Warmteregulerend dekbed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:53

pmarena schreef:
Kleding. Heb hier een wollen, wol-zijde en zijde dekbed liggen en alleen die laatste is koel genoeg in de zomer :) Die bevalt dermate goed dat ik niet nog een dekbed erbij wil, dus geen alpaca.

Maar mooi materiaal is het zeker :j

Ja, het alpaca dekbed is op een speciaal daarvoor ontwikkelde manier gemaakt waardoor het warmte reguleert, maar alpaca kleding is vaak zodanig in elkaar gezet dat het warm blijft (ander product met ander doel dus andere verwerkingsmethode zeg maar). Dus ik snap je opmerking wel.
En je hoeft ook zeker geen extra dekbed te nemen als je tevreden bent met wat je hebt, en je moet natuurlijk ook geen alpaca nemen als je niet wil hahaha (is ook wat duur, zeker als je al iets hebt wat je bevalt).

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:56

pmarena schreef:
Wol koel in de zomer vind ik altijd een sprookje, maar wellicht kan dat per persoon verschillen :=

In de zomer draag ik liever een t-shirtje + hemdje van wol dan alleen een t-shirt van katoen. De wol moeten 2 lagen zijn omdat het nogal doorschijnend spul is wat ik heb en toch is het 'koeler' (lees prettiger) dan katoen. Ik geloofde er ook niet in maar heb het toch maar eens geprobeerd en het beviel uitstekend.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:28

herr_balou schreef:
pmarena schreef:
Wol koel in de zomer vind ik altijd een sprookje, maar wellicht kan dat per persoon verschillen :=

In de zomer draag ik liever een t-shirtje + hemdje van wol dan alleen een t-shirt van katoen. De wol moeten 2 lagen zijn omdat het nogal doorschijnend spul is wat ik heb en toch is het 'koeler' (lees prettiger) dan katoen. Ik geloofde er ook niet in maar heb het toch maar eens geprobeerd en het beviel uitstekend.

Wat leuk om te lezen!

Het heeft denk ik heel veel te maken met de manier van wol verwerken. Wol kan bijvoorbeeld gesponnen of gevult worden. Daarbij kun je ook verschillende diktes en technieken gebruiken. Dan is nog de vraag hoe je dat weer gebruikt, zo kun je bijvoorbeeld gesponnen wol breien, haken, weven et cetera. Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van de techniek en het patroon dat je gebruikt. En wat voor model/product je uiteindelijk maakt.
Ik denk dat dit samen met misschien ook persoonlijke/individuele voorkeur zorgt voor het verschil. En natuurlijk wat voor soort wol. Alpaca is sowieso anders dan wol (schaap en geit) en merino en cashmere zijn natuurlijk de luxe versies daar weer van. Wij hebben ook verschillende alpaca producten (volgens mij ook nog iets van alpaca + cashmere, mooi spul). Texelaar heb ik volgens mij zelf ook nog in mijn kledingkast, ook anders verwerkt.

Maar sorry, ik dwaal af van het onderwerp dekbedden.

Sem_ schreef:
Dit topic heeft meer teweeg gebracht dan gedacht. :D Ik heb alles doorgenomen, maar ben er nog steeds niet over uit wat het gaat worden (ben overigens niet in de overgang).

Ik zag dat Ikea dekbedden heeft met gerecycled dons (zoals een bokker al noemde). Iemand ervaring met FJÄLLBRÄCKA 4 seizoenendekbed? Misschien is dat nog een optie. Alpaca wol klinkt ook fantastisch, denk alleen niet dat ik mijn vriend kan overhalen voor die prijs helaas. :Y)

Gerecycled dons klinkt heel interessant, maar ik heb hier geen ervaring mee, sorry. Ook niet met FJÄLLBRÄCKA 4 seizoenendekbed.
Staat er toevallig hoe ze eraan komen (puur interesse)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:53

herr_balou schreef:
pmarena schreef:

Precies :j Het kan wel prettiger voelen, gewoon omdat wol sowieso fijn op de huid voelt. En als het dan heel dun verwerkt wordt is het ook luchtig vergeleken met niet luchtig verwerkt katoen. Ga je het vergelijken met luchtig crinkle-effect katoen van hele goede, zachte kwaliteit bijvoorbeeld, dan is het verschil alweer een stuk minder :)

I.m.o. gaat het vooral om het luchtlaagje zeg maar, waardoor het niet te dicht op je huid gaat liggen en dus niet "verstikkend" aanvoelt. Het meer ademende effect :)

Ik draag het hele jaar door wol en zijde. Vindt dat sowieso fijner zitten. Maar dat het koel is in de zomer, nee. Prettig: ja. Maar echt koel... nee joh. Ik blijf dat toch wat misleidend woordgebruik vinden.

Ik snap exact wat er bedoeld wordt: comfortabel. Maar noem het dan ook zo. Vind ik hoor :=

Sowieso qua kleding is onze favoriet in de zomer een combinatie-garen van katoen-wol-zijde, dat combineert de beste kenmerken van al deze materialen. Draagt lekker luchtig en toch comfortabel omhullend zeg maar. Maar dat is ook weer een beetje off-topic.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:14

Ik weet dat Yumeko ook gereclycled dons gebruikt: https://www.yumeko.nl/blog/recycled-dons-van-yumeko

Overigens draag ik ook jaarrond wol. Dunne wollen hemdjes draag ik net zo lief als linnen hemdjes in de zomer. Vooral het feit dat het niet nat aanvoelt bij zweten, vind ik prettig.

Edit: ik zie trouwens ook dat Yumeko dekbedden heeft die gevuld zijn met linnen. Dat is misschien ook wel interessant. Ik heb zelf linnen dekbedhoezen en die vind ik zoveel fijner dan katoenen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:08

[quote="pmarena"]
[quote="herr_balou"]
[quote="pmarena"]

Precies :j Het kan wel prettiger voelen, gewoon omdat wol sowieso fijn op de huid voelt. En als het dan heel dun verwerkt wordt is het ook luchtig vergeleken met niet luchtig verwerkt katoen. Ga je het vergelijken met luchtig crinkle-effect katoen van hele goede, zachte kwaliteit bijvoorbeeld, dan is het verschil alweer een stuk minder :)

I.m.o. gaat het vooral om het luchtlaagje zeg maar, waardoor het niet te dicht op je huid gaat liggen en dus niet "verstikkend" aanvoelt. Het meer ademende effect :)

Ik draag het hele jaar door wol en zijde. Vindt dat sowieso fijner zitten. Maar dat het koel is in de zomer, nee. Prettig: ja. Maar echt koel... nee joh. Ik blijf dat toch wat misleidend woordgebruik vinden.

Ik snap exact wat er bedoeld wordt: comfortabel. Maar noem het dan ook zo. Vind ik hoor :=

Sowieso qua kleding is onze favoriet in de zomer een combinatie-garen van katoen-wol-zijde, dat combineert de beste kenmerken van al deze materialen. Draagt lekker luchtig en toch comfortabel omhullend zeg maar. Maar dat is ook weer een beetje off-topic.

Wol op je blote vel? Ik krijg spontaan overal jeuk. En ja - ik ken alle trucjes, zoals het in de vriezer leggen. Wol kriebelt gewoon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 08:24

Dat is een kwestie van gevoeligheid, vrees ik :(:)

Voor de meeste mensen kriebelt luxe wol direct op de huid niet. Luxe, zachte wolsoorten zijn toch heel iets anders dan van die ouderwetse scheerwollen priktruien. Er is tegenwoordig best veel merinowollen ondergoed te koop èn populair :j

Je hoort ook wel dat binnen een gezin van bvb. gewoon vader en moeder en hun samen gemaakte 3 kinderen, er 2 zijn die niks anders willen dragen dan hun wollen hemd onder hun andere kleren, en de derde er jeuk van krijgt en er niks van wil hebben. Die derde heeft dan gewoon de pech om erg gevoelig te zijn voor wol :(:)

kraakte

Re: Warmteregulerend dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:27

Ik heb een dekbed van Terschellinger wol, is dit dan wel diervriendelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:08

Kenyada schreef:

Slachten ze schapen om de wol?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:31

Nielojram schreef:
Kenyada schreef:

Slachten ze schapen om de wol?

Nou, volgens veganisten is het niet diervriendelijk en mag je geen wol gebruiken... ookal worden schapen niet geslacht voor de wol. Dat die schapen geschoren moeten worden om redelijk te kunnen leven maakt hen geen ene reet uit. Veganisten zien liever geen schapen...

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:00

herr_balou schreef:
Nou, volgens veganisten is het niet diervriendelijk en mag je geen wol gebruiken... ookal worden schapen niet geslacht voor de wol. Dat die schapen geschoren moeten worden om redelijk te kunnen leven maakt hen geen ene reet uit. Veganisten zien liever geen schapen...

Veganist hier, dit is natuurlijk persoonlijk per veganist. Ik zie schapen graag, ik vind dat ze geschoren moeten worden voor dierenwelzijn behouden máár IK vind niet dat je schapen moet gaan fokken voor de vacht. Zelf heb ik echt wel (oke oke tweedehands) wollen spullen in huis. Die gebruik ik tot dat het 'op' is en dan vervang ik het door iets waar geen dieren aan te pas komen.

Schapen zijn dieren en ik houd van dieren. Dus ook van schapen :Y)

Ontopic: Ik denk dat je ook kunt kijken naar warmte regulatie van onderen. Dus waar lig je op

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:02

herr_balou schreef:

Dat is compleet ongenuanceerd en onjuist. Veganisten (en anderen) willen geen wolproducten afnemen omdat de dieren vaak in erbarmelijke omstandigheden worden gehouden.

En ik ben geen veganist. Niet dat het uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:06

Cilli96 schreef:
Ik zie schapen graag, ik vind dat ze geschoren moeten worden voor dierenwelzijn behouden máár IK vind niet dat je schapen moet gaan fokken voor de vacht.

Waarom niet?
Als dat schaap een heerlijk schapenleven heeft, en twee keer per jaar van zijn of haar jas wordt ontdoen, waar wij mensen dan weer producten van gebruiken, wat is daar dan op tegen?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:08

Nielojram schreef:
Cilli96 schreef:
Ik zie schapen graag, ik vind dat ze geschoren moeten worden voor dierenwelzijn behouden máár IK vind niet dat je schapen moet gaan fokken voor de vacht.

Waarom niet?
Als dat schaap een heerlijk schapenleven heeft, en twee keer per jaar van zijn of haar jas wordt ontdoen, waar wij mensen dan weer producten van gebruiken, wat is daar dan op tegen?

Ik, en vele met mij, heb daar een andere mening over, maar dat is niet het doel van dit topic, ik heb al eenmaal uitgeweken om wat nuance aan te brengen. Als je google gebruikt kom je vast wel een paar argumenten tegen :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:12

Nielojram schreef:
Cilli96 schreef:

Waarom niet?

Ik gebruik zelf wel wol maar dat is toch niet ingewikkeld. We hebben een dier gefokt wat een onnatuurlijke hoeveelheid vacht aanmaakt en alleen comfortabel is in die vacht als je m regelmatig scheert (stressvol) en door die gevoelig zijn voor bepaalde ontstekingen, hitte stress etc. die onnatuurlijk hoeveelheid vacht aanmaken heeft gewoon nadelen voor het dier. Je kan je natuurlijk altijd afvragen wat dan zwaarder weegt want een goed gemanaged schaap kan inderdaad een best ok leven hebben en alle soorten textiel hebben nadelen en ergens dierenleed in de keten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 07:32

Het grootste nadeel van wol vind ik de snelle slijtage, echt duurzaam is dat niet....

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:41

Er zijn (wollen )dekbedden van het merk plan b .Dat zijn nieuwe dekbedden die afgekeurd zijn als a merk maar te goed om weg te gooien.Denk aan stikfouten of overproductie.Ze zijn ook goedkoper.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:13

pmarena schreef:
Het grootste nadeel van wol vind ik de snelle slijtage, echt duurzaam is dat niet....

Dat valt toch wel mee?
Nou ja, heel eerlijk gezegd zou ik graag meer wollen producten zien, aangezien in Nederland de wol gewoon wordt afgevoerd.
De buurman hier heeft schapen voor beweiding van natuurgebieden, hij moet betalen voor de afvoer van de wol die verder niet wordt gebruikt, maar de afvalverbranding in gaat. Ik mag ze ook gratis hebben, maar heb niet de tijd, de middelen of de kunde om er iets van te maken. Ik blijf dat bizar vinden, daarom heb ik dus laatst een fijne wollen deken gekocht van iemand die dat wel kan en doet :j
Dus over duurzaam gesproken: het lijkt me duurzamer om iets te verwerken tot een mooi product, dan het simpelweg de afvalverbranding in te gooien. En dat is dus wel wat er met veel wol gebeurt in Nederland.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:33

Achterom schreef:
pmarena schreef:

Dat valt toch wel mee?
Nou ja, heel eerlijk gezegd zou ik graag meer wollen producten zien, aangezien in Nederland de wol gewoon wordt afgevoerd.
De buurman hier heeft schapen voor beweiding van natuurgebieden, hij moet betalen voor de afvoer van de wol die verder niet wordt gebruikt, maar de afvalverbranding in gaat. Ik mag ze ook gratis hebben, maar heb niet de tijd, de middelen of de kunde om er iets van te maken. Ik blijf dat bizar vinden, daarom heb ik dus laatst een fijne wollen deken gekocht van iemand die dat wel kan en doet :j
Dus over duurzaam gesproken: het lijkt me duurzamer om iets te verwerken tot een mooi product, dan het simpelweg de afvalverbranding in te gooien. En dat is dus wel wat er met veel wol gebeurt in Nederland.

Echt waar? :oo wat vreselijk zonde zeg... Ben bang dat ik met mijn handspinner ook niet ver kom :')

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:40

Klopt. Daar staat hier bijvoorbeeld informatie over: https://theknitwitstable.nl/nederlandse-wol

Overigens moet het je goed recht zijn om geen dierlijke producten te willen gebruiken en zijn er dan ook echt wel plantaardige alternatieven voorhanden die niet direct ontzettend vervuilend zijn. Denk aan linnen, hennep en tencel.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:03

Kaka schreef:
Klopt. Daar staat hier bijvoorbeeld informatie over: https://theknitwitstable.nl/nederlandse-wol

Overigens moet het je goed recht zijn om geen dierlijke producten te willen gebruiken en zijn er dan ook echt wel plantaardige alternatieven voorhanden die niet direct ontzettend vervuilend zijn. Denk aan linnen, hennep en tencel.

Dank!

Zeker eens. Al ben ik zelf voor een goede mix tussen alles (zonder plastic dan wel haha) om uitputting van door het gebruik van een enkel materiaal te voorkomen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:38

Bestaand, goed te gebruiken spul verbranden is wel eeuwig zonde natuurlijk. Ik weet ook niet in hoeverre deze wol goed gebruikt zou kunnen worden. Ik vermoed dat er niet zo vreselijk veel vraag is naar truien van ouderwetse kriebelwol.

Maar je zou toch denken / hopen dat ze het op zijn minst zouden kunnen verwerken tot iets van isolatie, vloerkleden, gordijnen, weet ik veel....

Wollen kleding vind ik snel slijten ja. Door wrijving e.d. komen er heel wat sneller gaten en gaatjes in dan bij bvb. katoen. Ik vind (merino)wol echt het heerlijkste materiaal voor kleding (vooral buiten de zomer) maar vind het wel ongelofelijk zuur dat het zo prijzig is en dat je dan nog in je handjes mag knijpen als een broek of shirt na een jaar nog geen gaten / haken / ladders heeft en nog steeds zo lekker zacht is....

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:18

pmarena schreef:
Bestaand, goed te gebruiken spul verbranden is wel eeuwig zonde natuurlijk. Ik weet ook niet in hoeverre deze wol goed gebruikt zou kunnen worden. Ik vermoed dat er niet zo vreselijk veel vraag is naar truien van ouderwetse kriebelwol.

Maar je zou toch denken / hopen dat ze het op zijn minst zouden kunnen verwerken tot iets van isolatie, vloerkleden, gordijnen, weet ik veel....

Wollen kleding vind ik snel slijten ja. Door wrijving e.d. komen er heel wat sneller gaten en gaatjes in dan bij bvb. katoen. Ik vind (merino)wol echt het heerlijkste materiaal voor kleding (vooral buiten de zomer) maar vind het wel ongelofelijk zuur dat het zo prijzig is en dat je dan nog in je handjes mag knijpen als een broek of shirt na een jaar nog geen gaten / haken / ladders heeft en nog steeds zo lekker zacht is....

Er zijn behoorlijk wat verschillen in kwaliteit én wol moet niet te vaak gewassen worden.
Partner had een dure wollentrui van een modemerk, het ding kon binnen 2 jaar en niet heel veel dragen de vuilbak in.
Ik heb bijna altijd tientallen jaren gedaan met mijn wollenkleding. Sommige dingen - van modemerken - gaan de randen snel rafelen of scheuren naden kapot door slechte afwerking.
Het mooie bij een dekbed is dat de wol ín een tijk zit, geen gekriebel of slijtage.