Debbie schreef:Ik lees dat veel mensen kiezen voor airco’s om (bij) te verwarmen.
Volgende maand krijg ik zonnepanelen en komende winter wil ik dus ook elektrisch gaan (bij) verwarmen.
Wat is de reden dat veel mensen kiezen voor airco’s ipv een elektrische kachel? (bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/easy-comfor ... oductTitle )
Is het energiezuiniger? Koelen is bij mij nooit nodig dus ik zie alleen maar nadelen (airco maakt geluid, je moet een kast aan de buitenkant van je huis, duurder in aanschaf). Maar volgens mij zie ik wat over het hoofd
BOL en infrarood is 1 op 1 verwarmen. Dus verbruik je aan stroom 1 KW dan krijg je ook 1 KW warmte.
Een warmtepomp maakt in het voor en naseizoen er 4 tot 7 keer meer van.
Voorbeelden, bericht Sansevieria een srk/src 3,5 KW vanaf € 900 tel er 1000 bij op indien jezelf niets doet. Gemiddeld rendement 4.7 over hele jaar. Als je achter het type een X zet dan wordt die 4.7 al 5.1 maar is ook 500 euro duurder. Bij ons zijn beide typen in gebruik.
Geluid buiten alleen als je er naast staat. Binnen is een ander verhaal, ondanks dat genoemde types tot de stilste op de markt behoren zul je ze binnen horen en voelen blazen als hij aan staat of hij is stuk.