Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 01:07

Heel klein beetje gas. Dan koppeling op laten komen, tot je voelt dat je auto er grip op krijgt en begint te rollen en dan meer gas en koppeling langzaam verder laten komen.

Gewoon veel oefenen. Rijd naar een verlaten parkeerplaats ergens en ga gewoon een half uur lang alleen maar optrekken en stoppen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 01:13

Ik heb nu ook een automaat met adaptive cruise control. Geweldig. Vooral bij file rijden.

Maar. Ik zou het ook niet doen. Althans. Niet direct. Ga eerst gewoon een paar jaar in een gewone schakelbak rijden, zodat het er goed in slijt. Heb je het eenmaal, raak je dat ook niet meer kwijt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 13:58

Nou, heb goed geluisterd naar de tips hier. Beetje geoefend (overigens ook maximaal files gereden met het regenweer) en een aantal dingen ontdekt.

1. De auto is gewoon niet zo snel, en ik moet me aanpassen aan de auto i.p.v. de auto aan mij.
2. Als de auto meer beladen is, moet je nóg meer moeite doen om rustig weg te rijden.
3. Je kan idd met enkel de koppeling optrekken, maar met een beetje gas erbij gaat het wel vlotter. En een beetje is dus echt een beetje.

Bedankt allen _/-\o_ *\o/*

Later komt er een dieseltje (of een automaat). Ik heb in het algemeen geen moeite met schakelen, enkel met schakelen in een benzinebak :P.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:04

Fijn dat het beter gaat!
Straks rijd je helemaal soepel zonder horten en stoten :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:34

Als je hier in België slaagt in je rijexamen met een automaat krijg je dan ook enkel een rijbewijs voor een automaat. Mag je hier dus niet met een schakel auto rijden is mij altijd geleerd. Staat volgens mij ook op je rijbewijs dan. Vandaar dat iedereen hier in België met een schakelauto lest niet met een automaat.

Na jaren met diesel gereden te hebben 2 jaar geleden mijn diesel auto er uit gehooid en een benzine gekocht. Nooit problemen gehad met de omschakeling.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:58

petraaken schreef:
Als je hier in België slaagt in je rijexamen met een automaat krijg je dan ook enkel een rijbewijs voor een automaat. Mag je hier dus niet met een schakel auto rijden is mij altijd geleerd. Staat volgens mij ook op je rijbewijs dan. Vandaar dat iedereen hier in België met een schakelauto lest niet met een automaat.

Na jaren met diesel gereden te hebben 2 jaar geleden mijn diesel auto er uit gehooid en een benzine gekocht. Nooit problemen gehad met de omschakeling.

Dat is in Nederland hetzelfde. Als je dan het gewone rijbewijs wilt hebben, dan moet je nogmaals praktijkexamen doen.

To, ik heb al jaaaaren mijn rijbewijs, maar rijd niet zoveel. Dus als ik een tijd niet gereden heb, dan laat ik hem altijd wel ergens een keer afslaan, vaak bij het eerste stoplicht of als ik moet parkeren. Is het een andere auto dan ik gewend ben, dan vaak de eerste paar keren. :+

Ex had een diesel, daarmee kon je op de koppeling wegrijden, dat was bij de opvolgende benzine-auto dus niet het geval.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:10

Dilan93 schreef:
Ik heb nog wel eens dat ik veel te veel gas geef, vooral als de weg iets omhoog loopt en ik weg wil rijden :')

Nooit een ster geweest in de hellingproef, had m goddank ook niet op mn examen

Tipje voor hellingen als je nog niet zo bedreven bent: gebruik je handrem ;). Koppeling laten opkomen tot het aangrijpingspunt, beetje gas geven. Op een gegeven moment komt de snoet van de auto iets omhoog: handrem eraf halen en je rijd zonder problemen weg :D
Eenmaal dat goed gaat, kun je gaan oefenen zonder handrem. Uiteindelijk moet je kunnen blijven staan door enkel je koppeling te gebruiken.

Ik heb les gehad van mijn moeder, niet van de rijschool. Gelukkig, denk ik vaak. Letterlijk de eerste les was wegrijden op uitsluitend koppeling op een verlaten terrein, pas als dat probleemloos ging gas erbij. Ik heb maar zeer zelden een auto laten afslaan en dat is volgens mij volledig daaraan te danken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:01

Mkango schreef:
Verlaten parkeerplaats zoeken en veel oefenen. :+ Het is een kwestie van gevoel krijgen, en dat kan alleen als je het doet. :)

Dit is een goede tip.

Ik heb dit met mijn vader gedaan toen ik rij lessen had.
Verlaten landweg achter ons huis. Een uur lang stilstaan optrekken overschakelen gas geven bij schakelen. Naar gas los. Stil staan. Weer optrekken.

Gewoon om dat gevoel te krijgen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:31

Je kan de auto ook in zijn 2 zetten en dan optrekken ;) Ik heb er zelf geen moeite mee, maar mijn koppeling was ooit kapot en ik kon alleen naar zijn 2 of 4... En vanuit zijn 2 is het net een diesel ;) gaat prima...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:42

Mer1980 schreef:
Je kan de auto ook in zijn 2 zetten en dan optrekken ;) Ik heb er zelf geen moeite mee, maar mijn koppeling was ooit kapot en ik kon alleen naar zijn 2 of 4... En vanuit zijn 2 is het net een diesel ;) gaat prima...

Dan ben je wel rap door je koppelingsplaten heen :=

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:52

Beetje gas erbij.
Wij hebben een diesel en een benzine en ik rij in allebei zo weg. Mijn man heeft wel wat meer moeite met mijn benzine autootje.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:53

cp112 schreef:
Mer1980 schreef:

Dan ben je wel rap door je koppelingsplaten heen :=

Mijn hele koppeling was al kapot dus kon niet in zijn 1 (mocht ook wel na 170.000 km +) :D werkte alsnog wel prima.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:04

Nou, ik vind niet dat dat mag na 170.000km.. Dat is net ingereden..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:07

Texas02 schreef:

Je hebt gelijk, maar weet niet wat mijn voorgangers met de auto hebben gedaan :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:53

Texas02 schreef:

Dat verschilt per auto (en type koppeling) en hoe vaak je hebt moeten koppelen.
File rijden bv is funest voor je drukgroep.
Veel mensen zeggen dat hun koppelingsplaat is versleten terwijl het vaak de drukgroep is.
Het is wel zo dat de meeste garages alles vervangen omdat als de drukgroep versleten is de koppelingsplaat ook al een stuk minder is geworden.

Wij hebben 2x een nieuwe Polo gehad en bij beide gaf de koppeling problemen bij ca 150k km.
Nu hebben we een 208 en daar hebben wij nog geen problemen mee gehad.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:02

Bij mij was het de drukgroep overigens, mijn platen zijn nog goed...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:06

Mer1980 schreef:

Pssst plaat, geen platen; er zit er maar 1 in,
:D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:29

Brainless schreef:
Mer1980 schreef:

Pssst plaat, geen platen; er zit er maar 1 in,
:D

Kan best ;) geen verstand van. gelukkig maakt een vriend van mij de auto...

Maar we wijken wat af in dit topic. :=