1e eigen auto, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:24

snuffie123 schreef:
michelle___ schreef:
Ik rijd zelf een Toyota IQ. Zou daar eens naar zoeken :)

Die kwam ik inderdaad tegen. Kennis wil hem verkopen. Echter vind ik ze een beetje eng klein.Ik ben een beetje bang dat als je daar een ongeluk mee krijgt, dat er niks van overblijft. Misschien onterecht hoor?

Hij voelt vrij ruim als je er in zit. En overal zitten zitten airbags. Hij ligt vrij stevig op de weg, tenzij het echt stormt :)) .

Zou vragen of je een proefritje mag/kan maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:27

snuffie123 schreef:
Bedankt weer voor de reacties :)
Dat de auto klein is, maakt opzich niet uit. Enige waar ik nu wel door ga twijfelen is de kreukelzone. Veiligheid is wel zo fijn al vind ik zelf.

Verder hoor ik hier vaak dat een betrouwbare garage belangrijk is, maar hoe weet ik of de garage betrouwbaar is? In mijn omgeving niemand die verstand heeft van auto's en juist veel mensen met constant pech (vandaar ook dat ik zo voorzichtig ben). Ik heb daarin dus niet echt hulp. Van 1 dealer weet ik dat hij betrouwbaar is, maar die heeft maar 1 merk (voornamelijk) en op de site alleen relatief dure auto's staan (niet minder dan 8000 euro).

Je zou deze garage kunnen benaderen of zij je kunnen verwijzen.
Of misschien hebben ze toch nog een inruil staan die jou past. In welke regio zoek je?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:17

Een bekende auto monteur met eigen bedrijf zei ooit tegen mij... welke auto je koopt maakt niet zoveel uit, maar koop in godsnaam nooit een Peugeot.

Hij liet me ook zien waarom, 7/10 auto's die hij voor reparatie had staan waren... Juist ja.. Peugeot.

Kia en Toyota zijn twee sterkere merken.

Zelf rijdt ik een kia Picanto.
Erg voordelig in de heb. ±€20 aan wegenbelasting, ±€40 aan verzekering en voor maximaal €40,- heb ik ook een volle tank waar ik ongeveer zo'n 350-400 km mee kan rijden.

Voordeel aan kia is de 8 jaar garantie, mits dealer onderhouden.

Ik kocht er eind 2019 ene van het jaar 2015. Dus ik had/heb nog een tijdje garantie.

Km stand zegt niet zo heel veel, lage km stand kan zelfs slechter zijn... Auto die bijvoorbeeld altijd voor hele korte stukjes gebruikt is. Wordt nooit goed warm, slecht voor de motor en accu. Een auto met wat meer km op de teller kan daardoor beter zijn om te kopen.

Die van mij rijdt er door werk al ± 1000 km per maand bij.

Voordeel aan de Kia Picanto vind ik dat hij in vijfdeurs uitvoering beschikbaar is, en vind hem persoonlijk erg ruim aanvoelen.

Ook mensen op de achterbank kunnen enigszins comfortabel zitten en hebben genoeg beenruimte.

Ik heb zelf ook al het een en ander vervoerd met verhuizen en er gaat verrassend veel in.

Vind hem persoonlijk ook steviger ogen dan een vw up, of citroën c1, en vergelijkbare autootjes.

Prijsklasse valt ook nog wel mee. Die van mij zat rond de €7000,- uiteraard had ik wel inruil dus moest iets in de €4000 betalen nog.

Misschien iets meer dan jouw €5000 budget. Maar kia geeft 8 jaar garantie en dit vond ikzelf een grote plus.

Mijn accu en airbags zijn bijvoorbeeld al gratis vervangen.
Airbag had een storing in het systeem en hiervoor moesten ze iets van het systeem vervangen.. prijs was bijna €600, maar door de garantie volledig gratis voor mij.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:58

silvericathy schreef:
Een bekende auto monteur met eigen bedrijf zei ooit tegen mij... welke auto je koopt maakt niet zoveel uit, maar koop in godsnaam nooit een Peugeot.

Hij liet me ook zien waarom, 7/10 auto's die hij voor reparatie had staan waren... Juist ja.. Peugeot.

De Peugeot 107 wordt in dezelfde fabriek gemaakt als de C1 en de Aygo; daarbij speelt dat probleem dus sws niet.

senna21

Re: 1e eigen auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:27

Ik heb jaren met grote tevredenheid rondgecrossed in een 106.
Het hangt er vanaf hoe een auto uitpakt. Ik zou niet gauw voor een Fiat of Ford kiezen. Maar dat is mijn ervaring...

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:00

michelle___ schreef:
Ik rijd zelf een Toyota IQ. Zou daar eens naar zoeken :)

Ik heb ook 5 jaar in een toyota IQ gereden! Super fijne auto's, het is een korte maar brede auto dus ik vond hem super op de weg liggen. Super voordelig qua onderhoud en wegenbelasting.
Ik ben nu over naar een renault twingo 1.0, dat bevalt ook heel goed.
Volkswagen up is wellicht ook een optie? Dat is net wat meer auto om te zien maar nog steeds heel voordelig.

Ik zou nooit voor een aygo of iets van die samenwerking gaan, maken allemaal echt naar geluid met optrekken en rijden (naar mijn mening) allemaal een stuk minder prettig dan een IQ

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:24

Ik ben zelf gek van de Skoda Fabia. Wel een beetje auto, maar ook weer niet direct achterlijk groot en prima te vinden onder de 5000,-.

Mijn wagentje moest vorig jaar voor groot onderhoud en toen kreeg ik achteraf korting omdat ze niks konden vinden wat er maar mis mee kon zijn en er eigenlijk helemaal geen groot onderhoud nodig bleek te zijn. En dat voor een wagentje van 11 jaar oud *D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:59

silvericathy schreef:
Voordeel aan kia is de 8 jaar garantie, mits dealer onderhouden.

Ik kocht er eind 2019 ene van het jaar 2015. Dus ik had/heb nog een tijdje garantie.

.

Garantie loopt tot de max van 150.000 km. Kom je daar overheen en is auto jonger dan 8 jaar dan heb je helaas alsnog pech..

Garantie is trouwens 7 jaar. Zie ik nu. Zie ook dat ze belachelijk duur geworden zijn 8)7
Rond de 15.000 euro. Paar jaar terug was die van mij net onder de 10.000 euro...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:58

Bedankt! Ik ga aankomende zaterdag kijken naar een luxe uitvoering van de hyundai I10.

Nog even een vraagje. Auto staat te koop voor 7350 euro (bouwjaar eind 2014 en 40.000 km op de teller). Ik lees op verschillende sites dat er nog wel wat te onderhandelen is (zeker als je zelf geen auto hebt om in te ruilen). Maar hoeveel kan ik dan onderhandelen? Volgens een vriendin kon ik zelfs 1200 minder bieden. Het klinkt mij heel brutaal in de oren, maar wellicht is dat wel normaal? Overigens staat de auto bij een betrouwbare hyundai dealer, dat maakt het misschien al anders dan als het bij de garage om de hoek is?

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:11

Ik denk dat het erg van de dealer afhangt of zij daarmee ingaan of niet. Van zulke kleine autootjes komen ze volgensmij vrij gemakkelijk af, maar proberen kan immers altijd :) ben verder niet thuis in onderhandelen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:14

Ik ben momenteel ook actief op zoek naar een andere auto en heb inmiddels verschillende auto's proef gereden en bekeken. Bij geen enkele verkoper was ruimte om te onderhandelen. Ze geven allemaal aan dat dat echt iets van 'vroeger' is, maar dat dat nu minder gebruikelijk is en dat de prijzen gewoon zijn zoals ze zijn. Je kan wellicht nog wat spelen met inruilwaarde als je iets inruilt en je kan uiteraard een apk of beurt ofzo regelen.
1200 euro minder lukt nooit en de prijs voor deze auto lijkt me echt heel prima zo.
Laatst bijgewerkt door Goof op 29-04-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:20

je kan het kenteken, bouwjaar en km-stand invullen bij ANWB, die geeft dan exact aan wat de (dag)waarde is, wat je ervoor betaald bij een (merk)dealer, wat je ervoor terugkrijgt als je m zou inruilen, enz. enz. Aan de hand daarvan zou ik beslissen of je af gaat dingen of niet. Stel ANWB geeft aan dat die bij een merkdeal 5.000 zou kosten, zou ik zeker proberen af te dingen. Zegt ANWB 7.000 zou ik het lekker zo laten en kijken of je m bv rijklaar kan krijgen zonder extra kosten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:22

@Lottekuhh_x: ben alleen bang dat als ik het probeer en het dus echt te veel is, dat ik ze beledig. Dat is niet de bedoeling.

@Goof, dankjewel. Jammer dat dat niet meer kan. Ik had begrepen dat juist geen inruilauto een voordeel was. Jij ook succes met de zoektocht trouwens!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:26

iirrssjjee schreef:
je kan het kenteken, bouwjaar en km-stand invullen bij ANWB, die geeft dan exact aan wat de (dag)waarde is, wat je ervoor betaald bij een (merk)dealer, wat je ervoor terugkrijgt als je m zou inruilen, enz. enz. Aan de hand daarvan zou ik beslissen of je af gaat dingen of niet. Stel ANWB geeft aan dat die bij een merkdeal 5.000 zou kosten, zou ik zeker proberen af te dingen. Zegt ANWB 7.000 zou ik het lekker zo laten en kijken of je m bv rijklaar kan krijgen zonder extra kosten.

Ik heb net gekeken, als ik hem daar invoer, komt de prijs uit op 8000 euro := eigenlijk een hele goede deal dus zou je zeggen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:20

Ik heb onderhandeld dat ze voor een klein bedrag een carkit en cruise-control zouden inbouwen, maar ik ruilde een auto in waar ik al een groter bedrag dan verwacht voor terugkreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:38

Ik kom uit een Peugeot-gezin, om het zo maar te noemen.
Mijn vader rijdt zijn hele leven al Peugeot ( moeders uitstapje gemaakt naar een Mini, wel eentje uit de jaren '80, was doffe ellende)

Mijn pa heeft altijd nieuwe peugs gereden, nooit, maar dan ook nooit, tot op heden, gedoe mee gehad.

Mijn eerste auto was een 205, naast het normale onderhoud, nooit gedoe meegehad 9 jaar in gereden. ( en ook niet met mijn Peugeot-scooter :Y) )
Mijn broer begon met een 306 RSI, normaal onderhoud, totdat hij zijn voorganger beschadigde, toen was de auto TL, had hij ook met een VW, beamer, of vul-in-welk-merk.
Heb daarna een zeer exclusieve 206 met alle toeters&bellen gehad, gewoon haar beurtjes en geen bijzondere poepelegein.
Heb daarna jarenlang 107 en 108 gereden, nooit, maar dan ook nooit gedoe.

Peugs zijn goede auto's, ze rijden heerlijk, ze zitten geweldig, met gezond verstand koop je een auto, ongeacht welk merk.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:13

Wij hebben ook 3 peugeots gehad, 2 met gezeik en een goede. 3 fiats gehad met ellende. Maar ook een goede. Je moet met elke auto mazzel hebben. Ongeacht wat er op de achterklep staat.
Van elk merk en model zullen goeie zijn maar ook genoeg ellende bakken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:14

Onderhandelen kan altijd. :)

Ik snap wel dat een garagehouder zegt dat dat iets van vroeger is, haha :')

Als je zeker goed wil zitten en je weet niet waar je goed aan doet kun je altijd nog overwegen om bijvoorbeeld https://www.mijnautocoach.nl/ in te schakelen.

Laat ik het zo zeggen, wij hebben bij aanschaf van onze RAV4 de kosten om hen te betalen er heel ruimschoots uit gehaald. Zij hebben gewoon voor ons onderhandeld en gezorgd dat de auto tiptop in orde aan ons verkocht is. Tot aan een set nieuwe automatten aan toe.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:32

Ik heb een Citroën C2. Heel blij met deze auto.
Ik vond de aygo, c1 etc allemaal net te klein en voelde me er niet veilig in. De c2 is net een slag groter en voelt al een stuk safer.
Weinig gedoe mee gehad op de normale dingen na. Heb er ondertussen bijna 190000 op de teller staan en rijdt nog als een tierelier.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:35

snuffie123 schreef:
iirrssjjee schreef:

Ik heb net gekeken, als ik hem daar invoer, komt de prijs uit op 8000 euro := eigenlijk een hele goede deal dus zou je zeggen.

Dan zou ik kijken of je bv de rijklaar prijs er gratis op kan krijgen! Afhankelijk van wat voor dealer het is. De dealer waar wij altijd komen, is er een waar je eigenlijk gewoon niet afdingt ;)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:10

Een auto is zo persoonlijk. Ik heb een Aygo uit 2006 met nu 200.000 op de teller. Ik vind hem geweldig, nee het is niet veel ‘auto’, maar wat heb ik een lol met dat ding. Poldercrossen is hilarisch, ding heeft daar de wegligging van een kart. Wat mij trouwens wel verbaasde. Op de snelweg, tja, tis klein en niet snel, maar ik vind het prima te doen. Qua onderhoud valt hij me tot nu toe mee, laatst de ruitenwisser versleten en een keer nieuwe koplamp units, maar dat was meer uiterlijk dan dat het nodig was. Grootste ding is dat die van mij olie verbruikt, schijnt een bekend euvel te zijn deze modellen als ze ouder worden.

Voor mij is het grootste voordeel dat hij goedkoop is, zowel in wegenbelasting als in benzine. Als ik echt mijn best doe krijg ik 700km uit een tank.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:00

Mijn ervaring is nooit maar ook nooit meer een auto uit de kleinste klasse. En heb er een hoop gereden! (Smart, c1, aygo, alto). In Japan heten die dingen niet voor niets stadsautoos: gemaakt voor tussen de gebouwen. Toen ik daar zo’n kleintje huurde om wat verder te rijden gaven ze me gratis een upgrade naar de Swift ipv de Alto. Met de Alto ga je niet de snelweg op zeiden ze.

Zelf zou ik op basis van eigen ervaring het snelste voor of Japans/Koreaans gaan (Mazda 2, Kia Rio/Picanto of de Ceed vanaf 2014) of iets van de VAG (Mii/Up, Polo/Ibiza).

Heb bijna alle modellen Kia wel gereden! Kia en Mazda zijn ook erg waardevast.

Bekijk ook de ncap testen. Daar krijg je een oordeel op veiligheid en kreukelzone.

Oh en ik zou nooit een Dacia nemen. Heb ze gereden, blij dat ik veilig op bestemming kwam. Wat een afschuwelijk rijgedrag bah.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 16:44

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Ik heb de hyundai gekocht. Toch wel geprobeerd te onderhandelen, dus kan hem over 2 weken ophalen voor 6850 en ze gaan nog een kleine schade repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:36

Ga je een leuke auto aan hebben!