag ging bijna onopgemerkt voorbij. Alleen de pannenkoekentaart, à la Pettson en Findus, verried de feestelijkheid.

Afbeelding

Vijf manden vol met appels hadden we geplukt bij onze lieve buren en we mochten zelfs hun fruitpers lenen! Maar eenmaal thuis bedachten we dat we geen fruitmolen hadden om de appels tot pulp te malen. hmmm... Om nu alles met de hand te raspen ... dat zag ik niet helmaal zitten... Maar toen bedachten we de oplossing! Een grote RVS emmer en een hanteerbaar formaat boomstam. Leg de appels in de emmer en stamp ze met de boomstam tot smots. Dit werkte beter dan verwacht en al snel daarna stroomde het goud gele sap uit de pers. Een fruitpers staat nu ook hoog op mijn lijst met nog aan te schaffen benodigdheden.

Afbeelding

De mooiste appels sorteerde ik gelijk uit om gedroogde appelringen van te maken en andere voor appelmoes.

Daarna bood de natuur ons rozebottels, deze kleine rode vitamine c bommetjes zijn echt een cadeautje van de natuur. De hondsroos is een prachtige plant, die net voor midzomer bloeit met zijn tere roze roosjes om vervolgens in de herfst massas met rozebottels te maken. Roosvicee was altijd een van mijn favoriete dranken en helaas hier niet verkrijgbaar, maar nu kan ik het zelf maken, en dit is nog zoveel lekkerder dan die uit de winkel mmm, krijg er geen genoeg van.

Afbeelding

De klussens aan het huis die we gepland hadden voor dit jaar zijn ook bijna klaar. Nog een paar laatste stukjes moeten worden geverft.

Dit jaar heb ik eindelijk, na 8 jaar dus, tijd gemaakt om de ruiten van de keuken met stopverf weer vast te zetten in hun sponning. Het handgeblazen glas hing al jaren alleen nog vast met een paar minuscule spijkertjes. Als het hard waaide hoorde je ze klapperen tegen de houten sponning en met regen uit het oosten kwam het water tussen de glazen door naar binnen. Toch elk jaar was er wel weer iets wat ertussen kwam en werd het project verschoven naar volgend jaar. Maar nu we de keuken ook aan het renoveren zijn vond ik dat ik dit ook maar eens aan moest pakken. Ongeloofelijk dat deze ramen allemaal nog zo goed zijn. Het hout is nog kneiter hard ondanks dat ze van begin 1900 zijn. Wat een kwaliteit maakte de mensen toen!

Afbeelding

In het begin viel het niet mee om die kitachtige prut op de plek te krijgen waar het moest komen... Maar na wat oefenen had ik de slag te pakken en zijn nu de ramen weer tochtvrij. Dat zal misschien ook schelen in het wamte verlies in de winter. Het enige nadeel is dat de ramen nu condenseren doordat er geen konstante luchtstroom meer langs het glas gaat, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Ik zet het vers gebakken brood op het rooster om uit te dampen, en stop de stoofpot in de hooikist. Kunnen we nog precies even met de hond eropuit voor het echt donker is. En dan straks heerlijk eten van de stoofpot met het brood.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:31

Wat een heerlijk verhaal weer ik zie het ook echt voor me.

Je schrijft zo leuk.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:23

Vind het altijd weer een feestje om je stukjes te lezen! En de foto’s zijn weer zo sfeervol <3 .

Zo leuk ook van het magazine die je gevraagd hebben wat te schrijven.

Denk dat de herfst in Zweden ook wel extra mooi is met al die bossen. En helemaal met je eens dat je op de fiets zoveel meer ziet van je omgeving. Wij fietsen ook zoveel mogelijk als we ergens heen moeten.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:30

<3

De herfst in Scandinavië is zo prachtig!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:22

Heel mooi stuk weer! Wat leuk dat je je eigen roosvicee maakt ook, nooit aan gedacht dat dat kon, terwijl ik wel weet dat rozenbottels eetbaar zijn. Dank voor de inspiratie :-)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:29

Ik maak jam en likeur van rozenbottels. Wat is het recept van jouw roosvice? Lijkt me heerlijk en bevat vast minder suiker dan uit de winkel ;)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:58

Genoten van je tekst en foto's weer! <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:55

Heelijk stukje weer om te lezen. Hou ook wel van de herfst mooie gekleurde bladeren. Enkel die nattigheid hoeft van mij niet. Wat lief dat jullie zoveel mochten plukken.

Ik had uiteindelijk 3 emmers vol appels van mijn boom := mijn mams heeft dr eigen opgeofferd om er moes van te maken. Lukt mij gewoon niet kwa tijd naast mijn werk. Ook wat uitgedeeld aan schoonouders. Mijn mams heeft er ook al appeltaart van gemaakt en appel kruimel dessert. Nog 1 emmer over die houd ik zelf. Wil nog graag karamel appels maken en appelflappen.

En ook een flinke teil vol met stoofperen weer, waarvan ook al uitgedeeld. Morgen zelf weer is een poging wagen die te maken.
Iemand hier nog andere Recepten te maken met stoofperen?

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 00:43

roekes schreef:
Ik maak jam en likeur van rozenbottels. Wat is het recept van jouw roosvice? Lijkt me heerlijk en bevat vast minder suiker dan uit de winkel ;)

Hihi roekes wat is jouw recept voor de jam en likeur?! :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:44

Geitjes zijn ook leuk !! En geitenkaas is super lekker :9

Ik zie bij die foto van de paddestoel nu een hele familie kaboutertjes :')

Proficiat nog met jullie 13e trouwdag ! Die taart ziet er heerlijk en calorierijk uit :D

Ik wil ook wel een simpel receptje om iets met rozenbottels te maken. Mijn struiken hangen er vol van maar ik ben geen keukenprinses :o

Mooi verslagje weer en sfeervolle foto's !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:09

Laat je tzt even weten welk magazine het is. Ben wel benieuwd.

Hoe vinden jullie ouders jullie keuze trouwens om zo te leven? En zo ver weg?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:14

Ik vind geiten dus echt helemaal niet leuk meer :')

Wat leuk die fruitpers, wij hebben er ook 1 staan, nog niet kunnen gebruiken helaas. Boomstammen zat hier, wel een goed idee haha. Al denk ik dat ik toch ook mijn keukenmachine ga prefereren :P

Ik ben erg benieuwd naar je recept voor de roosvicee, het zal nog wel even duren voor ik bottels aan de hondsrozen krijg die we geplant hebben afgelopen jaar, maar je weet het niet. Kan het ook met andere rozenbottels?

Prachtige foto van de heide, zou zo bij mij om de hoek kunnen zijn :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:31

Prairy, kan met elke rozenbottel :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:47

Prairy, ik ben het helemaal met je eens mee. Het enige wat ik fijn vind ik aan geit is geitenkaas en geitenyoghurt (dit laatste alleen omdat ik sinds een paar mnd weet dat ik een lactose intolerantie heb en ik gek ben op yoghurt).

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 18:06

recept voor roosvicee

Verwijder het steeltje en het kroontje van de bottels en spoel ze schoon. Doe ze in een grote pan en doe er zoveel water bij dat ze ruim onder staan. zet op het fornuis en laat ze langzaam warm en zacht worden (+-20min). Als ze zacht zijn stamp je ze met een aardappelstamper fijn. Breng het nu aan de kook en kook 5min. Laat het nu 12uur staan afgedekt met een theedoek. Pureer het met een pureerzeef en voeg per liter puree 1kg suiker toe. Kook het 5min. doe het in schone flessen en weck 30min op 80 graden

Mando: dank je wel <3

Sharani: Dank je wel <3

DieL_Zor, : dank je wel <3

Diane_: dank je wel <3
roekes: Ja jam heb ik er ook van gemaakt, zowel met als zonder appel, mmm.
Mij recept voor roosvicee bevat helaas niet minder suiker ;) Maar met zelf geplukte rozebottels zal hij vast een stuk gezonder zijn toch :P

Myfairytale: dank je wel <3

Roosje01: dank je wel <3 Dat was een mooie oogst van je appelboom :) Wat fijn dat je moeder er moes van gekookt heeft en de appel kruim dessert klinkt ook heerlijk.
Je zou ook eens gember peren kunnen proberen te maken van je stoofperen, ik was er niet zo dol op, maar de Zweden smullen ervan. Het schijnt ook erg lekker te zijn in combinatie met ijs

recept
4 grote peren of meerdere kleintjes
suikerwater 7 dl water
3 dl suiker
1 tl vanillesuiker
3 el grof gehakte verse gember
0,5 citroen
1 stukje pijpkaneel

-schil en snijd de peren in 2 of 4 stukken en verwijder het klokhuis
-snijd de citroen in plakken
- doe het water, de suiker, vanillesuiker, gember, citroen en pijpkaneel in een pan en breng aan de kook
- voeg de peren toe en kook 15 min.
-laat het geheel afkoelen en serveer met vanilleijs of slagroom

Pandora2
Dank je wel <3 ook voor de felicitaties :)

Arabesk het blad heet klein wonen magazine https://kleinwonenmagazine.nl/ Maar ik laat wel even weten wanneer het erin komt te staan :)
Onze ouders dachten in eerste instantie 8)7 maar inmiddels hebben ze wel door dat dit onze keuze is en dat we van dit leven genieten. Maar dat we zover weg wonen is wel een ding ja... Maar het had altijd gekker gekunt en ze mogen blij zijn dat ik niet durf te vliegen. Want wie weet was het dan wel Nieuw Zeeland, Australie, Canada of iets dergelijks geworden ;) Dat hadden ze toch niet meer met de auto kunnen doen... :P

Prairy:Wat is er mis met jouw geiten dan -O- Hebben ze je wasgoed opgevreten, of zijn ze boven op je auto geklommen :Y) Geiten zijn niet altijd even makkelijk maar super leuk, vind ik *\o/*
je kunt alle soorten rozebottels gebruiken maar die van de rosa rugosa hebben het meeste vruchtvlees, maar hondsroos groeit hier wat sneller.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:24

Wat een prachtige foto's weer.
Ik heb dat blad even ingekeken via de link, ziet er leuk uit. Laat inderdaad weten als jouw interview erin staat, ben benieuwd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:37

Ze maakten veel te veel herrie, werd er helemaal gek van. Vooral de bok, maar het geitje ging later ook mee doen. En ze ontsnapten nogal eens, wat ten koste ging van mijn jonge voedselbos boompjes...

Bedankt voor het recept en de wetenschap dat alle bottels goed zijn, we hebben nogal wat rozen geplant, dus wie weet over een paar jaar. Komend jaar nog 50 hondsrozen planten in het bos.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:40

Ik heb je recept gemaakt. Wauw wat lekker!!! Die gember.

M'n man vond stoofpeertjes maar zozo maar dit recept wil hij vaker.

Ik had geen verse gember en kaneel maar poeder ging ook perfect. En citroensap ipv citroen

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 21:33

Dammie: Zal ik doen :)

Prairy: Ons eerste geit die we hadden was ook behoorlijk luidruchtig, ik snap wat je bedoeld :) Wat voor ras hadden/hebben jullie? Zonde dat ze je jonge boompjes beschadigden, dan is de lol er wel snel af. Wij hadden onze geiten achter 5 rijen stroomdraad en dat ging prima, maar als er weer geiten komen dan schaffen we ons nog zo´n verplaatsbare heining aan, die ook lammeren achter de draad houd ;) Hoop ik dan :D

Arabesk: Wat leuk om te horen *\o/* Ik ben zelf meer van de gewone stoofperen :9