Stankoverlast buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:47

Schoonmaken en lavendel is misschien wel een optie?

Ook ik heb buurtbemiddeling gehad met mijn buurvrouw en dat had helaas maar kort effect. Al zou ik zweren dat ze een paar weken terug bezoek heeft gehad van haar woningbouw want ze is enorm stil op wat schreeuwde ruzie na maar dan hoor ik vaak alleen de buurjongen. Ik zou zo graag nog eens in gesprek gaan met de buurtbemiddeling maar helaas doordat ik een koopwoning heb en de subsidie vanuit de gemeente gestopt is gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.

Maar ik hoorde wel van die 2 medewerkers dat ze best vaak tot een goede passende blijvende oplossing komen. Dus er is hoop.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:23

_San87_ schreef:
Kijk, mediation is top, een compromis zoeken is top. Maar lavendelplanten zetten is geen compromis. De boel schoonhouden is dat wel.

Neen, lavendelplanten is net wel een compromis. Schoonmaken is namelijk een oplossing.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:43

Ik ken de geur van een muizen- en rattenkweek met achterstallig onderhoud en daar kan geen lavendelveld tegenop, no way.

Sterkte TS, ik hoop dat de mediation wat oplevert want in die geur leven is echt niet te doen -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:14

Little_Gift schreef:
_San87_ schreef:
Kijk, mediation is top, een compromis zoeken is top. Maar lavendelplanten zetten is geen compromis. De boel schoonhouden is dat wel.

Neen, lavendelplanten is net wel een compromis. Schoonmaken is namelijk een oplossing.

De oplossing is geen muizenkooien op het balkon. De compromis is dat, als ze er dan toch staan, ze niet stinken en geen vliegen aantrekken.

Little_Gift

Re: Stankoverlast buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:25

Dat is voor de buur dan weer niet de oplossing hé... Deze wil namelijk zijn voedermuizen niet kwijt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:27

Little_Gift schreef:
Dat is voor de buur dan weer niet de oplossing hé... Deze wil namelijk zijn voedermuizen niet kwijt

Hoeft toch ook niet. Hij moet ze dan alleen wel binnen houden.

Maar dat wil ie waarschijnlijk niet, want stank. En daarmee is t cirkeltje weer rond.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:42

Hij kàn gewoon diepvries voeren, dan heeft helemaal niemand ergens last van. En als dat te duur is moet je je misschien gaan afvragen of je niet teveel dieren hebt.

Een fatsoenlijke kweek is overigens helemaal niet zo gek veel goedkoper dan diepvries, tenzij je veel teveel muizen of ratten bij elkaar houdt en deze veel teveel jongen laat krijgen, en de boel niet al te vaak schoonmaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:42

Maar misschien is het voor hem wel een compromis dat ze er niet meer dan 24 uur staan voordat hij ze schoonmaakt. Kan zomaar...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:57

Het duurt geen 24 uur voordat muizen gaan stinken. En als hij ze fokt, zijn er continue beestjes.
Ik snap ook niet zo goed dat de Woningstichting het overlaat aan de huurder om op te lossen.
Hier in de wijk woont iemand die vaak veel katten heeft. Hij wordt daarin begeleid en als het weer teveel zijn, wordt er ingegrepen.
Ik zou voorstellen om het gesprek in zijn huis te voeren. Krijgt de mediator ook een indruk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:09

Het punt is, wat er nu voorgesteld wordt hier zijn geen compromissen. Het zijn oplossingen. En oplossingen zijn fijn als je ze kunt bereiken, maar compromissen zijn meestal realistischer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:26

Vjestagirl schreef:
Het punt is, wat er nu voorgesteld wordt hier zijn geen compromissen. Het zijn oplossingen. En oplossingen zijn fijn als je ze kunt bereiken, maar compromissen zijn meestal realistischer.

En wat zijn volgens jou dan een aantal mogelijke compromissen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:30

Hoe zie je in deze situatie een compromis voor je überhaupt? Bij compromis doe je beide water bij de wijn. Moet de ts dan genoegen nemen met nog maar een beetje stank?

Geluidsoverlast kan ik me een compromis voorstellen want dat is nooit te voorkomen. Maar stank van vieze dierenhokken is niet alleen vies qua stank. Het lijkt me ook niet bevorderlijk voor de volksgezondheid

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:34

Ik weet hoe waardeloze slangenhouders hun muizen houden en ja dat stinkt als een malle. Ik vind het zo treurig voor die dieren. In van die laboratoriumbakken waar het zaagsel vloeibaar is van de zeik.

Ik heb een paar nestjes muizen gehad en mijn ene fokmannetje die in een super schone kooi zat stonk harder dan alle andere dieren bij elkaar. Laat staan hoe t moet ruiken als er tig muizen bij elkaar in van die gore bakken gehouden worden. Sterkte ts.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:39

Ik heb er al een paar genoemd. Het punt is dat hij ook gewoon het recht heeft om zijn balkon te gebruiken zoals hij wil. Iedereen veroorzaakt weleens overlast, dus als deze meneer eens zijn hokken een uurtje (of een middagje) buiten heeft staan en dat stinkt, maar daarna ruimt hij het op, dan is dat een compromis. Zoals je ook n hele avond in de stank van de bqq van de buren kan zitten, of moet accepteren dat je buren kettingrokers zijn, zo zou je dat hier ook kunnen accepteren. Een compromis kan dus zijn dat hij zijn hokken eens in de week naar buiten mag schuiven, zolang het voor 18.00 maar weg is. Of misschien overziet hij het op dit moment niet meer, en kan het compromis zijn dat de TS eenmalig helpt schoonmaken zodat hij het daarna zelf kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:42

Hij heeft tot op zekere hoogte het recht zijn balkon te gebruiken zoals hij wil.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:44

_San87_ schreef:
Hij heeft tot op zekere hoogte het recht zijn balkon te gebruiken zoals hij wil.

Als je buren kettingroken dan kun je daar ook proberen afspraken mee te maken, maar ook hen kun je dit niet verbieden. Dit is hetzelfde: het stinkt en het is ongezond, maar ook dit zul je misschien tot op bepaalde hoogte moeten accepteren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:44

Even heel bot gezegd vind ik het heel ver gaan om dit van TS te verlangen.

En los van de vieze geur, zit je ook met een stuk hygiëne.
Dat gaat wel wat verder dan geluidsoverlast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:46

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Als je buren kettingroken dan kun je daar ook proberen afspraken mee te maken, maar ook hen kun je dit niet verbieden. Dit is hetzelfde: het stinkt en het is ongezond, maar ook dit zul je misschien tot op bepaalde hoogte moeten accepteren.

Nee, niet verbieden. Maar het mag geen overlast geven en dat doet het nu wel.

En dat doet het ook met 30 planten lavendel. En dat doet het ook als het iedere dag een uur stank is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:09

Sabri schreef:
Hallo mijn buurman van in de 20 met drugsproblemen heeft sinds 2 jaar een hobby, hij heeft maar liefst 30 slangen die hij levend voert, in een klein flatje.. Nu stinkt het verschrikkelijk in zijn woning. Er is al 3x dierenpolitie bij geweest en dan gaat het even goed maar zij wijzen nu naar de woningbouw. Nu heeft hij op zijn balkon wat onder mijn slaapkamer zit en schuin onder mijn balkon vieze kooien staan. Zeker met het mooie weer allemaal vliegen en stank. Ik heb vorige week een vriendelijk briefje in zijn brievenbus gedaan met waar ik last van heb(stank en daardoor niet op balkon kunnen zitten of slaapkamer raam open kunnen doen). Met de vraag dit op te willen lossen.
Er is geen reactie op gekomen.. Vanochtend was ik het zat, en heb de woningbouw gebeld hierover. Deze waren in de buurt en zijn gelijk gekomen. Ze zijn op mijn balkon geweest en hebben de troep en stank waargenomen. Zij zouden de buurman aanspreken, en hem zeggen dat meerdere mensen last hebben van de stank.
Ik ben alleen vergeten te vragen hoe het nu verder gaat. Wat is een redelijke termijn dat dit opgelost moet zijn? En is er in de tussentijd wat te verzinnen tegen een sterke dierengeur? Ik heb al wierrook maar dat brand snel op en dan ruik ik die stank weer |( . Ik heb ook al bedacht om meer mensen in deze flat te vragen of ze er last van hebben omdat ik denk dat zij het wel moeten ruiken maar niet weten waar dit vandaan komt.

Ik werk toevallig bij een woningbouw. Je mag mij wel een pb doen. Ik kan je uitleggen hoe dit juridisch zit.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 14:00

Mbt een muizenkweek of rattenkweek heb ik eigenlijk geen verstand. Maar het gaat hier denk ik niet om een paar bakken die je even onder handen neemt.
Volgens mijn buurvrouw die regelmatig met de overlastgever een praatje maakte, heeft hij tegen haar gezegd 21 slangen + 8 baby slangen in zijn appartement te houden(appartement is kleine 2 kamerwoning). Een slang zou gemiddeld 2 ratten per maand eten volgens haar, dus zou dit kloppen gaan er 40 ratten/muizen per maand uit zijn kweek naar de slangen denk ik. (Er zit ook een slang van 2 enhalf meter tussen, geen idee hoeveel zo groot dier eet).
Hij heeft toen mijn buurvrouw voorstelde aan hem om voortaan diepvries muizen/ratten te geven gezegd dat dit hem teveel geld kost en dat hij daar het geld niet voor heeft, hij staat ook onder bewind heeft hij gezegd.
De stank komt ook uit zijn huis als hij zijn balkondeur openzet, niet alleen uit de hokken. Er zijn ook veel brom/vleesvliegen die mijn huis binnen komen. Ik woon 4 hoog en had hier vrijwel nooit vliegen, nu steeds brom/vleesvliegen ook. Ik zie ook veel vliegen op zijn balkon. In die zin is het ook echt vies en de dierenpolitie heb ik horen zeggen dat ze het naast heel erg triest voor de dieren hoe ze erbij zitten, ook de volksgezondheid in het geding is, en ze overwogen toen om zijn huis binnen te vallen als hij niet de deur opendeed(dit was ongeveer 2 maand terug, dat ze hier met 3 politie autos stonden voor mijn flat). Helaas lukt het nog niet om met die dierenpolitie in contact te komen, ook al zei de gewone politie dat ik dat beste kan doen via 144. Dus hoop dat de buurtbemiddeling wat uithaalt. Een beetje 'stankoverlast' vind ik ook geen compromis(het gaat echt om een kadaverlucht/ muizen geur, wat anders is dan even een bbq aan die ik ook weleens ruik)
Misschien een compromis dat hij zijn deur en ramen zelf dichthoudt als hij het echt niet schoon kan houden en anders gewoon schoon houden.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 11-07-24 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:20

Wat betreft de dierenpolitie 144 , ik heb toen ik met het probleem zat van een buurtkat die echt superslecht aan toe was. Eerst probeert te bellen , maar dat ging stroef en de medewerker aan de telefoon kon zich natuurlijk moelijk een beeld maken.
Dus een officiele melding via de site gemaakt, dan nog eens via email en dan nog eens via FB chat.
Toen kwamen ze wel in de benen.
Als de 144 al ingeschakelt was, moet er ook een meldings-nummer bestaan. Dus aan die kun je refereren of aan het adres.

En ook bij de gemeente aankloppen , want als de dieren daadwerkelijk niet correct gehouden worden , dan is er wel sprake van gevaar voor de volksgezondheid .

Ik heb volgens mij nog het email adres van de LID (daar belandt alles van 144) als ik ze voor jouw moez opzoeken, stuur mij een pb

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:37

Misschien kun je ook contact opnemen met de reptielenopvang in Zwanenburg. Zij kunnen ook meegaan naar die soort meldingen en inschatten of dit voor de slangen daar allemaal wel o.k. gaat. Zo niet dan zullen ze ze wellicht wel opvangen of meenemen en in ieder geval de man kunnen adviseren hoe het wel te doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:54

veel sterkte TS! ik hoop dat er gauw een oplossing komt.

Het is wel bizar eigenlijk, dat je geen hamster of chinchilla meer mag houden, maar dat iedereen wel zomaar heel veel (gif)slangen met bijbehorend levend voer mag houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:48

Je kunt ook voorstellen bij het mediatongesprek dat er bevroren muizen bestaan als slangenvoer, dan heb je in elk geval veel minder stank. Moet hij alleen ergens een vriezer neerzetten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:25

meggiemeg schreef:
Je kunt ook voorstellen bij het mediatongesprek dat er bevroren muizen bestaan als slangenvoer, dan heb je in elk geval veel minder stank. Moet hij alleen ergens een vriezer neerzetten.

Oké maar dat is hem al voorgesteld en daar heeft hij geen geld voor dus waarom dan nog een keer vragen?