Hoe veilig is met de trein reizen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:37

Maar dan moet je dus en losse etickets kopen en losse buskaartjes. Ervan uitgaande dat als de moeder van TS vaker met de trein gaat (en ze gaat al met de bus), dan is dat toch juist super onhandig :')

Het enige voordeel wat een eticket brengt is dat je niet hoeft in te checken. Maar dat geldt al niet bij de grotere stations waar je door een poortje moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:39

Dat klopt maar als het inchecken lastig blijkt kan het een optie zijn :) voor sommige mensen is de drukte bij de poortjes wat overweldigend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:42

Ach kom op. Drukte in Ermelo? Drukte bij het overstappen van NS naar Arriva in Zwolle? Buiten de spits? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:44

Ibbel schreef:
Ach kom op. Drukte in Ermelo? Drukte bij het overstappen van NS naar Arriva in Zwolle? Buiten de spits? :D

In zwolle kan het echt wel heel druk zijn ook buiten de spits ja met studenten :)

Ik heb er geen last van maar aangezien ts zei zelf niks te snappen van ov kaart dan kan ts ervoor kiezen als ze zelf de route eens probeert om een e ticket te kopen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:46

Zwolle is qua drukte echt heel goed te behappen. Soms is er een stroom mensen die vanuit een net gearriveerde trein lopen. Maar het ziet er eigenlijk niet vaak zwart van de mensen. Misschien in de spits. Maar het is absoluut geen Utrecht centraal :D D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:47

Buiten de spits heb ik nog nooit drukte gezien op Zwolle. Kan bij wijze van met 10 man naast mekaar lopen zonder iemand tegen te komen. En ja, ik ben wekelijks meerdere malen te vinden op station Zwolle. :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:49

Hoe vaak zal je moeder met de trein reizen?

De NS verkoopt NS Flex abonnementen. Het basis abonnement is 0 euro. NS Flex is reizen met een OV-chipkaart bij alle vervoerders (dus naast de trein ook bus, tram en metro) en dan één keer per maand een factuur die via automatische incasso wordt betaald. Op deze manier hoef je geen saldo op je kaart te laden en kun je altijd met de OV-chipkaart reizen. Voordeel: een persoonlijke OV-chipkaart geeft voor 65+ers ongeveer 30% korting op reizen met bus, tram en metro in het streekvervoer (gaat automatisch, wordt gesubsidieerd door de overheid).

De verschillende NS Flex abonnementen die voor je moeder interessant kunnen zijn:
-Dal Voordeel (40% korting op je treinreis in de daluren, de daluren zijn van ma.-vr. van 9.00 tot 16.00 uur en 18.30 tot 6.30 uur + weekend & feestdagen)
-Altijd Voordeel (zelfde als Dal Voordeel + 20% korting in de spits)
-Weekend Vrij (gratis reizen van vrijdag 18.30 uur tot maandag 4.00 uur, extra optie dalkorting)
-Dal Vrij (gratis reizen van ma.-vr. van 9.00 tot 16.00 uur en 18.30 tot 6.30 uur + weekend & feestdagen)

Hieronder staan alle prijzen. Speciaal voor 65+ers is er korting op de Weekend Vrij en Dal Vrij abonnementen. Voor nog geen 47 euro reist je moeder in de daluren gratis door heel Nederland. Ter vergelijking, een retour Ermelo-Emmen vol tarief 2e klas kost €43,52 (en €26,11 met 40% korting).

Afbeelding

NS Flex is een abonnementsvorm die je elke maand kunt wijzigen (maar ook gewoon onbeperkt kunt laten doorlopen als dat makkelijker is). Ik gebruik NS Flex om eens een keer een maand of twee een Weekend Vrij abonnement te nemen (reis dan veel met de trein) en na die periode zet ik hem online om in een NS Flex basis abonnement van 0 euro (en kan dan de OV-chipkaart gewoon gebruiken en krijg maandelijks een factuur met alle reizen en kosten erop).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 13:41

Bedankt iedereen.

We weten dat slechtzienden en blinden heel veel zelf kunnen en doen.

Maar iemand van 78 die nu alles moet leren is toch echt anders. En dat doet ze goed.

We weten niet hoe het bevalt en hoe vaak ze dit zou willen doen.

Hoe laat en op welke dagen ze reist maakt voor ons niet zoveel uit.

We doen het wel samen en dan is het fijn dat alles goed verloopt. Als ze dan de keer daarna een aansluiting mist, weet ze dat het niet zo erg is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:15

Ik snap je zorgen wel hoor, het is toch een hele stap zo alleen, zeker met beperkingen. Maar... eigenlijk kan er niets fout gaan. Je moeder heeft een telefoon en kan je te allen tijde bellen als er iets is, je kunt haar altijd telefonisch verder helpen en eventueel ophalen indien nodig.
Daarnaast heb ik de ervaring dat oudere mensen totaal geen problemen hebben een praatje aan te knopen en te vragen, hoevaak ik tijdens mijn studententijd wel niet iemand op sleeptouw had naar de volgende trein of even wat gecheckt op de app, zodat iemand toch nog bevestiging kreeg voor het juiste perron. Hoe het traject nu is, heb ik geen idee van, ik ben al jaren niet meer in NL met de trein geweest en de laatste keer dat ik op Ermelo stond is meer dan 25 jaar geleden :D
Maar als ik jou zo hoor, gaat ze het prima redden...en wanneer het toch niets is, pik je haar op en doet ze het gewoon nooit weer :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:23

Idd. Als de grootste angst is dat ze strandt of verloren loopt, is het goed te overzien. Gewoon niet te laat op de dag laten reizen, telefoon met goede batterij, eventueel een powerbank voor nood, dan moet het altijd wel goed komen :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:45

Via 9292 kan je nu vaak kaartjes kopen voor de totale reis, dus bus én trein, voor OVchipkaart tarief + service kosten oplopend tot €1,5. Vaak dus veel goedkoper dan losse kaartjes.
Maar een persoonlijke kaart met 65+ korting en automatisch opladen is in alle gevallen nog veel makkelijker.
TS, overleg echt eens met haar gemeente. Veel gemeenten bieden hulp aan voor het OV en een heel aantal hebben nu ook een reisabonnement zodat het OV met korting of zelfs gratis kan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:47

Het zou al schelen als ze bij jullie gewoon wat kleren heeft zodat ze daar niet mee hoeft te slepen. Ik heb ook wel met een hondje gereisd, het ligt eraan hoe leuk een hond reizen vindt. Als het hondje op schoot zit of in een kenneltje dat reist hij gratis, anders moet je een hondenkaartje kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:52

Ze kan niet altijd haar scherm goed zien, dus ze heeft soms moeite met bellen. Ondanks aanpassingen.
We helpen haar, maar veel is nog leren en wennen en dat is soms lastig. Ze is ook niet de meest handige met telefoons

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:00

superpony schreef:
Ze kan niet altijd haar scherm goed zien, dus ze heeft soms moeite met bellen. Ondanks aanpassingen.
We helpen haar, maar veel is nog leren en wennen en dat is soms lastig. Ze is ook niet de meest handige met telefoons

Gelukkig staan er genoeg medewerkers op station Zwolle :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:00

Heb niet alles gelezen, maar wil wel even zeggen dat mijn oma van 95 nog zelfstandig vanaf een klein plaatsje in zuid holland naar een nog kleiner plaatsje in Noord Holland reist met zowel trein als bus. In totaal 4 x overstappen, waaronder op Amsterdam Centraal, inmiddels met rollator en nog wat baggage. En een reis van 2,5 uur enkele reis. Ze gaat regelmatig op 1 dag heen en weer. Het gaat tot nu toe altijd goed en wij zien ook geen bezwaren. Ze is niet slechtziend maar wel stokdoof en dat is ook niet handig. Wel hebben we haar een armband gegeven met noodcontactgegevens, en zit er een kaartje in zowel haar portemonnee als haar tasje als haar jaszak met onze gegevens voor in geval van nood.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 23:59

mick75 schreef:
Heb niet alles gelezen, maar wil wel even zeggen dat mijn oma van 95 nog zelfstandig vanaf een klein plaatsje in zuid holland naar een nog kleiner plaatsje in Noord Holland reist met zowel trein als bus. In totaal 4 x overstappen, waaronder op Amsterdam Centraal, inmiddels met rollator en nog wat baggage. En een reis van 2,5 uur enkele reis. Ze gaat regelmatig op 1 dag heen en weer. Het gaat tot nu toe altijd goed en wij zien ook geen bezwaren. Ze is niet slechtziend maar wel stokdoof en dat is ook niet handig. Wel hebben we haar een armband gegeven met noodcontactgegevens, en zit er een kaartje in zowel haar portemonnee als haar tasje als haar jaszak met onze gegevens voor in geval van nood.

Wat stoer! Hoe lang reist zij al met de trein?

Ik dacht laatst vanwege dit topic ook; ik mag wel op tijd gaan leren met de trein te reizen ook.

Misschien is een SOS armband inderdaad wel iets. Kan ze zelf niet lezen, maar anderen wel.

Op dit moment zag ze er toch tegenop vanwege het uitvallen van de treinen. Mijn man zei; ik haal je, maar ze vindt de benzine veel te duur en er waren nog wat dingen, dus ze wilde even uitstellen nu. Haal haar misschien binnenkort op van Zwolle en dan combineren we het even.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:50

Als een armband te overdreven is kan je haar ook gewoon een kaartje geven die je zelf hebt gemaakt. Dan kan je daar misschien ook haar route kort op zetten en jullie telefoonnummers. Je zou het gewoon kunnen printen en dan plastificeren. Misschien zelfs een aparte A4 met in koeienletters de route in een kleur die ze goed kan lezen voor haarzelf als ze twijfelt?

Ik ben zelf ook geen OV held. Ik kan m'n huis al niet meer vinden als ik de verkeerde straat in loop. Op een vreemd station ben ik echt regelmatig een beetje verdwaald/kan ik het goede spoor niet direct vinden, maar als je dan een willekeurig iemand aanspreekt helpen ze je echt áltijd.

Zo lang ze niet verward en verlegen is moet het goed komen. In het ergste geval neemt ze een verkeerde trein en moet je haar ergens gaan ophalen... Alleen als ze bij de trein staat te wachten staan er vrijwel altijd nog andere mensen en kan ze altijd nog even om bevestiging vragen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:06

Ik zou eens informeren naar Valys.
https://www.valys.nl/

Is speciaal voor mensen met een beperking en je krijgt iets van 700 km per jaar, kan aangepast worden, en je betaald 20 cent de kilometer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:33

Een kaartje met telefoonnummers in haar jaszak/portemonnee is sowieso een goed idee. Ik ben op m'n 22e een keer mijn telefoon verloren (toevallig in de trein) en vergat van schrik alle telefoonnummers van m'n familie, dus vanaf toen een briefje in m'n portemonnee gedaan :)*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:38

mick75 schreef:

Dat is wel echt fijn idd.
Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren. Maar het is onwijs goed dat ze de dingen die ze kunnen gewoon zelf kunnen. En de één kan letterlijk alles nog en de ander is beperkter. Maar een ID mee en belangrijke telefoonnummers is naar mijn idee echt een noodzakelijk iets. Mocht er dan iets zijn dat ze hulp nodig heeft kunnen omstanders of ns medewerkers ook snel iemand bereiken en kan voor haar zelf ook geruststellend zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 12:43

We hebben mn moeder laatst een weekje opgehaald en weer terug gebracht. Uit meerdere dingen blijkt dat ze echt niet goed haar beeldscherm kan zien en ook niet goed met haar telefoon kan omgaan, ondanks een aantal keren goed uitleggen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:01

Heeft ze een telefoon voor ouderen?

Mijn demente vader die er niet meer is die kreeg omdat zijn telefoon stuk was een nieuwe en dat werd er één voor ouderen en daar kon hij mee bellen. Internet zat er niet op. Maar dat zou hij toch niet snappen. Onder één stond mijn telefoon nummer. Onder twee van het verpleeghuis en zo verder naar 9 alle belangrijkste nummers.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:24

topsylover schreef:
Ik ga proberen om de reis van je moeder stap voor stap neer te zetten hier, graag hoor ik het als ik wat dingetjes mis.
Stap 1: Je moeder komt aan op station Ermelo.
Stap 2: Hier moet ze volgens de reisplanner de trein van 10:04 op spoor 1 pakken.
Gelukkig heeft Ermelo maar 1 perron, met aan beide kanten een spoor. Ze kan dus nooit op het verkeerde perron gaan staan! :)
[ [url=m/iKZa69.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 3: Ze checkt met haar OV-kaart in bij 1 van de gele NS-paaltjes. Deze staan vrijwel altijd meteen bij de ingang van het perron, maar ook vaak nog op enkele andere plekken op het perron. In Ermelo loop je er ook meteen in het begin tegenaan:
[ [url=m/4gTvcU.png]Afbeelding[/url] ]
Van dichtbij ziet een paaltje er zo uit:
[ [url=m/3alBmY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 4: Je moeder stapt in de trein. Volgens de website rijdt NS met een sprinter, ik geloof de allernieuwste, dus dan heeft ze een gelijkvloers instap.
Stap 5: Je moeder komt aan op Zwolle op spoor 1. Vanuit spoor 1 kan ze heel gemakkelijk naar spoor 15 of 16 lopen, waar de trein naar Emmen al op haar staat te wachten. Er zijn geen trappen of smalle doorgangen, het is allemaal ruim en gelijkvloers. De looproute ziet er als volgt uit:
[ [url=m/qXk7tv.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 6: Onderweg komt ze de volgende paaltjes tegen:
[ [url=m/dM6QFp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier checkt ze UIT bij NS (gele paaltje) en meteen weer IN bij Arriva/Blauwnet (blauwe paaltje). Deze paaltjes staan op meerdere plekken op de perrons, zijn eigenlijk niet te missen.
Hierna kan ze met een gerust hart de trein instappen en haar route richting Emmen vervolgen. :)
Er is eigenlijk altijd wel NS-personeel aanwezig rondom de route die ze moet lopen, dus mochten er problemen zijn, dan kan ze altijd iemand aanspreken (of iemand in een van de winkeltjes aanspreken).

Ik zou adviseren om 1x de reis met haar samen te maken, wellicht je man of zoon, zodat ze in ieder geval weet wat ze kan verwachten en waar ze ongeveer heen moet. Volgens de reisplanner heeft ze 17 minuten overstaptijd op Zwolle, dus dat is ruim genoeg om van het ene spoor naar het andere spoor te lopen (is nog geen 50 meter).

Hulde voor deze post! Als trein-veteraan is het echt heel makkelijk om bij het lezen van de OP te denken "wat doe je nou moeilijk 8)7 >;) " maar daar heeft TS helemaal niets aan. Echt top dat je zoveel tijd en moeite in zo'n duidelijke uitleg hebt gestoken! _/-\o_

TS, er bestaan ook apps/softwares(?) die tekst op je scherm voorlezen. Ik zag dat Bartimeus al genoemd was, misschien dat je via hun site wat tips en tricks kunt vinden :) succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 13:28

BeFunny schreef:
Heeft ze een telefoon voor ouderen?

Mijn demente vader die er niet meer is die kreeg omdat zijn telefoon stuk was een nieuwe en dat werd er één voor ouderen en daar kon hij mee bellen. Internet zat er niet op. Maar dat zou hij toch niet snappen. Onder één stond mijn telefoon nummer. Onder twee van het verpleeghuis en zo verder naar 9 alle belangrijkste nummers.

Ze heeft zich een jaar terug laten adviseren en wil per se wel een smartphone.

's Avonds kan ze het scherm wel zien. Familie hebben een paar groep apps waar foto's worden geplaatst die ze wil zien.
Overdag kan ze het scherm niet zien. Heb het licht al aangepast, laten zien hoe ze dat kan doen, maar als je het scherm al niet kan zien, kan je dat ook niet regelen.
Thuis heeft ze wel een ding waar ze iets onder kan leggen ook om het beter te zien.

Maar als voorbeeld; ze krijgt veel spam binnen en deelt dit rond.
Ze belt, appt en via messenger stuurt willekeurig van alles naar mensen.
En tegenwoordig kan je zonder bepaalde app's haast niet meer. Laatst had ze DigiD nodig, heeft iemand mee geholpen en is nu ook via een app.

Het geeft ook grappige situaties; ( mag dit vertellen ) Ze wil de hondenkapster bellen. Belt mijn man en vraagt; wat ben je aan het doen? Ja, aan het werk.....Ow, werk je op maandag dan? Ja, ik bel je vanavond wel terug als er niks is.
Vervolgens gaat ze haar het dorp en staat bij onze zoon zijn werk voor een gesloten deur. Boos dat hij er niet is.
Mijn man verteld me 's avonds dat mijn moeder een beetje raar deed dat hij op maandag moet werken. Ik voelde meteen nattigheid dat ze het verschil niet heeft kunnen horen. We hebben er allemaal wel even om gelachen en was gelukkig ook geen ramp.

Maar zo belt ze ook anderen en vreemden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 13:31

Eelmo schreef:
topsylover schreef:
Ik ga proberen om de reis van je moeder stap voor stap neer te zetten hier, graag hoor ik het als ik wat dingetjes mis.
Stap 1: Je moeder komt aan op station Ermelo.
Stap 2: Hier moet ze volgens de reisplanner de trein van 10:04 op spoor 1 pakken.
Gelukkig heeft Ermelo maar 1 perron, met aan beide kanten een spoor. Ze kan dus nooit op het verkeerde perron gaan staan! :)
[ [url=m/iKZa69.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 3: Ze checkt met haar OV-kaart in bij 1 van de gele NS-paaltjes. Deze staan vrijwel altijd meteen bij de ingang van het perron, maar ook vaak nog op enkele andere plekken op het perron. In Ermelo loop je er ook meteen in het begin tegenaan:
[ [url=m/4gTvcU.png]Afbeelding[/url] ]
Van dichtbij ziet een paaltje er zo uit:
[ [url=m/3alBmY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 4: Je moeder stapt in de trein. Volgens de website rijdt NS met een sprinter, ik geloof de allernieuwste, dus dan heeft ze een gelijkvloers instap.
Stap 5: Je moeder komt aan op Zwolle op spoor 1. Vanuit spoor 1 kan ze heel gemakkelijk naar spoor 15 of 16 lopen, waar de trein naar Emmen al op haar staat te wachten. Er zijn geen trappen of smalle doorgangen, het is allemaal ruim en gelijkvloers. De looproute ziet er als volgt uit:
[ [url=m/qXk7tv.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 6: Onderweg komt ze de volgende paaltjes tegen:
[ [url=m/dM6QFp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier checkt ze UIT bij NS (gele paaltje) en meteen weer IN bij Arriva/Blauwnet (blauwe paaltje). Deze paaltjes staan op meerdere plekken op de perrons, zijn eigenlijk niet te missen.
Hierna kan ze met een gerust hart de trein instappen en haar route richting Emmen vervolgen. :)
Er is eigenlijk altijd wel NS-personeel aanwezig rondom de route die ze moet lopen, dus mochten er problemen zijn, dan kan ze altijd iemand aanspreken (of iemand in een van de winkeltjes aanspreken).

Ik zou adviseren om 1x de reis met haar samen te maken, wellicht je man of zoon, zodat ze in ieder geval weet wat ze kan verwachten en waar ze ongeveer heen moet. Volgens de reisplanner heeft ze 17 minuten overstaptijd op Zwolle, dus dat is ruim genoeg om van het ene spoor naar het andere spoor te lopen (is nog geen 50 meter).

Hulde voor deze post! Als trein-veteraan is het echt heel makkelijk om bij het lezen van de OP te denken "wat doe je nou moeilijk 8)7 >;) " maar daar heeft TS helemaal niets aan. Echt top dat je zoveel tijd en moeite in zo'n duidelijke uitleg hebt gestoken! _/-\o_

TS, er bestaan ook apps/softwares(?) die tekst op je scherm voorlezen. Ik zag dat Bartimeus al genoemd was, misschien dat je via hun site wat tips en tricks kunt vinden :) succes!

Absoluut, hele fijne post en ik kan me er wel mee redden, dus we gaan sowieso een keer samen.

Ze krijgt al thuis begeleiding en heeft aanpassingen in huis.

Maar de telefoon overdag bedienen gaat gewoon niet. Ze is hier net een week geweest en we hebben veel samen bekeken, heb dingen geprobeerd uit te leggen, maar overdag ziet ze helemaal niks. Dus lukt haar ook niet zelf verlichting aan te passen of de juiste app te zoeken.

Ik zat zelf te denken aan spraak gestuurd, maar dat lukt helemaal niet.

Ze gaat nu met het buurt busje en daar helpen mensen nog.