Help, mijn was stinkt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:13

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:16

Ik lees dat je de was aan de lucht droogt dus heb ik nog een toevoeging na mijn eerdere post. Ik hang nog maar weinig op, alleen shirtjes, bh's bv. Spijkerbroeken, handdoeken gaan allemaal in de droger. Alles wat te traag droogt is een recept voor vieze geurtjes. Toen wij na de blomberg een Bosch hadden en ook een droger aanschafte was de vieze geur snel uit kleding waar het al jaren in zat. Of het waar is weet ik niet maar volgens een collega dood de hitte van de droger ook bacteriën, wat wenselijk kan zijn met vieze kleding van kids die je niet te heet kunt wassen.

Anoniem

Re: Help, mijn was stinkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:18

Ik denk teveel wasmiddel

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:33

_CS_ schreef:
Over het zweet, ik snap dan niet waarom het alleen de broeken zijn, sommige broeken, niet eens alle.
Als ik shirt met de broeken meewas doe ruiken prima.

Ik gebruik het pragramma waar de machine het meeste water in verbruikt, zelfs nog geprobeerd extra water toe te voegen wat ook niets uithaalt.

Hij centrifugeert altijd op de hoogste stand.
Heb ook nog een losse centrifuge (zo'n ouderwets ding), daar ook weleens extra in gedaan maar maakt ook geen verschil.
Extra voorwas heb ik dan nog niet geprobeerd :)*
Ga ik eens uittesten.

Verfstoflucht herken ik, dat ruikt anders.

En de wasmachine is niet aangesloten op grondwater.

Ik ga zo de broeken maar weer in een emmer gooien met azijn en biotex, en dan morgen opnieuw wassen.
Het is gewoon zo irritant, juist omdat het dus ook niet elke keer is.

Azijn mét biotex doet niet(s) (veel). Los wel. Probeer je broek eens in een badje met warm water (handwarm) biotex te doen voor een paar uur, en dan in de wasmachine.

Toevoeging: de enzymen in biotex werken niet goed in een zuur milieu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:14

ingvdh schreef:
superpony schreef:
Mijn broer was gehandicapt en mijn moeder had van die roze bussen voor de was vanwege ongelukjes en handdoeken die bij het voeren werden gebruikt enzo.
Hoe heet dat nou?

Vanish?

Ik denk ook dat het probleem bij het lang vochtig blijven ligt, maar je bent goed bezig ts :)

Ja, dat is het.

TS, ik gebruik poeder, maar heb geen restjes in mn bakje. Ik heb eerder aanslag van de wasverzachter, maar maak het bakje heel vaak schoon.

Ik vraag me af of het wel goed werkt als niet alle poeder wordt meegenomen.

Mijn was kan niet altijd direct op de molen of in de droger, maar gaat daar niet van stinken gelijk. Die erge stank kwam van iets verkeerds mee wassen.
Maar dat zou je er wel uit moeten krijgen na wat voorbehandelen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 06:56

Nog even over de drab in hetbwasmiddelbakje. Is de straal water wel krachtig genoeg om het mee te nemen?

Bedacht me net dat de bezorgers van onze nieuwe Miele opmerkten dat de wasmachinekraan een heel klein beetje lekte en daardoor het filtertje in de kraan vol ketelsteen zat en ook in de machine.
Ik vond toen ook al dat er waspoeder achterbleef in het bakje en dat er maar een "piesstraaltje" uit de gaartjes kwam om de zeep mee te nemen.
Misschien ook iets om naar te kijken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:24

Ik doe nooit mijn wasmiddel in het bakje maar altijd direct in de trommel. Anders wordt dat bakje inderdaad vies. Enige wat ik daar soms bovenin in het bakje doe is een scheutje Wasparfum. Verder als ik vloeibaar was gaat het in zo’n bolletje, anders gewoon een schep poeder direct in de trommel.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:40

Ik heb dit ook gehad, ik kreeg het niet uit mijn wasmachine. Hij is helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Het enige wat bij mij werkt is wasparfum :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:52

Ik was dus alles met poeder, in het bakje, maar geen drap in het bakje.
Ik denk dus echt teveel aan poeder.
Ook als er na het wassen nog poeder te zien is in het wasgoed heb je veel te veel gebruikt.
En dan wellicht ook teveel vloeibaar, of je moet de pods gebruiken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:03

Ik heb opgemerkt dat donkere kleding bij mij soms ook stinkend uit de machine komt, maar die droogt dan wel normaal ruikend op.

Op een of andere manier lijkt het aan de verf van de kleding te liggen. Een andere verklaring heb ik er eigenlijk ook niet voor. -O-

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 09:13

Ik droog de was binnen en als het qua weer kan buiten.
Ik heb geen droger, en ga die ook niet aanschaffen.

Waspoeder in het bakje heb ik in begin gedaan, maar al gauw vanaf gestapt dus.
Alles gaat nu direct in de trommel.

Voor degene die over de wasmachine schoon maken beginnen, als je terug leest, kun je lezen dat ik dat elke 4 weken doe, en zelfs gisteren de machine helemaal uit elkaar heb gehad.
Ook houd ik mij aan alle regels omtrent deurtje open etc.

Het is weken in azijn of biotex ja, niet samen.

En over dat het dan droog is de lucht weg is, bij mij is het net andersom. Netjes uit de wasmachine en drpog stinkt het.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:18

Hoeveel toeren centrifugeert de machine? Ik heb 1450. Bij lager dan 1000 (en afhankelijk hoeveel er in de trommel) duurt het drogen uiteraard langer en dan heb je wel een goed geventileerde kamer nodig.

Er zit ook een apart programma bij voor alleen centrifugeren.

Hoeveel broeken was je per beurt? En wat is daarbij het aantal toerental ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:21

Maar kan je nog terug denken of je er iets bij hebt gehad wat echt vies vies was? Iets over je heen gekregen? Iets wat ergens te lang had gelegen?
Sport kleding? Dat kan echt een ramp zijn. Sport je? Neem je bijv weleens eiwit shakes? Toen ik trainde vond ik het zo stinken in de kleedkamers. Werd me toen verteld dat mensen die shakes nemen echt vies gaan ruiken, met name in de sauna daarna.
Of natte hond?

Mijn theorie is dat je wasmiddel bij je was doet om het schoon te maken en een frisse geur te geven. Maar als iets anders sterker is, zal dat ook mengen.

Mijn bakje is nooit vies, maar als ik mn machine weleens te vol prop, komt het ook niet heel fris eruit.

Gek genoeg, wat hierboven wordt gezegd, heb ik ook wel. Ik gebruik voor alles 1 soort color waspoeder. Maar donkere kleding, ook al is het vaker gedragen, krijgt minder lekkere lucht mee dan de witte was. Beddengoed en ondergoed ruikt lekkerder. Heb de donkere was ook op 60gr gedaan, maar dat helpt niet.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:26

Over de wasmachine heb je al heel veel tips gehad. Voor wat betreft de geur in je kleding. Dit klinkt gek ik weet het keek ook gek op van de tip :=

Mijn moeder gooit als kleding een lucht heeft de kleding enkele dagen in de vriezer. Daarna een ronde in de wasmachine.

Ik heb laatst een kledingstuk perongeluk tussen vieze paardendekens gelegd en straal vergeten (in de auto :roll: ) paar dagen in de vriezer en de lucht was er serieus uit…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:29

Waar droog je binnen?
Toen ik op een warme zolder droogde ging het prima. Daar hing de verwarmingsketel en anders doordat het er warmer was door de zon.

Maar nu in dit huis heb ik geen bruikbare zolder, en dan zou ik het in de logeer kamer moeten gaan drogen.
En dan weet ik zeker dat het te langzaam droogt en ja dat kan gaan stinken.
Maar ook voor het huis zelf lijkt het me niet goed.
Ik heb toen wij hier gingen wonen dus een droger gekocht. Ik hang zoveel mogelijk buiten, maar net als afgelopen week kan dat niet en dan gaat bijna alles de droger in.
Moet er niet aan denken mijn wasgoed nu met dit al vochtige weer in een kamertje of huiskamer te drogen.

Misschien daar het probleem omdat het voornamelijk gaat stinken als het (bijna) droog is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:53

Welk wasmiddel gebruik je eigenlijk? Ik gebruik alleen Robijn en heb het dus met donkere kleding dat deze ruikt als hij uit de machine komt. Mijn witte kleding stinkt nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:56

_CS_ schreef:
Ik droog de was binnen en als het qua weer kan buiten.
Ik heb geen droger, en ga die ook niet aanschaffen.

Waspoeder in het bakje heb ik in begin gedaan, maar al gauw vanaf gestapt dus.
Alles gaat nu direct in de trommel.

Voor degene die over de wasmachine schoon maken beginnen, als je terug leest, kun je lezen dat ik dat elke 4 weken doe, en zelfs gisteren de machine helemaal uit elkaar heb gehad.
Ook houd ik mij aan alle regels omtrent deurtje open etc.

Het is weken in azijn of biotex ja, niet samen.

En over dat het dan droog is de lucht weg is, bij mij is het net andersom. Netjes uit de wasmachine en drpog stinkt het.

Als het droog stinkt dan ligt het waarschijnlijk aan je manier van drogen. Dat duurt dan te lang en dan trekt de lucht erin. Herkenbaar heb ik hier ook. Uit de machine lekker fris en droog stinken vooral de spijkerbroeken.

Als ik het in de droger stop is er niks aan de hand. Vooral met de hoge luchtvochtigheid nu gaat het drogen veel te traag.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:07

Laat je het deurtje van de wasmachine altijd wel open als je de was eruit hebt?
Waar hang je het op?
Direct buiten in de zon ophangen misschien?
En niet te lang binnen laten hangen. Anders eventjes in de droger?

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:57

Hier hadden we ook zo'n hardnekkig geurprobleem maar alleen met de donkere was en dan niet eens alle donkere was ook al zat het in dezelfde wasbeurt. Gek werden we ervan want soms kon het direct van het droogrek weer de wasmachine in omdat het zo stonk. En de witte en lichte was: geen enkel probleem.

Wat bij ons geholpen heeft is sportwasmiddel gebruiken voor de donkere was. En dan op 40 graden. Het is niet meteen weg; je moet de spullen meerdere malen wassen. We hebben echt een paar weken volgehouden. Op zeker moment kon ik een paar kledingstukken identificeren die bleven stinken (in plaats van bijna de hele was). Die heb ik op de hand, heel heet gewassen met volgens mij gewoon wat handzeep. Dat waren de laatste boosdoeners. En nu gaat het goed! al een jaar!

Overigens las ik ergens in deze thread iets fouts over azijngebruik: Het klopt niet wat iemand zei dat schoonmaakazijn slecht is! Dit is gewoon wat geconcentreerder dan keukenazijn dus als je rubbers aantasten gebruik je veel te veel.
Wij gebruiken schoonmaakzaijn ipv wasverzachter en dan met een paar druppels van je favoriete etherische olie. Veel milieuvriendelijker en goed tegen de kalk in je wasmachine!

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:00

Tallie1979 schreef:
Welk wasmiddel gebruik je eigenlijk? Ik gebruik alleen Robijn en heb het dus met donkere kleding dat deze ruikt als hij uit de machine komt. Mijn witte kleding stinkt nooit.

Ik gebruik ook robijn en had dit ook altijd, zelfs als ik wasverzachter erbij deed van Robijn. Ik maak mijn wasmachinebakje regelmatig goed schoon en ook regelmatig schoon op 95 graden. Bij handdoeken, beddengoed en witte was geen last van. Ik gebruik nu bij de zwarte was de roze met zwarte variant wasverzachter (die ruikt wat geconcentreerder) en nu heb ik het gelukkig niet meer.

Ik denk dat het door de donkere verf komt van kleding (bijv spijkerbroeken oid).

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:20

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik reiniger mijn wasmachine regelmatig met azijn of wasmachinereiniger. Sinds kort ook verzot op de wasparfum, dus zodra je dit gebruikt gegarandeerd geen nare geurtjes meer van je (nattte) was.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 12:55

Hoogste toerental op mijn wasmachine is 1400.
Daar gaat ie standaard op.
Extra draaien in een ouderwetse centrifuge met 2000 toeren maakt ook geen verschil.

Ik droog de broeken in het trapgat, vooral in de winter trekt de warmte van de verwarming in de gang dan mooi naar boven.
Buiten in de zon drogen heeft ook niet altijd effect.

Ik was met lidl eigen merk, omdat die geen geur achter laat.

Afgelopen week was het niet het ideale droogweer, in huis ook enorm vochtig, daarom heb ik een luchtontvochtiger besteld van de week.
Deze heb ik gisteren binnen gekregen.
Zit ook een wasdroog functie op dus die ga ik proberen.

Verder de hg en andersom ophangen uittesten.
En voorwas erbij aanzetten.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:57

Wat een mysterie zeg. Ik mis nog 1 ding, namelijk, hoeveel was doe je per keer in de machine? Het kan zijn dat het soms net iets teveel is waardoor de machine het niet goed aankan en er te weinig ruimte in de trommel is om goed uit te spoelen waardoor de was weer kan gaan stinken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:18

Wanneer alleen de jeans stinken moet de oorzaak buiten de machine gezocht worden. Je doet al veel meer dan gemiddeld en zal het misschien toch het drogen zijn. Of je hebt zo’n gruwelijke gevoelige neus dat het bij anderen niet opvalt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:21

Ik gebruik altijd wasparfum van wasparfum.nl
Héérlijke geur die lang blijft hangen. Kledingkast ruikt ook altijd heerlijk.