Relatie over: ruzie om het energiecontract

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:28

Oscar schreef:
Je verbruikt wordt dan hoger (dat is logisch als je een veel groter huis krijgt), maar het tarief zelf blijft hetzelfde (dus de prijs per Kw/m3), zolang het contract duurt.

Exact. Je verbruik wordt opnieuw geschat op het tarief van je bestaande contract.

superpony

Re: Relatie over: ruzie om het energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:39

Ja, dat wel. Maar ik denk dat de vriend het nu opeens wil vanwege de hogere tarieven. Geen idee hoelang dit contract nog loopt, maar is dus sws een jaar oud. Als ze met de nieuwe tarieven het nieuwe maandbedrag voor daar gaan uitrekenen is het vast niet zo voordelig als hij denkt.
Als hij kan inloggen, zal hij vast hebben zitten rekenen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:44

superpony schreef:
Ja, dat wel. Maar ik denk dat de vriend het nu opeens wil vanwege de hogere tarieven. Geen idee hoelang dit contract nog loopt, maar is dus sws een jaar oud. Als ze met de nieuwe tarieven het nieuwe maandbedrag voor daar gaan uitrekenen is het vast niet zo voordelig als hij denkt.

Ja hij zal vast niet moeilijk doen als hij nog 1 maand heeft.
Maar er zijn ook nog mensen die een 3 jarig contract hebben.
Misschien heeft hij nog 2 jaar te gaan.

Bovendien krijg je ook vaak korting als bestaande klant verlengd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:01

superpony schreef:

Nog altijd voordeliger dan het verwachte verbruik maal de huidige variabele prijzen. Heel simpel, neemt hij het contract niet mee dan gaat hij net als ieder ander zonder vast contract de hoofdprijs betalen. Kan dus prima zijn dat 'ie met z'n huidige contract in de nieuwe woning het dubbele aan voorschot gaat betalen dan TS betaalt (ik noem maar wat), maar dan zou het met variabele prijzen waarschijnlijk nóg een keer over de kop gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:45

superpony schreef:

Of hij kan zien wat ts op basis van dit jaar terug krijgt en denkt even te kunnen cashen. Ts zei ook dat hij schulden heeft dus wie weet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:54

Ik ben bang dat je hier niets tegen kan doen. Ik ben in 2015 gescheiden en gebruikte tot dan mijn mans naam. Ik wilde mijn naam veranderen maar kreeg dat niet voor elkaar. Contract stond op mijn naam, mijn adres ed. maar het was niet mogelijk om het contract op mijn meisjesnaam te zetten. Ik ben toen maar overgestapt naar een andere leverancier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:20

Ik moest idd ook een compleet nieuw contract afsluiten. Na scheiding bleef ik in het huis wonen, maar contract overnemen kon niet. Ook al zou hij het opzeggen.
Nu heb ik het geregeld dat mijn energiecontract in ging op de datum dat ex ook uitgeschreven werd op dit adres (waar ik bijzat want wilde het wel zeker weten := ). Juist om te voorkomen dat er gedoe zou komen over de afrekening. Nu was dat er alsnog wel wat, maar het ging iig niet van mijn rekening af.

Dat is bij ts wel het hele nare. Ik ben bang dat je toch afhankelijk bent van ex ivm afrekening omdat het op zijn naam staat en hij dus ook nog rekeningnummer kan veranderen als jij afrekening zou aanvragen. Ik zou eens contact opnemen met juridisch loket oid om te kijken wat slim is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:34

Maar, als ts alles altijd al geregeld heeft voor dat contract...heeft hij dan wel überhaupt toegang? Want zoals ik het begreep staat het op al haar gegevens (adres, rekeningnummer, emailadres) en staat alleen zijn naam erboven. Als hij geen toegang heeft, kan hij dit ook niet zomaar krijgen (want wachtwoord veranderen gaat doorgaans dmv bevestiging via mail) en kan ts gauw haar dingen regelen, zodat ze in ieder geval haar investering terug krijgt. Daarna zou ik alle gegevens veranderen, incl emailadres zodat niks meer naar ts te herleiden is, zodat wanneer de ex niet aan zijn verplichtingen voldoet, ze ook niet meer bij ts uitkomen.
Het blijft raar dat dit soort dingen nog steeds op 1 persoon gaan, terwijl de ander net zo goed al die jaren betaald heeft

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:41

TS, ik weet niet of jij en je ex-partner een samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk hebben (gehad) en wat daarin is afgesproken?

Puur privaatrechtelijk is je ex-partner niet ongerechtvaardigd verrijkt doordat jij hebt betaald, jij hebt immers gebruik gemaakt van de geleverde energie. Je zou echter wel kunnen stellen dat jij onverschuldigd hebt betaald aan de energieleverancier, er bestond geen contract tussen jou en de energieleverancier en dus was er geen rechtsgrond voor de verrichte betalingen. Wat ik zou doen is per direct zorgen dat de automatische incasso wordt gestopt en een advocaat in de hand nemen (al dan niet via het juridisch loket) die de energieleverancier aanschrijft dat jij onverschuldigd hebt betaald aan de leverancier en dat je nu je geld terug wilt (ongedaanmaking).

Dan maakt de eindafrekening niet meer uit, omdat jij in beginsel alles terug zou moeten krijgen wat je afgelopen jaar hebt betaald. Het is vervolgens aan de leverancier om de betalingen dan van je ex-partner te vorderen (op wiens naam het contract staat en die dus wel een rechtsgrond heeft om te betalen). Gelet op hetgeen je hebt verteld over je ex-partner zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om een schikking overeen te komen met de leverancier waarbij je verbruik wordt verrekend, zodat de eindafrekening er niet meer toe doet.

Overigens, mocht het zo zijn dat de leverancier alles aan jou terugbetaalt, ontstaat er een vordering van je ex op jou wegens ongerechtvaardigde verrijking (jij hebt zonder te betalen, omdat alles is terugbetaald, energie gebruikt op zijn kosten). Echter, hij kan nooit meer vorderen dan het daadwerkelijke verbruik (dus dan kan de eindafrekening worden afgewacht en worden verrekend). Bovendien zou je eigen schuld kunnen aanvoeren, omdat je ex-partner blijkbaar niets, althans onvoldoende, heeft gedaan om het contract over te zetten op zijn nieuwe woning en zijn rekeningnummer e.d. Al is de vraag in hoeverre een dergelijk verweer zal slagen, omdat je zelf ook geen nieuw contract hebt afgesloten.

In beide situaties hoef je het geld van de eindafrekening niet meer van je ex-partner te ontvangen en maakt het dus ook niet uit als hij dat geld ergens anders aan uitgeeft.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:57

Willemiens schreef:
Een vriendin van mij werkt bij een energie leverancier, als de incasso niet kan worden geincasseerd tot 2x aan toe wordt het contract automatisch ontbonden :)

Dat mag inderdaad, maar tussen 2 oktober en 1 april is dat verboden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:00

Wyb_ster schreef:
TS, ik weet niet of jij en je ex-partner een samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk hebben (gehad) en wat daarin is afgesproken?

Puur privaatrechtelijk is je ex-partner niet ongerechtvaardigd verrijkt doordat jij hebt betaald, jij hebt immers gebruik gemaakt van de geleverde energie. Je zou echter wel kunnen stellen dat jij onverschuldigd hebt betaald aan de energieleverancier, er bestond geen contract tussen jou en de energieleverancier en dus was er geen rechtsgrond voor de verrichte betalingen. Wat ik zou doen is per direct zorgen dat de automatische incasso wordt gestopt en een advocaat in de hand nemen (al dan niet via het juridisch loket) die de energieleverancier aanschrijft dat jij onverschuldigd hebt betaald aan de leverancier en dat je nu je geld terug wilt (ongedaanmaking).

Dan maakt de eindafrekening niet meer uit, omdat jij in beginsel alles terug zou moeten krijgen wat je afgelopen jaar hebt betaald. Het is vervolgens aan de leverancier om de betalingen dan van je ex-partner te vorderen (op wiens naam het contract staat en die dus wel een rechtsgrond heeft om te betalen). Gelet op hetgeen je hebt verteld over je ex-partner zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om een schikking overeen te komen met de leverancier waarbij je verbruik wordt verrekend, zodat de eindafrekening er niet meer toe doet.

Overigens, mocht het zo zijn dat de leverancier alles aan jou terugbetaalt, ontstaat er een vordering van je ex op jou wegens ongerechtvaardigde verrijking (jij hebt zonder te betalen, omdat alles is terugbetaald, energie gebruikt op zijn kosten). Echter, hij kan nooit meer vorderen dan het daadwerkelijke verbruik (dus dan kan de eindafrekening worden afgewacht en worden verrekend). Bovendien zou je eigen schuld kunnen aanvoeren, omdat je ex-partner blijkbaar niets, althans onvoldoende, heeft gedaan om het contract over te zetten op zijn nieuwe woning en zijn rekeningnummer e.d. Al is de vraag in hoeverre een dergelijk verweer zal slagen, omdat je zelf ook geen nieuw contract hebt afgesloten.

In beide situaties hoef je het geld van de eindafrekening niet meer van je ex-partner te ontvangen en maakt het dus ook niet uit als hij dat geld ergens anders aan uitgeeft.

Wellicht is dit ook een stok achter de deur om de energieleverancier over te halen om het contract op jouw naam door te zetten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:11

Leveranciers zitten op dit moment niet te wachten op een contractovername. Ik werk bij een leverancier voor de zakelijke energie en op dit moment zetten wij geen contracten over. Alleen als de eigenaar hetzelfde blijft is een addendum mogelijk. Door de onrustige markt hebben we alles aan banden moeten leggen. Verhuizen kan natuurlijk wel, Maar alleen op dezelfde contractnaam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:33

Als hij nog op dit adres ingeschreven stond, heeft hij officieel nog wel gebruik gemaakt van de energie.

En als hij kon inloggen, had hij allang alles kunnen veranderen. Of hij is zo netjes om dat niet zonder overleg te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:53

Ben benieuwd TS wat je gaat doen, heel vervelend dat het zo moest lopen.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:17

ik begreep van een kennis die gaat verhuizen, dat het meenemen van een bestaand contract wel kan, maar je gaat sws de nieuwe tarieven dan betalen. Als dat klopt heeft het voor jouw ex geen nut om het contract mee te nemen, ik weet niet wat de energie leverancier hierover zegt.
iig sterkte ts

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:46

ik weet niet of het al aan de orde is geweest in dit topic.
maar over november en december krijgen we 190 euro korting, dit gaat via de energie leverancier.
dus ik denk dat je zsm een eigen contract moet regelen, onder welke voorwaarde dan ook. want ander heeft ex ook dat voordeel nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:03

lique68 schreef:
ik begreep van een kennis die gaat verhuizen, dat het meenemen van een bestaand contract wel kan, maar je gaat sws de nieuwe tarieven dan betalen. Als dat klopt heeft het voor jouw ex geen nut om het contract mee te nemen, ik weet niet wat de energie leverancier hierover zegt.
iig sterkte ts

Dit is niet waar. Je houdt je oude tarieven, alleen is het verwachte verbruik waarschijnlijk anders waardoor je in je nieuwe woning een hoger of lager maandbedrag kunt betalen. Het tarief per kuub of kWh blijft hetzelfde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:19

[***] schreef:
lique68 schreef:
iig sterkte ts

Dit is niet waar. Je houdt je oude tarieven, alleen is het verwachte verbruik waarschijnlijk anders waardoor je in je nieuwe woning een hoger of lager maandbedrag kunt betalen. Het tarief per kuub of kWh blijft hetzelfde.

Inderdaad. Toen ik van mijn kleine flatje naar een eengezinswoning ging veranderd mijn voorschot omdat mijn te verwachte verbruik omhoog ging.
Maar het tarief per afgenomen kuub of kWh bleef het zelfde.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:21

Ania schreef:
Ik dacht even dat je relatie uit was gegaan omdat jullie ruzie hadden over het energiecontract. :')

Zo las ik het ook haha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:54

Ik werk bij een energieleverancier en je kunt inderdaad gewoon een verhuizing doorgeven. Contractprijzen blijven staan. Voorschot kan omhoog of omlaag, naar wat voor verbruik de woning nodig heeft.
Als je geen gas hebt in het nieuwe huis krijg je wel een opzegvergoeding van max 125 euro.