Off grid in een gewoon huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:35

8nnemiek schreef:
Klopt, je hebt er wel best wat ruimte voor nodig. De bedenker had zelf een oude schuur omgebouwd.
In de stad krijg je dat alleen voor elkaar met grotere projecten voor een hele buurt, maar op het platteland zie ik best mogelijkheden in het klein. In onze tuin van 500m2 valt een schuurtje van 4x4 nauwelijks op.

Dat ie 4x4 is, is nog een ding maar dan is ie ook 1,5 etage hoog. Dat is een maat waar niet elke gemeente blij van wordt.
En een meter de grond in mag ook niet altijd.

Maar als je het met meerdere huizen doet, wordt het gelijk een ander verhaal.

Om daar even op door te pakken: De heisa die vorig jaar (of twee jaar terug?) ontstond rondom dat datacenter in de NO-polder was wel een typisch voorbeeld van dat we nog niet helemaal begrijpen welke opties zo'n gigantisch pand heeft. Eigenlijk is de gemeente een domme knuppel geweest (de praktijk is flink wat genuanceerder) als je er zo tegenaan kijkt:
De koeling van het center had prima gebruikt kunnen worden als warmtebron voor het halve dorp (of meer).
Het dak had je vol PV (liefst met warmwaterkoppeling eronder) kunnen leggen, waardoor een groot deel van het vermogen zelf opgewekt wordt (1000Wp per paneel is op de markt, ook toen al, kwestie van doorzetten).
Begroeiing rondom het pand had het aan het zicht kunnen onttrekken. Eisen stellen aan de kleur doet ook een hoop.

Waar zoiets o.a. op stuk loopt is de juridische knuppel die een gemeente in een hoenderhok moet gooien. Daar zitten zoveel haken en ogen aan dat de gevolgen voor een kleinere gemeente niet te overzien is.
Dat is ook een reden waarom dergelijke bedrijven liever in een kleinere gemeente staan, die hebben vaak minder middelen om dit soort eisen op te leggen.

Dus ja, gemiste kans van jewelste maar of je dat de gemeente kunt verwijten is echt maar de vraag.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:15

Phonix schreef:
Is niet helemaal te vergelijken maar wij hebben een vakantiehuis in Noorwegen zonder water, gas, en licht.

Voor verwarming wordt er hout gebrand. Het eten wordt gemaakt op gas, maar die container moet je elke keer meenemen en de wc is buiten in een kleine wc schuur die elke nazomer geleegd moet worden. Wij steken veel kaarsen aan s’avonds en heb een paar olielampen hangen.

Omdat ik er me ben opgegroeid zie ik wel het charme erin. Maar het is verdomd koud in de ochtend en wordt vaak vochtig. Die spinnen op de wc zijn ook niet zo fijn. Haha

Dat kan ik me voorstellen ik vind je een bikkel maar had toch zelf liever iets meer comfort .

Paardjes83

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:16

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:54

Paardjes83 schreef:
Ik heb nog wat gevonden nog makkelijker werkt hetzelfde als de kobalt
https://www.change.inc/energie/finse-za ... laan-38588

Het was niet kobalt maar basalt behalve dan dat op de website van de leverancier het ook geen basalt is maar staalslakken.
Een zand accu is geweldig maar zoals alle grondstoffen ook niet oneindig beschikbaar. Ik had er al over gelezen en het gaat om enorme silo's aan zand niet iets wat je makkelijk in je tuin plaatst laat staan in je huis.
Ook mooi zijn de lift (vault) accu's die met gewicht werken maar ook daarvoor geldt, niet zo handig in/bij een woning. Ik men gelezen te hebben dat er momenteel in China een mega vault battery gebouwd wordt door een Europees bedrijf.