WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:00

tita schreef:
Voor 3 ton kun je ook niet leven dat is zo op3 miljoen moet je hebben om zorgeloos te kunnen leven zonder te werken.

Dit klopt niet.

Als je 5000 euro per maand netto zou krijgen × 12 maanden × 50 jaar, dan kom je op 3 miljoen.
Dat is wel een megariant maandbedrag.

Als je 3500 euro per maand netto zou krijgen x 12 maanden x 70 jaar kom je op bijna 3 miljoen. Is ook een erg ruim maandbedrag.

Dan hebben we het er nog niet over gehad als je een miljoen zou beleggen in laag risico fondsen, waar je over een hele lange tijd genomen zo'n rendement van 5-7% op hebt. Dan heb je heel veel minder nodig.
Maar goed, dat is off topic

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:00

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:
De WOZ hangt mede af van de economische waarde van je huis.

En van de financiële nood van de gemeenten.

(Ik heb er aan moeten wennen toen ik tot rijkdom verviel. 1x slikken, en geen boterham minder hoeven eten, zo is mijn ervaring.)

Nou ik moet het allemaal in m’n eentje ophoesten he... als ik 8 keer per jaar een halfvolle container aan de straat zet is het veel. Mag ik mooi dik 300 euro voor betalen. Het totaalbedrag is over de 700 euro. En ik zit niet eens op het riool.
Kan je eigenlijk die afvalstoffenheffing niet vermijden? Ik maak amper afval dus het is echt onnodig eigenlijk.

Als alleenstaande betaal je ook minder dan een meerpersoonshuishouden. En verontreinigingsheffing moet ierdeen betalen ook al heb je geen riool. Uiteindelijk loos je toch op het oppervlakte water.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:01

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:

Nou ik moet het allemaal in m’n eentje ophoesten he... als ik 8 keer per jaar een halfvolle container aan de straat zet is het veel. Mag ik mooi dik 300 euro voor betalen. Het totaalbedrag is over de 700 euro. En ik zit niet eens op het riool.
Kan je eigenlijk die afvalstoffenheffing niet vermijden? Ik maak amper afval dus het is echt onnodig eigenlijk.

Als alleenstaande betaal je ook minder dan een meerpersoonshuishouden. En verontreinigingsheffing moet ierdeen betalen ook al heb je geen riool. Uiteindelijk loos je toch op het oppervlakte water.

Was dat maar waar… verschilt per gemeente. Toen ik het huis op mijn naam kreeg was het wel zo en zou ik 75 euro moeten betalen. Jaar daarop veranderde de boel en werd het ca 290 per huis. En per leging 8 euro.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 10:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
België was nou ook niet het eerste land waar ik aan dacht... ook niet het tweede of derde of vijftiende land trouwens :+
Zat meer te denken aan het Caribisch gebied ofzo :D

{:} Lekker warm.
... maar westers niveau ziekenhuiszorg - oejjj!

Onze gezondheidszorg is helemaal niet zo goed hoor. In heel veel landen is het stukken beter

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 10:24

Supervixen schreef:
tita schreef:
Voor 3 ton kun je ook niet leven dat is zo op3 miljoen moet je hebben om zorgeloos te kunnen leven zonder te werken.

Dit klopt niet.

Als je 5000 euro per maand netto zou krijgen × 12 maanden × 50 jaar, dan kom je op 3 miljoen.
Dat is wel een megariant maandbedrag.

Als je 3500 euro per maand netto zou krijgen x 12 maanden x 70 jaar kom je op bijna 3 miljoen. Is ook een erg ruim maandbedrag.

Dan hebben we het er nog niet over gehad als je een miljoen zou beleggen in laag risico fondsen, waar je over een hele lange tijd genomen zo'n rendement van 5-7% op hebt. Dan heb je heel veel minder nodig.
Maar goed, dat is off topic

Maar wel heel erg waar. Ik heb ook al best vaak zitten rekenen. Mensen in het buitenland hebben vaak ruimte zat, dus je kunt vrij makkelijk ergens wonen zonder kosten. Bijvoorbeeld met de afspraak dat je de tuin bijhoudt of de buitenritten gidst. Je hebt eigenlijk zo onwijs weinig nodig

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:24

[quote="Janneke2"
En van de financiële nood van de gemeenten. [/quote]

Wat je hier schrijft klopt echt niet hoor. Ik werk voor een gemeente, op de afdeling belastingen en voor het bepalen van de WOZ waarde ben je echt aan regels en wetten verbonden. Jaarlijks vindt er dan ook nog een controle plaatst door een landelijke organisatie (de Waarderingskamer). Natuurlijk kan het zijn dat er een waarde niet juist is vastgesteld. Neem dan vooral even contact op met de gemeente of dien bezwaar in.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 10:25

pillow schreef:
Dorine92 schreef:

Als alleenstaande betaal je ook minder dan een meerpersoonshuishouden.

Heb je hier wel eens naar gekeken? Het is echt bizar hoe scheef de verhouding is hoor tussen 1 persoon of meerdere personen. Vaak komt er voor een tweede persoon maar een paar tientjes bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:33

Spenk schreef:
Vergis je niet in de huizenprijzen hoor... Ik weet meerdere mensen die een taxatie hebben laten doen nav hoge woz waarde. Bij deze mensen was de taxatie zelfs nog hoger :=

Deze dus.
Huizenprijzen zijn ontploft. Mensen die hun huis verkocht hebben voor een flinke winst zien dat terug in een dure aanschaf nieuw pand en ook de WOZ gaat mee.
Taxatie en WOZ zijn niet gelijk aan elkaar.
Dat vrolijk tegen elkaar opgeboden hebben laat zich nu zien in dit soort kosten.

Kosten voor ophalen huisvuil en schoon slootwater(en wegen) zijn ook omhoog gegaan en het is inderdaad
of 1 persoons of familie/3VE.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-23 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:33

Dorine92 schreef:
Heb je hier wel eens naar gekeken? Het is echt bizar hoe scheef de verhouding is hoor tussen 1 persoon of meerdere personen. Vaak komt er voor een tweede persoon maar een paar tientjes bij

Ik ben zelf alleenstaand dus ik weet waar ik het over heb. Vorig jaar verhuisd en in beide gemeentes betaal je minder.

AmyJamess

Re: WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:43

Ik heb vandeweek de rekening ook gehad en schrok me dood met wat ik moet betalen.
Maar nu ben ik dus vorig jaar verhuisd en zit ik dus nog niet zo lang in dit appartement. Ik heb dus ook geen idee wat dr WOZ waarde vorig jaar was van dit appartement.
Zit er ook verschil in als je huurt of de woning gekocht hebt?
Mijn woning is namelijk ook huur. Vind het wel raar dat ik voor de waarde van de woning moet betalen terwijl het nooit mijn eigendom zal zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:48

AmyJamess schreef:
Ik heb vandeweek de rekening ook gehad en schrok me dood met wat ik moet betalen.
Maar nu ben ik dus vorig jaar verhuisd en zit ik dus nog niet zo lang in dit appartement. Ik heb dus ook geen idee wat dr WOZ waarde vorig jaar was van dit appartement.
Mijn woning is namelijk ook huur. Vind het wel raar dat ik voor de waarde van de woning moet betalen terwijl het nooit mijn eigendom zal zijn.

Je betaalt alleen het gebruikersdeel als huurder, dus niet het volle pond he.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:13

AmyJamess schreef:

Je kan de WOZ van vorig jaar opzoeken in het woz waardeloket. Je betaalt als huurder voor afvalstoffen e.d, maar niet voor belastingen op eigendom.

https://www.wozwaardeloket.nl/

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:17

Heb je het taxatie rapport al bij je gemeente opgezocht? Daar kun je ook in zien welke huizen, die recent verkocht zijn, ze als referentie object aangehouden hebben.

Bij ons is de waarde 113k omhoog gegaan, ik heb al een fout ontdekt in het rapport dus ik ga zeker een reactie naar de gemeente sturen en ook indien nodig bezwaar aantekenen.

Mbt de rente risico opslag, dat geldt inderdaad niet voor hypotheken met NHG, daarbij betaal je al de laagste rente omdat het risico voor de bank is afgedekt door de NHG garantie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:21

Wij zijn van 300.000 '21 naar 404.000 '22 en nu naar 553.000 gegaan. #)
Heb de check gedaan maar die geeft aan dat het bedrag juist is helaas.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:18

Vorig jaar is er iemand van de gemeente langs geweest en heeft de waarde vastgesteld. Nu is deze waarde in een jaar weer met € 88.000,- omhoog gegaan. Ik vind dat wel bizar veel, dus wij gaan bewaar maken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:20

Wij hebben vorig jaar zo’n belachelijke stijging gehad, maar in ons geval bleek er daadwerkelijk een fout te zijn.
Er wordt sinds vorig jaar berekend op basis van gebruiksoppervlakte en daar waren hier hele flinke fouten in gemaakt. We hadden volgens de WOZ een oppervlakte van bijna 200 m2, I wish :') In werkelijkheid is het 125 m2.
Er stond (jaren geleden, inmiddels afgebroken) een dubbele carport tussen de bijkeuken en de vrijstaande garage, met hetzelfde pannendak erop. Op luchtfoto’s leek dit één geheel als je snel keek, dus werd de oppervlakte van de carport als gebruiksoppervlakte aangemerkt, en de garage ook aangezien die binnendoor bereikbaar zou zijn (maar dus niet is). Bovendien werd ook een zolder bij de gebruiksoppervlakte gerekend, wat niet had gemoeten. Gebruiksoppervlakte is namelijk alles met een stahoogte van minimaal 1.50, de onze is een vliering van 1.30 op het hoogste punt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:44

jiehaaa schreef:
Je kan de WOZ van vorig jaar opzoeken in het woz waardeloket. Je betaalt als huurder voor afvalstoffen e.d, maar niet voor belastingen op eigendom.

https://www.wozwaardeloket.nl/

Dat waardeloket is inderdaad wel een goeie. Een buurman van een stukje verderop kwam al bij ons buurten; zijn WOZ was afgelopen jaar met 35% gestegen. :') Vorige keer had hij ook al bezwaar gemaakt, en er is een taxatie gemaakt en hij heeft gelijk gekregen. Maar hij kan weer gaan procederen, en was flink pissed want dat traject wederom ingaan vond hij rete-irritant.

No way dat de prijzen in onze regio met 35% zijn gestegen tov het jaar ervoor. Ze proberen het gewoon, want er valt geld te halen. *D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:52

Als ik dit zo lees, dan valt de 50.000 WOZ erop in een jaar hier nog mee, onze buren aan een kant op een jaar tijd 220.000 er bovenop :=
Tja, men kijkt als referentie inderdaad naar de prijzen van verkochte huizen in de buurt.
Denk als ik hier bezwaar aanteken dat ze me nog net niet uitlachen.

De tarieven zijn dan weer niet gestegen hier, de hondenbelasting is zelfs omlaag gegaan, netto is het bedrag wat we daardoor betalen dan maar enkele tientjes hoger dan vorig jaar, dat dan weer wel.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:53

Je snapt dat de overheid ergens geld moet halen toch …?
Blijft een interessant principe dat we wel verwachten dat er geld wordt uitgegeven aan (jeugd)zorg, wegen, verlichting op straat, schone straten, afval ophalen, riool, parken veiligheid op straat.controleren dat er goede huizen worden gebouwd ( die niet spontaan in elkaar storten ) enzovoor enzovoort.

Dat wordt hiervan betaald, dat is geen inhaligheid,dat is noodzaak.

Dus baal ik een beetje van een woz die drie keer over de kop is … yep.. maar dat is het nadeel als huiseigenaar. Verder heeft huiseigenaar zijn eigenlijk alleen voordelen ten opzichte van huren, tot en met belastingaftrek aan toe.

Als blijkt dat je huis het niet waard is, is er een procedure voor, en je hebt zoals hierboven staat, prima kans om gelijk te krijgen als je bezwaar terecht is.

Dus over het algemeen werkt het, fouten daargelaten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:54

Mee eens :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:08

pillow schreef:
Dorine92 schreef:

Ik ben zelf alleenstaand dus ik weet waar ik het over heb. Vorig jaar verhuisd en in beide gemeentes betaal je minder.

Joepie. 3 tientjes minder op de honderden euro’s die je in je eentje moet ophoesten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:10

Prairy schreef:
Heb je het taxatie rapport al bij je gemeente opgezocht? Daar kun je ook in zien welke huizen, die recent verkocht zijn, ze als referentie object aangehouden hebben.

Nee nog niet, ik zal ze eens bellen waar ik dat kan vinden. Want om mij heen staan allemaal grote huizen en ook best wat chique

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:11

Supervixen schreef:
Hier van 143k in 2014 naar 254k nu.. absurd.

Nee, gezien het tijdsbestek is dat niet absurd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:11

Supertje schreef:
Wij hebben vorig jaar zo’n belachelijke stijging gehad, maar in ons geval bleek er daadwerkelijk een fout te zijn.
Er wordt sinds vorig jaar berekend op basis van gebruiksoppervlakte en daar waren hier hele flinke fouten in gemaakt. We hadden volgens de WOZ een oppervlakte van bijna 200 m2, I wish :') In werkelijkheid is het 125 m2.
Er stond (jaren geleden, inmiddels afgebroken) een dubbele carport tussen de bijkeuken en de vrijstaande garage, met hetzelfde pannendak erop. Op luchtfoto’s leek dit één geheel als je snel keek, dus werd de oppervlakte van de carport als gebruiksoppervlakte aangemerkt, en de garage ook aangezien die binnendoor bereikbaar zou zijn (maar dus niet is). Bovendien werd ook een zolder bij de gebruiksoppervlakte gerekend, wat niet had gemoeten. Gebruiksoppervlakte is namelijk alles met een stahoogte van minimaal 1.50, de onze is een vliering van 1.30 op het hoogste punt.

Kijk daar ga je al
Trouwens, stahoogte van minimaal 1,50? Voor dwergen ofzo?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:14

Hier van 250.000 in 2018 naar 399.000 nu.. pffff