Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:04

Janine1990 schreef:
Spenk schreef:
Maar je auto rijdt 1op 17? Dat is toch ook niet heel zuinig?

Met mijn citigo haal ik makkelijk 1 op 25 en mijn seat leon st 1 op 20.

Mijn ervaring is inderdaad ook dat Peugeots echt een stuk minder zuinig zijn. De 107 van mijn zwager loopt op 16 dat vind ik voor zo'n kleintje toch nog best wat.

Mijn vorige Astra zat op 1/15 tot max 1/16 met hetzelfde gewicht...

Beide benzine auto's, ik neem aan dat jouw Seat een diesel is? Of ga je uit van de fabrieksperformance? Want dan zou die van mij ook veel zuiniger zijn.
Ik rij nauwelijks snelwegen, en heb een zeer zware rechtervoet als het gaat om optrekken.
Dus ja, ik ben zeer tevreden voor een auto van 1200 kilo.

Nee mijn seat is een benzine en het is echt wat ik rij dus wat na je rit in beeld komt op de computer. Ik heb hem dan wel op eco stand en heb geen zware rechter voet. Met een zware rechtervoet en in de sportstand kom je op de 1 op 18 ongeveer.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:10

Jildau schreef:
Ja over de Fiat 500 zeggen ze ook dat ie zuinig moet zijn maar zit toch echt altijd rond de 1/17 en als ik m'n best doe 1/18. :D Ik rijd wel eens een stuk 1/20 of 21 maar gemiddeld gaat dat echt nooit lukken. Ook niet als je als oma rijdt.

Ik heb een Fiat 500, maar sorry dat ik het zeg. Het is echt een mini auto waar niks in past. Rijdt prima, maar voor de ruimte zou ik voor een andere auto gaan. Mijn vriend past er echt nét aan in en zit dan met z'n knieën tegen het dashboard en hoofd bijna tegen het plafond. Ik heb een driedeurs en die deur is zo lang dat je bij een smalle parkeerplek amper je auto uit komt en je krijgt helemaal niks op de achterbank, omdat de stoel niet ver genoeg naar voren kan.

Heb ook twee Toyota Aygo's (de eerste versie en de tweede versie) gehad en die waren veel ruimer en voor mijn gevoel ook zuiniger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:20

mavantos schreef:
Jildau schreef:
Ja over de Fiat 500 zeggen ze ook dat ie zuinig moet zijn maar zit toch echt altijd rond de 1/17 en als ik m'n best doe 1/18. :D Ik rijd wel eens een stuk 1/20 of 21 maar gemiddeld gaat dat echt nooit lukken. Ook niet als je als oma rijdt.

Ik heb een Fiat 500, maar sorry dat ik het zeg. Het is echt een mini auto waar niks in past. Rijdt prima, maar voor de ruimte zou ik voor een andere auto gaan. Mijn vriend past er echt nét aan in en zit dan met z'n knieën tegen het dashboard en hoofd bijna tegen het plafond. Ik heb een driedeurs en die deur is zo lang dat je bij een smalle parkeerplek amper je auto uit komt en je krijgt helemaal niks op de achterbank, omdat de stoel niet ver genoeg naar voren kan.

Heb ook twee Toyota Aygo's (de eerste versie en de tweede versie) gehad en die waren veel ruimer en voor mijn gevoel ook zuiniger.

Kun je beter een Pinda nemen, zelfde onderstel, meer ruimte.

Als je airco wil, neem dan de versie climate control. Voordeel daarvan is dat je de temp binnen in kunt stellen en de compressor alleen draait als het nodig is. Dat scheelt je nogal in het brandstof-verbruik!
Daarnaast, vies woord in NL, doet een schuifdak ook veel! Ik had in de Range zelden de airco aan staan maar wel bijna altijd dakje open. De Volvo heeft beide maar bij mooi weer staat m'n dak open en de cilmate control zo hoog (23°C) dat ie nauwelijks wat doet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:30

mavantos schreef:
Jildau schreef:

Mag je uiteraard vinden! Ik vind het een fijne auto en zelfs m'n vriend rijdt er graag even een stukje in. Die zegt dan dat hij de kart pakt. :D Ik ben 1,80 en m'n vriend 1,86. We gaan er niet met vier volwassenen mee naar Frankrijk maar daar hebben we die auto ook niet voor.

Kan in de kofferbak rustig m'n boodschappen kwijt, zakken dierenvoer en zaagsel / hooi / stro halen. Dan gooi ik de achterbank plat. Ik heb hiervoor een C1 gehad en een Ford Ka. C1 vond ik een dramatische rot auto maar de Ka was wel favoriet. Fiat heeft wel meer ruimte in de koffer.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:40

Ik ben 1.75m en pas prima in de Fiat, maar mijn vriend is 1.96m en dat is echt zeer oncomfortabel.

Het is een prima wagentje, maar ik vind een Aygo veeeeel beter en daar paste mijn vriend ook enigszins normaal in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:03

Spenk schreef:
Nee mijn seat is een benzine en het is echt wat ik rij dus wat na je rit in beeld komt op de computer. Ik heb hem dan wel op eco stand en heb geen zware rechter voet. Met een zware rechtervoet en in de sportstand kom je op de 1 op 18 ongeveer.

Oooh ja die... Dan zou de mijne ook doorgaans rond de 1/23 zitten.
Ik kijk alleen liever naar de hoeveelheid die ik heb getankt en de kilometers die ik heb gemaakt... Zit toch een stuk dichter bij de realiteit dan wat de boordcomputer zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:07

Janine1990 schreef:
Spenk schreef:

Oooh ja die... Dan zou de mijne ook doorgaans rond de 1/23 zitten.
Ik kijk alleen liever naar de hoeveelheid die ik heb getankt en de kilometers die ik heb gemaakt... Zit toch een stuk dichter bij de realiteit dan wat de boordcomputer zegt.

Oh dat is bij mij echt niet zo'n verschil net nog gedaan en kwam uit op 1 op 18 na het tanken en dat zal kloppen want heb een kilometer of 150 met de trailer en paard gereden.

Maar bij Peugeot is die boordcomputer wel vaker niet helemaal realistisch dat hoor je wel meer. Peugeot kwaal werd tegen mijn schoonouders al gezegd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:20

Spenk schreef:
Oh dat is bij mij echt niet zo'n verschil net nog gedaan en kwam uit op 1 op 18 na het tanken en dat zal kloppen want heb een kilometer of 150 met de trailer en paard gereden.

Maar bij Peugeot is die boordcomputer wel vaker niet helemaal realistisch dat hoor je wel meer. Peugeot kwaal werd tegen mijn schoonouders al gezegd.

Ah, dat zal vast!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:50

mavantos schreef:
Ik ben 1.75m en pas prima in de Fiat, maar mijn vriend is 1.96m en dat is echt zeer oncomfortabel.

Het is een prima wagentje, maar ik vind een Aygo veeeeel beter en daar paste mijn vriend ook enigszins normaal in.

Ik heb een Aygo als leenauto gehad maar vond het echt plastic. Van die hele lichte deuren en lelijk dashboard. Net als wat m'n C1 ook had. Maar misschien lag dat aan 't bouwjaar / model.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:00

Ik ben toch blij dat ik niet van jullie afhankelijk ben voor m'n auto-keuzes....

Voor Spekkie: ik zou het een slagje groter zoeken dan de overdekte rolschaatsen die hierboven genoemd worden.

Dingen in de maat Fiat Punto, latere Opel Corsa of, voor wie erin gezien wil worden, een Vaag Weggedrag Polo zijn auto's die iets meer om het lijf hebben, nog steeds net zo zuinig als die overdekte rolschaatsen maar die wel gewoon voldoen aan alle eisen die je hebt.

Durf ook eens out-of-the-box te denken met een merk als Lancia en de kleine BMW-tjes zullen je ook verrassen, net als een A-klasse Mercedes.

Algemeen: let erop dat er een voldoende dikke motor in ligt. Al die opgejaagde 1000cc koffiemolens presteren uiteindelijk niet beter dan een goed afgestelde 2.0 4-cilinder, eventueel met een, netjes behandelde, turbo erop.

Even voor jouw beeld: als ik de oude V70 netjes behandel, loopt die op de snelweg bij 100km/h ongeveer 1:15.
Zet hier als referentie naast dat dit een 20 jaar oude auto is, die ruim 350k ervaring heeft, 4x4 is en 1600kg schoon aan de haak weegt!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 11:22

Indi_Vito schreef:
Behalve de kofferbak grote,
Chevrolet spark Bi-fuel.
€100 wegenbelasting per 3 mnd
€25 volle tank gas 350km

Jij gaat door voor de koelkast *\o/*

Ik heb een Chevrolet Spark gekocht (niet de bi-fuel variant), uit 2010 met 92.000km op de teller. Ik krijg hem afgeleverd met nieuwe apk en onderhoudsbeurt.
Helemaal blij mee! In proef gereden en hij rijdt als een zonnetje. Enige minpuntje is totaal geen power, maar ja, dat heb ik nu ook niet en daar kom ik ook prima het land mee door. Maar een hoop pluspunten: fijne wegligging en rijdt vloeiend, ik pas er prima in, airco, radio met aux-functie, achterbak in 2 delen op te klappen, 5-deurs en achterbak precies groot genoeg voor mijn hutkoffer :D Hij schijnt ook zuinig te zijn (1:19), maar dat moet in de praktijk nog blijken.
En hij komt bij een handelaar vandaan die ik ken (oud eigenaar van mijn huidige garage), dus ik weet zeker dat ik wat degelijks koop en bij problemen terug kan komen :)

Afbeelding

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:38

Suzuki Swift. Zuinig en goedkoop in onderhoud. Klein maar toch iéts meer auto en dat is wel heel fijn op de snelweg.

Edit: ik zie net dat je al een auto hebt gekocht haha.

Alik

Re: Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:36

Haha goed gekozen! Ik wilde juist ook gaan reageren en vertellen dat ik bijna 10 jaar in een Spark bi-fuel heb gereden . Het is dattie geen trailer kan trekken want dan had ik hem echt niet weggedaan.

Wel jammer dat je niet de bi-fuel hebt. Ik vond die van mij niet echt zuinig maar doordat ik vooral op gas reed was dat geen probleem. Ik gaf nog geen €5 per 100 km uit aan brandstof :D

Op de snelweg moet je inderdaad wel een aanloop nemen voor je kan inhalen aka geen power maar dat heb ik altijd voor lief genomen met alle voordelen. Daarbij, als ik een keer goed gas had gegeven (tegen de 160 km/uur was wel de max.) dan reageerde hij daarna altijd een poosje wat feller :D

Heel veel plezier met je aankoop!

Indi_Vito

Re: Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:44

Hihi super *\o/*
Maar ik heb al een grote koelkast _O-

Spark doortrekken tot 3000 toeren dan wordt hij wat pittiger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:31

mavantos schreef:
Jildau schreef:

Ik heb lang een Fiat 500 gereden, en ik reed gemiddeld 1 op 20 zonder veel moeite, en mijn record was zelfs 1 op 25. Dat laatste was wel alleen op binnenwegen. Op de snelweg, veel 100 en stukjes 120, reed ie 1 op 18. Was een automaat, dus ook nog een versnelling minder.
En qua ruimte past er echt veel in, wij gingen er altijd mee op vakantie en hadden zelfs altijd nog prima zicht door de achterruit. Ik weet niet hoe lang je vriend is, maar die van mij is 1,93 en zat echt ruim genoeg in de Fiat, veel beter dan andere kleine auto's, met genoeg hoofdruimte en beenruimte. Dan had ie wel de stoel bijna helemaal tegen de achterbank aan geschoven. Ik vond het echt een heerlijke auto.

TS, fijn dat je een auto hebt gevonden! Leuk ding! Veel plezier ermee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:47

x_spekkie_x schreef:
Indi_Vito schreef:
Behalve de kofferbak grote,
Chevrolet spark Bi-fuel.
€100 wegenbelasting per 3 mnd
€25 volle tank gas 350km

Jij gaat door voor de koelkast *\o/*

Ik heb een Chevrolet Spark gekocht (niet de bi-fuel variant), uit 2010 met 92.000km op de teller. Ik krijg hem afgeleverd met nieuwe apk en onderhoudsbeurt.
Helemaal blij mee! In proef gereden en hij rijdt als een zonnetje. Enige minpuntje is totaal geen power, maar ja, dat heb ik nu ook niet en daar kom ik ook prima het land mee door. Maar een hoop pluspunten: fijne wegligging en rijdt vloeiend, ik pas er prima in, airco, radio met aux-functie, achterbak in 2 delen op te klappen, 5-deurs en achterbak precies groot genoeg voor mijn hutkoffer :D Hij schijnt ook zuinig te zijn (1:19), maar dat moet in de praktijk nog blijken.
En hij komt bij een handelaar vandaan die ik ken (oud eigenaar van mijn huidige garage), dus ik weet zeker dat ik wat degelijks koop en bij problemen terug kan komen :)

[ Afbeelding ]

Klinkt als een weloverwogen keus!
Veel plezier&veiligheid met je zilveren pony.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:19

Indi_Vito schreef:
Hihi super *\o/*

Maar dan kun je die 1: 19 ook op je buik schrijven.

Corsa uit de dezelfde periode, ook bi-fuel, maar met een 1.2 erin, doet het echt die stap beter.
Wat je niet kent, mis je inderdaad niet, maar je had goedkoper kunnen rijden.......

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:31

Snap niet hoe sommige lange mensen fijn in een Fiat 500 kunnen zitten.

Een paar keer ingezeten en het klinkt als een opgevoerde naaimachine en zit verschrikkelijk :') stomme 2 cilinders

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:35

:+
De Fiat 500 kun je krijgen in 4 cilinder of 2 cilinder.

Edit, je hebt em al aangepast zie ik, 3 cilinder bestaat niet :))

Ik heb ook wel eens in een 2 cilinder gereden, mijn tante heeft die. Ik vond em prima rijden, en super snel door de turbo!
Maar als je echt stil wil; ze zijn er ook elektrisch :D

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:38

Oh, je hebt er al een gekocht :D Die Chevrolet zijn ook wel fijne autootjes!

Ik wilde Mitsubishi Space Star nog zeggen. Hij staat al 5 jaar hier voor de deur en wat een fijn ding is het. Rijdt tussen de 1 op 20 en 1 op 25, afhankelijk van of ik de ring A10 met 80 rij of 130 over de snelweg cross. Airco doet het top in die auto. Hij is net even iets groter dan de meeste van die kleine auto's, wat ik zelf heel graag wilde.

Ik pak hem soms liever dan de ford kuga die sinds september voor de deur staat. De auto gaat absoluut niet weg, dan maar asociaal 2 auto's voor 1 persoon: de extra kosten heb ik er met de huidige benzineprijzen zo uit.

Edit: typefout, stomme mobiel :roll:

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 08:00

ikke schreef:
Indi_Vito schreef:
Hihi super *\o/*

Maar dan kun je die 1: 19 ook op je buik schrijven.

Corsa uit de dezelfde periode, ook bi-fuel, maar met een 1.2 erin, doet het echt die stap beter.
Wat je niet kent, mis je inderdaad niet, maar je had goedkoper kunnen rijden.......

Oh, ik had vast een zuinigere auto kunnen kopen. Al zijn de écht zuinige types niet onder de 4000 euro te vinden (sommige wel, maar dan met veel kilometers op de teller).

Weet je, ik heb geen verstand van auto's en ook geen mensen in mijn omgeving die er een beetje in thuis zijn. En de autohandel staat nou niet te boek als heel betrouwbaar :D Dus ik heb voor mijn eigen gemoedsrust gekozen door een auto te kopen bij iemand die ik ken en vertrouw, inclusief onderhoudsbeurt en garantie. De tegenhanger is dat de keuze dan beperkt is tot wat ze op dit moment hebben staan. Ik vind dat ik nu een leuke koop heb voor het geld :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:15

8nnemiek schreef:
:+
De Fiat 500 kun je krijgen in 4 cilinder of 2 cilinder.

Edit, je hebt em al aangepast zie ik, 3 cilinder bestaat niet :))

Ik heb ook wel eens in een 2 cilinder gereden, mijn tante heeft die. Ik vond em prima rijden, en super snel door de turbo!
Maar als je echt stil wil; ze zijn er ook elektrisch :D

Haha de meesten zijn 2 cilinders.
Maar ik ben gezegend met een 6 inlijn dus zou niet meer minder willen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:48

x_spekkie_x schreef:
Oh, ik had vast een zuinigere auto kunnen kopen. Al zijn de écht zuinige types niet onder de 4000 euro te vinden (sommige wel, maar dan met veel kilometers op de teller).

Weet je, ik heb geen verstand van auto's en ook geen mensen in mijn omgeving die er een beetje in thuis zijn. En de autohandel staat nou niet te boek als heel betrouwbaar :D Dus ik heb voor mijn eigen gemoedsrust gekozen door een auto te kopen bij iemand die ik ken en vertrouw, inclusief onderhoudsbeurt en garantie. De tegenhanger is dat de keuze dan beperkt is tot wat ze op dit moment hebben staan. Ik vind dat ik nu een leuke koop heb voor het geld :)

Herkenbaar hoor :j
Zo heb ik het ook gedaan, en nu al 2 jaar heel blij met mijn vroem.
Ik heb wel mensenkennis, dat scheelt ook wel bij een aankoop :o

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:30

Es_ther schreef:
karuna schreef:
Een fiat panda? Klein, zuinig, aardig betrouwbaar en er past een enorme hoop zooi in. Ik heb er nu een naast mijn nog duurder rijdende bus. Panda haalt moeiteloos 1:18/1:20. Aangeschaft voor 1500 euro met 110000 Km op de teller begin dit jaar. Wel een oudere maar met alle luxe die je kan hebben inclusief automatische climat control en een enorm open dak :') maar voor een budget van 4000 heb je ze ook veel nieuwer :j

Er rijdt soms ook een veel langer persoon in en die heeft ook alle ruimte rondom.

Mijn vriend van 1.86 paste dus bijna niet in de panda :') . Die zat echt met z’n hoofd vast in die auto

Mijn vader en man zijn allebei rond de 1.90 en passen er prima in. Misschien net ander postuur of net wat je ook gewend bent. Wij hebben jaren veel plezier gehad van een panda. Wij hadden niet het nieuwste model, maar het tweede model. Heel zuinig en toch nog power genoeg. Succes met de zoektocht.