Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ievie

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:09

Gave bok! Wij hadden vroeger ook babygeitjes. De geitjes bleven bij ons en de bokjes werden geloof ik verkocht voor de slacht. Geen idee hoe het smaakt, nooit op..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:16

Van wat ik weet, worden varkens niet met een pin geschoten omdat ze relatief kleine hersenen hebben en een dikke schedel. De kans dat er dan mis geschoten wordt is erg groot en dat geeft het dier alleen maar meer stress en pijn natuurlijk. ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:22

Kaas maken en geitenvlees hebben wij nog geen ervaring mee.
Wij willen volgend jaar beginnen met een paar schapen met dezelfde doeleinde. We beginnen met normale schapen, daarna kunnen we andere nemen.

Zoiets als die bok hebben we ook als schaap gezien en vinden we wel leuk, de wol schijnt ook goed te zijn, maar weet niet of we daar nog wat mee gaan doen, maar dat is zorg voor later.

Kaas maken schijnt niet moeilijk te zijn, er staan op internet veel filmpjes van en er zijn winkels die setjes verkopen om kaas te maken.

Gaan jullie dan ook boter maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 05:02

Als je bokkenlucht niet erg vindt, kun je ze alle tijden laten slachten. Als je vlees zonder bijsmaak wikt kun je de bokjes het beate slachten voor 9 maanden, daar ze om en nabij die tijd de bokkenlucht gaan ontwikkelen. Het mooiste is tussen een half jaar/9 maand :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:26

Inderdaad, bokken worden normaal niet gegeten vanwege de bokkenlucht.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:13

Als je het vlees goed spoelt met azijn voor het bereiden dan word het vlees malser en is de bijsmaak weg.
Ik eet het dus ook lekker hoor.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:01

Het vlees is uitstekend te eten, ik vind geitenvlees lekkerder dan schapenvlees, maar dat ligt natuurlijk heel persoonlijk. Geiten en schapen melken is niet echt moeilijk maar wel een handigheid. En ook de geiten moeten leren gemolken te worden, dat kost even tijd. Daarna de melk zeven en koelen. Ik begon met kaas maken bij 10 liter. Dat kon ik mijn pan namelijk. Je houd dat 1 kilo kaas over als je droge bewaarkaas wilt maken die je daarna in een pekelbad doet. En je komt ook wel op minstens 10 liter wei die ik ook weer aan de varkens gaf. Als je verse kaas maakt, houd je nog veel meer dan een kilo over omdat daar veel meer vocht in blijft zitten. Maar dus beperkt houdbaar.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:46

Ik denk dat wij de bokjes laten castreren, als het kan gelijk met de biggen, scheelt weer in de kosten en dan hebben we geen last van bokkenlucht (hoop ik).

We hebben helaas met afgelopen oud en nieuw de oude geitenmelk machine (heel oud ding) omgetoverd tot 'Carbitschietton', dus ik ben bang dat we met de hand moeten gaan melken als ik die geiten tenminste zo ver krijg dat ze stil blijven staan.

Zal eens kijken of ik ergens een setje kan vinden om geitenkaas te maken :)

Gisteren dan eindelijk de geiten weggebracht naar de bok. Het duurde wat langer omdat we eerst op zoek waren gegaan naar een veetrailer, omdat Rembo de vorige keer ook al op de voorstoel van de bus zat. :P

2 dagen geleden dus een veetrailer gekocht, zijn gelijk bezig gegaan met het ding op te knappen (nieuwe verf, nieuwe verlichting, nieuwe bandjes). We hoeven alleen nog maar het hout te verven, het neuswiel te bevestigen en dan is hij weer als nieuw.

Afbeelding

De man waar we de geiten naartoe hebben gebracht bevestigde al mijn vermoeden dat de geiten niet helemaal raszuiver zijn. Waarschijnlijk zit er wat melkgeit doorheen. Wat op zich niet erg is, aangezien we ze willen gaan melken :P

Wat ander nieuws, onze kalkoen Herman gaat verhuizen. De kleine van mijn vriend is er doodsbang voor, omdat Herman mensen stalkt in de hoop dat hij eten krijgt. Dus heb ik hem op marktplaats gezet en van de week komt er een man hem inruilen voor een andere kalkoen haan.

Afbeelding

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:58

Wat een prachtig beest! Hopelijk gaat het met de nieuwe beter, ti's inderdaad een vervelend probleem :)

Leuke update!
Geen idee trouwens of je dan geen last meer hebt van bokkenlucht, ben ik wel benieuwd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:59

Wat een prachtig dier idd :oo

Hoop het , bokken meuren echt :=

Het molecuul dat bokkenlucht zo penetrant maakt, brengt de vruchtbaarheidscyclus van geitenvrouwtjes op gang. Dat schreven Japanse biologen vrijdag in Current Biology. Het molecuul dat zij vonden is een feromoon: een signaalstof die het gedrag van dieren beïnvloedt. De Japanners wisten al dat huid van de bokkenkop die feromonen afgeeft, maar nog niet welke. Ze gaven bokken daarom een hoofdkapje op en vingen de vluchtige stoffen op. Het stofje 4-ethyloctanal had het sterkste effect op vrouwtjes. Zodra ze dit opsnoven, gingen hun hersenen hormonen afgeven. De biologen moeten nog vaststellen of die hormoonafgifte ook leidt tot paargedrag. Als 4-ethyloctanal wordt afgebroken, krijgt het de typische bokkengeur. Gecastreerde bokken maken het stofje niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:19

Dat word dus zeker castreren!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:59

Kaassetjes staan hier en daar op internet te koop, moet ik ook nog eens naar op zoek als we schapen hebben (wij maken dan dus schapenkaas ;) )

Zit nog te twijfelen of ik volgend jaar als de merrie gedekt is die ook ga melken. Is al een wat oudere merrie dus misschien dat ik dan nog een jaar wacht op onze andere merrie.

Bokkenlucht is wel best penetrant maar als hij ver genoeg van je huis staat.. ;)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:19

We waren eigenlijk van plan om vorige week maandag weer een stel kippen naar de slacht te brengen, maar door de ophokplicht en het vervoersverbod zullen we denk ik nog een paar weken moeten wachten. Hopelijk kunnen we de kalkoenen wel zonder problemen weg brengen straks, anders geen kalkoen met kerst..

Afgelopen week wel de gerookte en gezouten spek en bacon op kunnen halen en vandaag door een gepensioneerde slager een dorp verderop laten snijden (6,3 kilo vlees verpakt en gesneden voor 25 euro). We hebben het in blokjes laten snijden voor in de stamppot en in plakjes voor op brood. Ook hebben we een stuk bacon bewaard om het later in dikke plakken te snijden, aangezien ons mam daar gek op is.

Afbeelding

De bacon

Afbeelding

De spek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(laatste 2 zijn niet de beste foto's zie ik nu..)

Nu alleen nog maar wachten op de ham, ben heel benieuwd hoe die er uit ziet!

We blijven maar van vrienden, familie en kennissen de vraag krijgen of ze vlees over kunnen nemen. Ze betalen nu aan ons de onkosten voor het vlees dat ze krijgen en toevallig was de man van wie we de plofjes, de Bresse en de Hampshires hadden gekocht laatst langs geweest en heeft mijn vriend weer 10 plofjes bij hem 'besteld'.
Dit op Facebook gezet en nu hebben we er op verzoek nog 22! extra besteld voor familie en vrienden (wij brengen ze groot, laten ze slachten en hun betalen de onkosten).

Ik zit er daarom dus ook serieus over te denken om een KvK aan te gaan vragen, zodat ik zeer kleinschalig vlees kan verkopen.
Het enige waar ik mee zit is waar ik de info kan vinden over de regelgeving waar ik aan moet voldoen qua het houden van de dieren, hygiëne eisen enz. Iemand hier enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:22

Wow ziet er lekker uit!

Ik zag laatst ook plofkipjes bij iemand , wat een beesten :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:28

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:58

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:42

Zo, dat gaat storm lopen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:57

Jaa ik wil dan ook van jou kopen! Stille meelezer maar lijkt me geweldig om "biologisch" (ookal mag je het dat officieel niet noemen) vlees te kunnen eten en kopen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:52

Er zit natuurlijk ook wel verschil tussen echt een "winkel" te hebben en verkoop aan uitsluitend bekenden.
Je zou voor de goede orde natuurlijk even streng met de hygiene om moeten gaan, er zijn denk ik alleen geen instanties die dat controleren als je alleen aan bekenden verkoopt. (Dus zonder kvk nummer etc)

Bedenk ook wel dat er een zekere administratie bijgehouden moet worden (wat vast wel bekend is) als je je inschrijft bij de kvk.
Ook het rekenen van belasting komt daar bij. (Uiteraard ook de terugvraag)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:25

Ik ben bang dat met de EU en NL wetgeving dit op zo'n kleine schaal niet rendabel is. Misschien als leverancier van een lokale slager, maar aan huis gaat je een hoop geld en kopzorgen kosten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:59

Je kunt het vlees natuurlijk ook gewoon door de slager laten verpakken, dan hoef je 't zelf alleen maar in de vriezer te gooien en eruit te halen als je het verkoopt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 06:33

Mijn vriend is zzp'er en voor hem doe ik de administratie enzo al, dus dat gaat geen probleem worden.
Ik wil ook geen winkel beginnen, maar gewoon alles op bestelling doen. Van te voren aangeven wat er gaat komen, zodat ik ook nooit iets 'teveel' heb.

Ik denk dat ik er idd geen winst op ga maken (en geen verlies), maar door alle regels enz lijkt het mij slimmer om een kvk aan te vragen, zodat ik zeker weet dat wat ik doe mag. En stel dat het wel rendabel is, dan is dat alleen maar mooi mee genomen toch?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:27

Heb jij je kippen eigenlijk nu opgehokt zitten ivm vogelgriep?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:50

Het grootste probleem zal waarschijnlijk zijn dat je moet voldoen aan de HACCP en de bijbehorende hygienecode als je etenswaren vanuit huis wilt verkopen. Dat zijn vaak geen malse voorwaarden.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:57

Ik lees al een tijdje mee, ik wil zelf ook gaan beginnen met een moestuin (ga nog even goed teruglezen voor bruikbare info maar als je nog tips hebt hoor ik het graag! Mag natuurlijk per PB om je topic niet te vervuilen :)
Verder slachten wij regelmatig zelf ons vlees, maar daarbij gaat het voornamelijk om hert, hebben we een aantal kippen voor de leg, en heeft mijn vader laatst een hoop plofkuikens gekocht om zelf te slachten, wil zelf ook gaan proberen om de kuikens groot te brengen en te laten slachten...
En dan jagen we nog regelmatig dus soms ook wat wild wat we zelf slachten