Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:01

Cookies schreef:
Mijn Noorse aardbeien hebben de winter niet overleefd. Echt jammer, vorige winter ging het prima.
Mijn sugarsnaps hebben de kou van de afgelopen dagen wel overleefd. Echt fijn.

Bij mijn aardbeien sterft 's winters ook de bovengrondse plant af. En nu in het voorjaar komen er weer groene scheuten en blad uit. Je zou het nog heel even kunnen afwachten?

Cookies

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:48

Ja ik laat die dooie boel nog even staan. En anders mag vriendlief weer een setje meenemen uit Noorwegen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:00

Ik heb best vaak gehad dat ik dacht om iets op te geven zoals vorig jaar de komkommer planten die na hagel echt alleen nog groene sprietjes waren al het blad was weg, maar wonder boven wonder knapte ze helemaal op..

Bieten had ik bijna 6 weken terug gezaaid en komen nu pas op

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 13:17

moonsparkle schreef:
Ik heb best vaak gehad dat ik dacht om iets op te geven zoals vorig jaar de komkommer planten die na hagel echt alleen nog groene sprietjes waren al het blad was weg, maar wonder boven wonder knapte ze helemaal op..

Bieten had ik bijna 6 weken terug gezaaid en komen nu pas op

Jaa, soms zijn planten sterker dan je denkt…
En geduld, is ook een goeie altijd…

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:54

Iemand nog een goede tip om worteldoek in een moestuinbak te bevestigen?
Ik dacht afgelopen weekend dat even met een "nietmachine" te doen. Maar de ombouw is zodanig gammel (tja, Action hè) dat ik er geen druk op kreeg en dus ook geen nietjes in het hout.
Ik ga nu sowieso eerst de hoeken versterken met verticale plankjes zodat de bak ook een bak wordt en geen losgestapelde constructie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:07

Roodvos schreef:
Iemand nog een goede tip om worteldoek in een moestuinbak te bevestigen?
Ik dacht afgelopen weekend dat even met een "nietmachine" te doen. Maar de ombouw is zodanig gammel (tja, Action hè) dat ik er geen druk op kreeg en dus ook geen nietjes in het hout.
Ik ga nu sowieso eerst de hoeken versterken met verticale plankjes zodat de bak ook een bak wordt en geen losgestapelde constructie.

Spijkertjes? Of de hoeken van het worteldoek aan elkaar nieten zodat deze al een soort rechthoekige vorm krijgt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:35

dunne latten aan de binnenkant vastschroeven, eventueel voorgeboord?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:38

Ik heb het gewoon op de grond gelegd, bak erop,niks vast gemaakt. Steekt wat uit rondom.

Vandaag eea gezaaid. Had nog geen tomaten komkommer ed, dus lekker met een hand in het zonnetje bezig geweest. Afgelopen vrijdag operatie gehad, carpaal tunnel syndroom..dus ben voorlopig wel ff thuis.
Van de week de zaailingen die ik al heb even verpotten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:03

Wat een leuk topic!
Het lijkt mij echt wat om zelf sla, wortels, komkommer of aardappels te kweken. Helaas een kleine tuin.
Nu heb ik de website al even bestudeerd. Maar stel je pakt een bak als deze;
https://makkelijkemoestuin.nl/shop/bakk ... 0x60-zwart
Als je 4 verschillende groentjes doet kan je per groente toch maar heel weinig doen?
En is zo’n bak als hierboven wat. Of is een bak met een deksel erop handiger? Hebben jullie foto’s van hoe het er bij jullie uitziet?
Aardappels zag ik dat ze op Google aparte bakken voor hebben, dus ik denk dat ik die apart doe.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 06:49

Aardappels zijn heel makkelijk je neemt een hele grote emmer of een tas oid doe er wat potgrond in, dan de aardappel die uitlopers heeft(van die beginnende plantjes op de aardappel) op de bodem en steeds als de bladeren een stuk boven de potgrond komen dan bijvullen, zo gaat de zak/emmer zich vullen met aardappels

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 07:11

absque_dubio schreef:
Wat een leuk topic!
Het lijkt mij echt wat om zelf sla, wortels, komkommer of aardappels te kweken. Helaas een kleine tuin.
Nu heb ik de website al even bestudeerd. Maar stel je pakt een bak als deze;
https://makkelijkemoestuin.nl/shop/bakk ... 0x60-zwart
Als je 4 verschillende groentjes doet kan je per groente toch maar heel weinig doen?
En is zo’n bak als hierboven wat. Of is een bak met een deksel erop handiger? Hebben jullie foto’s van hoe het er bij jullie uitziet?
Aardappels zag ik dat ze op Google aparte bakken voor hebben, dus ik denk dat ik die apart doe.

Als je goed leest op de website, zie je dat je van die 4 bakken het hele jaar door kan oogsten en eten. Je zaait op een zeer efficiënte georganiseerde manier zodat je het hele jaar wel iets kan plukken.

Ik heb zelf deze bakken ook (wel 2) en het verbaast je hoeveel oogst daar van af kan komen.

Hier hoeft zeker geen deksel op, wel zou ik een muts adviseren voor de koude voorjaars nachten.

Hier mijn bakken:
Afbeelding

En ik heb er dit jaar voor het eerst los dd aardbeien plantjes bij gekocht, die staan wel in een aparte lange bak er naast.
Die staan hier nog niet op de foto.

Ik vind het geweldig leuk en handige bakken. Handzaam formaat, wel veel opbrengst en geen eindeloos gespit, geploeg enz…
Het is een hele laagdrempelige manier om lekker eigen groente te laten groeien.

Ik zou zeggen; doen!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:01

Mijn aardbeienplantjes zijn echt dood. Maar er komen een heleboel nieuwe aardbeienplantjes op. Verder zijn 2 sugarsnapplantjes opgevreten door een slak. {:)-:( Ik heb nu eierschalen rond de rest gestrooid. Kijken of dat helpt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:18

Argh, slakken -O-
Moet hier ook nog iets bedenken om ze weg te houden..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:34

Op de een of andere manier heb ik heel veel slakken maar ze eten niet van de peulen en sugarsnaps. Terwijl als ik paksoi heb of stamsperziebonen dan moet ik echt gaan waken :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:02

Ik was het topic kwijt, maar meld me weer.

Groeit hier goed. Binnenkort kan ik een grotere moestuin aanleggen.
Afbeelding

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:40

Nou die tip van de eierschalen kun je naar de mesthoop verwijzen. Er staan nog 2 steeltjes tussen tussen de eierschalen, alles is opgevreten door Gary.
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:08

Oh, dat is echt balen Cookies -O-

Weet je zeker dat het Gary is, en niet Slimy?
Afbeelding

Ik had vorig jaar grijze naakslakjes van 1-2 cm lengte, en die verscholen zich vlak onder het oppervlak van de grond. Zo tegen de schemering kwamen ze te voorschijn. Het enige wat hielp was slakkendood.
https://www.action.com/nl-nl/p/slakkenbarriere/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:13

Ik kom hier ook wat mee gluren. :j

Ik heb pas een snoep tomaatje wat zaadjes uitgehaald en gezaaid.
Onder het mom van we zien wel.
Nou dat ging dus heel goed, nu al flinke plantjes hier binnen staan :D

Zelfde gedaan met een courgette...en er komt ook wel wat uit, maar of dat courgette is? Betwijfel het :D

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 10:22

DuoPenotti schreef:
Ik kom hier ook wat mee gluren. :j

Ik heb pas een snoep tomaatje wat zaadjes uitgehaald en gezaaid.
Onder het mom van we zien wel.
Nou dat ging dus heel goed, nu al flinke plantjes hier binnen staan :D

Zelfde gedaan met een courgette...en er komt ook wel wat uit, maar of dat courgette is? Betwijfel het :D

Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd hoe die “courgette “ er dan uit ziet natuurlijk…

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:23

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 10:24

Roodvos schreef:
Oh, dat is echt balen Cookies -O-

Weet je zeker dat het Gary is, en niet Slimy?
[ Afbeelding ]

Ik had vorig jaar grijze naakslakjes van 1-2 cm lengte, en die verscholen zich vlak onder het oppervlak van de grond. Zo tegen de schemering kwamen ze te voorschijn. Het enige wat hielp was slakkendood.
https://www.action.com/nl-nl/p/slakkenbarriere/

Oooh ik heb vorige week bij de action hiermee in de handen gestaan, maar durfde het niet aan…
Dat helpt dus wel? Hmmm… nu maar hopen dat ze dat nog hebben, zit nu met ziek kind thuis, dus kan geen kant op.

Hier laten ze vooralsnog alles met rust, alleen de spinazie niet…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:28

Roodvos schreef:
Wil je wel voorzichtig zijn met die zelf gekweekte courgette?
http://moestuinpraat.nl/hoe-een-doodgew ... an-worden/

oeps..... bedankt voor het artikel.

dus als ik dat artikel goed lees heeft hij er geen last van als het zaadje uit de winkel komt ook al vliegt er een bijtje op als hij op een sierpompoen heeft gezeten?

Ik wilde ook zelf gewone oranje pompoenen zetten, had ik ook zaadjes van eruit gehaald... ook gevaarlijk dan?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 10:28

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:56

Oh wow dat wist ik helemaal niet van die courgette. Heb ze 1 x in de bak gehad, maar die planten worden zo groot, die had de hele meter bak voor zichzelf nodig. Was een gekocht plantje, geen zelfverzamelde zaadjes.

Ik weet niet of het Gary of Slimy was, ik betrapt ze nooit op heterdaad. Wel heb ik veel slakkenhuizen in mijn tuin liggen.
Helaas ga ik dus over op slakkendood. Anders hoef ik niks meer in die bak te zetten. Wordt met de grond gelijk gemaakt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:15

DuoPenotti schreef:
Roodvos schreef:
Wil je wel voorzichtig zijn met die zelf gekweekte courgette?
http://moestuinpraat.nl/hoe-een-doodgew ... an-worden/

oeps..... bedankt voor het artikel.

dus als ik dat artikel goed lees heeft hij er geen last van als het zaadje uit de winkel komt ook al vliegt er een bijtje op als hij op een sierpompoen heeft gezeten?

Ik wilde ook zelf gewone oranje pompoenen zetten, had ik ook zaadjes van eruit gehaald... ook gevaarlijk dan?

Klopt. Als je zaadjes koopt in de winkel is het goed. Dat is gecontroleerde teelt.

Ik denk, maar kom niet bij me spoken als ik het fout heb :+ , dat je ook wel zaadjes van een courgette of pompoen uit de winkel kan gebruiken. Omdat dat ook gecontroleerde teelt is, en op grote schaal. De kans op kruisbestuiving lijkt me daar niet zo groot.

Het gevaar ontstaat als jij uit die zelf opgekweekte courgette of pompoen weer zaadjes gaat halen en poten. Want dan weet je niet uit welke genetische combinatie dat ontstaan is.

Hier *klik* ook linkje met waarschuwing voor pompoen.

Goed om te onthouden: smaakt je courgette of pompoen bitter? Direct uitspugen, niet verder eten en alles weg gooien.