[Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:00

:z
tirzasarah10 schreef:
MarjanB schreef:
Nou de overdracht is vervroegd naar 1 december :D

Zijn er hier nog mensen met aanbevelingen qua koord voor de omheining en op welke afstand de palen? En wel of geen rubber matten op de vloer in de inloopstal, zo ja welke zijn aan te raden? Er loopt een gootje door de stal.

Ik heb mijn tegels in de inloopstal toevallig van het weekend er uit gehaald voor onze verhuizing maar man wat is dat goooooor. Als je paarden binnen plassen ondanks een gootje zou ik dat niet doen.. onder de overkapping was het overigens echt top!! Daar gingen ze niet op plassen nl :+

Ik heb mijn stallen onlangs afgebroken en de matten van de week verwijderd. Lagen op geel zand. Op de matten vlas. Zaten ook echt wel kieren tussen sommige matten maar het was zo goed als schoon. Vrijwel
Geen verkleuring van zand, droog. Ene stal had van die speeltuin rubber matten van 3 cm dik en een meter2 groot. De andere stal massieve rubber matten. Beide droog. Flinke laag vlas vangt hier alles wel weg blijkbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:07

MarjanB schreef:
tamary schreef:
Ik heb rubbermatten in de inloopstal. Niet doorlatende puzzelmatten hier vandaan :
https://rubbermatten24.nl/stalmat-90120.html
Ooit doorlatende matten gehad, maar die nooit weer. Dat werd inderdaad een smerige bende.

Dank je! En hoe gaat dat met ijzers?

Enkel ervaring met blote voeten.

MarjanB

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 08:01

Dank jullie voor jullie antwoorden :) moet sowieso iets om over de goot heen te leggen hebben. Rubber matten lijken mechanisme het meest ideaal. Wellicht kan ik in het stuk (over de gehele lengte van het gootje wel wat gaatjes boren in de matten om zo nog betere afvoer te krijgen. Wil geen vlas of zaagsel gezien kaatje dr slechte hoeven. Dus zal een laagje stro worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:56

Beter gootje onbedekt laten, dan is het meteen het laagste punt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:09

Mooi project ! Dat er jaren niets aan het huis gemoderniseerd is, is juist een voordeel. Dan kan je alles meteen goed en naar je eigen saak aanpakken.
Ik zag ergens een vraag over weidepalen. Sinds kort ben ik fan van deze palen : https://www.gallagher.eu/nl_be/gallaghe ... t-2-05m-10
Eerst vond ik het maar niks, maar nadat we een weide hiermee omheining hebben ben ik helemaal enthousiast. Want bij hout heb je de keuze tuseen creosoot wat afgrijselijk slecht is voor het milieu, of een milieuvriendelijker product maar dan rotten de palen heel snel weg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 10:56

Sclimpre schreef:
Mooi project ! Dat er jaren niets aan het huis gemoderniseerd is, is juist een voordeel. Dan kan je alles meteen goed en naar je eigen saak aanpakken.
Ik zag ergens een vraag over weidepalen. Sinds kort ben ik fan van deze palen : https://www.gallagher.eu/nl_be/gallaghe ... t-2-05m-10
Eerst vond ik het maar niks, maar nadat we een weide hiermee omheining hebben ben ik helemaal enthousiast. Want bij hout heb je de keuze tuseen creosoot wat afgrijselijk slecht is voor het milieu, of een milieuvriendelijker product maar dan rotten de palen heel snel weg.

Dank je! Vind t niet echt mooie palen helaas..

@tamary, hmm weet niet of dat handig is want gootje is 30cm diep en er liggen bakstenen los op in het breedste punt. Weet niet of ze dat slopen, vind t wat eng

Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:03

Nee, mooi zijn ze niet, maar het is net de bedoeling dat je ze amper ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:05

In de handel zijn speciale goten/roosters te koop waar je zelfs met een vrachtwagen overheen kunt rijden al dan niet in kombinatie met een afvoer'kanaal'. Deze zou je over de geul kunnen 'hangen' of inmetselen in de bestaande geul.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:06

Gefeliciteerd met jullie huis, ik kom je topic volgen :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:21

Wij hadden in onze stal een grup (goot) met een goed rooster er overheen. Paarden hadden heel gauw door hoe het werkte (spettert minder :D). Altijd een droge stal. Ideaal.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:25

Wat een leuk project ! Ik volg.
Die oude paardenstallen in jullie achterhuis. <3

MarjanB schreef:
Nou de overdracht is vervroegd naar 1 december :D

Zijn er hier nog mensen met aanbevelingen qua koord voor de omheining en op welke afstand de palen? En wel of geen rubber matten op de vloer in de inloopstal, zo ja welke zijn aan te raden? Er loopt een gootje door de stal.

Wij zijn ook met zo'n project bezig en hebben nu voor robinia palen op 6 meter staan met daaromheen permanentkabel. Ben daar heel blij mee.
Kwa geleiding van stroom echt super spul.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:36

Dank jullie!

@happinez, over robina lees ik wisselde dingen qua giftigheid. Zelfs op de website van de gd staat een artikel over vergiftiging van paarden. Dus durf dat niet helemaal aan.
De permanent kabel is denk ik wel flink duurder dan koord of niet? (Heb het eea van ghallagar gezien)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:58

Ik vind jouw keuken nog modern in vergelijking met die van mij := . Afbeelding

Hier zo'n zelfde project. In hoeveel tijd zijn jullie van plan het klaar te hebben?
Heel véél succes en klusplezier!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 12:00

yvje86 schreef:
Ik vind jouw keuken nog modern in vergelijking met die van mij := . [ [url=m/Bd02ri.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zo'n zelfde project. In hoeveel tijd zijn jullie van plan het klaar te hebben?

Ohhh jij hebt ook zo’n mooi roestvrijstalen keukenblad :')

We hopen dat we het in een jaar kunnen redden :) volgend jaar kerst in een af en warm huis haha

Jullie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:02

Wat leuk!

Wij zijn 2jr geleden begonnen.

Schuur is binnen te laag, dus we hebben aan de schuur een tijdelijke schuilstal gebouwd. 3 meter breed en aan ene kant 12 meter en aan de andere kant bijna 7 geloof ik. Maar 3 meter is echt te smal. Wij gingen sowieso nieuw bouwen en ze redden zich, maar wij willen minimaal 4, liever 5 meter zodat ze goed langs elkaar kunnen.

We hebben binnen 1 dag de paarden gehaald en toen een partij boompalen gehaald. We zitten aan een bosrand en 1 kant geen buren en andere kant weiland van buren. Palen vielen mooi weg, dus meer van gehaald.
Rondom overal gaas van 1.20m. We hadden eerst 80cm, maar was te laag. Bovenop hebben we 1 koord. Aan 3 kanten groeit er braam. Dat houden we wel bij en anders de paarden en varkens wel.

We hebben eerst het pad geheel rondom afgezet, zodat we de bak konden aanleggen en wei bewerken. Toen alles met een palenboor gedaan, maar zou nu zeker eentje op benzine nemen.

We hadden een mest/compost hoop, maar bleek toch tegen te vallen qua afspraken met een deel ophalen en we zijn nog te druk met verbouwen.
Nu een kar die we eens pw even wegbrengen.

Trailer staat bij ons gewoon op de oprit. Staat al jaren buiten.

Hooi hebben we in de schuur. Ik kan er als ik wil wel meer in kwijt, maar heb er nu ook alle paarden spullen en tuin spullen. Gebruik per jaar al snel 700-800 baaltjes hooi, dus ga daar geen opslag voor bouwen.
In het begin haalden we elke 2 weken 27-30 baaltjes en nu hebben we een partij van Venhorst laten komen en laatst nog iets van 55 baaltjes, dus kunnen we wel even voort.

Zorg dat je een echt fijne loonwerker vindt. We zijn al 2x de mist in gegaan, maar komen hier niet vandaan en dan volg je wat advies en zoek je, maar is een beteje zonde van het geld en werk geweest hier en daar.

Qua huis; Ons huis is van 1913 en wel een keer gemoderniseerd, maar echt zoooooooooooo slecht dat we nog steeds schrikken als we ergens wat slopen. Electra is echt een ramp. Isolatie is deels en zo slecht. Zat ook vol vocht overal, vanwege geen ventilatie.

Maar het is wel even een lastige tijd. Wij doen echt alles zelf en zijn al aardig op weg, maar hebben nu toch wel een tijdje op een maatwerk dakgoot moeten wachten bijvoorbeeld. En osb is nu 3x zo duur.

Door afgraven ook snel een plek voor een heuvel moeten kiezen en toen ook gelijk een poel laten graven. Maar had beter even kunnen wachten. Nu zien we waar het laagste punt is en water graag naartoe wil, dus gaan we nog wat veranderen.

Bak en paddock zijn gekeerd. Bak is gemengd met zand en paddock wordt gedraineerd en komt nog zand bij.
Track buitenom is 2/3e afgegraven en zand op gestort. Wel verkeerde en zwaar, maar gaan we nog fiksen.

Ik had matten in een deel van de schuiltal. Leek daar een oplossing vanwege daar de ondergrond. Heb al mn hele leven een hekel aan matten, maar was even snel. Heb ze er nu uit en ben opnieuw aan het bestraten daar. Ze liggen bijna nooit in stal. Zand heeft echt de voorkeur. We houden hem bij droogte leeg, maar als het regent hebben we zaagsel/vlas, stro en gebruiken ze het alleen als wc. Maar echt.........ze lopen er dan echt heen om te plassen.

Wij hebben geen stallen en ze staan dus nooit in stal. Heb alleen bij de echte vriesdagen een koord gespannen en leefruimte beperkt enkele dagen.

Water vangen we regenwater op en vullen we bij met leidingwater. Grondwater is niet oke hier. We gaan nog voor automatische bakken als de defnitieve schuilstal staat.
Achterin hebben we trouwens ook nog een overkapping, dus ze kunnen wel ook daar schuilen en eten.

Verder planten we veel aan en moeten we geduld hebben. Dat gaat ook beschutting geven en gevarieerd voedsel.

WE begonnen met 6 paarden door omstandigheden, toen 5 en nu 4. Waarvan 1 drachtig, maar wel 3 boven de 20, oudste 28.

Koord hebben we bruin/oranje en een nieuw pulsara apparaat. Eerste was kapot, maar 2e doet het iets te goed. Met de dunne donkere palen en het bruine koord zie je het amper als ik nu naar buiten kijk. De bak is met donkerbruin lint en valt wel op.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:32

MarjanB schreef:
yvje86 schreef:
Ik vind jouw keuken nog modern in vergelijking met die van mij := . [ [url=m/Bd02ri.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhh jij hebt ook zo’n mooi roestvrijstalen keukenblad :')

We hopen dat we het in een jaar kunnen redden :) volgend jaar kerst in een af en warm huis haha

Jullie?

Ja, mooi hé?!
Hier hingen alle deurtjes schots en scheef en hadden we geen warm water en geen afzuigkap.

Oh dat is snel zeg! Wij hebben in ons hoofd 7 jaar. Maar hier moet echt álles gedaan worden. Er blijven 2 buitenmuren en 1 binnenmuur staan de rest moet allemaal vervangen worden. We wonen er nu bijna 4 jaar en zijn over de helft. Helaas hadden wij niet direct zo'n groot budget te besteden aan de verbouwing. Per saldo denk ik dat we aan het eind van het traject ook voor 1,5 ton hebben verbouwd maar dan dus over een jaar of 7 heen.

Succes en ik ga jullie volgen :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:55

Ooeeeh, een projectje voor mij om te volgen. Ik hou van dit soort topics!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 19:31

Vandaag zijn we weer even geweest om wat dingen op te meten, hier wordt je toch blij van?

Het rode puntje rechts is ons huis en dit is de wei met de knotwilgen :D

Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 16:35

Vandaag spullen voor de wei gehaald en palen besteld die volgende week bij het huis afgeleverd worden. We mogen de heining alvast zetten want dat wordt in december misschien wat lastig als het vriest.

Allemaal spulletjes voor de wei :D
Afbeelding

Hebben voor stallen gekeken bij Geert en Henk en heb daar woensdag een afspraak om de boel uit te tekenen.
Verder een uur bij de aannemer gezeten en dingen besproken die we in december gelijk gaan doen

-asbest saneren
- preventief houtworm behandelen (ivm isoleren)
-nieuw dak op de schuur
- velux dakramen plaatsen op de hooizolder
-oude raampjes dicht maken
-grote schoorsteen er af

Dan kunnen wij na verhuizen de hooizolder gaan isoleren en dan de vloer dicht maken zodat de nieuwe douche opgebouwd kan worden.

Verder zet de aannemer de kozijnen alvast in bestelling zodat we die straks ook op tijd hebben.

En edit: vandaag hebben kopers voor ons huis getekend *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:50

Wow, wat een super leuk huis Marjan!!! Gefeliciteerd! Oude huizen opknappen is helemaal mijn ding dus mijn handen jeuken als ik zoiets zie!

En klussen is echt een kwestie van gewoon durven en doen.

Ik moet zeggen, in mijn eerste "klushuis" waar alles nog mega budget moest, had ik ook zo'n aluminium aanrechtblad. Die heb ik toen laten zitten en alleen de frontjes van de keuken aangepakt. In mijn vervolghuizen heb ik voor granito en massief eiken keukenblad gekozen, gewoon omdat ik dat supermooi vind....maar niets was zo praktisch, onderhoudsvrij en hygiënisch als dat aluminium aanrechtblad :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 20:11

Dank je! Hahaha wie weet komt het ooit weer in :') allemaal massaal aan het aluminium aanrechtblad.

Nou denk dat de plannen voor de inloopstal toch anders worden helaas. We zaten net nog even te denken aan wat de aannemer vertelde over het verhogen van de bestaande spanten (2meter hoog) en we bedachten ons ineens dat dat betekent dat er midden in de inloopstal tegen de wand aan een muur van 1,5 meter zou moeten komen omdat de spant op dat stuk dus niet hoger kan.. zie daar al ongelukken ontstaan, of zou dat niet veel uitmaken in een stal van 4x7? Andere optie is dit (3x8 met deur van 2,5 meter):

Afbeelding

Hoop dat er mensen zijn die mee willen denken!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:47

In zo'n lange stal zou ik zorgen voor twee deuren. Wanneer de paarden dan een keertje ruzie hebben of om een andere reden naar buiten willen, is dat een nare fuik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:00

Die muur staat dan tegen de buitenmuur, neem ik aan? Haaks erop? En dan blijft er nog 2,5 meter over om van de ene naar de andere kant te lopen? Als je dan aan beide ‘helften’ een opening hebt, zou ik daar juist gebruik van maken. Wij hebben laatst een half stuk van een wand eruit gehaald, er staat nog een ruime meter en we hebben ruim 1,5 meter uitgehaald. Die 1,5 meter kunnen ze gebruiken om van de ene naar de andere schuilstal te lopen, beide schuilstallen zijn aan de voorkant open.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 21:17

Dit zou ook kunnen, dit is met dat tussen muurtje. Of ze moet onder de spant van 2 meter door… weet niet of dat te laag is? Zie een foutje in de foto wordt 6,5 bij 4 dan

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:36

Je zal moeten opletten dat er iets in die hoeken staat zodat een paard daar niet klem gezet kan worden, maar met die voorwaarde kan het juist makkelijker worden voor 2 paarden om samen binnen te staan, muurtje kan goed werken als scheiding en daarmee zaken als voernijd voorkomen.
Hier heb ik 2 boxen van 3x3 met de tussenwand er uit en 1 deur er uit, gaat goed met de 2 die er staan al zou een bredere deuropening beter zijn (iets met samen & tegelijk naar buiten willen).