Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:21

Hier een halfjaar lang dagelijks werklui over de vloer gehad. Inderdaad altijd koffie, iets anders wouden ze nooit. :+ Verder af en toe als wij iets lekkers hadden gehaald bij de bakker wat extra's meegenomen, of soms een koekje, ijsje of taartje. Maar ze hadden altijd zelf ook genoeg mee hoor.

Zag hier ook de vraag of er altijd iemand thuis was, nee. Wij vertrouwden ze gewoon en alles is goed gegaan. Er kan moeilijk altijd iemand aanwezig zijn een halfjaar lang natuurlijk. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:36

snuffie123 schreef:
Handig topic! Wij gaven eigenlijk altijd gewoon driken en wat koeken/cake. En stoelen/tafel + muziekbox/radio.

Maar, ik zit nu wel met een dingetje waarvan ik niet weet wat te doen. Onze badkamer én wc worden gedaan. Er is dan dus geen toilet beschikbaar voor de werklui. Mijn pa (zit zelf in de bouw) geeft aan dat dit geen probleem is en ze dan gewoon ergens naar een mac of tankstation gaan. Ik begreep van hem dat dit heel normaal is. Nu lees ik hier dat een dixi al 'mensonterend' is. Hoe moet ik dat volgens jullie oplossen? Ze komen namelijk juist om de badkamer en wc te maken.

Mensonterend is een dixie nou ook weer niet maar als je gewoon een wc beschikbaar heb waarom dat dan niet vraag ik me gewoon af

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:55

Ik zet een snack buffetje klaar zowel met fruit als met koekjes/snoepjes en ze kunnen koffie, water en thee pakken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:57

Mensen die badkamers doen zijn gewend dat de badkamer buiten werking is :+
Die hebben daar echt wel over nagedacht.

De meeste klussen doen ze sowieso in leegstaande gebouwen, daar is noppes nada.

De gipsers vonden het vooral loei irritant dat ze een vewoond huis moesten doen. Dan kun je namelijk gewoon binnenwalsen wanneer het je past maar moet je nog zoiets vervelends doen als plannen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-06-23 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:58

Mijn ervaring met zoals het hier werd genoemd import is juist heel anders. Wij werkten met het bouwbedrijf in den haag vaak bij Turkse gezinnen, en daar kregen de werklui vaak een hele maaltijd voor ze begonnen en een zakje lekkernijen mee voor de vrouw thuis :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:59

Ik heb ook wel eens aangegeven dat ze geen lunch hoefden mee te nemen en heb tosti’s of uitsmijters staan bakken. Ook wel eens broodje hamburger met alles erop en eraan. Of pan verse soep gemaakt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:59

Mar_jolijn schreef:
Mijn man zit in de zonnepanelen en heeft een installatiebedrijf. Hij wil graag een paar kilo kwijt. hele slechte combi :') hij zegt dat ie koffie en water normaal vindt en verder niks verwacht. Een waterijsje bij 30 graden is wel tof.
Soms pakken klanten uit met allerlei eten wat hij dan wel 'moet' aannemen, dus hij zegt dat ie liever heeft dat iemand zegt 'ik haal zo een pizzaatje voor jullie als jullie willen, welke smaak?', zodat hij ook nog 'Nee, bedankt, ik heb brood bij me' kan zeggen zonder rotgevoel. Iedere dag patat, gevulde koeken en broodjes bal is wat teveel van het goede!

Hij moet niets, en kan ook dankbaar zijn dat er überhaupt iets geregeld is natuurlijk.
Wij doen het altijd in overleg en het wordt altijd op prijs gesteld. Maar je kunt het eigenlijk nooit goed doen, heb je niets in huis is het niet goed en heb je van alles in huis is het ook niet goed. Heerlijk Hollands eigenlijk.

tengeltje11

Re: Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:22

Bier wordt dan nooit gegeven bij jullie?

Hier is dat bijna standaard in de namiddag en als ze klaar zijn voor die dag, een frisse pint.

In de voormiddag idd koffie of iets fris met een koek, namiddag dus vaak een biertje met een koek(sommigen kiezen ook liever iets fris) en eens gedaan idem.

Hier wordt thee of water niet gedronken eigenlijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:28

Alcohol biedt ik uit principe niet aan. Immers moeten ze nog naar huis met die bus en misschien zelfs nog elders een klusje doen.
Alcohol doet men maar in de vrije tijd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:30

Met een biertje op mag je nog perfect rijden toch? Veel mannen vinden het ook gewoon lekkerder dan bv cola.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:32

tja, dat betekent toch niet dat ze perse bier moeten drinken? Overigens is er in Nederland sprake van dat je helemaal geen alcohol meer mag drinken als je rijdt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:35

Misschien een idee als afsluiter voor de laatste dag, maar het is een werkdag en ik heb eigenlijk nooit alcohol in huis. Ik heb het dan ook nooit aangeboden en zal daar waarschijnlijk ook nooit doen :P
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 22-06-23 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:36

Dat moet iedereen uiteraard zelf weten. Ik ben daar op tegen en zou graag een 0% wet zien in het verkeer. Ik drink zelf geen slok als ik rij, dan ga ik dat bij een ander uiteraard niet expliciet promoten of speciaal voor kopen.

Als iemand zegt: ik biedt ze altijd even een jointje aan dan vind men dat waarschijnlijk gek.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 20:43

Ik ben nog maar op pagina twee, maar ik schrik er wel van.

Niet naar de toilet mogen? In je werkbus je boterham naar binnen moeten stouwen? -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:50

colinneke schreef:
Mijn zwager is schilder. En toen we het vertelden zei hij dat hij dit toch ook mee maakt. Dat ze buiten of in de werkbus maar moeten pauzeren.
En dat ze dan idd het net iets minder netjes wordt afgewerkt of extraatjes niet kunnen.

wauw. Tja, slechte review voor zijn bedrijf dan. Of een klacht bij de baas als hij voor iemand werkt. Dan heb je toch ook geen eer in je werk. :n

Hier krijgen ze drinken aangeboden maar geen eten en ze worden ook niet uitgenodigd in de zetel. Toilet is uiteraard wel beschikbaar maar verder niets.

Mijn man heeft zelf in de bouw gezeten en vond het juist wel fijn om gewoon in de bus te lunchen. Als er al aangeboden werd om ter plekke te lunchen werd dat altijd afgeslagen. De heren die hier de ramen gezet hebben konden wel gebruik maken van het terras maar die gingen ook liever in de bus zitten. :+ Gok dat het zal afhangen van de regio of het gebruikelijk is en gewaardeerd wordt om een hele lunch aan te bieden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:55

Koffie, thee, fris zoveel ze willen. (Pak koeken erbij)
Verder bak ik vaak hamburgers. Broodjes, ui, sla tomaat en saus en ze kunnen bouwen.

Aan het einde van de dag een koud biertje voor degene die niet hoeft te rijden. (Meerdere vakmannen in een busje, de Bob krijgt 0,0 of fris. )
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 22-06-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:56

Ik werk dan weliswaar in de boomverzorging. Soms ook meerdere dagen bezig bij 1 klant, maar wij waarderen wat drinken, dus koffie-thee-water- fris enorm. Een koek erbij is helemaal top! Ijsje met warm weer.

Lunch is over het algemeen niet nodig want vaak hebben we zelf meer dan genoeg bij. Soms idd een appelflap etc.
En bij sommige idd wel eens iets uit de frituurpan of een visje etc. Maar dat gebeurt niet vaak, en is ook niet nodig in mijn ogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:00

tengeltje11 schreef:
Met een biertje op mag je nog perfect rijden toch? Veel mannen vinden het ook gewoon lekkerder dan bv cola.

Ik biedt ook geen bier/alcohol aan.
De meeste mogen ook van de baas niet drinken onder werktijd en ik ben daar zeker een voorstander van.

En nee: niet iedereen kan (en mag, denk oa aan beginnende bestuurders) nog perfect rijden met een biertje op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:03

Ik werk zelf doorgaans in home-office als er gewerkt wordt en eet zelf enkel even snel in 20-30 minuten een dood saai bammetje met een glaasje water of ga tijdens de lunch snel boodschappen doen of een was ophangen of zo.
Dan ga ik uiteraard niet staan koken voor een ander die ook maar gewoon zijn geld aan het verdienen is en dan niet aan mijn eigen werk toekomen.

Maar goed dat wil hier dus toch niemand. Zelfs water flessen blijven onaangebroken staan en zelfgebakken cake willen ze ook nooit.
Koffie ook zelden. Hooguit een keer smorgens vroeg.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:20

snuffie123 schreef:
Handig topic! Wij gaven eigenlijk altijd gewoon driken en wat koeken/cake. En stoelen/tafel + muziekbox/radio.

Maar, ik zit nu wel met een dingetje waarvan ik niet weet wat te doen. Onze badkamer én wc worden gedaan. Er is dan dus geen toilet beschikbaar voor de werklui. Mijn pa (zit zelf in de bouw) geeft aan dat dit geen probleem is en ze dan gewoon ergens naar een mac of tankstation gaan. Ik begreep van hem dat dit heel normaal is. Nu lees ik hier dat een dixi al 'mensonterend' is. Hoe moet ik dat volgens jullie oplossen? Ze komen namelijk juist om de badkamer en wc te maken.

Hier staat gewoon een dixi, hebben ze zelf geregeld. Deden ze altijd, wordt regelmatig schoongemaakt.

Ze mochten eventueel ook wel gebruik maken van onze toilet, maar dit wouden ze niet.

De mannen die bij ons de betonrasters neer hebben gelegd, die wouden perse in hun auto lunchen :+

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:28

Tazzey schreef:
Mar_jolijn schreef:
Mijn man zit in de zonnepanelen en heeft een installatiebedrijf. Hij wil graag een paar kilo kwijt. hele slechte combi :') hij zegt dat ie koffie en water normaal vindt en verder niks verwacht. Een waterijsje bij 30 graden is wel tof.
Soms pakken klanten uit met allerlei eten wat hij dan wel 'moet' aannemen, dus hij zegt dat ie liever heeft dat iemand zegt 'ik haal zo een pizzaatje voor jullie als jullie willen, welke smaak?', zodat hij ook nog 'Nee, bedankt, ik heb brood bij me' kan zeggen zonder rotgevoel. Iedere dag patat, gevulde koeken en broodjes bal is wat teveel van het goede!

Hij moet niets, en kan ook dankbaar zijn dat er überhaupt iets geregeld is natuurlijk.
Wij doen het altijd in overleg en het wordt altijd op prijs gesteld. Maar je kunt het eigenlijk nooit goed doen, heb je niets in huis is het niet goed en heb je van alles in huis is het ook niet goed. Heerlijk Hollands eigenlijk.

Gaat ie?
Ik vertel dat het heel lastig kan zijn als mensen een maaltijd voor je hebben gekookt of een pizza hebben besteld, dat je dan Nee moet zeggen omdat je het niet wil. Dus dat het handig is het even te vragen in zulke gevallen. TS vraagt tips en wat normaal is. Mijn vent, die in de bouw leeft zegt water en koffie is normaal, andere dingen liever effe vragen is anders zonde van het geld en de moeite en kan voor awkward momenten zorgen. Je kunt het prima goed doen, precies zoals mijn man zegt en precies zoals je zelf al doet; in overleg. Perfect.
Iets kleins neerzetten als koekjes bij de koffie? Ook helemaal goed volgens hen, ik gaf even de tip betreffende maaltijden of dagelijks enorm uitpakken met van alles en nog wat.

Dus waarom je suggereert dat mijn man niet dankbaar zou zijn ontgaat me even volledig?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:35

Het is niet dat ik ze elke dag hamburgers aanbied.
Maar bij een langere klus van meerdere dagen wel als een soort afsluiting.

De overkapping hand gemaakt vanuit balken en tuin aanleggen was een langere klus.

Mijn cv ketel vervangen duurde 4 uur. Daar gaf ik gewoon drinken en een koekje ligt er voor het pakken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:41

Hier niet eens bier in huis en ik zou mezelf niet vergeven als die mannen zich vervolgens te pletter zouden rijden na een biertje bij mij. Dus geen alcohol hier.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:43

Sanet schreef:
Hier niet eens bier in huis en ik zou mezelf niet vergeven als die mannen zich vervolgens te pletter zouden rijden na een biertje bij mij. Dus geen alcohol hier.

Zoals ik ook aangaf. Geen alcohol voor de Bob.
Maar als er mannen in het busje zitten die netjes thuis afgezet worden dan mogen ze wel een biertje hier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:44

Ik snap alcohol geven aan mensen die je niet kent sowieso niet. Je weet toch nooit of er wellicht iemand tussen zit die verslaafd geweest is bv. Of aan het proberen te stoppen is. Je biedt iemand toch ook geen lijntje aan?