Warmtepomp, pelletkachel of?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:13

Debbie schreef:
Ik lees dat veel mensen kiezen voor airco’s om (bij) te verwarmen.

Volgende maand krijg ik zonnepanelen en komende winter wil ik dus ook elektrisch gaan (bij) verwarmen.
Wat is de reden dat veel mensen kiezen voor airco’s ipv een elektrische kachel? (bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/easy-comfor ... oductTitle )

Is het energiezuiniger? Koelen is bij mij nooit nodig dus ik zie alleen maar nadelen (airco maakt geluid, je moet een kast aan de buitenkant van je huis, duurder in aanschaf). Maar volgens mij zie ik wat over het hoofd :')

BOL en infrarood is 1 op 1 verwarmen. Dus verbruik je aan stroom 1 KW dan krijg je ook 1 KW warmte.
Een warmtepomp maakt in het voor en naseizoen er 4 tot 7 keer meer van.
Voorbeelden, bericht Sansevieria een srk/src 3,5 KW vanaf € 900 tel er 1000 bij op indien jezelf niets doet. Gemiddeld rendement 4.7 over hele jaar. Als je achter het type een X zet dan wordt die 4.7 al 5.1 maar is ook 500 euro duurder. Bij ons zijn beide typen in gebruik.
Geluid buiten alleen als je er naast staat. Binnen is een ander verhaal, ondanks dat genoemde types tot de stilste op de markt behoren zul je ze binnen horen en voelen blazen als hij aan staat of hij is stuk.

Napie

Re: Warmtepomp, pelletkachel of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:10

Wij hebben 12 zonnepanelen. Vloerverwarming maar die staat vaak uit. We hebben in de woonkamer een palletkachel. Ook pallets worden duurder. Wij hebben pas nog net op tijd zakken van 20 kilo voor 5 euro kunnen halen. Als het echt koud is stoken we een halve zak per dag. Boven in de woning hebben we de verwarming nooit aanstaan. We hebben het altijd bloedheet in bed

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:27

Debbie schreef:

Volgende maand krijg ik zonnepanelen en komende winter wil ik dus ook elektrisch gaan (bij) verwarmen.
Wat is de reden dat veel mensen kiezen voor airco’s ipv een elektrische kachel? (bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/easy-comfor ... oductTitle )

Is het energiezuiniger? Koelen is bij mij nooit nodig dus ik zie alleen maar nadelen (airco maakt geluid, je moet een kast aan de buitenkant van je huis, duurder in aanschaf). Maar volgens mij zie ik wat over het hoofd :')

Ik heb tussen gas en converter een jaar elektrische kachels gehad. Die zagen er uit zoals wat je in de badkamer hebt. Dat jaar was het om mijn huis te verwarmen 2x zo duur als in de gastijd := Dat was omdat de warmte onvoldoende verspreide en niet de kou voor de ramen weghaalde. De converter blaast de warme lucht rond waardoor die beter verspreidt. Ik heb dan in de woonkamer een vloermodel zodat de warmte via de vloer wordt geblazen en dus niet alle warmte bovenin blijft hangen.

Converter is voor mij de dubbele luxe omdat ik er ook in de zomer veel plezier van heb. Ik heb een plat dak dus dan is dit een welkome luxe :D

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:55

Snippergroen schreef:
Debbie schreef:

Ik heb tussen gas en converter een jaar elektrische kachels gehad. Die zagen er uit zoals wat je in de badkamer hebt. Dat jaar was het om mijn huis te verwarmen 2x zo duur als in de gastijd := Dat was omdat de warmte onvoldoende verspreide en niet de kou voor de ramen weghaalde. De converter blaast de warme lucht rond waardoor die beter verspreidt. Ik heb dan in de woonkamer een vloermodel zodat de warmte via de vloer wordt geblazen en dus niet alle warmte bovenin blijft hangen.

Converter is voor mij de dubbele luxe omdat ik er ook in de zomer veel plezier van heb. Ik heb een plat dak dus dan is dit een welkome luxe :D

Wat bedoel je precies met een converter? Is dat een airco of een soort elektrische radiator?

Ik vind de info in dit topic allemaal heel interessant maar heb als nitwit soms ook wat moeite om dingen te begrijpen :')

Ik ben bang dat een airco bij mij lastig is.. ik heb een tussen woning en weinig gevel vrij in de woonkamer, heb grote ramen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:31

Converter benaming niet gebruikelijk. Inverter wel dit betekent dat de compressor in de buitenunit toeren geregeld is waardoor er altijd een bepaalde warme luchtstroom is. Vrijwel elke airco heeft dat tegenwoordig.
Een gemiddelde vrije ruimte voor een wandunit: 10 cm of meer van plafond af, unit gemiddeld 30 cm hoog, daaronder vanaf minimaal 15 cm, breedte gemiddeld 87 tot 92 cm.
Afstand tot buitenunit, gemiddeld is 10 meter geen probleem zonder bijvullen. Leiding kost € 10,- per meter. Buitenunit aan de gevel hangen op 3 meter hoogte wil ook, niet nabij raam ivm. geluid.
Verschil in prijs van een kale unit zit o.a. in het rendement bij vorst. De goedkopere units zakken, bij min. 10, de helft in capaciteit en de duurdere helemaal niets t.o.v nominaal.
Een airco als hoofd verwarming kan maar behalve het zeer matige confort zul je behoorlijk wat rekenwerk/ rendement moeten vergelijken bij vorst.
Overweeg een hybride warmtepomp, kost na aftrek subsidie gemiddeld 3000, deze werkt gemiddeld tot een buitentemperatuur van minimaal plus 5 graden.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:41

Nico12 schreef:
Converter benaming niet gebruikelijk. Inverter wel dit betekent dat de compressor in de buitenunit toeren geregeld is waardoor er altijd een bepaalde warme luchtstroom is. Vrijwel elke airco heeft dat tegenwoordig.
Een gemiddelde vrije ruimte voor een wandunit: 10 cm of meer van plafond af, unit gemiddeld 30 cm hoog, daaronder vanaf minimaal 15 cm, breedte gemiddeld 87 tot 92 cm.
Afstand tot buitenunit, gemiddeld is 10 meter geen probleem zonder bijvullen. Leiding kost € 10,- per meter. Buitenunit aan de gevel hangen op 3 meter hoogte wil ook, niet nabij raam ivm. geluid.
Verschil in prijs van een kale unit zit o.a. in het rendement bij vorst. De goedkopere units zakken, bij min. 10, de helft in capaciteit en de duurdere helemaal niets t.o.v nominaal.
Een airco als hoofd verwarming kan maar behalve het zeer matige confort zul je behoorlijk wat rekenwerk/ rendement moeten vergelijken bij vorst.
Overweeg een hybride warmtepomp, kost na aftrek subsidie gemiddeld 3000, deze werkt gemiddeld tot een buitentemperatuur van minimaal plus 5 graden.

Je standpunt mbt airco's dat rekenwerk is maar heel beperkt. Zeker niet moeilijker als bij een warmtepomp. Het warmt sneller op dan welk verwarmingssysteem dan ook. Super efficiënt. Lucht komt als een stroom lucht. Vloerverwarming is het meest prettig eens maar met deze prijzen een zeer goed alternatief en goedkoop.

Theoretisch gezien klopt die hybride wel. Je vergeet alleen dat je een ketel moet hebben die compatible is. Conclusie dan is dat je met een beetje goed zoeken naar de juiste apparatuur bijna net zo duur uit bent als full electric.
Bijbetaling na subsidie ongeveer 5.000 voor een gemiddelde woning en 7.000 bij full electric. Ervan uitgaande dat je de ketel niet kan gebruiken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:53

Zijn er hier ook mensen met ervaring met elektrische cv?
Dat lijkt mij op zich wel wat

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:08

Het is een Inverter inderdaad! Ik noemde het verkeerd :') Het is een airco die kan koelen en verwarmen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:14

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:16

Ik ben echt de weg kwijt. Jullie gooien met allemaal termen. Ik snap er weinig van.

Ik neem waarschijnlijk een bouwdepot van 25.000€ ik krijg dan 8 panelen en wil graag mijn huis van het gas af.
Maar ik heb nu een oude cv die aan vervanging toe is. Het liefste wil ik vloerverwarming aan laten leggen. Maar met een warmtepomp kan ik nog niet helemaal van het gas af. Ik zal denk ik ook nog wel wat moeten isoleren. Ik weet alleen dat ik label B heb. En onder de vloer zit een laag piepschuim.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:25

OleJon schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met elektrische cv?
Dat lijkt mij op zich wel wat

In aanschaf goedkoop in verbruik onwijs duur. 1m3 gas ongeveer 9kwh stroom nodig tel maar uit.

In jip en janneke taal het heeft geen systeem om stroom efficiënt in te zetten.
Standaard is stroom een dure manier vsn verwarmen.

Door systemen waarbij buitenlucht of bodemwarmte wordt gebruikt om het systeem voor te verwarmen kan stroom wel goedkoop in worden gezet.

Dit kan een electrische ketel dus niet.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:47

ValerieM schreef:
hoefnageltje schreef:
@TS:
Heb je zelf enig inzicht hoe het komt dat je zo’n extreem hoog gas verbruik hebt?
Ergens lekkage? Slecht afgestelde ketel (regelmatig onderhoud?)
Is de gasmeter wel goed?

Wij wonen in een (denk ik ) vergelijkbare tussenwoning van eind jaren ‘70 , met zijn vijven.
(Kinders inmiddels allen 18+)
We koken, verwarmen en douchen op gas en ons jaarverbruik is 36 m3.
.

1750 m3 is niet extreem hoog hoor. Wel iets hoger dan gemiddeld, maar niet schokkend.

Je geeft aan dat jullie 36 m3 verbruiken per jaar.
Maar hebben jullie misschien Warmte?

Nee, alleen onze gasgestookte combiketel en in de keuken een elektrisch kacheltje in de plint, maar die staat maar af en toe kort aan.

We hebben wel een giga stroomrekening, maar dat is niet door verwarming of warm water.
(Een paar zeer fanatieke gamers met zware computers en e een vaatwasser die dagelijks vol draait)

Het handmatig bedienen van mijn cv thermostaat ipv de meedenkende thermostaat liet onze gasrekening enorm dalen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:54

hoefnageltje schreef:
@TS:
Heb je zelf enig inzicht hoe het komt dat je zo’n extreem hoog gas verbruik hebt?
Is de gasmeter wel goed?

Wij wonen in een (denk ik ) vergelijkbare tussenwoning van eind jaren ‘70 , met zijn vijven.
Huis is maar matig geïsoleerd (spouwmuur isolatie uit die tijd is niet echt geweldig), wel dubbelglas maar alle ramen en deuren hebben kieren. Ruim 20 jaar geleden het dak van binnen geïsoleerd en verder alleen radiatorfolie achter de radiatoren. Geen vloerisolatie ook geen vloerverwarming.
Dus met maatregelen zou ik ons verbruik nog lager moeten kunnen krijgen.

Ons nieuwe jaarverbruik verwacht ik nu al lager, omdat deze winter bewuster is omgesprongen met de Cv. (Combiketel van 22 jaar oud)
(Thermostaat gaat niet lager dan 18 graden ‘s nachts)

Dus ik zou eerst proberen te ontdekken waardoor je verbruik zo enorm hoog kan zijn.
En dan die punten aanpakken.

Mijn beste besparing was bij ons: de “slimme” thermostaat eruit gegooid, Heb nu de simpelste thermostaat op handbediening.
Toen ik dat laatst meldde aan mijn cv monteur, begon hij hard te lachen, want de “C” van “Comfort” staat voor de “C” van “Centen”.
Klein beetje comfort inleveren levert veel geld op.

36 m3 per jaar :wow:
Weet je zeker dat dat klopt? Zelfs als gemiddeld maandverbruik is dat nog extreem laag.

Ik gebruik in de warme maanden zoals juli, augustus waarin ik het huis niet hoef te verwarmen ca. 10 m3 per maand. Ik ben alleen, douche kort en kook op inductie.
Het verbruik dat TS noemt vind ik niet raar en is ook niet raar:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... everbruik/

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 09:37

Ik ben de afgelopen dagen druk aan het uitzoeken geweest en kan melden dat de volgende opties afvallen:

Houtkachel
Infrarood
Airco

Voor de laatste 2 opties kan ik simpelweg niet genoeg stroom opwekken en ik wil een prettige verwarming, geen luchtstroom of plaatselijke persoon verwarming(geen ruimte verwarming).

Ik heb tevens spouwmuur isolatie en dakisolatie op mijn lijst gezet.

De zonnepanelen komen er sowieso, dat kost me zo'n 5000 euro en daarmee kan ik zo'n 2400 kwh per jaar opwekken. Ik gebruik momenteel 1900/2000 kwh per jaar.
Dat is dus stap 1.

Blijft de verwarming over waar dan nog een kleine 20k voor over blijft.
Ik neig op dit moment naar een hybride warmtepomp en cv ketel in één icm vloerverwarming begane grond. De bovenverdieping kan ik dan bij verwarmen op elektriciteit evt.
Of, de pellet kachel.
Deze dan evt aansluiten op CV voor een hoger rendement.
Een zak pellets per dag a 7 euro is vele malen goedkoper dan 25 m3 gas a 2 euro de kuub.

Ik denk dat helemaal gasloos in mijn huis niet haalbaar is. Al heb ik beneden al een quooker voor warm water en ga ik van gas over op elektrisch koken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:42

Sowieso is het advies eerst alles te isoleren en zorgen voor goede ventilatie voor je andere verwarming neemt.

Wat je ook kan doen is met een adviseur door je huis. Die heeft kijk op veel meer mogelijkheden en kan ook een plan maken voor de meest geschikte volgorde.
Bij veel gemeentes krijg je subsidie voor zo’n adviseur.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:46

Roodvos schreef:
hoefnageltje schreef:
@TS:
Is de gasmeter wel goed?

Huis is maar matig geïsoleerd (spouwmuur isolatie uit die tijd is niet echt geweldig), wel dubbelglas maar alle ramen en deuren hebben kieren. Ruim 20 jaar geleden het dak van binnen geïsoleerd en verder alleen radiatorfolie achter de radiatoren. Geen vloerisolatie ook geen vloerverwarming.
Dus met maatregelen zou ik ons verbruik nog lager moeten kunnen krijgen.

Ons nieuwe jaarverbruik verwacht ik nu al lager, omdat deze winter bewuster is omgesprongen met de Cv. (Combiketel van 22 jaar oud)
(Thermostaat gaat niet lager dan 18 graden ‘s nachts)

Dus ik zou eerst proberen te ontdekken waardoor je verbruik zo enorm hoog kan zijn.
En dan die punten aanpakken.

Mijn beste besparing was bij ons: de “slimme” thermostaat eruit gegooid, Heb nu de simpelste thermostaat op handbediening.
Toen ik dat laatst meldde aan mijn cv monteur, begon hij hard te lachen, want de “C” van “Comfort” staat voor de “C” van “Centen”.
Klein beetje comfort inleveren levert veel geld op.

36 m3 per jaar :wow:
Weet je zeker dat dat klopt? Zelfs als gemiddeld maandverbruik is dat nog extreem laag.

Ik gebruik in de warme maanden zoals juli, augustus waarin ik het huis niet hoef te verwarmen ca. 10 m3 per maand. Ik ben alleen, douche kort en kook op inductie.
Het verbruik dat TS noemt vind ik niet raar en is ook niet raar:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... everbruik/

36 kuub voor een jaar lijkt me idd niet kloppen? Wij verbruiken nu nog 20 kuub per jaar voor ons 2persoons huishouden voor enkel koken. Verder verbruiken we nergens gas voor.

@TS je kunt aanvullend ook nog een periode monitoren of je ergens sluipverbruik hebt, dus apparaten die onnodig stroom verbruiken in de nacht bijvoorbeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:17

verootjoo schreef:
Sowieso is het advies eerst alles te isoleren en zorgen voor goede ventilatie voor je andere verwarming neemt.

Wat je ook kan doen is met een adviseur door je huis. Die heeft kijk op veel meer mogelijkheden en kan ook een plan maken voor de meest geschikte volgorde.

Ik vraag me dan altijd af wat zo'n adviseur kan toevoegen op hetgeen je zo al op internet kan vinden, of wat verkopers je kunnen vertellen? In de meeste gevallen komen ze geen van allen verder dan een standaard advies, met de opmerking dat er heel veel mogelijkheden zijn en dat je het vooral zelf verder moet uitzoeken :')

Maar goed, ik lees hier dan ook vooral mee om inspiratie op te doen. We zijn zelf bezig met de plannenmakerij voor onze oude boerderij. We hebben al 20 zonnepanelen in de wei en zijn nu aan het kijken hoe de boel te verbouwen en tegelijkertijd te isoleren en van het gas af te krijgen. En alleen al voor het isoleren blijken er heel veel mogelijkheden te zijn.
We laten ons uitgebreid adviseren, maar het blijft een ingewikkelde denkklus. Misschien ook omdat ik niet zomaar genoegen neem met een standaard advies.

@TS: verwarmen met airco zou ik ook laten. Dat hadden we op het werk na de verbouwing van ons kantoor, geen aanrader kan ik je zeggen. In de winter was het nooit echt comfortabel, flink wat collega's werden er zelfs ziek van. Standaard droge lucht, maar na onderzoek bleek de luchtkwaliteit ook beroerd door o.a. de aanwezigheid van schimmels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:43

Achterom schreef:
verootjoo schreef:

Ik vraag me dan altijd af wat zo'n adviseur kan toevoegen op hetgeen je zo al op internet kan vinden, of wat verkopers je kunnen vertellen? In de meeste gevallen komen ze geen van allen verder dan een standaard advies, met de opmerking dat er heel veel mogelijkheden zijn en dat je het vooral zelf verder moet uitzoeken :')

Maar goed, ik lees hier dan ook vooral mee om inspiratie op te doen. We zijn zelf bezig met de plannenmakerij voor onze oude boerderij. We hebben al 20 zonnepanelen in de wei en zijn nu aan het kijken hoe de boel te verbouwen en tegelijkertijd te isoleren en van het gas af te krijgen. En alleen al voor het isoleren blijken er heel veel mogelijkheden te zijn.
We laten ons uitgebreid adviseren, maar het blijft een ingewikkelde denkklus. Misschien ook omdat ik niet zomaar genoegen neem met een standaard advies.

@TS: verwarmen met airco zou ik ook laten. Dat hadden we op het werk na de verbouwing van ons kantoor, geen aanrader kan ik je zeggen. In de winter was het nooit echt comfortabel, flink wat collega's werden er zelfs ziek van. Standaard droge lucht, maar na onderzoek bleek de luchtkwaliteit ook beroerd door o.a. de aanwezigheid van schimmels.

Wij hadden bij de bouwkundige keuring meteen een verduurzamingsadvies laten doen. Opzich is het wel handig hoor. Man had er echt kijk op, en vooral dat dingen niet konden. :') . Zo is dakisolatie bij ons lastig wegens potentiele condensvorming, dus daar moet een aannemer aan te pas komen. Ken ook mensen die heel enthousiast zelf zijn gaan isoleren (wat wij ook overwogen), maar dat moet je bij ons dus echt niet doen.

Spouwmuur isolatie is afgeraden, omdat het potentieel meer koudebruggen veroorzaakt (hoe en wat weet ik niet meer precies). We weten nu dat we 14 zonnepanelen kwijt kunnen als we ons raampje dichtpannen.

En hij vertelde ons dat je met airco's ook moet oppassen omdat je nu ziet dat er door de doorluchting (of het gebrek ervan, ik weet het niet meer) in sommige huizen schimmel ontstaat oid. Het is een beetje jammer dat ik het niet precies kan navertellen. Maar dat is iig wat hij als bouwkundig adviseur vaak zag, en voor ons de reden om de CV nog niet meteen helemaal af te koppelen :)
Dusja, toch wel wat inzichten opgedaan die we niet van internet hadden afgehaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:50

Sommige adviseurs roepen dan ook weer te snel dat dingen niet kunnen :') Terwijl daar soms allang oplossingen voor blijken te bestaan, maar ja, in een omgeving waarin de ontwikkelingen supersnel gaan is het ook lastig om dat bij te houden.
Zouden jullie dat risico op condensvorming ook hebben als je dampopen zou isoleren Menino?

Wat ik wel heel leerzaam vond was het advies dat we kregen op basis van de warmtefoto's die we hadden laten maken. Daar zag je dus precies waar de koudebruggen zitten en kon die man binnen een kwartiertje heel gericht aangeven waar we nog winst konden maken (o.a. door het slopen van onze schoorsteen, maar dat gaan we dus niet doen, maar isoleren dan weer wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:58

Achterom schreef:
Sommige adviseurs roepen dan ook weer te snel dat dingen niet kunnen :') Terwijl daar soms allang oplossingen voor blijken te bestaan, maar ja, in een omgeving waarin de ontwikkelingen supersnel gaan is het ook lastig om dat bij te houden.
Zouden jullie dat risico op condensvorming ook hebben als je dampopen zou isoleren Menino?

Wat ik wel heel leerzaam vond was het advies dat we kregen op basis van de warmtefoto's die we hadden laten maken. Daar zag je dus precies waar de koudebruggen zitten en kon die man binnen een kwartiertje heel gericht aangeven waar we nog winst konden maken (o.a. door het slopen van onze schoorsteen, maar dat gaan we dus niet doen, maar isoleren dan weer wel).

Nouja, wat de adviseur zei was niet dat het niet kon, maar dat er wel echt een aannemer naar moest komen kijken, om te kijken hoe je het met onze dakconstructie zou kunnen sparen.
Pluimers, waar we via eigen huis terecht kwamen, wilde er ook niet aan beginnen. Van buitenaf isoleren kon, maar dan was je 30K kwijt.

30 juni wel iemand die wilde kijken. Maar ik check net de reviews, en het afgelopen jaar heeft hij 3 reviews gehad met wat sterren en 60 met 1 ster ofzo :P
Dus ik denk dat ik die maar ga afbellen en het extra geld maar stop in nieuwe kozijnen met tripple glas :+ Balen, komen we niet in aanmerking voor subsidie. Maargoed.

Ben wel benieuwd hoe dit moet als warmtepompen verplicht worden in 2026 :')

Mocht jij iemand weten die ervaring heeft met dampdicht en dampopen isolatiemateriaal, houd ik me aanbevolen. Want ik heb mij wel wat ingelezen, maar als de wat grotere bedrijven zeggen "laat maar" vrees ik er toch wel voor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:02

Wij gaan hier wel binnenkort de boerderij van buitenaf laten isololeren omdat we geen spouw hebben, verwachte kosten 15.000

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:22

Wildgirl schreef:
Ik ben de afgelopen dagen druk aan het uitzoeken geweest en kan melden dat de volgende opties afvallen:

Houtkachel
Infrarood
Airco

Voor de laatste 2 opties kan ik simpelweg niet genoeg stroom opwekken en ik wil een prettige verwarming, geen luchtstroom of plaatselijke persoon verwarming(geen ruimte verwarming).

Ik heb tevens spouwmuur isolatie en dakisolatie op mijn lijst gezet.

De zonnepanelen komen er sowieso, dat kost me zo'n 5000 euro en daarmee kan ik zo'n 2400 kwh per jaar opwekken. Ik gebruik momenteel 1900/2000 kwh per jaar.
Dat is dus stap 1.

Blijft de verwarming over waar dan nog een kleine 20k voor over blijft.
Ik neig op dit moment naar een hybride warmtepomp en cv ketel in één icm vloerverwarming begane grond. De bovenverdieping kan ik dan bij verwarmen op elektriciteit evt.
Of, de pellet kachel.
Deze dan evt aansluiten op CV voor een hoger rendement.
Een zak pellets per dag a 7 euro is vele malen goedkoper dan 25 m3 gas a 2 euro de kuub.

Ik denk dat helemaal gasloos in mijn huis niet haalbaar is. Al heb ik beneden al een quooker voor warm water en ga ik van gas over op elektrisch koken.

Offerte klinkt erg hoog voor 8 panelen. Capaciteit valt misschien ook nog wat te halen maar dat ligt aan het beschikbare oppervlak.

Vergeet het verbruik van je hybride niet. Ook hiermee verhoog je het electra verbruik aanzienlijk.

Tip zet de verschillende opties langs elkaar in excel en hun verbruik en investering. Kun je dan een goede afweging maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:27

Voor 8 panelen heb ik meerdere offertes binnen gehad. Allemaal rondom de 4500 a 5500 euro. En een uitschieter van 10.000 euro.

Inclusief plaatsing

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:18

Onali schreef:
Laat staan mensen die in een huurwoning wonen.

De wind staat hier pal op mn woonkamerraam, raam net zo breed als woonkamer, hoekwoning, zolders boven me, buurman beneden, nauwelijks warmte via buren.

Moederhaard aangesloten op CV, per april uit, oktober zet ik hem weer aan.
Lastig om huis behagelijk te maken. Deuren staan allemaal op een kier ivm katten, afgelopen winter had ik mijn zonwerende lamellen dicht tegen de kou/ wind.
Verwarming staat op ongeveer 18 graden, enkele keer als ik het echt niet meer warm krijg met vest/ deken en kruiken zet ik hem hoger.
Nadeel; een oudere kat is vatbaar voor kou en loopt de hele winter te niezen.

Lees verschillende meningen over verbruik elektrische verwarming maar ik ga niet weer koukleumen onder dekens op de bank.
Mazzel eigenlijk dat het een zachte winter was.

Omdat het sociale huur is kan en ga ik niet investeren in van alles.

Je hebt ook isolerende raam folie, geen idee of dat iets is..misschien kwa prijs te doen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:07

Menino schreef:
Achterom schreef:

Nouja, wat de adviseur zei was niet dat het niet kon, maar dat er wel echt een aannemer naar moest komen kijken, om te kijken hoe je het met onze dakconstructie zou kunnen sparen.
Pluimers, waar we via eigen huis terecht kwamen, wilde er ook niet aan beginnen. Van buitenaf isoleren kon, maar dan was je 30K kwijt.

30 juni wel iemand die wilde kijken. Maar ik check net de reviews, en het afgelopen jaar heeft hij 3 reviews gehad met wat sterren en 60 met 1 ster ofzo :P
Dus ik denk dat ik die maar ga afbellen en het extra geld maar stop in nieuwe kozijnen met tripple glas :+ Balen, komen we niet in aanmerking voor subsidie. Maargoed.

Ben wel benieuwd hoe dit moet als warmtepompen verplicht worden in 2026 :')

Mocht jij iemand weten die ervaring heeft met dampdicht en dampopen isolatiemateriaal, houd ik me aanbevolen. Want ik heb mij wel wat ingelezen, maar als de wat grotere bedrijven zeggen "laat maar" vrees ik er toch wel voor.

Hier veel info en je kan ze alles vragen.

https://www.isolatiemateriaal.nl/