Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:15

Oh super gaaf Yavanna!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:10

Ik heb nog spierpijn van een fanatiek potje kanopolo vrijdagavond. Wat voor kayaks en kano's heb je liggen?

Hier liggen een Wavesport diesel 75 en een speelbootje van mijn man (ikweethetevennietmeer 54). Suppen staat hier op het verlanglijstje, maar ik vind plat water zo saai... Dus twijfel nog.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:11

Tink89 schreef:
Ik heb nog spierpijn van een fanatiek potje kanopolo vrijdagavond. Wat voor kayaks en kano's heb je liggen?

Hier liggen een Wavesport diesel 75 en een speelbootje van mijn man (ikweethetevennietmeer 54). Suppen staat hier op het verlanglijstje, maar ik vind plat water zo saai... Dus twijfel nog.

Maar je kunt toch golfsuppen? Dat is het hele originele idee. Peddelen, maar juist ook weer terug met de golf mee surfen.

Je bootnamen zeggen mij helemaal niets. Ik zal volgende week eens zoeken op google. Waar staan bijvoorbeeld de nummers voor? De lengte ofzo?

Wij hebben een flaxfiber Lake Constance Canoes Felicity, een glasvezel(?) Mad River Serenade en de triple is een Mad River Explorer, van the old and amazing royalex.
Dit alles zegt je waarschijnlijk ook niet veel.

Kortweg: de Felicity is een vrij zeldzame, handgemaakte wendbare boot, goed voor freestyle (veel manoeuvreren en kort draaien met je boot). De Serenade is meer een tour boot die liever rechtdoor wil. Goed te manoeuvreren, minder speelbal in de wind, maar keren is uitdagend.
De Explorer wordt ook wel de 'Mad River cow' genoemd. Veel capaciteit, tot 500kg, ligt stabiel, goed manoeuvreerbaar en zo nodig goed solo te varen. En van het oerdegelijke royalex. Misschien ken je dat materiaal wel, veel gebruikt ook voor wildwater, omdat het simpelweg niet kapot te krijgen is en heb je er toch een gat in, makkelijk te repareren. Helaas wordt het niet meer gemaakt voor nieuwe boten.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:19

Ah, maar als ik jouw post begrijp, varen jullie voornamelijk op vlak water? Of in ieder geval in open kano's? Ik heb een wildwaterkajak, dus dat is een heel ander soort boot.

En golfsuppen kan wel, maar we zitten nogal een eind van de zee. Dus dan zouden we speciaal supboards aanschaffen voor een paar tripjes strand per jaar.

En de D75 is de maat (niet zo zeer lengte, da's heel erg afhankelijk van het model). De wavesport diesel is er bijvoorbeeld ook in D60, D65, D70 enzovoorts...
Het is deze:
http://www.kayaksandpaddles.co.uk/canoe ... s-65-l.jpg (in die kleur ook). Superstabiel, zit heerlijk en is geschikt voor mijn lange benen. Rollen is ietsje moeilijker dan met de vorige boot (die is minder vlak van onderen en dus minder stabiel, maar ook makkelijker terug rechtop te krijgen).

Zin in september trouwens, dan staat er wildwater op de planning!

Edit; manlief heeft trouwens een Wavesport project 54. Ieniemieni bootje, ik pas er echt niet in, niet leuk om lange afstanden mee te varen, maar wel leuk voor cartwheels, surfen in golfjes, saltospringen enzovoorts. Echte speelboot :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:13

We hebben een geheel andere tak van sport Tink. Wij varen inderdaad vooral vlakwater, hoewel we ook wel de Oosterschelde (getijdewater, ietsje rustiger dan de zee) op gaan. De Schelde wel het meest door mijn vriend in de kayak, zeekayaks zijn gewoon wat meer geschikt voor dat water dan een vlakwaterkano.

Ik vind het wel grappig om je post te lezen. Het eskimoteren en rollen doet mijn vriend alleen met de kayak (ik skip die voorlopig nog), hoewel we met freestylen wel rollen tot aan de rand van de vlakwaterkano. Het wenden ed is dan weer meer voor de kano's, aangezien die een vlakkere bodem hebben en daarmee beter spinnen.

Eigenlijk zou ik nu wel een keertje willen testen om de overeenkomsten en verschillen te zien :P

Varen jullie eigenlijk ook met helm bijvoorbeeld? Lijkt me best ruig soms, wildwater kanoën.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:25

mirriezz schreef:
We hebben een geheel andere tak van sport Tink. Wij varen inderdaad vooral vlakwater, hoewel we ook wel de Oosterschelde (getijdewater, ietsje rustiger dan de zee) op gaan. De Schelde wel het meest door mijn vriend in de kayak, zeekayaks zijn gewoon wat meer geschikt voor dat water dan een vlakwaterkano.

Ik vind het wel grappig om je post te lezen. Het eskimoteren en rollen doet mijn vriend alleen met de kayak (ik skip die voorlopig nog), hoewel we met freestylen wel rollen tot aan de rand van de vlakwaterkano. Het wenden ed is dan weer meer voor de kano's, aangezien die een vlakkere bodem hebben en daarmee beter spinnen.

Eigenlijk zou ik nu wel een keertje willen testen om de overeenkomsten en verschillen te zien :P

Varen jullie eigenlijk ook met helm bijvoorbeeld? Lijkt me best ruig soms, wildwater kanoën.

Jep, compleet andere tak van sport. Kanten is hier de absolute basis, anders ga je gewoon om. Rollen kan lang niet iedereen, maar scheelt heel veel zwemmen en lozen.

En wildwater varen we met zwemvest en een helm ja. Onmisbaar! Op vlak water trainen we gewoon zonder. En je bent welkom om in Oisterwijk of op de Galderse meren bijvoorbeeld een keertje te komen proberen hoor. Mijn boot is geschikt voor +- 65-100 kilo en heeft een ruime kuip, dus bijna iedereen past er wel in :)

En mijn boot heeft ook een behoorlijk vlakke bodem. Dat is fijn op wildwater, maar maakt ook dat hij makkelijk draait en dus minder goed rechtdoor vaart dan een lange boot met een kiel.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:46

Komend weekend Open Kano Festival! Ondanks veel twijfels en het slechte weer toch besloten om te gaan.
Gelukkig hebben we een goede slaapplek geregeld, in een tipi met kachel.

Mijn vriend is al 2x geweest en spreekt altijd over de gezelligheid en natuurlijk uniek om zoveel vlakwatervaarders bij elkaar te zien.
Ik ben heel benieuwd!

Op de zijlijn volg ik jouw topic ook Annemiek. Veel plezier op de wadden!

Verder nog plannen hier? Of is het seizoen voor iedereen wel een beetje afgelopen?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:15

Nu allemaal aan de kano? Waar zijn jullie zeilschuiten gebleven?
Wij blijven nog ff weg met het atol, geen zeilboten of kano's... Er is er geen een in dit topic verder met speedboten of een woonboot he.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:00

Yavanna: ik heb wel een bokt-loze vriend met (zelfgebouwde) speedboot voor je in de aanbieding. Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om dat zelf te hebben.

Snap dat daardoor het gesprek een beetje dood valt, maar ik vind het ook leuk en interessant om te horen over jouw tripjes en boten hoor

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:40

Haha, zoveel tripjes maken we niet... we verblijven meestal maanden op de Loosdrechtse Plas voor we weer naar huis gaan...door nld gaan we eigenlijk niet...

We hebben onze Formula speedcruiser wel een overhaulin gegeven....

In t water is voor
Afbeelding

Afbeelding

en op de kant is net voor ze weer terug het water in ging.. <3

En de kap heb ik zelf gemaakt... voordeel van partime zeilmaakster en stoffeerster zijn :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:36

Het seizoen is hier zeker niet voorbij hoor! Wij varen door tot november en gaan dan verder met techniektraining in het zwembad.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:29

Jammer dat jullie er niet op uit gaan Yavanna. Maar je boot ziet er weer prachtig uit! Helemaal fris en opgeknapt.

Lekker dat jullie het hele jaar door kunnen Tink! Voor ons is het grootste deel van het seizoen wel weer over. Strakjes waait het meestal te hard (windkracht 4 is wel de max).

Voor nu hebben we echt genoten van het OKF! Heel leuk om bepaalde mensen (weer) te ontmoeten en ik heb veel skills geleerd van de pro's. Heel fijn weekend ondanks de blubber en regen dus.

Deze foto kan ik jullie niet onthouden:
Afbeelding

Ik ben dit overigens niet zelf..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:19

Mooie foto!

Ik hoop vrijdag weer even te kunnen varen, maar geen idee of het gaat lukken. In 'ons' ven staat al weken amper water. Genoeg om in het uitgediepte deel lekker te kanopoloën hoor, maar niet om lekker om m'n gemakje het hele ven rond te dobberen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:15

Afbeelding

Pff beste storm.. gelukkig ligt de boot gunstig aan de overkant

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:01

Yay, het nieuwe vaarseizoen is al weer begonnen.. onze meid heeft haar winterjas al uit en de eerste 5 nachten hebben we er al op geslapen... afgelopen zondag ook... Maar toen ik t bed uit ging om water op te zetten voor koffie en thee, was t 2!! graden.. snel kachel aan en het is zo weer warm.
Hoe staat het met jullie bootjes?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:07

In de winter trainen we in het zwembad, tot twee weken geleden. Nu is het buitenseizoen officieel weer begonnen, maar mij is het nog te koud.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:29

Oh wat heerlijk dat jullie er al geslapen hebben!
Wij zijn nog volop aan het klussen, maar onze vakantie staat al gepland voor Juni :D
We zijn nu bezig met de hele elektra.. Nieuw schakelpaneel, extra lichtaccu, zwaardere omvormer, walstroom aansluiting, 220v stopcontacten met usb, marifoon, stuurautomaat, nieuwe koelkast.. veel uitgaves, maar wel zo veel fijner tijdens vakanties <3

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:19

Hoe is het met de bootjes? Ik ben inmiddels zwanger, dus laat het wildwatervaren even links liggen, maar vlak water varen durf ik (zodra m'n sonde eruit is) nog wel een paar maanden aan. Op de club ligt ook een Canadees, dus zelfs als ik niet meer veilig uit mijn kuip kan, kan ik nog een paar rondjes maken.

Vanavond vaart de rest van de club (net als vorige week) een toertochtje en is er bovendien een activiteit voor kinderen uit de aangrenzende gemeentes: Sjors Sportief. Die zijn altijd heel enthousiast en meestal blijven er wel een paar plakken als jeugdlid. Hopen dat m'n sonde meewerkt en ik vanavond even een kijkje kan gaan nemen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:06

Leuk om even te gaan kijken Tink!
Ik begrijp wel dat je het wild-water nu even skipt, lijkt me ook gewoon verstandig. Moet je nog lang met je sonde? Of ben je wel gewoon die te hebben?

Ik vaar op het moment ook niet. Ik heb Pfeiffer en moet me daardoor rustig houden. Ja, dat kan ook in de kano, maar helaas kan ik nog niet varen zonder hulp en is het elke keer te slecht weer als ik wel hulp heb. Nu ik wat aan het herstellen ben, denk ik dat ik alle spullen wel bij het water krijg (kano moet een stukje door het gras getild worden, verder een peddel, knielmat, zwemvest etc). Het probleem is alleen dat mijn energie op is als de spullen dan daar liggen. Kan ik nog niet varen. Een dag laten liggen is helaas ivm diefstal en bouwterrein geen optie.

Mijn vriend is gelukkig wel aan het varen. Ik heb nu een kampeerweekend in de Biesbosch en een (super gaaf) weekend Kringelfieber in Duitsland moeten missen. Ook vandaag is hij het water op, helaas voor een lange tocht waardoor een halfuurtje aanhaken niet gaat. Hopelijk kan ik van de week of volgend weekend weer eens een slagje peddelen. Ik mis het ontzettend, vooral dat ik nu niet zelf kan bepalen wanneer ik het water op ga.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:31

Balen van je pfeiffer Mirriez! Dat zit dan ook niet mee, dat je al die leuke dingen moet missen en soms op onhandige momenten geen hulp hebt... Balen! Hopen kun je snel weer het water op, al is het maar voor een half uurtje. Vaar jij trouwens altijd met zwemvest? En wat is een knielmatje?

Onze boten liggen thuis en dat betekent dat we ook altijd aardig moeten sjouwen (ook op dak van de auto binden enzo) voor we bij het water zijn, maar gelukkig doet manlief dat voor me. Zelf met 18 kilo kajak sjouwen, mag ik niet meer van hem en da's maar goed ook. We hebben ook de optie om ze voor een klein bedrag op de botenstalling van de club te leggen, maar wij wonen tussen de club en de Galderse meren in en dan zouden we steeds een sleutel bij het bestuur moeten regelen als we in een weekend willen varen (onze club ligt aan een zwemven en dat mogen we niet gebruiken tijdens de openingstijden van het ven). Niet handig, dus nu maar een overvolle schuur. Gelukkig hebben we twee wildwaterboten, die nemen niet zo heel veel plek in beslag.

Ik heb werkelijk geen idee hoe lang ik aan dat ding vastzit nog. Na een week of 6 ben ik er wel aardig aan gewend moet ik zeggen. Wel deze week bij decathlon een nieuw uv-shirt en een short gekocht, zodat ik iig nog erin pas met m'n buik straks. M'n huidige fijne shirtje werd een beetje kort en da's echt rottig onder een spatzeil... Wel zo handig dus om een maatje groter te hebben als we een rustig tochtje willen doen van de zomer. En was voor 15 euro klaar, da's ook weer fijn. Spatzeil leen ik dan wel in maatje gigantisch van een clubgenootje, die van mij krijg ik nu al niet meer lekker aan denk ik. Ook een beetje zonde om die uit te lemmelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:33

Ah wat jammer dat jullie het water nog niet op kunnen! Ik kan me goed voorstellen dat jullie het missen met dat heerlijke weer!

Wij hebben eindelijk de mast weer recht staan, en een paar keer op de motor gevaren, maar de zeilen kunnen er pas weer op zodra de buizen van de rolfok gemaakt zijn.
We hebben wel al een aantal dagen in de haven overnacht.
Ook daar is het uitzicht prachtig <3
Afbeelding

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:40

Pfoeh,dat is pittig Tink! Al 6 weken een drain... Lijkt me erg onhandig.

We zijn allebei kanoers/kayakers, en toch af en toe worlds apart merk ik...
Wij hebben ook de boten aan huis; wij wonen aan een kanaal en kunnen daar varen en de club heeft bij ons geen clubhuis (de leden wonen te verspreid), maar vaart een gedeelte van het seizoen af op het Veerse meer en het andere deel vanaf een strandje langs de Oosterschelde, beide voor ons 15 min rijden. Helaas kan ik het kleine stukje tillen thuis niet aan.

We hebben 2 (single) canadesen thuis liggen en 1 kayak. Binnenkort moet onze tandum canadees ook naar huis komen, maar die is wat groot en past nog niet op de stelling. Jammer dat jullie schuur zo vol zit, maar we kennen het probleem dus ;)

In de canadesen varen we ook wel toertochten, maar vooral Freestyle. Ik zal binnenkort wel eens een filmpje laten maken. Freestyle komt er in het canadesen op neer dat je met zo min mogelijk peddelslagen veel en gracieuze bewegingen maakt met je boot. Als je echt heel goed bent vormt het icm muziek bijna een soort dans. Anyways, freestyle vaar je in principe zittend op je knieën, waarbij je billen soms op je zitje steunen, en soms zit je 'los'. Op die manier kun je je gewicht verplaatsen in de boot, zijlings en ook van voor naar achter.

Goed, voordat ik teveel uitbreid en dit heel saai wordt: met een knielmat krijg je niet van die zere knieën. Wij gebruiken een speciale mat, maar bijvoorbeeld een yogamat is ook heel geschikt. Mogelijk is de houding op je knieën ook geschikt met jouw zwangere buik strakjes Tink.

Om terug te komen op je andere vraag: wij varen in principe altijd met een zwemvest. Bij onze club is een zwemvest verplicht wil je mee gaan op de tochten. Daarnaast vinden wij het gewoon veilig. Het helpt je drijven en zwemmen en met een felgekleurd zwemvest ben je ook nog eens beter zichtbaar voor je vaargenoten.

Fijn dat jullie weer het water op kunnen 8nnemiek! Ik volg het zeiltopic ook stilletjes en had daar je foto al gezien. Echt prachtig! Fijn dat je ons zo laat meegenieten :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:51

Gisteren heb ik weer voor her eerst gevaren *\%/*
Het was rustig weer, droog (en zonnig, al is dat geen eis) en weekend waarin mijn vriend thuis was. Vriendlief dus naar het water gestuurd met kano's en spullen, ik er later achteraan.

Het instappen was al super inspannend (ook altijd een irritant dingetje), maar daarna ging het wel goed. Lekker gedobberd in het zonnetje, wat gepeddeld en wat gespeeld en daarna was het tijd voor een middagdutje :Z ach, dat hoort er nu bij.

We hebben nog wel foto's gemaakt, maar ik ben vergeten digitale fotos te maken of film. Zal er de volgende keer aan denken. Hierbij danaar een foto van de polaroid-foto van hoe ik rondvaar.

Afbeelding
Op deze foto voer ik overigens een manouvre uit genaamd 'christy'. Voor rechtdoor varen is het handiger met je neus naar voren te zitten en de boot niet zo op te kanten.

Hebben jullie nog kunnen genieten van het water met dit mooie weekend?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:05

Oh heerlijk zeg!
Zo’n kano lijkt me ook fijn met dit weer!

Wij zijn dit weekend voor het eerst dit jaar weer eens de Maas op- en afgevaren, en verderop heerlijk voor anker gelegen en overnacht, vlak naast de koniks en galloway runderen en ganzen met jongen <3
Vandaag heeft mijn vriend met een wedstrijd mee gedaan, en ik ben lekker aan boord van onze eigen boot gebleven en heb gewerkt aan een huwelijksvideo die af moest. Ach, leuker om daar te doen dan thuis :D

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:22

Fijn dat je weer een keer kon varen Miriezz.. en 8nnemiek, de “gewone” Maas of de afgedamde Maas?
Onze bootjes, de 2 scheurmonsters, staan op de kant, nadat we vorig jaar onze Ex, afkorting van haar hele naam, een nieuwe jas heeft gekregen, krijgt ze nu een nieuw binnenwerk, en zijn we motors aan het ombouwen, veel werk, maar zo leuk...nog wat meer.pk en snelheid ( sorry, volgens mij ben ik de enige.. kano’s moet ik teveel zelf doen en zeilen is, nogmaals sorry :o , echt niet mijn ding...
gas moet erop en benzine moet branden, figuurlijk dan he... hoewel we 99%van de tijd heerlijk rustig cruisenmet 800 toeren en ja, dat is langzaam _O-
Hopelijk vrijdag weer plonsen en kunnen we weer verder genieten... inmiddels al een nacht of 14/16 erop geslapen.. heerlijk..