
Collega van me heeft de adblue er wel uit gekregen (Peugeot).
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Mja, het stopt ook met blèren als ik stug doorrij (maar dan wel niet meer onder 60 komen).
Als ik hem naar de garage zou brengen om te herprogrammeren wil ik ook die adblue eruit en de motor minder begrensd (nu 150pk, maar motor kan ook op 190pk geprogrammeerd worden).
Maar ik ben te braaf.
Het is verder wel een fijne auto (we tikken bijna de 200k km aan en niet van zin daar te stoppen), alleen de programatie is niet helemaal naar m'n zin.
Danielleeee_ schreef:Ibbel schreef:Als je gas loslaat, de auto in de versnelling laat en de koppeling niet intrapt, dan rol je ook uit. Maar wel gekoppeld, en dús remmend op de motor. Wil je meer afremmen, dan schakel je terug.
Er zijn idd ook mensen die gas loslaten, verder nergens aanzitten en tegen de tijd dat ze bij het verkeerslicht zijn en de auto nog maar 1000 toeren in z'n 4 maakt de koppeling intrappen en remmen.
Wat vind je ervan als mensen dit dikgedrukte stukje doen?
Ibbel schreef:Danielleeee_ schreef:Wat vind je ervan als mensen dit dikgedrukte stukje doen?
Inefficient![]()
Wat langer doorrijden, wat gas loslaten, dan terugschakelen en op de motor remmen, nog eens terugschakelen (maw, gewoon 'afbouwen' in stappen, van 6 via 4 naar 2, of van 5 via 3 naar 2, of van 4 naar 2, je kan best een versnelling overslaan, net wat uitkomt) is ook beter voor de doorstroming.
Ibbel schreef:Inefficient![]()
Wat langer doorrijden, wat gas loslaten, dan terugschakelen en op de motor remmen, nog eens terugschakelen (maw, gewoon 'afbouwen' in stappen, van 6 via 4 naar 2, of van 5 via 3 naar 2, of van 4 naar 2, je kan best een versnelling overslaan, net wat uitkomt) is ook beter voor de doorstroming.
Bellatrix schreef:Als het kan laat ik wel eerst mijn gas los. Wil zo min mogelijk remmen.
Maar ik heb mijn auto nog nooit in zijn vrij gezet tijdens het rijden.
Had hier nog nooit van gehoord. Ik zou het ook nooit doen, klinkt eng.
Ibbel schreef:LianB schreef:Je koppeling slijt zo wel stukken harder en ik hoop dat je ook wat tussen gas geeft of behoort de koppeling opkomen bij jou ook tot het rem proces
Tussengas geven? Ik heb geen oldtimer zonder synchromesh hoor
ikke schreef:LianB: Hoe doe jij dat dan met opschakelen? Eerst koppeling los laten en dan het gas erop?
Ibbel schreef:ikke schreef:LianB: Hoe doe jij dat dan met opschakelen? Eerst koppeling los laten en dan het gas erop?
Ik snap de opmerking van Lian oprecht niet hè.
Ik heb in 45 jaar autorijden en een paar miljoen kilometers werkelijk nog nooit problemen met een koppeling gehad. Geen platen verglaasd, geen drukgroepen naar de klote, noppes. Bij onderhoud nieuwe olie er in als dat volgens schema moest, en verder niets.
foxy80 schreef:NoTwixLeft schreef:
Waarom je acc aan als je een afrit neemt? Of waarom haal je zelf überhaupt niet eerder de acc eraf als je ziet dat je moet gaan vertragen?
Je merkt zelf al dat sommige mensen dat niet verwachten, dus je kan er vergif op in nemen dat er iemand een keer echt zit te suffen. Ja, zij zijn verantwoordelijk. Moeten ze maar voldoende afstand houden. Maar jij moet ook rekening houden met dat soort idioten, want een kop/staart botsing met alle mogelijke letsel vandien zit niemand op te wachten. Sta je dan met je energiebesparende gedrag met een kapotte auto doordat je geen rekening wilde houden met dommerds achter je. Kost meer energie om die auto te reparen of te vervangen met een nieuwe...
Dit is dus de omgekeerde wereld. Omdat mensen niet genoeg remafstand respecteren, maar er vanuit gaan dat iedereen het rempedaal vermijdt alsof het onderdeel uitmaakt van ´de vloer is lava´ tot het laatste moment, word ik erop aangekeken dat mijn acc wel de wettelijke remafstand respecteert. Trouwens, suffende idioten zijn veel gevaarlijker als ze op je knallen als je vlak achter een voorligger rijdt (dan ben ik een geplet sardientje en ben ik aansprakelijk voor schade aan voorligger) dan wanneer er nog voldoende ruimte tussen mijn wagen en mijn voorligger zit (kan ik misschien toch nog gas bijgeven en ontsnappen of raak ik tenminste mijn voorligger niet).
NoTwixLeft schreef:Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.
Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.