[VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:49

Roosje01

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:18

Volgend mij zit ze veilig maar zullen wel naschokken zijn. De beving was op het eerste eiland in het zuiden. Te bedenken dat ik nog daar was 2 maanden geleden maar wel aan de noordkant.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 01:34

anca schreef:
Zit jij in een veilig deel van japan?

https://nos.nl/artikel/2532372-waarschu ... ng-van-7-1

Dank voor je bericht! Tokyo zit vrij ver van het epicentrum, we hadden een flinke schok maar ik zat in de stad met een vriendin en schrok vooral van alle telefoons die tegelijk afgingen (volume 130% ala NL Alert). Weinig aan de hand in deze regio :j

Aardbevingen zijn hier redelijk groot onderdeel van het dagelijks leven, ik zat in een bar en iedereen ging rustig door met biertappen, eten koken of het gesprek waar ze mee bezig waren. Do as the locals do is in dit soort gevallen het beste.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:12

Heb je er al meegemaakt? Lijkt mij echt raar omdat het voor ons niet gewoon is.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:22

Wat gaaf Courses dat je dit onderneemt! Ik volg ook mee :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 09:49

Roosje01 schreef:
Heb je er al meegemaakt? Lijkt mij echt raar omdat het voor ons niet gewoon is.

Inmiddels wel een flink aantal. De 'engste' vond ik persoonlijk degene met nieuwjaar, aangezien er ook direct een tsunami warning achteraan kwam. Hoewel dat een flink eind richting het Noorden was kreeg ik 6 meldingen op m'n telefoon net voordat alles begon te schudden. Dan zit je echt niet helemaal lekker :z

Inmiddels zijn ze gelukkig wel begonnen met multi-langual alerts (JP/ENG), wat voorheen niet het geval was. Ook NHK heeft, zodra er noodmeldingen komen, direct een Engelse zender paraat staan waar je alles in het Engels kunt volgen indien nodig. Ze hebben wel echt verbeteringen aangebracht op dat gebied qua communicatie, voorheen was alles in het Japans en moest je maar hopen dat je het op tijd had vertaald om te weten wat er nu precies gebeurt.

gelato schreef:
Wat gaaf Courses dat je dit onderneemt! Ik volg ook mee :D

Dank! Het was ook zeker een grote stap maar ik ben wel enorm blij dat ik heb besloten door te zetten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:01

Oh dat is wel fijn ja dat ze het nu ook in het engels doen allemaal. Vind je het niet spannend nu er wederom een grote word verwacht in de buurt van Tokyo? Lees dingen van binnen 30 jaar tot binnen 2 weken. Merk je er veel van dat mensen extra allert zijn en noodpakketen inslaan?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 16:20

Het is hier na genoeg weer rustig, de alerts zijn ingetrokken en hoewel ze al jaren waarschuwen voor iets is het niet alsof het dagelijks leven ineens gigantisch is veranderd. We hebben gister een flinke typhoon gehad, gelukkig is de kern ons net voorbij gegaan in Tokyo dus het was voornamelijk extreem veel regen met een gigantische luchtvochtigheid vandaag om de temperatuur nog even (lekker) op te krikken. De dagen ervoor was het nog steeds flink warm, gemiddeld 35 graden en met de volle zon erbij is de gevoelstemperatuur nog een stukje hoger.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen week was mijn verjaardag, dus dit heb ik mogen vieren met een groep vrienden hier wat een super fijne en leuke avond was. Ik had een kennis van mij gevraagd of het in hun bar kon, wat gelukkig mogelijk was en ze hadden zelfs een prachtige taart als verrassing geregeld! Super lief. Ik heb wat kleine cadeaus voor mezelf gekocht, o.a een nieuwe kimono en nog wat kleine andere dingen. Mede omdat ik uiteindelijk alle kimono's ook mee naar huis moet nemen en een paar al redelijk snel vrij zwaar worden moet ik ook iets bewuster gaan inkopen voordat dat straks een probleem word.

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik sinds vandaag ook geslaagd voor m'n eerste cursus en krijg ik binnenkort hier een officieel certificaat van. Een verlaat verjaardagscadeau voor mezelf, ben erg benieuwd hoe het certificaat eruit ziet want het zal volledig in het Japans opgemaakt worden. Stiekem best een beetje trots op, ik ga nu met cursus 2 beginnen die ik voordat ik terug vlieg naar Nederland kan afronden doordat ik dubbele lessen volg! Het is echt super boeiend, de lessen zijn half/half theorie en praktijk waardoor je dus veel kennis op doet in zeer korte tijd. Daarnaast ga ik ook nog wekelijks naar m'n taal lessen toe, toevallig vond ik van de week een super leuk leerboek wat ik aanvullend op m'n lessen ga gebruiken m'n hiragana/katakana bij te spijkeren.

Afbeelding

Afbeelding

Verder gaat de tijd erg snel. Het voelt niet alsof ik hier al 6 maanden zit ook al heb ik ook al veel ondernomen, gezien en gedaan. Volgende maand komt m'n moeder langs, ik heb d'r sinds ik ben vertrokken niet gezien dus daar kijk ik enorm naar uit. Het is toch anders als je elkaar via een scherm belt versus elkaar face-to-face te kunnen spreken. Hopelijk is de temperatuur tegen die tijd wel wat gezakt want met de huidige temperaturen is het rondlopen in de stad niet bepaald een pretje te noemen. Je struikelt meer van airco naar airco, dan dat je echt uitgebreid dingen gaat bezoeken.

Het is een enorm bijzondere ervaring dit te kunnen doen en het was ook echt wel een 'must-do' voor mij om dit voor m'n 30ste te kunnen doen. Het geeft zoveel inzicht in je eigen kunnen en kennen, maar het was ook echt een nieuwsgierigheid naar m'n eigen capaciteiten wanneer ik in een 'vreemde' omgeving ben en opnieuw moet functioneren en een routine vinden. Het gaat met vallen en opstaan, maar ook dat is een leerproces.

Ik had dit absoluut voor geen goud willen missen en met oog op nieuwe kennis die ik heb rondom een eventueel, potentiele optie voor een visum ga ik ook voor mezelf eens nadenken wat ik op langere termijn zou willen. Ik zie verschillende mogelijkheden en veel plus- maar ook minpunten op meerdere fronten. Ik merk dat de afstand met m'n familie het soms wel lastig maakt om hier hele scherpe keuzes in te maken, want dat is uiteindelijk de enige reden waardoor ik in Europa zou willen blijven. Als het kon had ik dit appartement gekocht en 50/50 tijd gaan inzetten tussen beide locaties, maar dat is echt een droomscenario en ik betwijfel of real-estate aankopen hier een wijze investering is.

Life outtakes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:35

Nog gefeliciteerd! Zo te lezen heb je een mooie dag gehad. Gelukkig is de typhoon langs getrokken en niet erover. Als het financieel mogelijk is en je ben van plan vaker voor langere tijd naar Japan te gaan, zou ik zeker kopen je mag als niet inwoner van japan er een huis kopen.

Wij hebben via de post een aantal dozen geshipt met de boot, relatief goedkoop in verhouding met een extra koffer in het vliegtuig meenemen. Was iets van €40 voor doos van 13kg. Duurt wel 2 maanden wij verwachten die van ons einde van de maand. Misschien nog een optie voor je als je teveel spullen hebt. Kan heel makkelijk via japan post je vult van te voren een online formulier in. Enige is dat je een japans adres nodig hebt als backup voor als je pakketje retour gaat.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 08:47

Klopt, ik heb al eerder boxen verstuurd dus dat gaat ook nu gebeuren :) Kopen in Japan is niet per definitie een heel aantrekkelijk iets, dus zodoende is dat wel een overweging die per persoon kan verschillen en wel of juist niet interessant kan zijn. Ik heb genoeg vriendinnen die ik hier als secundair adres op kan geven, dus dat moet goed komen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:29

Voor mij en vooral mijn vriend wel anime figuren zijn in japan veel goedkoper vooral in 2e hands zaken, waar ze vaak nog nieuw in de doos zitten. We kochten bijvoorbeeld figuren voor 10-20 euro die hier 50-60 kosten. Ook heeft mijn vriend wat manga gekocht die zijn daar ook iets goedkoper. En manga teken spullen wat hier al helemaal duur is ivm shipping ook. Maar ligt er inderdaad maar net aan waar je interesse liggen. Kwa kleding etc hebben we niet echt wat gekocht daar.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 08:58

September is aangebroken, wat betekent dat de temperaturen gelukkig ook weer iets beter zijn en Tokyo zichzelf op maakt voor de Herfst en Halloween. Nog steeds wel 30 graden, maar niet meer zo immens warm en plakkerig de gehele dag door. Er is van de een op de andere dag ook enorm veel veranderd in bijv. aanbod in de supermarkt en dergelijke, Japan is erg goed in het ontwikkelen van limited editions of seizoensgebonden producten maar dat gaat ook heel rigelreus weer verdwijnen zodra het volgende 'moment' is aangebroken. Best bijzonder hoe snel dat soms gaat hier, heb je net een nieuw drankje ontdekt is het de week daarna nergens meer te krijgen want 'het is niet meer het seizoen ervoor' :')

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook direct een flinke verkoudheid/keelontsteking te pakken dus inmiddels ben ik al een paar dagen gebonden aan m'n bed of bureaustoel. Opzich niet heel erg aangezien ik nu even wat rust kan pakken en de nodige dingen rondom m'n mini studio kan doen (flesjes sorteren, was draaien, schoonmaken). Ik probeer één keer per dag even naar de supermarkt te gaan als ik echt zaken nodig heb en verder vooral veel uit te rusten en vitamines in te nemen, buiten liters thee met honing. Het zorgt er wel voor dat ik nu veel thuis kook, wat ook wel eens goed is in plaats van de 900Y gyoza set bij de lokale eettent op de hoek.

Afbeelding

Afbeelding

De tijd gaat snel, het voelt echt alsof ik hier pas net ben maar daarnaast heb ik nu ook zoveel vaste dingen en routine hier dat het ook weer heel erg comfortabel voelt allemaal. Zeker nu we weer wat meer naar buiten kunnen zonder direct een zonnesteek op te lopen ben ik van plan de komende twee maanden nog wat plekken te gaan bezoeken. Begin oktober komt mijn moeder tevens langs waar ik enorm naar uit kijk dus dat is ook fijn, ze is hier al eens eerder geweest maar ik heb haar inmiddels al een half jaar niet meer face-to-face gezien dus het is ook echt wel weer tijd. Ze had het ticket om mij op te zoeken bijna eerder aangeschaft dan dat ik m'n visum had ontvangen dus ik ben blij dat dat niet voor niks is geweest, haha.

Daarnaast gaan m'n kimono classes uitzonderlijk goed! De university waar ik bij aangesloten ben is bijzonder actief met het organiseren van extra events waar mijn sensei mij continue voor blijft uitnodigen. Super lief, want ze is ook altijd aanwezig om eventuele extra vertalingen voor mij te verzorgen. Het blijft enorm boeiend en de stof is ook echt heel erg interessant, zo behandelen we de verschillende manieren van de obi dragen, prints op kimono en seizoensgebonden kleuren. Hoe formeel bepaalde kimono's zijn met een specifieke combinatie in accessoires en hoe je dit kunt herkennen komen ook aan bod!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb werkelijk waar nog geen idee hoe ik al m'n aankopen weer terug naar huis ga nemen, maar dat zijn zorgen voor later. Het is extreem lastig om in Europa goede kimono of accessoires te sourcen, laat staan in mijn maat die goed passend zijn of tweedehands in draagbare staat zijn (Episode heeft vaak een boel kimono maar doorgaans in relatief slechte staat die je voor net niet meer kunt dragen bijvoorbeeld). Zodoende heb ik wel besloten zoveel mogelijk de zaken die ik wil hebben hier aan te schaffen nu ik weet waar ik naar zoek (lengte, breedte, kleurenpalette) en zal dan ook een deel van de collectie die ik thuis heb gaan verkopen. Die heb ik destijds aangeschaft op 'oh, ziet er leuk uit' en niet zo zeer op de 'oh, past dit mij?' requirement.

Eerst maar even goed uitzieken en hopen dat ik voor het weekend weer beter ben :z

Afbeelding

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:48

Wat geniet ik toch van jouw topic! Ik vlieg zelf maandag voor 3 weken vakantie naar Tokyo en dit topic voelt toch wel een beetje als een voorproefje!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:57

Beterschap hopelijk voel je snel beter. De typfoon goed door gekomen of was er veel wateroverlast daar?
Onze kennissen zijn gelukkig ook veilig allemaal. Want 1 meid woont in de buurt van kumamoto en daar was het echt heftig. Heb beelden gezien dat je dacht van wow.
Wij hadden gisteren nog napret van onze reis want onze opgestuurde dozen werden eindelijk bezorgd.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:04

Misschien kan/wil je moeder wat spullen mee terugnemen die je niet meer nodig hebt ?

Ik blijf ook telkens volgen, prachtig <3

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 07:23

savieralover schreef:
Wat geniet ik toch van jouw topic! Ik vlieg zelf maandag voor 3 weken vakantie naar Tokyo en dit topic voelt toch wel een beetje als een voorproefje!

Tof! De temperaturen zijn inmiddels ook een stuk beter dus dat zal zeker ten goede komen aan het sightseeing aspect :j Welke steden ga je bezoeken?

Roosje01 schreef:
Beterschap hopelijk voel je snel beter. De typfoon goed door gekomen of was er veel wateroverlast daar?
Onze kennissen zijn gelukkig ook veilig allemaal. Want 1 meid woont in de buurt van kumamoto en daar was het echt heftig. Heb beelden gezien dat je dacht van wow.
Wij hadden gisteren nog napret van onze reis want onze opgestuurde dozen werden eindelijk bezorgd.

Altijd fijn als dozen ook daadwerkelijk (in goede staat) arriveren!

Mondy schreef:
Misschien kan/wil je moeder wat spullen mee terugnemen die je niet meer nodig hebt ?

Ik blijf ook telkens volgen, prachtig <3

Haha, ik heb m'n moeder inderdaad al mentaal voorbereid dat ze sowieso een deel moet meenemen voor mij. We hebben min of meer daar haar trip ook enigzins een beetje op getimed. Sowieso neemt ze één kleine koffer als handbagage mee terug waar m'n mini-collectie aan Mofusand merch in mee gaat. Voor de rest wordt het denk ik nog twee dozen retour sturen en vooral tactisch inpakken :') Zorgen voor later!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:19

Ik ga redelijk op de bonevooi mee dus nog weinig gepland. Een vriendin van mij werk als engels docent in Tokyo dus daar ga ik voornamelijk mee optrekken. Zal dus voornamelijk Tokyo en tripjes om Tokyo heen worden en deze keer niet verder het land in. Als je dus aanraders hebt in en om Tokyo hou ik me zeker aanbevolgen :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:05

Team labs planets vond ik echt gaaf. Zelfs de trein rit erheen was een hele belevenis := .

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 10:28

savieralover schreef:
Ik ga redelijk op de bonevooi mee dus nog weinig gepland. Een vriendin van mij werk als engels docent in Tokyo dus daar ga ik voornamelijk mee optrekken. Zal dus voornamelijk Tokyo en tripjes om Tokyo heen worden en deze keer niet verder het land in. Als je dus aanraders hebt in en om Tokyo hou ik me zeker aanbevolgen :D

Inmiddels ben je hier al even, hoe bevalt het tot dusver? De temperaturen zijn gelukkig wat bij getrokken, scheelt ook enorm voor je dagelijkse indeling!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 10:54

Pfoeh, wat gaat de tijd snel. Het is inmiddels eind september, wat betekent dat mijn laatste 5 weken zijn in gegaan. Het voelt heel raar, voor mijn gevoel ben ik pas net gearriveerd en een beetje in een ritme (mensen leren kennen, netwerken, mijn kimono opleiding die super goed gaat). Inmiddels hebben we eindelijk een temperatuur-drop gehad en is het s'avonds wat meer aan het afkoelen. Ik heb vannacht voor de eerste keer zonder airco geslapen sinds eind mei :') Had nooit verwacht dat ik daar blij om zou kunnen zijn, maar het is toch echt zo!

Mijn kimono lessen gaan super goed, ik haal er enorm veel plezier uit meer te leren over alle culturele aspecten die bij kimono aanwezig zijn. De verschillende soorten kimono en de herkomst (elke prefecture heeft een andere focus of specialiteit), de verschillende stoffen en met welk seizoen deze verbonden zijn. Het blijft een enorm interessante kunst en ik ben enorm blij dat ik besloten heb deze cursussen te volgen! De manager van mijn locatie wil eigenlijk niet dat ik Tokyo verlaat en vroeg of ik niet wat langer kon blijven, zeker tot eind november omdat ze dan een grote show hebben en ze wouden mij als model hebben. Helaas is dat voor nu niet mogelijk (nog bedankt daarvoor, Nederland) maar ik ben van plan de meer expert cursus wellicht eind 2025/begin 2026 te gaan volgen en terug te komen voor langere tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat het enorm leuk blijft om op pad te gaan om accessoires en obi te kopen voor de kimono's die ik inmiddels in bezit heb. Ik heb toevallig vanochtend nog een prachtig exemplaar binnen gekregen met goud en een soort koren aan de rand van de gehele obi, een leur die ik nog niet had en zeker goed kan combineren met een aantal pieces! M'n sensei is elke keer ook erg geïnteresseerd in mijn co-ords, ik ben best wel specifiek met de kleuren en prints die ik draag dus het is een andere stijl dan wat de meeste dames op mijn school dragen. Zo heb ik een zwart/rode obi die ik veel draag met blauw en een grijs/blauwe obi met katten erop die ze ook heel leuk vind, maakt toch weer voor leuke conversaties.

Afbeelding

Gelukkig mogen we inmiddels wel stellen dat de zomer echt een beetje ten einde komt, afgelopen weekend was een soort matsuri marathon om de zomer af te sluiten volgens mij. Elke wijk had wel een matsuri gaande waarbij de lokale mikoshi (kleine shrines) door de straten werden gedragen. Ik zit in een specifieke wijk en mijn vriendin woont hier dichtbij, bij ons beiden in de straten liepen ze om 09:00 al te schreeuwen met die shrines op hun schouders. Toch bijzonder hoe traditie-getrouw dat soort events hier altijd zijn. Ik vind die samenhang binnen het culturele aspect en hoe dat hedendaags nog in traditie wordt gehouden extreem bijzonder. Iets wat je in Europa niet zo snel tegen zult komt op zo'n terugkerende basis (okay, Kerst misschien). Hier hebben ze bijna elke week wel een viering of iets waar ze bij stil staan.

Afbeelding

Afbeelding
(Niet gewonnen, wel cute. Heb er al genoeg)

Nu het bijna Oktober is, komt Halloween weer op de planning en is Japan volledig omgetoverd tot een Halloween paradijs (tot 31 oktober 0:00, dan worden alle winkels als een idioot omgebouwd naar Kerst). Ik verbaas mij ieder jaar weer over hoe snel ze dat doen, de ene dag loop je in de stad en ben je omringt met oranje pompoenen en skeletten, stap je de dag erna dezelfde winkel binnen struikel je over de Kerstmannen en andere prul. En dan niet alleen in het schap gegooid, maar de hele winkels is ondergedompelt in een soort 'bad' met Kerstthema, versiering en posters. Het oog voor detail is ongekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stad blijft mij keer op keer wel verbazen, ondanks dat ik hier nu al heel wat tijd woon en daarvoor ook heb gespendeerd voelt het alsof ik nog maar 15% van de hele stad heb gezien. Elke keer kom ik weer op plekken waar ik nog niet eerder ben geweest of waar je wel eens bent langs gelopen, maar nog niet naar binnen bent geweest. Het blijft een avontuur en een ontdekkingsreis, met hoe snel sommige zaken ook veranderen denk ik dat je nieuwe dingen kunt blijven ontdekken en na 30 jaar nog steeds niet alles hebt gezien. Dat is ook wel een beetje de magie van het land, van deze miljoenenstad en van het ontdekken van nieuwe locaties. Ik vind het heerlijk, af en toe een vrije dag gewoon een wijk inlopen en ik zie wel waar ik beland. Het scheelt uiteraard dat ik mezelf verstaanbaar kan maken als ik er echt niet uit kom, maar dat gevoel van terugkeer naar het 'vertrouwde' is ergens ook wel een spannende gedachte. Alles wordt dan weer 'normaal', het wordt weer 'standaard'.

Food outtakes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen 6 dagen arriveert mijn moeder hier en ik heb haar inmiddels 7 maanden niet gezien. Ik denk dat dit de eerste keer is dat er zoveel tijd tussen heeft gezeten, dus ik kijk er enorm naar uit haar te zien. We hebben een trip naar Mt Fuji, Nikko en Kyoto gepland staan, waar zij allemaal nog niet geweest is. Ontzettend leuk om haar weer nieuwe aspecten van de stad te kunnen laten zien <3

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:24

Wat een leuke update. Ik lees met veel plezier mee. Japan blijft fascineren. Je schrijft over obi, kan je vertellen wat dat is en welke functie dat heeft tov de kimono? Ik ben ook benieuwd naar jouw gedachten van hoe je deze bijzondere kennis over kimono’s terug in NL zal kunnen gaan inzetten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 12:13

Nado schreef:
Wat een leuke update. Ik lees met veel plezier mee. Japan blijft fascineren. Je schrijft over obi, kan je vertellen wat dat is en welke functie dat heeft tov de kimono? Ik ben ook benieuwd naar jouw gedachten van hoe je deze bijzondere kennis over kimono’s terug in NL zal kunnen gaan inzetten.

Uiteraard! De obi is de 'band' die je om je middel draagt, eigenlijk de 'riem' als je het heel erg wilt verbasteren. De kimono zelf is enkel het gewaad eronder, maar om deze correct te dragen hoort hier een correcte obi bij en deze kun je op verschillende manieren dragen.

Er zijn verschillende soorten kimono, voor ongetrouwde en getrouwde vrouwen maar ook voor verschillende momenten. Vanuit historie kwam dit terug in klasse (hogere klasse, meer aanzien) en werden bepaalde kimono enkel op bepaalde gelegenheden gedragen. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het verschil tussen een kimono die je alledaags draagt (komon of tsumugi) en een kimono welke je als moeder van de bruid bijvoorbeeld draagt (iromuji of tomosode). Daarnaast zeggen de accessoires ook iets over de 'status' van de gehele outfit. Je kunt bijvoorbeeld een komon in één kleur dragen met een simpele nagoya obi, dan is het een 'alledaagse' outfit. Wanneer je dezelfde kimono met een fukuro obi met goud geweven details draagt wordt dit ineens een stuk formeler en kan dit ook voor een formele gelegenheid gedragen worden. Zo zijn er dus verschillende aspecten die de status van een outfit kunnen beïnvloeden, naast dat het patroon en soort kimono (lined, non-lined of summer) ook een deel uitmaken van het correct moment van dragen.

Met betrekking tot de opgedane kennis, ik werk als fotograaf en heb in het verleden al series geschoten met kimono. Omdat het een cultuur is die niet mijn eigen is, vind ik het zeer belangrijk dit correct te doen met de juiste regels van kleden. Dit wil ik dus ook gaan doorzetten in mijn werk bij terugkeer :j Ik ben zelf afgestudeerd in kimono van mijn bachelor en droeg met bepaalde events sowieso een kimono wanneer hier ruimte voor was, dus dit kan ik nu ook meer actief gaan doen na het succesvol afronden van de opleiding(en).

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:46

Ze zeggen niet voor niets time flies when you’re having fun.. maar je hebt wel een heel gaaf avontuur gehad zo maanden in Japan wonen en werken. Die echte kimono zien er altijd prachtig uit. Ik heb gewoon een simpele gekocht op een touristen plaats. Maar wel een die zowaar de juiste lengte had is toch lastig voor ons “lange nederlanders”. Ik had na 3 weken al een cultuur shok dus denk dat voor jou nog wel meer is.

Heb je overigens nog veel last gehad van de typhoon? En nu was er weer een aardbeving en een tsunami waarschuwing voor tokyo of is die inmiddels al ingetrokken?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:55

Courses schreef:
Nado schreef:

Uiteraard! De obi is de 'band' die je om je middel draagt, eigenlijk de 'riem' als je het heel erg wilt verbasteren. De kimono zelf is enkel het gewaad eronder, maar om deze correct te dragen hoort hier een correcte obi bij en deze kun je op verschillende manieren dragen.

Er zijn verschillende soorten kimono, voor ongetrouwde en getrouwde vrouwen maar ook voor verschillende momenten. Vanuit historie kwam dit terug in klasse (hogere klasse, meer aanzien) en werden bepaalde kimono enkel op bepaalde gelegenheden gedragen. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het verschil tussen een kimono die je alledaags draagt (komon of tsumugi) en een kimono welke je als moeder van de bruid bijvoorbeeld draagt (iromuji of tomosode). Daarnaast zeggen de accessoires ook iets over de 'status' van de gehele outfit. Je kunt bijvoorbeeld een komon in één kleur dragen met een simpele nagoya obi, dan is het een 'alledaagse' outfit. Wanneer je dezelfde kimono met een fukuro obi met goud geweven details draagt wordt dit ineens een stuk formeler en kan dit ook voor een formele gelegenheid gedragen worden. Zo zijn er dus verschillende aspecten die de status van een outfit kunnen beïnvloeden, naast dat het patroon en soort kimono (lined, non-lined of summer) ook een deel uitmaken van het correct moment van dragen.

Met betrekking tot de opgedane kennis, ik werk als fotograaf en heb in het verleden al series geschoten met kimono. Omdat het een cultuur is die niet mijn eigen is, vind ik het zeer belangrijk dit correct te doen met de juiste regels van kleden. Dit wil ik dus ook gaan doorzetten in mijn werk bij terugkeer :j Ik ben zelf afgestudeerd in kimono van mijn bachelor en droeg met bepaalde events sowieso een kimono wanneer hier ruimte voor was, dus dit kan ik nu ook meer actief gaan doen na het succesvol afronden van de opleiding(en).

Superinteressant, dank je! Het enige wat ik wist was het verschil in de lange en korte mouwen. En ik vind het zo goed van je dat je het correct wil doen, zeker bij de Japanse cultuur. Daar zit zoveel precisie in. Ik weet nog dat mijn Japanse vriendinnen les kregen in de thee ceremonie, dat was echt heel ingewikkeld.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 07:00

Roosje01 schreef:
Ze zeggen niet voor niets time flies when you’re having fun.. maar je hebt wel een heel gaaf avontuur gehad zo maanden in Japan wonen en werken. Die echte kimono zien er altijd prachtig uit. Ik heb gewoon een simpele gekocht op een touristen plaats. Maar wel een die zowaar de juiste lengte had is toch lastig voor ons “lange nederlanders”. Ik had na 3 weken al een cultuur shok dus denk dat voor jou nog wel meer is.

Heb je overigens nog veel last gehad van de typhoon? En nu was er weer een aardbeving en een tsunami waarschuwing voor tokyo of is die inmiddels al ingetrokken?

Typhoon hebben we voornamelijk veel regen van gehad, verder viel het mee. Tot dusver is het regenseizoen erg mild, wat ik niet perse heel erg vind. De tsunami warning was voor gebieden meer in het zuiden, wij hebben geen alerts ontvangen in Tokyo zelf.

Nado schreef:
Superinteressant, dank je! Het enige wat ik wist was het verschil in de lange en korte mouwen. En ik vind het zo goed van je dat je het correct wil doen, zeker bij de Japanse cultuur. Daar zit zoveel precisie in. Ik weet nog dat mijn Japanse vriendinnen les kregen in de thee ceremonie, dat was echt heel ingewikkeld.

Correct! Er zit verschil in mouwen, de langere mouwen (tot de knie) zijn voor furisode bestemd. Deze worden gedragen door ongetrouwde vrouwen, vaak voor Coming-of-Age ceremonies of met een hakama (rok) voor graduation. Ik heb zelf 2 furisode, alleen zijn ze wel minder praktisch in het dagelijks leven dan de 'normale' sleeves. Hier draag je ook weer andere obi bij met andere manieren van knopen en accessoires die specifiek voor furisode bestemd zijn.

Er zitten best wel wat nuances in, heel veel mensen zeggen vaak dat kimono one-size-fits-all is wat absoluut niet zo is. Zo hebben kimono wel degelijk verschillende lengtes, maar ook de sleeve lengths en shoulder width zijn belangrijk hierbij. Zeker wanneer je kijkt naar onze langere lengtes (ik ben zelf 178), vintage kimono komen bijna niet voor in de juiste maten. Omdat ik nu weet waar ik naar moet kijken, kan ik hier ook bewust op zoeken en de juiste items aanschaffen om het correct te kunnen kleden aangezien dat erg belangrijk is wanneer je het actief wilt dragen :j

Thee ceremonies zijn echt een hele andere expertise, daar gaat zo enorm veel historie in schuil. Ik heb me (tot dusver) nog niet erin verdiept, maar er zijn heuze opleidingen om dat te leren dus ik geloof direct dat je daar ook genoeg educatie voor nodig hebt alvorens je de juiste kennis hebt opgedaan. Net zoals met veel dingen hier, alles heeft een bepaalde kunst. Het is niet voor niks dat chefs eerst 10 jaar +/- alleen sushi wassen en klaar maken voordat ze uberhaubt verder mogen leren.