Helaas zelf nog nooit een vinpootsalamander of veenmolletje mogen spotten
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
een up date...
ga ze morgen even allemaal rustig doorlezen en reactie geven.
en we hebben onze eerste buitenritjes er ook alweer opzitten! Hij was wel lekker gek en standje ontploffingsgevaar, maar ben heel blij dat hij er goed uitgekomen is. Hij heeft wel een blijvend gedeeltelijk buikwandbreuk(je), maar dat is enkel esthetisch en kan geen kwaad.
ik vind het ook super tof om er over te vertellen, en gezien mijn vriend niet zo'n enthousiaste luisteraar is, laat ik me hier helemaal gaan
mijn mama heeft zo eens een crisis gehad, had een 30tal slakken op mijn kamer in een doos en die waren allemaal ontsnapt 

Salamander heeft al z'n pootjes nog maar zat in de houdgreep tussen mijn vingers 

) 
elk mij onbekend plantje (en zeker die met gele bloemetjes
) wordt zorgvuldig bekeken en gedetermineerd
gelukkig heb 'k twee vrienden die wandelende plantengidsen zijn, de ideale back-up 
want hoe armer je grond, hoe meer verschillende soorten z'n plekje bij jou kunnen vinden. Op flink bemeste grond kunnen maar een aantal soorten het goed doen (daarom hebben flink bemeste weilanden zo'n onnatuurlijk groene kleur, bijna fluo, en staat het gras daar 'glanzend').
en maait de kleine stukjes die nog geen bestemming hebben (we hebben nog enkele stukken rond het huis van 20 op 20 meter dat volgestapeld lag met afval, dat is afgevoerd nu en staat bomvol gras, we weten nog niet wat we daarmee gaan doen)
) Eén strook niet maaien zou wel een goeie compromis zijn, dan zou 'k toch vroeger kunnen hooien ook. De hooiboer verklaart me dan waarschijnlijk helemaal voor gek
met het goeie weer zitten wel veel buiten, en hebben al een vos gespot, spelende hazen, heel veel vogels en natuurlijk amfibieën. Binnenkort gaan we een camera-val neerzetten, ben benieuwd of we nog andere beestjes spotten zo 

of 'k heb teveel fantasie 

Je kunt natuurlijk altijd in de gaten houden wanneer de plant wil gaan uitzaaien en het dan afknippen. Zo voorkom je verspreiding, maar heeft de vlinder er toch plezier van gehad. Wij hebben in ons eerste jaar de jkk's voorzien van een plastic zakje (met hele kleine luchtgaatjes) om de bloemen heen, zodat de paarden er rondom konden grazen en we makkelijker konden uitsteken daarna. Heeft op zich goed gewerkt. 
Ik let echt wel heel goed op dat het binnen de perken blijft, ga een deel van de plantjes liquideren want het groeit nu wel heel enthousiast haha.
maar een eigen wei is wel ideaal ja. Dit najaar hopelijk ook poelen graven enzo, het gaat tof worden!
Op de hoek langs de weg staat fluitenkruid, dat begint nu langzaam onze voorste wei in te komen. Vind ik prima, mijn merrie is er echt dol op. Er is een klein stukje in onze voorste wei wat onze verhuurster maait met de handmaaier (als extra parkeerveldje); daar staat veel rode klaver. Af en toe laat ze het langer groeien en gaan de paarden er een paar keer een uurtje op, dan is het weer kaal.
(zag laatst 1 die leek een rodige buik te hebben , maar die was vast vies denk ik haha )
) 
mijn vader gebruikt hem en het werkt best goed!
er zijn nog maar drie 'oerbossen' (en dan nog niet eens het hele bos, maar slechts enkele stukken ervan)