Badkamer, do's en don'ts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:30

DO's::
Stopcontacten laten inbouwen IN je kastjes of lade. Zodat je bvb je tandenborstel ed kan opladen zonder dat alles zichtbaar op het blad staat.
en zeker denken aan een stopcontact voor bvb je haardroger moest je die gebruiken :+

superpony

Re: Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:08

Wij zijn nu al even met onze badkamer bezig, 2x gestopt om iets anders eerst af te ronden, maar nu de laatste fase van de badkamer.

Wij hebben nu een douche en was bak en apart toilet. De badkamer komt in de kleinste slaapkamer. Vanwege de gang en aanbouw hebben we geen raam meer en daar heb ik lang over zitten nadenken en puzzelen, want dat vond ik echt jammer, maar dit bleef de beste oplossing. Ook vanwege de rest van het huis. Meeste is beneden.

Het aparte toilet blijft, maar in de badkamer hebben we ook een toilet.
De douche nu is 1.20m*80 en ik vind die 1.20m teveel en de 80cm te weinig, dus is nu 1m*1m geworden. Met een douchebak met anti slip.

We hebben wel een zitje in de douche gemaakt en in de andere wand een nisje.
Wel een ligbad van 1.80m bij 80cm en vrij diep, maar meer als opvulling, want denk niet dat we er heel vaak in liggen.

Houten badmeubel op maat laten maken. 1.20m breed met 4 lades, 2 onder elkaar. Voor het eerst in ons leven aparte wasbak en kraan, maar ook meer voor het uiterlijk dan het nodig.

Spiegel hebben we geen infrarood genomen, want vond het weinig warmte afgeven. Wel verlichting en een apart vergroot spiegel erin en een klokje.

Ik had een Japans toilet besteld, maar kwam een douche wc bril tegen en nu daarvoor gekozen. Die is goedkoper en als het stuk gaat, makkelijk te vervangen. Hij heeft gewoon alle functies.

Omdat we een wandje moesten bouwen zit er nu tussen de douche en bad een stukje met open vakken en bij bad ook een nisje.

In plafond spotjes met dimmer en die geven voldoende en goed licht.
Afzuiger hebben we geluidsarm en met vocht indicator.

Verwarming is eigenlijk nog een gewone handdoek radiator, maar we twijfelen.

De grote wanden zijn nu stucwerk en de tegels moeten we nog plaatsen en dan is het wel af.

Kranen gewoon chroom gehouden. We wilden eerst zwart, maar dan met dat speciale laagje en dat vond ik eigenlijk best duur en nog steeds een risico. Trends komen en gaan, dus bij chroom gehouden.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:08

@earth, wauw dat is mooi geworden!! <3 die marmeren plaat, is dat echt marmer of een kunststof?
Zoiets zie ik bij mijn badkamer ook nog eens komen :))

@superpony, hebben jullie nog een speciaal soort stucwerk in de badkamer op de wanden zitten? En zit dat helemala tot aan de grond?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:21

Wat een top topic, al wat tips van gestolen!! thnx all

Heb er nu ook een voor keuken aangemaakt. Dus mochten er mensen zijn die ook keuken tips hebben gooi ze daarin aub.
Laatst bijgewerkt door netjuh6 op 20-01-23 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:27

lieke2 schreef:
@earth, wauw dat is mooi geworden!! <3 die marmeren plaat, is dat echt marmer of een kunststof?

@superpony, hebben jullie nog een speciaal soort stucwerk in de badkamer op de wanden zitten? En zit dat helemala tot aan de grond?

Professionele stuc voor de badkamer.

Komt niet in de douche, dus zijn echt de "droge" wanden van plafond tm de grond. Er gaat nog speciale verf overheen die wel geschikt is voor natte ruimtes.

Als het niet bevalt kunnen we altijd nog tegels eroverheen doen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:16

superpony schreef:
lieke2 schreef:

Professionele stuc voor de badkamer.

Komt niet in de douche, dus zijn echt de "droge" wanden van plafond tm de grond. Er gaat nog speciale verf overheen die wel geschikt is voor natte ruimtes.

Als het niet bevalt kunnen we altijd nog tegels eroverheen doen.

dat wil ik ook heel graag, zowel de beton stuc als ook de beton ciré <3 <3 ben zo benieuwd naar ervaringen hiermee. En idd, tegels kunnen er altijd nog overheen, goed idee :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:54

Ik vraag me nog steeds af wat het verschil is met het beton ciré. Veel over gelezen, maar geen zin om een cursus te doen bij ze en zie het verschil zelf niet zo.

Ik lees wel wisselende ervaringen, maar dat is ook in combinatie met waar je het toepast. Wij willen het niet bij de echt natte gedeeltes.

Mijn ervaring is wel met half betegelde badkamers vroeger dat de muur ook vies wordt of vette/aanslag laag krijgt op den duur. Daarom een speciale verf en kijken hoe dat zich houdt met schoonmaken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:09

Onze stucadoor raadt het af. Het is arbeidsintensief, daardoor kostbaar en het is lastiger schoon te houden en je moet het goed afwerken om het vochtbestendig te maken. Ik wilde het ook namelijk, maar dan ging hij het niet doen :x Het zijn mat witte tegels geworden…

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:33

Mijn vriend heeft vorig jaar z'n badkamer laten doen. Mijn grootste "ergernissen":
- geen plankje oid in de douche, dus alles staat op de grond in het water en wordt daardoor ontzettend snel smerig
- geen glad oppervlakte waar een zuignap aan kan, waardoor bovenstaande probleem niet op te lossen is
- kastjes waar precies niets rechtop in kan staan
- maar één stopcontact

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:39

Je kan toch gewoon een plankje ophangen (boren), wil hij dat niet?

Wij hebben een afgerond mat glasplaatje voor onze shampoo, dat blijft enorm eenvoudig schoon.

Ik heb stopkontakten in de spiegelkast.
Moet zeggen dat we wel echt weinig spullen hebben, wij zijn wat primitief wat dat betreft (we gebruiken met z‘n allen dezelfde basis produkten en ik heb geen make-up.)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:58

Oh ja die lades waar niks in kan staan heb ik nu ook kwam ik achter. Nog geen eens een flesje lenzenvloeistof := Eerst hadden we kastjes in plaats van lades, daar paste dat wel.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:04

Sizzle schreef:

Hij was er nooit zo happig op, bang dat tegels stuk gaan geloof ik. Maar we willen dit voorjaar gaan samenwonen dus dan ga ik maar weer eens kijken of ik hem nog om kan praten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:13

Als hij fatsoenlijke tegels heeft en je neemt een goede diamantboor dan is er weinig aan de hand behalve veel rook en stink.
Desnoods vraag je even een badkamermonteur als je het zelf niet aandurft. Even een gaatje boren zal de wereld niet kosten.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:21

De enige echte do vind ik verwarmde spiegel met verlichting erin aan de voorkant Afbeelding
Wij hebben zo'n soort met onderin ook nog verlichtingsbalk en er zitten 2 vakken a3 formaat verwarming in die dus na het douchen ook nog schoon zijn, omdat je niet hoeft te wissen blijft je spiegel streeploos

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:36

Maddy_Paola schreef:
De enige echte do vind ik verwarmde spiegel met verlichting erin aan de voorkant [ [url=m/SbSUeb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben zo'n soort met onderin ook nog verlichtingsbalk en er zitten 2 vakken a3 formaat verwarming in die dus na het douchen ook nog schoon zijn, omdat je niet hoeft te wissen blijft je spiegel streeploos

Ik wilde dat eerst ook maar ik vind de stijl gewoon niet mooi, veel te modern. Echt zonde :P Maar ik mis het niet, want ik doe na het douchen toch vrijwel nooit iets met de spiegel. *D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:38

Nico12 schreef:
Als je een krachtige douchestraal zou willen dan kijken naar warmte terugwinning. Gedeeltelijk wordt douchewater dan hergebruikt. Noodzakelijk omdat duurzame douche systemen tzt een opslagvat is waardoor je beperkt wordt in gebruik.

Het is ook in Nederland verboden om elektrische verwarming te installeren als hoofdverwarming in een woning. Dit staat in het Bouwbesluit. Dus alleen elektrische vloerverwarming (rendement/ cop1) in de badkamer is de grenzen van wetgeving opzoeken. Ik ga ervan uit dat bij een officiële bouwaanvraag dit geweigerd wordt. Een elektrische handdoekradiator is uiteraard wel toegestaan of beter deze op cv water aansluiten.

Dat vind ik wel interessant nu iedereen van het gas af moet. Waar staat dat?

Wij moeten onze badkamer ook nog verbouwen en willen elektrische vloerverwarming.
Het is natuurlijk wel onzin om dat als ‘grenzen van wetgeving opzoeken’ te bestempelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:42

lieke2 schreef:

Dat is kunststof, dat kun je zien omdat de adering aan de zijkant niet doorloopt.
Sowieso is het duurzamer, want marmer is toch kwetsbaarder en poreus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:45

Anna_98 schreef:
Sizzle schreef:

Hij was er nooit zo happig op, bang dat tegels stuk gaan geloof ik. Maar we willen dit voorjaar gaan samenwonen dus dan ga ik maar weer eens kijken of ik hem nog om kan praten

Kun je niet gewoon zo'n hanger nemen?

https://www.bol.com/nl/nl/p/stainless-d ... LTEALw_wcB

Geen geboor of wat dan ook, moet je alleen wel een wand hebben.

Je hebt ze ook voor aan de kraan geloof ik en in onze huurhuis hadden we er 1 met zuignappen en dat werkte enigszins, maar 1x in de twee maanden flikkerde die wel van de muur af.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:18

Menino schreef:
Kun je niet gewoon zo'n hanger nemen?

https://www.bol.com/nl/nl/p/stainless-d ... LTEALw_wcB

Geen geboor of wat dan ook, moet je alleen wel een wand hebben.

Je hebt ze ook voor aan de kraan geloof ik en in onze huurhuis hadden we er 1 met zuignappen en dat werkte enigszins, maar 1x in de twee maanden flikkerde die wel van de muur af.

Oe dat is ook nog wel een goede, alleen even kijken of de douchedeur dan nog open kan schuiven

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:14

Sizzle schreef:
Als hij fatsoenlijke tegels heeft en je neemt een goede diamantboor dan is er weinig aan de hand behalve veel rook en stink.
Desnoods vraag je even een badkamermonteur als je het zelf niet aandurft. Even een gaatje boren zal de wereld niet kosten.

Boren in een voeg! :)*

En mijn tip voor het toilet ‘boven’: kies er eentje met een plateau. Zo prettig, of nou ja prettig :D als je ziek bent of ouder wordt, dan zie je hoe je ontlasting eruit ziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:21

Oh de horror, ik ben zo blij dat dit niet meer de standaard is :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:26

Ik heb door de badkamerverbouwing 9 weken m’n toilet met plateau moeten gebruiken en ik was echt niet meer gewend om je .. productie te moeten zien := Snap niet dat mensen die nog willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:34

Oh nee bah, geen plateau :n

En boren idd in de voeg, tegel kan knappen of als je uitschiet heb je een lelijke kras

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:50

Earth, prachtige badkamer! Helaas past die stijl hier niet in huis, maar anders wist ik het wel. Echt heel erg gaaf.

Wij gaan dit jaar of anders volgend jaar de badkamer uitgebreid verbouwen.
We willen een natuurlijke uitstraling, niet iets standaard. Betegeling wel vloer en muren, tot aan het plafond.
Een inloopdouche met deur, wellicht 2 douchekoppen. Met nis voor shampoo etc.
Wastafel, misschien 2, met 2 grote lades eronder.
Handdoekradiator als verwarming.
Wc misschien in de badkamer houden, misschien niet. We moeten nog even kijken hoe we dat doen met de indeling van het huis.
We hebben geen raam in de badkamer en het is op de begane grond, dus we zitten helaas wel verplicht vast aan mechanische ventilatie. Die willen we echter apart kunnen bedienen, dus niet op timer of tegelijk met het licht.

Don't: bad om in te douchen
Don't: douchegordijn
Don't: schuifdeuren in de douche
Do: inloopdouche met deur. Dus gewoon gemetseld muurtje, maar wel afgesloten met een glazen deur.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:52

Earth schreef:
Dat is kunststof, dat kun je zien omdat de adering aan de zijkant niet doorloopt.
Sowieso is het duurzamer, want marmer is toch kwetsbaarder en poreus.

:+
Afbeelding
Afbeelding