Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:09

Wij hebben nu in dit huis allemaal sensoren voor het licht, man wat een verschrikking. Dan is de sensor kapot of het bolletje, als dat niet het geval is ga je snachts naar de wc en gaat BAM volgas het licht aan. Nee doe mij maar minder smart en gewoon simpel een schakelaar. Enige smart ding wat wij heerlijk vinden is de cooker.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:40

Ik heb alleen een sensor voor het traplicht. Superhandig. Hij richt ook op de voordeur, dus ook licht als ik binnenkom.

Ik zou nog wel een wifi waterkoker willen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:46

Goh ik lees dingen waar ik het bestaan niet vanaf wist! Intressant hoor. Kan er persoonlijk niet tegen ondanks dat ik de 'jeugd' ben. Ik knip liever een knopje om, en open mijn eigen hek, :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:02

Gypsy schreef:
Een warmtesensor onder de deken? Waar koop je dat dan?

De horsepal heet dat ding, er is er nog eentje onder een andere naam maar die ben ik even vergeten. Edit: orscana

Ik vergat nog veel meer van onze smart producten (het is hier al zo normaal geworden). In de wc en badkamer staan sensors die het licht laten aangaan als je binnen komt. 's nachts na 12u gaat het licht gedimd aan zodat je tijdens het nacht plassen geen fel licht in hoeft te turen :Y) De lampen in de woonkamer gaan zelf aan een half uur voor zonsondergang, als we 's avonds thuis komen gaan alle lampen aan op een geselecteerd programma. We kunnen de tv uit en aan doen via google home, het volume konden we ook ermee regelen maar dat werkt niet helemaal lekker samen (ivm Bose) dus krijgen we niet meer goed connected.

Super handig hoor, ik wil alleen nog iets voor de gordijnen om ze te openen en dicht te doen maar dat is allemaal nog zo nieuw dat ik daar even mee wacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:31

Shae schreef:
Ik denk dat we dit in de toekomst veel vaker gaan zien dan dat sommige reacties een beetje zijn als toen de mobiele telefoon geïntroduceerd werd; iedereen dacht dat het een onnodig speeltje was, maar bijna iedereen gebruikt het tegenwoordig.

Oh?

Dertig jaar geleden voorspelden ze dat we twintig jaar geleden zouden staan waar we nu nog lang niet zijn.......

Met uitzondering van de smartphone bediening, zie ik niks langs komen wat dertig jaar geleden er nog niet was. Op detailniveau zijn dingen vooral wat goedkoper en daarmee wat toegankelijker geworden maar veel verder dan dat zijn we nog niet gekomen.

Ik zeg niet dat het er nooit van komt maar als ik zie wat er kan en in welk tempo de ontwikkeling gaat, dan zitten we nog steeds op het niveau: leuke spielerei.

Dus ja, speel er gerust mee, is leuk, maar of het nu echt iets zinnigs toevoegt.....

PSvanLot

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:43

Het voegt voor mij meer dan genoeg toe. Ik denk ook dat er enorm veel ontwikkeld en veranderd is in de afgelopen 30 jaar. Niet alleen voor ons privé gebruik, maar kijk ook eens naar het bedrijfsleven, zorg, betaalmiddelen etc.

Voorspellen wat er over 20 jaar veranderd is, is bijna onmogelijk, gekeken naar het verleden. Toen (en nu) wist/weet je ook niet wat belangrijk gaat zijn in de toekomst.

Dat jij het niets vindt, betekend niet dat het niets is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:44

Bij ons bespaart het veel tijd, zeker de robotstofzuiger en de dweil maken beneden lekker schoon als wij er niet zijn, en dat is met 3 honden wel erg handig.

En wij? Wij hebben daardoor tijd om te chillen en leuke dingen te doen ipv van elke dag zelf te stofzuigen. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:52

PSvanLot schreef:
Het voegt voor mij meer dan genoeg toe. Ik denk ook dat er enorm veel ontwikkeld en veranderd is in de afgelopen 30 jaar. Niet alleen voor ons privé gebruik, maar kijk ook eens naar het bedrijfsleven, zorg, betaalmiddelen etc.

Voorspellen wat er over 20 jaar veranderd is, is bijna onmogelijk, gekeken naar het verleden. Toen (en nu) wist/weet je ook niet wat belangrijk gaat zijn in de toekomst.

Dat jij het niets vindt, betekend niet dat het niets is.

Het is nog steeds een nice-markt voor een handvol liefhebbers.

Die geweldige ontwikkelingen hebben er anders wel 30 jaar over gedaan om nog steeds niet echt ergens te zijn.
Ik heb oog voor al die technische ontwikkelingen; het is mijn vak om daarvan weet te hebben.
Het is ook niet dat er niks gebeurt is, maar om nu te zeggen dat er sjongejonge enorme stappen gemaakt zijn; nou nee, dat valt eigenlijk best wel tegen.

Wat ik ervan vind haal je niet uit mijn bericht; dat denk jij alleen maar.

Er zijn simpelweg te veel tegenkrachten, die in de basis wel gelijk hebben (privacy) maar waar een waarde aan gegeven wordt die er helemaal niet is maar die veel ontwikkelingen wel in de weg staat vanwege de overdreven reactie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:09

Maar het gaat er toch niet om of er nu wel of niet veel ontwikkeld is? Als wij als individu er blij mee zijn is het toch prima?

Voor individuen die niets met domotica etc hebben is het vlug genoeg gegaan met de ontwikkelingen. Het moet ook behapbaar en begrijpelijk blijven.

Wij als leken zijn toch helemaal niet geïnteresseerd in tegenkrachten of overdreven reacties?
Wij willen gewoon alles met een app/telefoon kunnen doen zonder er veel moeite voor te hoeven doen…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 07:24

xSCWx schreef:
Ik vergat nog veel meer van onze smart producten (het is hier al zo normaal geworden). In de wc en badkamer staan sensors die het licht laten aangaan als je binnen komt. 's nachts na 12u gaat het licht gedimd aan zodat je tijdens het nacht plassen geen fel licht in hoeft te turen :Y) De lampen in de woonkamer gaan zelf aan een half uur voor zonsondergang, als we 's avonds thuis komen gaan alle lampen aan op een geselecteerd programma. We kunnen de tv uit en aan doen via google home, het volume konden we ook ermee regelen maar dat werkt niet helemaal lekker samen (ivm Bose) dus krijgen we niet meer goed connected.

Ik denk dan: wij hebben gewoon een dimmer lichtknop in de badkamer, net zo makkelijk :=
Soms wil ik helemáál geen licht aan 's nachts en als je het toch wilt dan bepaal je het ook allemaal zelf met 1 hele simpele handeling...

Lampen hoeven ook niet altijd aan te springen (irritant lijkt me dat....) en de TV aan en uit doen en harder of zachter zetten is normaal ook maar een kwestie van 1 simpel knopje indrukken.... en zonder foutmarge van ineens niet werken of storing of raar doen ofzo :=

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:00

Ieder zo zijn ding :D wij zijn er blij mee

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 11:01

xSCWx schreef:
Ieder zo zijn ding :D wij zijn er blij mee

Precies!

Ik ga vanavond alles even rustig doorlezen, maar zie al veel handige tips +:)+

Vriend van me heeft ook zijn hele huis smart en tipte dit: https://www.luxaflex.nl/powerview-autom ... 6wQAvD_BwE

Plisségordijnen die digitaal te bedienen zijn :j

Wbt hacken: tja, als ze het echt willen komen ze er wel in. Voor de rest vind ik dat het veilig genoeg is voor wat wij ermee doen.

Wbt hue; tja, merk bevalt gewoon goed qua koppelingen en hebben ook al een aantal lampen hiervan. En werkt super samen met de Philips ambilight tv! Storingen eigenlijk nooit gehad?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:20

:oo *zoekt wifi waterkoker op google*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:34

ista schreef:

Dan heb ik toch liever mijn Quooker ;)

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:04

Op kantoor hebben we ook alles smart, maar laatst hadden we een internetstoring en het was verrekte onhandig dat we daardoor de lampen niet aan konden doen. Want niemand had er aan gedacht om ergens een lichtschakelaar te hebben voor het geval dat. Gelukkig hebben we voor de verwarming wel een afstandsbediening haha.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:18

hier een nieuwbouwwoning vol met domotica... mijn pluspunten op smart gebied vind ik de sensors die er zijn dat het licht aangaat als je een ruimte ingaat en vanzelf weer uitgaat, elke kamer een eigen thermostaat heeft, als we op vakantie gaat het startsysteem een week van te voren alle dagelijkse activiteiten opnemen en dan in de vakantieweek gaan die lichten ook op die volgorde aan en uit.. zo zie je dus avonds af en toe een badkamerlicht aangaan of op een slaapkamer. Dit geeft het effect dat er iemand thuis is. En we hebben een energieneutraal huis door zonnepanelen warmtepomp en goed te investeren in isolatie..Onze quooker is ook inmisbaar. Maar Alle andere snufjes zoals de radio aanzetten met je telefoon of alle lampen in " scenes" kunnen schakelen is meer voor de leuk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:35

Wat een leuk topic. Ik heb vreselijk moeten lachen om Jules de Korte <3 vooral toen hij schreef dat hij iedere keer zo schrok. Bij een Franse vriend is ook veel smart en hij "praat" met google en google is smart praat terug en soms praat hij uit zich zelf. Ik wipte iedere keer op van schrik. :o

Ik blijf het volgen want nooit te oud om te leren en ik vind het echt heel erg interessant, maar dan voor een volgend leven. Mijn huis is dus niet smart en zal het ook nooit worden, want houten luiken die we dus zelf sluiten, authentiek huis waar al die gadgets niet zo passen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-11-21 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:38

Leuk onderwerp.

Mijn vriend gebruikt tado voor de theromostaat maar gebruik voor de verlichting Shelly´s. Dat lijkt heel erg op klik aan klik uit maar is dusdanig dat alles ook met een schakelaar gebruikt kan worden. Hij is momenteel bezig met een grote verbouwing waarbij steeds meer smart zal worden.
Maar wel dusdanig dat alles ook gewoon bedienbaar blijft.

Zijn vader heeft heel veel smart, gebruikt geloof ik ook bv een eigen server waarbij bv de pomp van de vloerverwarming de temperatuur in de leiding en vanaf de cv registreerd als die 2 een bepaalde afwijking hebben gaat hij pas rond pompen. Dat soort slimme dingen heeft zijn vader en wilt mijn vriend ook gaan gebruiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:51

Huis smart maken gebeurt hier nog niet zo, maar ik heb wel een bluetooth vleesthermometer, en dat is een waanzinnig gadget.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 15:07

Hoe werkt dat dan Lielle?
Ik ben al blij dat ik via de print app vanaf de telefoon mijn printer kan regelen, maar dan houdt het hier ook wel op.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 15:54

PSvanLot schreef:
ista schreef:

Trekt zo'n Quooker niet veel stroom? Moet toch constant het water warm dan wel koud houden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:05

Wat een leuk topic!
Wij hebben niet veel smart, ouder huis.
Maar wel wat lampen die via app aan kunnen ( ook gewoon via knop nog)
De thermostaat die zowel via het schermpje als telefoon te bedienen is. Ideaal als je in bed ligt en de verwarming bent vergeten uit te zetten!
Tv ook smart, maar gebruiken eigenlijk gewoon 1afstandsbediening ipv de telefoon daarvoor.
Heb wel mijn vijver bijna helemaal geautomatiseerd. Lampen, zuurstof, alles kan ik via mijn telefoon bedienen.
Hebben ook een ring deurbel en achter het huis nu een camera van de action maar komt ooit ook een ring zodat het in 1 app zit samen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:08

pien_2010 schreef:
Hoe werkt dat dan Lielle?
Ik ben al blij dat ik via de print app vanaf de telefoon mijn printer kan regelen, maar dan houdt het hier ook wel op.

kernthermometer in het vlees prikken, die verbindt draadloos naar een station die je in de buurt van je ovem/bbq/fornuis legt. bluetooth verbinding naar je telefoon, en in de app de doeltemperatuur instellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:25

Wouw.....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 18:28

Cookies schreef:
PSvanLot schreef:

Trekt zo'n Quooker niet veel stroom? Moet toch constant het water warm dan wel koud houden.

In verhouding niet. Hoef nooit meer water weg te laten lopen voor het warm is, geen water te verwarmen voor het koken.
Scheelt me veel tijd en verloren water.