[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:52

@Mika
Wat een knus huisje!!
De slaapkamer vind ik leuk gedaan en de huiskamer ziet er ook heel mooi uit!!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:13

Hier het huis nog steeds niet verkocht. :\ Wel kijkers, maar niemand wil het hebben. :+ Maar we gaan met volle moed verder :j We hebben in ieder geval wel elke keer kijkers. Punt waar de meesten over struikelen zijn de servicekosten à bijna 200 euro in de maand.. Maar die kunnen we helaas niet van het huis af halen, das het nadeel van gezamenlijk onderhoud, en boven een centrum wonen waar dit dus verplicht is. :=

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:21

Romy en Minka proficiat! Leuk he, alles weer opnieuw bekijken en mooi maken en inrichten (wij werken altijd met de tekening op schaal en dan de spullen zoals bankstel, salontafel, dressoir etc ook op schaal en dan maar schuiven, echt geestig!)
Faelivrin, hier ook niet, wel kijkers en die zeggen dan (ik denk om maar iets te zeggen of zo) als ze de makelaar terugbellen dat ze het prachtig vinden maar te klein boven (hoezo 5 kamers???)
Nou ja we blijven ook hopen op die ene koper, meer hebben we niet nodig.. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:26

Haha wij hebben kijkers gehad die het te groot vonden!

Wat ik heel vervelend vind is (en dit heb ik ook al van andere verkopers gehoord):
Mensen komen kijken en zijn enthousiast.
Komen nog een keer kijken en zijn nog steeds enthousiast.
Dan melden ze na een tijdje dat ze helaas (bij lange na) niet het bedrag kunnen lenen.

Grrrrrr

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:40

oh ja, dat is zeker irritant, dat bekijk je toch van te voren?? Ik heb gehoord van de menen waar wij ons nieuwe huis van hebben gekocht dat ze het 2 keer hebben verkocht tot aan de handtekening aan toe en dat dat allebei de keren niet doorging omdat de aspirantkopers de financiering niet rond kregen...ik zou toch zeggen dat je eerst eens met de bank gaat overleggen wat je kunt besteden en dan pas naar huizen gaat kijken..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:46

@Josefien
Maar soms kun je het bedrag niet rond krijgen omdat (na keuring) blijkt dat het huis het bedrag niet waard is.
Het moet nl wel als onderpand dienen.
Wij waren ook verplicht een NWWI-keuring te laten uitvoeren op ons nieuwe huis. ALs dat negatief was uitgevallen (bv door nog veel aankomende kosten aan het huis) dan hadden wij de hypotheek ook niet rond gekregen (hoewel we meer hadden kunnen lenen nav het inkomen)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:52

volgens mij zijn er heel veel mensen die juist bij duurdere huizen gaan kijken om te weten wat de markt allemaal doet.. Dan worden ze enthaussiast en gaan ze toch kijken of er een mogelijkheid is.. Ik vind dat raar! Ik ben juist bij huizen wezen kijken die zelfs inc. kk ver onder mn max lagen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:13

Wij kijken ook bij iets duurdere huizen, maar dan niet zoveel dat we het echt niet kunnen betalen hoor! Maar iets duurder kijken is het wel waard omdat je bij navraag er toch achter komt dat mensen bereid zijn flink te zakken, waardoor zo'n huis toch opeens erg aantrekkelijk wordt :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:15

Wij kijken ook alleen maar bij huizen die we echt kunnen opbrengen niet ver onder onze max maar wel rond die prijs, anders verpest je het voor jezelf en voor de verkoper (oh weer een kijker, misschien word het dan nu verkocht?) snap je? :) Die kosten voor onderhoud zijn hier in dit huis gewoon te hoog, maar worden wel berekend (meen ik) op percentage van wat je verdient.

Wij hadden ook een koper hier die het te groot vond, een jongen alleen wilde hier gaan wonen. Wij dachten ook al; die mag een goeie baan hebben om 215.000 op te kunnen brengen.. Of een rijke papa. :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:18

Hadden wij ook, een leuk jong stelletje. Werkte beide.
Wilde ze de hypotheek alleen op 1 salaris.
Tja dat wordt hem niet als je net 20 bent en net begonnen bent met werken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:21

vriendinnetje van me had een tijdje terug ook der starterswoning te koop staan, niet heel groot (70 M2) maar wel aardig prijzig (€195.000).. Veel mensen die het wilde hebben konden het niet betalen, de mensen die het konde betalen wilde het niet hebben... Zij zat dan altijd te vertellen dat ze het stom vond dat ze het geld er niet voor hadden ed. maar voor veel mensen is het echt niet op te brengen!! Er zijn der maar weinig die half in de 20 alleen even 2 ton ophoesten!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:22

Bij ons was het hetzelfde maar dan echt een jonge vent alleen. := Kan toch niet.. Waarom kom je dan kijken, snap ik echt niet..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:24

Tjah, ik weet het niet..

Ik ken een stel van mijn leeftijd die samen max 136 kunnen krijgen.. Als je hoort wat hun eisen aan het huis zijn, dan wens ik ze een prettige wedstrijd! Die kijken ook standaard bij huizen rond de 150, in hoop dat ze er iets af kunnen halen en de KK ed. willen ze dan uit eigen zak betalen.. helaas werkt het bij de bank vaak iets anders ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:29

Wij willen eerst mijn huidige huis (overigens ook in mn eentje gekocht toen ik 25 was :P) eerst verkopen voordat we echt bezichtigingen en dergelijke gaan plannen, ook inderdaad om mensen geen valse hoop te geven. We kijken wel al goed rond, om ons op de markt te oriënteren, maar hoeveel wij kunnen lenen weten we nog niet. Op basis van mijn inschattingen kan dit namelijk zo'n 250.000(!) variëren. Vriend heeft eigen zaak, dat maakt het niet zo makkelijk.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:37

ja met een eigen bedrijf is het idd een stukje lastiger..

Tjah, ik kan alleen op mn 24ste ook een aardig bedrag krijgen maar ken weinig mensen van mijn leeftijd waarbij dat ook zo is!! Dat is zo moeilijk aan de startersmarkt, je huis is het misschien wel waard maar niet meer betaalbaar voor je doelgroep..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:45

Mijn vriend heeft ook eigen zaak en daarnaast 2 'normale' lonen. :) En ik heb ook mijn normale loon (en een zaak, maar die doen we niet mee tellen) :) Ik heb wel al bij 2 huizen gekeken maar zijn ons verder alleen nog maar aan het orienteren op funda. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:50

Heb jij dan enig idee hoe ze bepalen hoeveel hypotheek je krijgt met een eigen zaak? X aantal keer je jaarinkomen? Op basis van je aangifte inkomstenbelasting? Ik kan het echt nergens vinden op internet, en hij mocht van de bank nog niet langskomen omdat de 2009 cijfers nog niet gereed zijn...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:27

@Brainless dat begrijp ik inderdaad wel..
wij hebben ons nieuwe huis ook ver onder de vraagprijs kunnen kopen, omdat mensen gingen scheiden en het al ruim 2 jaar te koop stond. Maar het was niet zo dat we niet meer konden betalen maar we wilden het gewoon niet, want als we het dan zouden verbouwen zoals wij willen (werk en privé samen in 1 pand) dan werd het huis zo duur dat we het never nooit meer konden verkopen voor een redelijke prijs..uiteraard willen we hier een jaar of 15 blijven wonen en dan zien we wel weer (wordt waarschijnlijk te groot en te bewerkelijk dan) en dan heb je ook wat "ver"woond, maar het moet wel redelijk blijven allemaal..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:30

veerledec; Je jaarinkomen keer 4,6. En het meest ideale is van 3 jaar cijfers, dan hebben ze zekerheid. 2 jaar is ook nog wel te doen maar dan doen ze wat moeilijker. Duurt lang dan met jullie cijfers van 2009! Die van ons waren eind januari al klaar. :) En vielen een stuk hoger uit dan we hadden verwacht. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:45

Ok, vrijwel hetzelfde als met 'gewoon' inkomen dus?? Die cijfers, daar ga ik verder niet over, ze zijn met de boekhouder bezig dus het zal niet heel lang meer duren. Ik ben niet zo geduldig, dus zat al wat te 'pushen' :P. Bedrijfje bestaat veel langer dan drie jaar, maar helaas wel een dip in de afgelopen drie jaar door de crisis, dus dat is niet zo handig..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:35

Ze kijken ook naar voorgaande jaren. En als je toch met boekhouder bezig bent laat dan ook even een prognose maken voor aankomend (dus 2010) jaar. :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:44

Goed plan, dat roep ik ook al tijden namelijk :P. Ik heb zelf een fulltime baan en niks met de zaak van doen verder. Maar in plaats van de cijfers van de afgelopen drie jaar kun je dus ook die van de afgelopen vijf jaar meenemen? Dat zou wel eens kunnen helpen dan.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:51

jazeker daar kijken ze naar (daarom hebben wij een duurder huis kunnen kopen :D )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:00

Nou, hier kan ik meepraten!

Ons huis staat ook al een half jaar te koop, en 1 kijker gehad..
We hebben ook al zelf iets anders gevonden, maar we durven het gewoon niet te kopen. We willen absoluut geen jaren dubbele lasten!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:01

de markt trekt zeker aan maar je moet maar net iemand hebben die in een andere situatie zit, wij hebben kijkers gehad die het dolgraag wilden maar ja zelf hun huis eerst verkopen..is vicieuze cirkel..