Help! Stinkende t-shirts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Help! Stinkende t-shirts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:03

Juist als kleding verzadigd is van vettigheid of wasmiddel oid is strippen vaak de oplossing. Dan haal je echt de zooi tussen de vezels uit en de spullen die je nodig hebt heeft iedere super en kost niks.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:34

mvdende schreef:
Het heeft vermoedelijk iets te maken met bacteriën in zweet.

Probeer eens een wasmiddel speciaal voor sportkleding zoals Nikwax of Grangers.

Grote kans dat de geur er dan wel uit gaat. Omdat deze wasmiddelen ook bacterie dodend zijn

Edit: deze bedoelde ik precies: https://www.amazon.nl/dp/B002YU6XH8/ref=cm_sw_r_cp_awdb_imm_VJV2RV2RA1NYH0XKH6N2

Schijnt erg goed te werken tegen geurtjes.

Ik quote mezelf even, ik denk dat je hier overheen gelezen hebt ts.

Stap één zou ik de kleding (wat gedragen is) op een gewoon wasprogramma wassen en daarna alle shirtjes die steeds stinken in een emmer met dat spul zetten. Daarna NIET uitspoelen! Uitwringen of in de centrifuge en ophangen.

Vervolgens de shirtjes na ieder volgend gebruik wassen met outdoor wasmiddel.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 11:53

mvdende schreef:
mvdende schreef:

Grote kans dat de geur er dan wel uit gaat. Omdat deze wasmiddelen ook bacterie dodend zijn

Edit: deze bedoelde ik precies: https://www.amazon.nl/dp/B002YU6XH8/ref=cm_sw_r_cp_awdb_imm_VJV2RV2RA1NYH0XKH6N2

Stap één zou ik de kleding (wat gedragen is) op een gewoon wasprogramma wassen en daarna alle shirtjes die steeds stinken in een emmer met dat spul zetten. Daarna NIET uitspoelen! Uitwringen of in de centrifuge en ophangen.

Dank voor het quoten, had er inderdaad overheen gelezen. Nu kan ik niet bij Amazon bestellen maar ik ga eens kijken of zulk spul ook in Nederland verkrijgbaar is. Vast wel!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:58

Het enige wat ik bijv met HG lastig vind, is dat de lege pot bij chemisch afval moet. Ik weet niet hoe dat bij bovenstaand is? Daarom zou ik eerder gaan voor wat minder belastende producten.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 12:03

Sakura789 schreef:
Het enige wat ik bijv met HG lastig vind, is dat de lege pot bij chemisch afval moet. Ik weet niet hoe dat bij bovenstaand is? Daarom zou ik eerder gaan voor wat minder belastende producten.

Dat is inderdaad waar ik ook over val. Ik was het liefst met ecologische wasmiddelen. Vandaar ook eerst de huis-tuin en keukenmiddeltjes. Er zouden toch eigenlijk geen chemicaliën nodig moeten zijn om je was schoon te krijgen? :n

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:06

Shenavallie schreef:
Wassen met een scheut natuurazijn erbij en geen wasverzachter meer.

Dit doe ik ook zo

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:12

romyver schreef:
mvdende schreef:

Dank voor het quoten, had er inderdaad overheen gelezen. Nu kan ik niet bij Amazon bestellen maar ik ga eens kijken of zulk spul ook in Nederland verkrijgbaar is. Vast wel!

Amazon NL dus de Nederlandse site kan je gewoon met IDEAL betalen.

Heb gisteren zelf nog iets van Amazon NL met IDEAL betaald, dus weet voor 100% zeker dat dit mogelijk is.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 13:03

@mvdende ooh dat wist ik niet! Dankjewel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:06

In plaats van alle chemische en vettige middelen (waardoor het na dragen/warmen gewoon weer gaat ruiken).

Een hele simpele en goedkope oplossing die echt werkt.
Leg al die shirts in een emmer met azijn, ongeveer een uurtje of 2 voor je het gaat wassen.
Dan in de wasmachine met normaal wasmiddel, kan dan zelfs op 30 graden, maar als je shirts het aankunnen kan je ook 40 doen.
Daarna is alle geur er uit.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 13:15

c_alsemgeest schreef:
In plaats van alle chemische en vettige middelen (waardoor het na dragen/warmen gewoon weer gaat ruiken).

Een hele simpele en goedkope oplossing die echt werkt.
Leg al die shirts in een emmer met azijn, ongeveer een uurtje of 2 voor je het gaat wassen.
Dan in de wasmachine met normaal wasmiddel, kan dan zelfs op 30 graden, maar als je shirts het aankunnen kan je ook 40 doen.
Daarna is alle geur er uit.

Jammer genoeg: been there, done that. Ik heb ze zowel ik verdunde als pure azijn een nacht laten staan. Geen verschil. :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:22

Oh dat is gek, normaal werkt dat wel :')

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:41

Sakura789 schreef:
BillyJ schreef:
Ik kreeg hier als tip van de apotheek om kleding met geurtjes af en toe in te spuiten met zuivere alcohol. Dit onttrekt de luchtjes én dood de bacteriën.

Dit doen ze bij het nationaal ballet ook op de kostuums. Pure alcohol in een vernevelaar.

Dat wilde ook net als tip neerzetten. Wat je ook kunt gebruiken is Dettol wondspray. Ik maak eerst de t-shirts bij de oksels nat met azijn en daarna spuit ik er Dettol op. Een half uur tot een uur wachten en daarna wassen zoals je normaal gesproken doet.
En voor jezelf: een x in de zoveel tijd je oksels deppen met uitwendige alcohol 70%. Overigens niet net na het ontharen doen. :+

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:03

Ik heb gewoon alle shirtjes die stonken weggegooid, de lucht was er echt niet meer uit te krijgen, ook alles geprobeerd.
Het leek te werken, tot ik ze weer aantrok en binnen 5 minuten was de stank weer terug.

Bij mij was de oplossing een andere deo gebruiken, rexona maximum protection, en sindsdien nergens last meer van en nooit meer stinkende shirtjes.
Kan alle shirtjes zonder problemen en extra toevoegingen op 30 graden wassen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:04

romyver schreef:
Precies dit inderdaad. Onze wasmachine is net nieuw. Ik heb het ook geprobeerd in de wasmachine van mijn moeder, maar helaas geen verschil. De wasmachine zelf is schoon. Wel is het zo dat ik dit pas heb sinds we de nieuwe wasmachine hebben.

Overigens heb ik niet eens wasverzachter in huis. Nooit gebruikt ook. Het liefst was ik zo ecologisch verantwoord mogelijk maar de voorraad robijn is nog niet op.

Nieuwe wasmachines zijn vaak erg zuinig met water. Kun je kiezen voor extra water of probeer eens een voorwasprogramma.

Het ligt hier ook wel aan het wasmiddel. Wel eens een fles meegenomen bij de hema maar dat werkt dus niet.
Je zou ook nog kunnen weken met biotex.

Hier is een scheutje azijn erbij voldoende.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 19:57

Hoi lieve allemaal,

Nogmaals dank en dankjewel aan iedereen die ik nog niet bedankt had. Ik ben begonnen met de shirts inspuiten met pure alcohol, vervolgens klein uur weken in Biotex en daarna op 90 graden in de wasmachine. En wonder boven wonder, ze zijn weer fris!!! :):) De rest van jullie tips blijf ik mooi als reserve op de plank houden en een aantal kan ik al toepassen bij het wassen zelf.

Dit is nu precies waarom mijn vriend riep: vraag de Bokkers eens, die hebben overal een antwoord op. :j

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:00

Wat leuk om te lezen, ik ga het ook zo doen! :D :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:05

Flinke scheut azijn wil ook helpen. Trommel niet te vol doen en lekker voorweken.

Desnoods in een emmer. Herhaal dit om de zoveel weken.

mvdende schreef:

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 20:15

Knert schreef:
Flinke scheut azijn wil ook helpen. Trommel niet te vol doen en lekker voorweken.

Desnoods in een emmer. Herhaal dit om de zoveel weken.

mvdende schreef:

Heb ze eerder al een nacht in zowel pure als verdunde azijn gehad. Dit had jammer genoeg totaal geen effect.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:16

Heb je je shirtjes op 90 graden gewassen? Ik durf dat echt niet :')

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 20:18

siskeh schreef:

haha nee ik durfde het ook niet! Maar ik had dan ook niks meer te verliezen. Het was proberen of wegdoen. Katoen kan er tegen! Babykleertjes hebben vaak op de wasmachine een eigen programma dat op 90 graden draait en die komen er ook niet kleiner uit, realiseerde ik me later. :')

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:39

romyver schreef:
siskeh schreef:

haha nee ik durfde het ook niet! Maar ik had dan ook niks meer te verliezen. Het was proberen of wegdoen. Katoen kan er tegen! Babykleertjes hebben vaak op de wasmachine een eigen programma dat op 90 graden draait en die komen er ook niet kleiner uit, realiseerde ik me later. :')

Jahh als laatste hoop snap ik het, op dat punt ben ik nog niet gelukkig :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:42

Wat fijn dat je de oplossing hebt gevonden!

Bij mijn ex die soms heel heel intensief sportte behandelde ik de ergste zweetplekken eerst met ossengalzeep. Daarna ging er een uurtje een papje op van azijn, baking soda, biotex en soms citroensap. Vervolgens met heet water in een afwasbak een uurtje weken en dan een normaal wasprogramma met niet teveel was. Best veel werk maar het werkte wel, beetje jammer dat het iedere week weer moest :')