Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Charaz schreef:Wij hebben trouwens bovenop de 'normale' rente ook nog een risico opslag omdat we in de categorie 70-80% van de woningwaarde vallen.
Als we rond de 3000,- aflossen zakken we van 0,25% naar 0,15% risico opslag, ik vind het alleen een beetje eng om dat in 1 keer van de spaarrekening af te lossen, omdat het geld dan toch vast zit.
Prairy schreef:Charaz schreef:Wij hebben trouwens bovenop de 'normale' rente ook nog een risico opslag omdat we in de categorie 70-80% van de woningwaarde vallen.
Als we rond de 3000,- aflossen zakken we van 0,25% naar 0,15% risico opslag, ik vind het alleen een beetje eng om dat in 1 keer van de spaarrekening af te lossen, omdat het geld dan toch vast zit.
Reken voor de grap eens uit hoeveel geld het je aan rente scheelt over de rest van de looptijd van je hypotheek als je wel die 3000€ extra af lost.
Wedden dat je heel snel gaat aflossen
Wij hebben nu nog 3 leningdelen die over een paar jaar aflopen. We zien wel hoeveel rente we daarna moeten gaan betalen.
Sannens schreef:Prairy schreef:Reken voor de grap eens uit hoeveel geld het je aan rente scheelt over de rest van de looptijd van je hypotheek als je wel die 3000€ extra af lost.
Wedden dat je heel snel gaat aflossen
Wij hebben nu nog 3 leningdelen die over een paar jaar aflopen. We zien wel hoeveel rente we daarna moeten gaan betalen.
Ik lees hier al even mee, maar ik ben echt een sukkel hiermee. Hoe reken je dat uit?
Wij hebben een forse annuïteiten hypotheek, met nog een ‘oké’ rente van 2,55% voor 20 jaar vast. Extra aflossen is wel een wens, maar voor nu nog niet haalbaar haha.
koeke schreef:Hier twee volledig aflossingsvrije hypotheken. 2% rente, staat nog 3 jaar vast.
nimbletje schreef:Wat een bedragen zie ik voorbij komen. Dat kan ik nooit betalen. Besef me weer even hoeveel geluk ik heb gehad.
Prairy schreef:https://www.berekenhet.nl/modules/wonen ... ml#calctop
Je kunt verschillende hypotheek soorten kiezen en rentes ingeven. En eventueel ook wat je aan spaarrente krijgt op wat je zou willen aflossen.
Je bruto jaarinkomen kun je ook op 1 zetten, zodat je de hypotheekrenteaftrek niet mee neemt in de berekening. Ik vind het altijd beter om te rekenen met wat er van mijn rekening afgeschreven wordt ipv wat ik misschien van de Belastingdienst terug krijg.
Wij lossen op dit moment niks extra af, ik krijg nu 4,25% rente op mijn jaar deposito, en onze hypotheekrente is 1,8% & 1,16%.
Paardjes83 schreef:Prairy schreef:https://www.berekenhet.nl/modules/wonen ... ml#calctop
Je kunt verschillende hypotheek soorten kiezen en rentes ingeven. En eventueel ook wat je aan spaarrente krijgt op wat je zou willen aflossen.
Je bruto jaarinkomen kun je ook op 1 zetten, zodat je de hypotheekrenteaftrek niet mee neemt in de berekening. Ik vind het altijd beter om te rekenen met wat er van mijn rekening afgeschreven wordt ipv wat ik misschien van de Belastingdienst terug krijg.
Wij lossen op dit moment niks extra af, ik krijg nu 4,25% rente op mijn jaar deposito, en onze hypotheekrente is 1,8% & 1,16%.
Zo moet je niet rekenen. Bij annuïteit is die 1,8% aflossen voordeliger dan sparen. Ik gok effectief rond de 5%. Die 1,16% zal geen zin hebben. Moet je maar eens naar kijken. De grondslagen voor de rente zijn namelijk anders. Aflossingsvrij is weer anders maar kijk er voor de gein eens naar