uit elkaar gaan, de woning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 14:48

thanks berdien. Ik ga meteen even daarop kijken en doorlezen. bedankt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:34

Kijk echt op de link die Berdien stuurde! Dankzij haar heb ik mijn koophuis kunnen houden, echt helemaal door haar. Ik ben haar iedere dag nog dankbaar.
Waar alle hypotheekadviseurs zeiden dat het niet kon, kwam zorgeloosch scheiden met dè oplossing die ontzettend goed betaalbaar was. Het was niet makkelijk hoor, en ik moest aan alle kanten schuiven, maar het is gelukt.
Het 1e gesprek was gratis, en in dat 1e gesprek was het bij mij al voldoende om mee naar mijn toenmalige adviseur te gaan, met datgeen dat zorgeloosch scheiden op papier had gezet kon ik een plan maken dat goedgekeurd werd, en zo hield ik mijn heerlijke huis.
Nog steeds iedere dag dankbaar voor.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 20:48

Probleem is dat mijn ex zonder mij in te lichten een afspraak heeft gemaakt bij een ander advocaat/meditor. Als informatie zegt ie. En ik heb vanavond boos gemaakt. Ik had het moeilijk dat hij er was, en hij had de oudste beloofd dat hij nog even zou blijven. En zei toen ik ga. Dus ik zei van dat ik dat niet leuk van hem vind. Hij dat hem niet intreseerde wat ik vind. Dus ben ik de deur uitgelopen naar de buren/vrienden. Die mij even nieuwe inzichten gaven. Maar hij is boos dat ik dat deed. En wil nu eerst minimaal contact.

Ik denk niet dat ik zonder hem kan regelen. De site gaf mij wel een goed gevoel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:55

Boosheid is heel normaal, de emoties gingen hier tijdens de scheiding ook alle kanten op. Geef het even tijd. Tot die tijd kun je zelf ook info inwinnen.
Ik heb alles zelf geregeld. Mijn ex wilde niks en was boos, verdrietig, slachtoffer enz enz. Uiteindelijk heb ik alles dus zelf gedaan met hulp van zorgeloosch scheiden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 21:05

Ok dan geef ik het even. En zal dan indd hef in eigen handen nemen. Ik moet er ook niet slecht uitkomen. Ik heb mezelf altijd weggecijferd. Tijd is nu dat ik daarmee stop.
Ik wacht even paar dagen, daarna ga ik ze bellen. De site voelde goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:06

Heel veel sterkte. Storm heeft inderdaad het een en ander meegemaakt en ik kan er ook wel over meepraten. Fijn dat Berdien reageerde met een link.
Wees sterk en trek je eigen plan. Ik denk eerlijk gezegd dat de kans miniem is dat je in het huis kan blijven. Vooral omdat het huis van hem is, de hypotheek op zijn naam staat en jij (ga ik vanuit) geen vermogen hebt om dit in het huis te stoppen en een hypotheek te kunnen afsluiten. Heb je familie die zouden kunnen bijspringen misschien? Dan maak je nog een kleine kans.
Maar kies altijd voor jezelf en je onafhankelijkheid. Ga niet huren van je ex, nooit. Je bent al te lang afhankelijk geweest van hem, nu is het tijd om voor jezelf en de kinderen te kiezen. Ga alles goed uitzoeken, waar je recht op hebt qua toeslagen etc en ga zo snel mogelijk een baan zoeken, opleidingen doen en doorgroeien en zorgen dat je een fijn stabiel inkomen krijgt waarbij je niemand meer nodig hebt om voor jou en de kinderen te zorgen. Nogmaals sterkte, veel kracht toegewenst in de komende tijd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:25

Heel moeilijk Wemkelover maar probeer echt aan jezelf te denken, je kan dit maar één keer goed doen voor jezelf en je kinderen.
Laat niet je handelen van hem afhangen want dat doet hij ook niet dus zet hem op! :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:04

Boosheid is ook logisch.. maar probeer inderdaad zo neutraal mogelijk te blijven. Heel veel sterkte gewenst!

Mooi bericht Storm, zo fijn dat het toen gelukt is!!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:27

zonnebloem18 schreef:
Wat vervelend dat hij die keus gemaakt heeft. Mijn tip zou zijn op zoek te gaan naar een hypotheekadviseur die veel ervaring heeft met scheidingen. Berdien hier Bokt heeft vast wel tips voor je.

Hans Stroosma uit Goutum, een eerlijker en handiger adviseur kun je niet treffen. Mocht je dat willen, stuur me maar een PBtje dan zal ik je zijn nummer geven.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:23

Cayenne schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik denk dat je sowieso een huur constructie in elkaar kunt laten zetten , hij blijft eigenaar maar verhuurt het aan jou .
Blijf je onder de toeslag grens heb je ook recht op toeslag etc

Het kopen lijkt me geen optie met laag en geen vast inkomen .

Succes met alles

Dit lijkt me een tricky situatie. De verstandshouding tussen TS en ex is momenteel goed en je hoopt natuurlijk altijd dat dit zo blijft, maar dat is ook maar afwachten.
Stel dat TS idd van haar ex zou gaan huren, dan stelt ze zich wel -samen met haar kinderen- in een kwetsbare positie.
Als huurder heb je gelukkig wel veel rechten, maar als ouders van de kinderen zullen ze ook nog door één deur moeten kunnen en in sommige gevallen kan dat dan echt heel lastig worden. Daar zou TS en haar kinderen dan ook de dupe van zijn en is een flink risico.
Dus als TS zoiets doet, laat het dan aub echt waterdicht timmeren en bij officiële instanties vast leggen.

In welke kwetsbare positie breng zij zichzelf dan, is dakloos zijn een betere optie? Op deze manier je huis verhuren is gewoon een zeer goede en wettelijk toegestane optie... Probeer tegenwoordig maar eens knappe en betaalbare woonruimte te vinden. Dit is bijna niet te doen!
Als je gewoon een huurcontract opstelt, moet hij naar de rechtbank om haar uit te zetten en dat kan alleen als je kunt aantonen dat je de woning zelf dringend nodig te hebt. En natuurlijk als zij de huur 3 maanden niet heeft betaald. En dan nog zal een rechter niet zomaar een gezin uitzetten en als dat wel zo zou zijn, krijgt zij ruim de tijd om te verhuizen. Huurders hebben verschrikkelijk veel rechten, soms wel eens teveel en word daar bewust misbruik van gemaakt. En dan nog heeft de verhuurder vaak het nakijken. Dus dat zal zo'n vaart niet lopen en ruzie komt er waarschijnlijk evengoed wel, als hij haar met de kinderen op straat wil zetten.

Ps: Zijn het ook zijn kinderen? Dan heeft hij ook zorgplicht voor de kinderen en is hij ook verantwoordelijk voor hun huisvesting.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 15:38

Maandag komt er een meditor. Ik heb de site van berdien gebeld. Is een kennismaking gesprek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:43

Goed van je Wemkelover!
Snap dat je in een achtbaan zit nu maar dit gaat je veel meer duidelijk maken.
Succes voor maandag +:)+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:29

linoleum schreef:
Morganlefay schreef:
Voor de goede orde, bij scheiding of het nu samenleving of huwelijk is, behalve huwelijkse voorwaarden, zijn beide partijen hoofdelijk aansprakelijk wat betreft de de hypotheek.
Vergeet dit niet. En zoals al eerder gemeld zoek als de hazewinden een goede hypotheekadviseur.
Deurwaarders zijn er vlot tegenwoordig.

Niet als zij geen eigenaar van de woning is. En daar kom ik met alle info hier nog niet helemaal uit. Dus op naar de financieel adviseur!

Volgens mij wel als zij ooit getekend zou hebben voor het medeverantwoordelijk zijn voor de hypotheek.Soms moeten mensen dan doorgaan met aan de hypotheek meebetalen terwijl ze niet meer in het huis mogen wonen van hun ex.Maar, voor al deze zaken moet men toch echt bij deskundigen terecht want elk geval is weer anders en raadgevingen van goedbedoelende buitenstaanders treffen niet altijd de waarheid. Sterkte ts! Tenslotte komt alles wel weer op zijn pootjes terecht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:46

Als het zijn huis is kan hij er toch blijven wonen met de kinderen? Dan heb jij ook minder te zorgen en kun je je energie gebruiken voor een baan die je financieel onafhankelijk maakt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:50

wemkelover schreef:
ik ben wel erfgenaamd dit staat in het testament, als ik kom te overlijden dan krijgen de kinderen het.

Kans is groot dat hij zijn testament al heeft gewijzigd toen hij besloot uit elkaar te gaan natuurlijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:08

Dees schreef:
Je vriend zou zich kunnen laten uitkopen voor een vriendelijk bedrag (nb: overleg dit absoluut met de hypotheekverstrekkers en de fiscus).

Maar kun jij de kosten van het huis daarna wel zelfstandig betalen? Zo ja, dan is dat het overwegen waard.
Zo nee,bespaar je dan het gedoe, zoek een betaalbaar huurhuis en laat hem de huidige woning op de vrije markt verkopen.

Het is een hard gelach maar als je er alleen voor komt te staan met een laag inkomen, dan ga je kwa welvaart gevoelsmatig heel veel inleveren. Zeker met kinderen.
De oplossing is ervoor te zorgen dat je een hoger jaarinkomen bereikt. Maar lukt dat niet, dan moet je inschikken.
Wat extra moeilijk is natuurlijk wanneer het niet je eigen keuze is.
Sterkte.

Goed verwoord!

Veel sterkte TS, er komt veel op je af !

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 18:08

Nee dat heeft hij nog niet gedaan. En sorry maar ik wil gewoon zorg houden voor de kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:21

elnienjo schreef:
wemkelover schreef:
ik ben wel erfgenaamd dit staat in het testament, als ik kom te overlijden dan krijgen de kinderen het.

Kans is groot dat hij zijn testament al heeft gewijzigd toen hij besloot uit elkaar te gaan natuurlijk.

Testament, wat bedoel je daarmee?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:23

wemkelover schreef:
Nee dat heeft hij nog niet gedaan. En sorry maar ik wil gewoon zorg houden voor de kinderen.

Inderdaad, als moeder geef je je kinderen niet zomaar aan je ex lijkt me.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:24

anjali schreef:
wemkelover schreef:

Inderdaad, als moeder geef je je kinderen niet zomaar aan je ex lijkt me.

Het zijn ook zijn kinderen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:32

wemkelover schreef:

Maar als hij een huis heeft, zijn ze in ieder geval niet dakloos.

Ik denk dat de kinderen het belangrijkst zijn, die moet je zo stabiel mogelijk door de scheiding loodsen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:38

elnienjo schreef:
Als het zijn huis is kan hij er toch blijven wonen met de kinderen? Dan heb jij ook minder te zorgen en kun je je energie gebruiken voor een baan die je financieel onafhankelijk maakt.

Zo werkt het natuurlijk niet. Want dan moet
Vader de grootste zorg voor de kinderen nemen en kan hij weer niet werken. Daarnaast is dat een grote verandering voor de kinderen wat je juist wilt voorkomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:40

DiantaM schreef:
elnienjo schreef:

Zo werkt het natuurlijk niet. Want dan moet
Vader de grootste zorg voor de kinderen nemen en kan hij weer niet werken. Daarnaast is dat een grote verandering voor de kinderen wat je juist wilt voorkomen.

Als de kinderen met de vader in eigen huis kunnen blijven hebben ze wel meer stabiliteit. En overdag vaker naar de opvang zoals ook bij tweeverdieners gebeurt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:41

Sterkte ts! Laat je vooral goed voorlichten en een mediator is een hele goede stap.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 18:54

Ik ben niet dakloos. Zal ik ook niet worden, ook niet in geval van nood. Ik heb gewoon een baan, ik moet alleen zorgen dat ik in de winter ook een baan heb. Vader heeft ook werk en in de wisselende diensten. We hebben maandag gesprek, mits mijn ex geen corona heeft. Aangezien hij wel ziek is geworden. Dat wacht ik af. Ik ben ingeschreven, ik woon gewoon in dit huis en hoef er niet direkt uit. Ik ga van de week langs wat makelaars om te kijken of die meekunnen zoeken naar huurwoning.