Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:28

jakkie wat heet, zou ik bij jullie op bezoek gaan zou ik bijna in bikini komen :D _O-

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:30

Jeetje mina 22 of 24 graden? := lijkt me niet gezond noch goedkoop. Zou ook niet graag ergens op visite gaan waar deze temperatuur gehanteerd wordt eigenlijk.

Ik heb net enkele duurzaamheidsmaatregelen doorgevoerd en er komt er binnenkort nog een. Ben benieuwd of dat effect heeft op de temperatuur in huis.

Hiervoor was het al prima te doen in de winter en hebben we eigenlijk in de winter amper de verwarming aan. Ik heb wel een minimum van 18 graden, maar dat is prima te doen met een hoodie aan.

Sinds afgelopen winter heb ik een sfeerhaard die ook kan verwarmen. Ik moet nog eens bekijken of het lucratief is die te laten verwarmen voor een paar uurtjes overdag, aangezien we zonnepanelen hebben.

Dus nee, heb de verwarming absoluut nog niet aan want het is hier nog steeds 21 graden in huis met de achterdeur open. :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:31

DuoPenotti schreef:
jakkie wat heet, zou ik bij jullie op bezoek gaan zou ik bijna in bikini komen :D _O-

Bluf :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:39

Jawel, maar eigenlijk alleen in het kantoor, als ik stil zit door werk :=
Ik ben dan ook echt wel een enorme koukleum, en zit al weken dagelijks onder een fleece deken met hoodies :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:57

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:13

Spenk schreef:
Hier elke dag goed ventileren en het nooit hoger dan dan 55-60% in huis.

Dus hier werkt dat wel :) ik hoef daar niet de kachel voor aan te zetten.

Maargoed het zal per huis ook verschillen natuurlijk en de plek waar je zit.

Dat zal het zijn. Ik heb een niet geïsoleerde bungalow in het bos. Uiteraard zet ik hier alle ramen open elke dag maar bij een hoge luchtvochtigheid en koude nachten werkt dat gewoon niet voldoende. Een half uurtje de CV aan verhelpt het wel. Ik heb daar trouwens ook geen problemen mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:50

Mijn ouders hebben een erg groot souterrain. Daar moeten ze ook stoken om het vochtvrij te houden. Die zit 1 meter onder de grond en soms nog wel meer. Dus niet elk huis is met luchten goed vochtvrij te houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:58

Ik dacht, lees ik dat goed? Kachel ?
Ik moet eerder de airco nog op koelstand aan hebben :')
Ik lig nog in bikini op mijn balkon dus die kachel is nog heel ver weg. Zonwering is naar beneden en het is 24 gr binnen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:03

Hier nu ook achter de rolluiken naar beneden het is nu 23 graden in huis. Avonden moet het af maar inde ochtend is het nog 20 graden.
Kachel zet ik aan wanneer ik het koud vind hang daar geen dag aan .

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:12

Wauw, bikini, dat vind ik wel heel stoer :')

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:13

Kachel nog niet aan (vloerverwarming hier), al heb ik het al een paar avonden koud gehad. Een dikke trui en dekentje hielpen gelukkig. Ik zet zeker geen datum, als ik het te koud krijg, gaat de verwarming aan. Ik heb wel alweer de donsdeken uit de kast gehaald voor in bed, zalig {:} .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:31

Fitzroy schreef:
Ik dacht, lees ik dat goed? Kachel ?
Ik moet eerder de airco nog op koelstand aan hebben :')
Ik lig nog in bikini op mijn balkon dus die kachel is nog heel ver weg. Zonwering is naar beneden en het is 24 gr binnen.

Ik heb nu ook geen kachel aan. :D Wel al een paar keer kort aan gehad.
24 graden binnen is inderdaad erg warm. Hier is het nu 19 graden, wat prima is.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:40

Hier is het op dit moment 26,6 graden binnen, zonder zonwering en lekker de ramen open. Voorlopig hoeft hier de kachel nog niet aan :D Hang er verder ook geen datum aan vast, als ik het koud krijg dan gaat 'ie aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:54

Jindai schreef:
Hier is het op dit moment 26,6 graden binnen, zonder zonwering en lekker de ramen open. Voorlopig hoeft hier de kachel nog niet aan :D Hang er verder ook geen datum aan vast, als ik het koud krijg dan gaat 'ie aan.

Wow. Schijnt de zon dan bij jou?

Hier is het 19,5 binnen. Niet perse warm

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:05

Het is hier nu 24 graden met de deur open!
Vanmiddag was het niet uit te houden op balkon 8-)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:08

Mijn huis wordt verduurzaamd. Heb nu Zolderisolatie en nieuwe deuren/ ramen en deuren waar een raam zat dus meer zon binnen. Vloerisolatie had ik al. Morgen komt er vloerverwarming. Ben heel benieuwd of het aangenamer wordt, huis was altijd heel koud. Hoe doen mensen het hier met de vloerverwarming? In de zomer net als radiatoren laag zetten? Dan langzaam omhoog als het kouder wordt?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:17

Morrie schreef:
kim_1990 schreef:
Ik probeer het ook uit te stellen...maar manlief en ik botsen nog wel eens wat betreft de kachel...manlief zet rustig de kachel al aan hoor...het liefste op 22,5/23 graden als dat even kan...en dan kom ik in huis en knikker alles weer omlaag naar 16 graden...

Bij ons in huis is het momenteel rustig 20/21 graden zonder kachel...maar meneer zit al wel met een dikke deken op de bank in de avond...

Heb hem voorgesteld voortaan zelf de gas en electra te betalen maar dat wil hij niet... :') was te proberen _O-

goh zou hij het verborgen broertje van mijn man zijn? Hier precies hetzelfde dus :')

Zou zomaar familie kunnen zijn...hij komt uit een erg grote familie hahaha :Y)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:19

Wij hebben de kachel weer aan op 20 graden.

Zonwering gebruiken we nu expres niet zodat de kachelnog niet zo heel veel moet doen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:29

wouterpaard schreef:
Mijn huis wordt verduurzaamd. Heb nu Zolderisolatie en nieuwe deuren/ ramen en deuren waar een raam zat dus meer zon binnen. Vloerisolatie had ik al. Morgen komt er vloerverwarming. Ben heel benieuwd of het aangenamer wordt, huis was altijd heel koud. Hoe doen mensen het hier met de vloerverwarming? In de zomer net als radiatoren laag zetten? Dan langzaam omhoog als het kouder wordt?

Zomers uit en nu gewoon weer aangezetop 20 graden. Daar blijft hij dag en nacht op

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:31

Ik heb een appartement, op de hoek en hoogste verdieping. De zon staat smiddags vol op de woonkamer, en heb een groot raam in de woonkamer dus daardoor verwarmt de woonkamer lekker vanzelf. Ook winterdag als de zon vol op schijnt hoef ik de verwarming overdag niet eens aan te doen als ik thuis ben. De temperatuur in huis is dan ook nog niet onder de 20 graden geweest, en zoals het de komende week naar uit ziet hoef ik de verwarming nog niet aan te zetten.
Snachts heb ik het raam op mn slaapkamer open en dan koelt het wel lekker af, maar ik slaap ook nog steeds onder de zomerdeken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:31

Het is nu 20.5 graad binnen. Dus het is voorlopig nog steeds prima :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:42

Op de boot heb ik de kachel al heel even aan gehad. Daar was het afgelopen week even 14 graden ‘s morgens. Die is (nog) niet geïsoleerd, maar gelukkig zit de stroom bij de prijs inbegrepen, dus daar stoken we gratis.
Thuis is de kachel nog lang niet aan, we hebben nu de buitendeur open omdat het anders echt te warm wordt.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:57

Voor de warmte nog niet, het is minimaal 18 graden in huis en dat is prima. Overdag 21. Maar het was afgelopen week zo vochtig in huis dat ik de kachel wel even een avond aangezet heb om het vocht er iets uit te krijgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:01

Nog niet nodig geweest, sterker nog, we hebben vanaf eind April/begin Mei onze achterdeuren nog niet eens dicht gehad. Ik vind het nog steeds heerlijk als ik in de ochtend beneden kom.

De eerste stap is de deuren dicht, de volgende stap zijn dekentjes. Als ik het dan nog koud krijg gaat de kachel aan. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:05

Gisteravond heb ik de houtkachel aan gemaakt, fris maar vooral vochtig in huis.

Gelukkig hebben we besloten dat we over 2 jaar een nieuw huis gaan bouwen, want dit is wel te doen maar fijn is anders.