Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
zonnebloem18 schreef:Wat vervelend dat hij die keus gemaakt heeft. Mijn tip zou zijn op zoek te gaan naar een hypotheekadviseur die veel ervaring heeft met scheidingen. Berdien hier Bokt heeft vast wel tips voor je.
Cayenne schreef:Zinzi_jewel schreef:Ik denk dat je sowieso een huur constructie in elkaar kunt laten zetten , hij blijft eigenaar maar verhuurt het aan jou .
Blijf je onder de toeslag grens heb je ook recht op toeslag etc
Het kopen lijkt me geen optie met laag en geen vast inkomen .
Succes met alles
Dit lijkt me een tricky situatie. De verstandshouding tussen TS en ex is momenteel goed en je hoopt natuurlijk altijd dat dit zo blijft, maar dat is ook maar afwachten.
Stel dat TS idd van haar ex zou gaan huren, dan stelt ze zich wel -samen met haar kinderen- in een kwetsbare positie.
Als huurder heb je gelukkig wel veel rechten, maar als ouders van de kinderen zullen ze ook nog door één deur moeten kunnen en in sommige gevallen kan dat dan echt heel lastig worden. Daar zou TS en haar kinderen dan ook de dupe van zijn en is een flink risico.
Dus als TS zoiets doet, laat het dan aub echt waterdicht timmeren en bij officiële instanties vast leggen.
linoleum schreef:Morganlefay schreef:Voor de goede orde, bij scheiding of het nu samenleving of huwelijk is, behalve huwelijkse voorwaarden, zijn beide partijen hoofdelijk aansprakelijk wat betreft de de hypotheek.
Vergeet dit niet. En zoals al eerder gemeld zoek als de hazewinden een goede hypotheekadviseur.
Deurwaarders zijn er vlot tegenwoordig.
Niet als zij geen eigenaar van de woning is. En daar kom ik met alle info hier nog niet helemaal uit. Dus op naar de financieel adviseur!
Dees schreef:Je vriend zou zich kunnen laten uitkopen voor een vriendelijk bedrag (nb: overleg dit absoluut met de hypotheekverstrekkers en de fiscus).
Maar kun jij de kosten van het huis daarna wel zelfstandig betalen? Zo ja, dan is dat het overwegen waard.
Zo nee,bespaar je dan het gedoe, zoek een betaalbaar huurhuis en laat hem de huidige woning op de vrije markt verkopen.
Het is een hard gelach maar als je er alleen voor komt te staan met een laag inkomen, dan ga je kwa welvaart gevoelsmatig heel veel inleveren. Zeker met kinderen.
De oplossing is ervoor te zorgen dat je een hoger jaarinkomen bereikt. Maar lukt dat niet, dan moet je inschikken.
Wat extra moeilijk is natuurlijk wanneer het niet je eigen keuze is.
Sterkte.
elnienjo schreef:Als het zijn huis is kan hij er toch blijven wonen met de kinderen? Dan heb jij ook minder te zorgen en kun je je energie gebruiken voor een baan die je financieel onafhankelijk maakt.
DiantaM schreef:elnienjo schreef:Als het zijn huis is kan hij er toch blijven wonen met de kinderen? Dan heb jij ook minder te zorgen en kun je je energie gebruiken voor een baan die je financieel onafhankelijk maakt.
Zo werkt het natuurlijk niet. Want dan moet
Vader de grootste zorg voor de kinderen nemen en kan hij weer niet werken. Daarnaast is dat een grote verandering voor de kinderen wat je juist wilt voorkomen.