Miskoop auto, wat is wijsheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:56

Ibbel schreef:
Niet zozeer naief, eerder een beetje verliefd geworden op een leuke sportauto die nuchter bekeken totaal niet geschikt is voor het doel waarvoor je 'm nodig hebt. Niet comfortabel op lange ritten, brandstofzuiper, en dan ook nog mankementen.

Alsof je met een bloedmooie Ferro thuiskomt terwijl je relaxt aan een lang teugeltje door het bos wilt sjokken, en een 'tam' vuilnisbakkie eigenlijk veel geschikter zou zijn. En dan blijkt die mooie Ferro ook nog eens dampig :+

Jaa zoiets inderdaad (ding rijdt overigens wel bijzonder lekker voor zo'n auto, zit zelfs cruise control op := )

Naïef meer in de zin van er zelf iets aan leren klussen. Helaas is een klus auto vaak een klus auto als het je níet uitkomt, en niet alleen als je zin hebt om te klussen :')

Meer een geblesseerde Ferro die een ploeg moet trekken ofzo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:59

ikke schreef:
Spenk schreef:
Gewoon een garage in 2e hands auto's dus? Niet een dealer zoals ik noem maar wat een volvo dealer die dan ook occassions verkoopt? Daar zit meestal wel verschil in. Die willen hun imago er niet aan vergooien.

Maar daar ga je ook geen 20 jaar oude auto kunnen kopen meestal :=

Ik zou als je zulke afstanden moet rijden investeren in een auto en niet een een oud barrel kopen die dan inderdaad op korte termijn er mee op houdt. Tenzij je zelf heel handig bent, verstand van auto's hebt en ze zelf kan repareren.

Er zijn ook wel goede occasion-verkopers die een fatsoenlijk produkt verkopen, ook als dat 20 jaar oud is.
Zoek 'm maar op bij https://www.gaspedaal.nl/hyundai/coupe?srt=pr-al , staan er best wat op bij toko's waar je doorgaans gerust auto's kunt kopen.

Natuurlijk bij een goede occasion verkoper ja :) maar bij een dealer toch meestal niet? Denk daar de verwarring ontstaat.

Maar het probleem is dat er binnen gewone occasion verkopers ook genoeg rotzooi zit die alleen maar verkopen willen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:00

Cruise control is niet zo bijzonder... Mijn ouders hebben een 306 station uit 1998 gehad met cruise control als ik me niet vergis...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 14:06

Janine1990 schreef:
Cruise control is niet zo bijzonder... Mijn ouders hebben een 306 station uit 1998 gehad met cruise control als ik me niet vergis...

Niet bijzonder, maar wel prettig voor lange afstanden aangezien iemand het had over comfort

Ibbel

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:16

Voor woon-werkverkeer (wat 99% van de gevallen in de spits zal zijn) is cruise control onbruikbaar. Veel te druk, veel te veel gekken die continu van baan wisselen, veel te onrustig verkeersbeeld. Cruise control is alleen leuk op lege wegen. Tenzij je adaptieve cruise control hebt.
Wat wel fijn is voor woon-werkverkeer in de spits en bij veel files is een automaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:17

JudithGigi schreef:
Janine1990 schreef:

Niet bijzonder, maar wel prettig voor lange afstanden aangezien iemand het had over comfort

Comfort zit meer in een fijne stoel en goede vering. CC is dan hartstikke leuk, maar in mijn ogen alleen een toegevoegde waarde als de stoelen te beroerd zijn om een bepaalde houding langere tijd aan te houden.
Sportauto's hebben soms fijne stoelen, maar die vering is doorgaans niet om over naar huis te schrijven... :D Moet je geen zwakke blaas hebben...

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:24

Ergens terug begon iemand over dat je niet aan een b merk moet beginnen…
:') maar echt :')

Een oosters merk auto, zoals kia, hyundai, toyota, mitsubishi…. Zijn veel en veel sterker dan bv een audi of volkswagen. Om maar even het gezegd te hebben. Veel betrouwbaarder, ijzersterke motoren. Vaak niet afgetrapt. Vag is vaker afgetrapt. Ik zie dat er een flink blok in de joune ligt en die zijn vaak wel op hun staart getrapt. Heb je de onderhoudsboekjes ingezien?
Maar als er aan geklooid is, tja. Vind het nogal wat om te roepen dat je niet voor een b merk moet gaan. Dure auto’s staan vaker garant voor problemen maargoed. En die zijn nog veel duurder om te fixen ook. Blijkt maar weer dat hier weinig mensen zitten met verstand van de ijzeren paarden. {:}

En daarbij geen oudere auto kopen met grote afstanden rijden? Wat een bllsht. Een 20 jaar oude auto die goed is onderhouden kan veel langer meegaan dan een auto van 5 jaar oud met 3 ton op de teller die niet goed onderhouden is. Het is maar hoe iemand ermee om gaat. Zeker als de oudere auto binnen gestaan heeft kan die nog best lang mee mits goed onderhouden.
Maarja, je kan dus 2 dingen doen. Ga naar die verkoper ermee en ga op je strepen staan of verpats dat ding. Bellen zou ik in zo een geval niet doen, dan maar langer reizen. En neem desnoods een goed gebekt iemand mee. En het liefst nog waar potentiele klanten bij staan ook, zijn ze niet zo happy mee en dan komen ze sneller met een oplossing.

Door schade en schande wordt men wijzer.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 21-03-22 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: iom poster benaming autosoort aangepast

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:27

Ibbel schreef:
Voor woon-werkverkeer (wat 99% van de gevallen in de spits zal zijn) is cruise control onbruikbaar. Veel te druk, veel te veel gekken die continu van baan wisselen, veel te onrustig verkeersbeeld. Cruise control is alleen leuk op lege wegen. Tenzij je adaptieve cruise control hebt.
Wat wel fijn is voor woon-werkverkeer in de spits en bij veel files is een automaat.

Ik gebruik iedere ochtend en middag in de spits op de a16 en a15 mijn cc.
Zo druk is het niet meer, werkt prima en rijdt heerlijk. Ook in de spits dus.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:36

Als je geen verstand hebt van auto’s ( zoals wel blijkt uit ts haar verhaal ) wil je een betrouwbare, goede auto voor die langere afstanden. Dan is de eerste keuze toch echt niet zo’n oud barrel.

Ik ging een aantal jaar geleden op 66 km van huis werken en zocht daarvoor een goede auto. Ik ben uitgekomen bij een Toyota Auris van toen 11 jaar oud. Dealer onderhouden en van een ouder echtpaar geweest. ( echt waar :') , we hebben die mensen gebeld tijdens de proefrit, ook de garage waar de auto in onderhoud was geweest hebben wij gebeld ). De nummers / gegevens stonden in het onderhoudsboekje.
Zo doende wisten wij dat er echt niks raars ofzo met die auto aan de hand was.

Tot op de dag van vandaag doet deze auto het perfect. Starten is rijden <3

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:43

Toevallig heb ik enige tijd terug een hyundai atos overgenomen naast mijn andere (veel jongere) auto’s, ding is van 2001 en 60k gelopen. Het heeft altijd binnen gestaan en je kan er gerust honderden kilometers achtereen mee rijden. Nooit wat mis mee.

Jouw stelling van ‘oud barrel’ voor lange afstanden is niet correct. De auto die ts heeft gekocht is misschien een barrel, maar er zijn genoeg oude auto’s die volledig correct en betrouwbaar zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:46

Eretria schreef:
Toevallig heb ik enige tijd terug een hyundai atos overgenomen naast mijn andere (veel jongere) auto’s, ding is van 2001 en 60k gelopen. Het heeft altijd binnen gestaan en je kan er gerust honderden kilometers achtereen mee rijden. Nooit wat mis mee.

Jouw stelling van ‘oud barrel’ voor lange afstanden is niet correct. De auto die ts heeft gekocht is misschien een barrel, maar er zijn genoeg oude auto’s die volledig correct en betrouwbaar zijn.

De kans dat je zonder verstand van zaken precies die oude auto aanschaft is hoe groot?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:41

Een tijdje geleden ging een uitzending van de Rijdende Rechter over iets soortgelijks. Iemand had een auto gekocht en een andere garage zei dat het te gevaarlijk was om er mee de weg op te gaan. Weet niet meer wat de uitkomst was, maar wellicht is het nog ergens terug te zien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:53

Eretria schreef:

Een oosters merk auto, zoals kia, hyundai, toyota, mitsubishi…. Zijn veel en veel sterker dan bv een audi of volkswagen. Om maar even het gezegd te hebben. Veel betrouwbaarder, ijzersterke motoren. Vaak niet afgetrapt. Vag is vaker afgetrapt. Ik zie dat er een flink blok in de joune ligt en die zijn vaak wel op hun staart getrapt. Heb je de onderhoudsboekjes ingezien?
Maar als er aan geklooid is, tja. Vind het nogal wat om te roepen dat je niet voor een b merk moet gaan. Dure auto’s staan vaker garant voor problemen maargoed. En die zijn nog veel duurder om te fixen ook. Blijkt maar weer dat hier weinig mensen zitten met verstand van de ijzeren paarden. {:}

En daarbij geen oudere auto kopen met grote afstanden rijden? Wat een bllsht. Een 20 jaar oude auto die goed is onderhouden kan veel langer meegaan dan een auto van 5 jaar oud met 3 ton op de teller die niet goed onderhouden is. Het is maar hoe iemand ermee om gaat. Zeker als de oudere auto binnen gestaan heeft kan die nog best lang mee mits goed onderhouden.
Maarja, je kan dus 2 dingen doen. Ga naar die verkoper ermee en ga op je strepen staan of verpats dat ding. Bellen zou ik in zo een geval niet doen, dan maar langer reizen. En neem desnoods een goed gebekt iemand mee. En het liefst nog waar potentiele klanten bij staan ook, zijn ze niet zo happy mee en dan komen ze sneller met een oplossing.

Sorry? Een spleetoog auto?

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:20

Jolien87 schreef:
Eretria schreef:

Ik zat hier ook al met een opgetrokken wenkbrauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:00

Jolien87 schreef:

Ja, in een land gemaakt waar men smallere ogen heeft dan hier in het westen.
Ogen die de vorm van een spleet hebben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 21:15

Dat vind ik niet echt een normale term om te gebruiken zeg, jeetje :n

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:17

Ik vind die omschrijving ook echt niet kunnen. Gewoon Aziatisch merk, wat is daar zo moeilijk aan. Gewoon provoceren dit!

Edit ook even getemd

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:21

Nielojram schreef:
Jolien87 schreef:

Ja, in een land gemaakt waar men smallere ogen heeft dan hier in het westen.
Ogen die de vorm van een spleet hebben.

Oh, ik weet wel wat er bedoeld wordt, ik vind de term enkel zeer ongepast en onnodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:22

De bamibak kende ik wel qua uitdrukking. Die is dan nog net wat netter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:31

Ik vind de term spleetoog ook erg onnodig.

On topic: Vervelend voor jouw vriend TS maar ik begrijp dus dat de auto voor zover bekend prima was bij verkoop en er geen garantie op zit?
Toen de startmotor stuk was heeft de verkoper betaald en heeft aangegeven de auto nog even verder te laten checken toch? Toen was er verder niks aan de hand?
Denk dat je helaas weinig kunt beginnen.
Vind het overigens een hoop geld nog voor een Hyundai van 20 jaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:30

Niet bamibak en niet spleet oog auto.

Ze zijn beide niet ok of netter.

De preek over overdrijven en woke mag voor de verandering ook wel eens achterwege blijven, ik heb een brein en het onthoudt :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:33

Suzanne F. schreef:
De bamibak kende ik wel qua uitdrukking. Die is dan nog net wat netter.

Nee, ook echt niet oké. Niet minder erg en ook echt niet nodig.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:59

Ik heb nog niet voorbij zien komen of je al weet of het een Bovag aangesloten handelaar is. Je kan altijd even met de Bovag contact opnemen en het bij hun navragen. Hoe het precies zit met garantietermijnen voor handel weet ik niet zeker, ik geloof dat die ook verbonden is aan het aanschafbedrag. Vanaf een bepaald bedrag ben je namelijk verplicht om dan garantie te geven. Laat je dan ook door de handelaar niet afschepen met "geen garantie gekocht", mocht hij aangesloten zijn en je boven dit bedrag zit.

Wij hebben zelf ook een Bovag aangesloten garage, geven altijd 3-6 maand garantie mee en langer is mogelijk tegen betaling. Op reparaties zit sowieso 6 maand garantie voor degene die deze heeft laten uitvoeren.

Ik zag nog een opmerking voorbij komen of je weet of dit een import auto is. Vond ik een hele goeie! Dit kan je checken op de website van de RDW door je kenteken in te voeren of in de boekjes te kijken. Daarnaast is het kenteken zelf ook een dead give away als deze vrij recent is op een auto uit 2002. Mocht het import zijn zou ik héél goed naar de kilometerstand kijken om te zien of die niet teruggedraaid is. Op het moment worden veel auto's uit NL verkocht naar het buitenland, wordt daar de kilometerstand enorm teruggedraaid en zijn we zelf zo dom om die dingen weer naar NL te importeren.