Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:36

Sinds we thuiswerken door corona zijn onze boodschappen wel duurder geworden helaas.
Voorheen 200 euro en nu 250 euro pm (2 personen).

Ook losse we extra af op de hypotheek. Iedere 500 euro extra afgelost is 2 euro minder op het maandbedrag. Leuk om in de gaten te houden :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:58

Dispar_Vulgo schreef:
Sinds we thuiswerken door corona zijn onze boodschappen wel duurder geworden helaas.

Ook losse we extra af op de hypotheek. Iedere 500 euro extra afgelost is 2 euro minder op het maandbedrag. Leuk om in de gaten te houden :+

En als je die 2 euro dan ook nog weer aflost gaat het steeds sneller ;)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:08

Als eerste een keuken waar ze 13.000 euro voor vragen krijg je ook wel voor stukken minder in je huis. Dus tip 1 betaal niet zomaar het geld wat op de offerte staat en onderhandel flink, zeg desnoods dat het niet door gaat en loop weg grote kans dat ze toch achter je aangaan of je later bellen met alsnog een akkoord. :D

Sparen kan ik je verder niet mee helpen, wij sparen hier standaard een bepaald bedrag in huis waar we grote dingen van kunnen kopen maar wij leven verder alles behalve zuinig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 09:30

Citaat:
Als eerste een keuken waar ze 13.000 euro voor vragen krijg je ook wel voor stukken minder in je huis. Dus tip 1 betaal niet zomaar het geld wat op de offerte staat en onderhandel flink, zeg desnoods dat het niet door gaat en loop weg grote kans dat ze toch achter je aangaan of je later bellen met alsnog een akkoord. :D

Je hebt helemaal gelijk het is nu al gezakt naar 9000 :P

Ik weet niet bij welke hypotheekverstrekker jullie zitten maar ik zit bij NIBC daar heb je een rekentool in je account, kun je direct zien hoeveel minder je betaalt als je aflost. En als je een beetje kunt rekenen kun je ook uitrekenen hoeveel je aan het eind van de rit uiteindelijk minder betaalt... dat gaat echt over (tien)duizenden Euro's :oo kijk als je het niet hebt houdt het op, maar wat er nu vaak wordt gezegd is van het is 'gratis geld', de rente is zo laag.... maar dan nog betaal je hoe dan ook over 10, 20, 30 jaar een aardige keuken bij elkaar aan je hypotheekverstrekker :+

Het bedrijf van de keuken is nu trouwens bezig met mijn badkamer en toilet, moet eerlijk zeggen ze leveren wel topwerk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:06

Prairy schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Ja, wij doen dat, alles wat besparen op de hypotheek sparen we automatisch. Zo zijn we wel iedere maand ons oorspronkelijke hypotheek bedrag 'kwijt', ene deel naar de bank, andere deel naar een spaarpotje. Wat we op gas en electra terug krijgen gaat ook in dat potje. En dat lossen we een paar keer per jaar extra af normaal waarmee het spaarbedrag ook weer aangepast word. Echt zo leuk! :D Daar worden wij zelf ook al echt blij van.

Nu even niet, nu eerst even sparen voor een aanbouw (waar keuken en badkamer in komt, dus duidelijk duurder dan alleen maar de aanbouw), maar dat wat niet nodig blijkt te zijn gaat alsnog naar de bank om extra af te lossen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:54

Leuk topic!
Naast mijn fulltime vaste baan heb ik altijd zeer goed bijverdiend als freelancer waardoor ik eigenlijk nooit in de knoop zat. Door de corona is mijn variable inkomsten bijna geheel weggevallen (inmiddels wel nieuwe opdrachtgevers erbij).

Nu ben ik mij zeker bewuster geworden van mijn uitgaves, vaste lasten en (niet gevulde) spaarrekening. Want ach he, living life to the fullest. Wasmachine stuk? Dat lukt me eind van de maand wel, met vrienden eten? Ik trakteer!. Paard dat een ongeluk heeft gehad en geopereerd moet worden? Ach das 2 maanden mijn freelance inkomsten apart zetten.
Eindstand, geen buffer en geen spaar, stom dus -O- ..

Ik zit ook bij ABN en had ik alleen een priverekening, spaarrekening en zakelijke rekening. Potjes maken is dus alles naar de spaarrekening en wat ik er net zo makkelijk weer vanaf haalde.. Ik ben ook een ster in het vergeten van mijn pinpassen (wissel vaak van tas) dus wie betalen via je mobiel heeft uitgevonden krijgt van mij een award. Op deze manier geef je wel onbewust veel meer uit helaas.

Ik lees op elle.nl altijd de rekening van... dit zijn intervieuws met verschillende mensen over hun inkomsten, uitgaves en spaargedrag. Hier kwam ik de tip tegen om aparte rekening aan te maken voor bepaalde doeleinden. Dit heb ik dan ook gedaan en geeft mij erg veel rust en overzicht.

Mijn potjes zijn als volgt:
Priverekening (ABN Amro) - vast inkomen en alle incasso's gaan via deze rekening
Spaarrekening (ABN Amro)- alles wat overblijft eind van de maand op mijn prive rekening gaat naar deze spaar
Zakelijke rekening (ABN Amro) - freelance inkomsten en wat zakelijke incasso's
Rekening voor huur (ABN Amro) - Spreekt voor zich, elke maand gaat het bedrag van de huur hierop, ik krijg tussen 7 en 12de van de maand betaald en mijn huur wordt de 1ste geincasseerd. Zo heb ik altijd geld voor de huur op mijn rekening staan.
Rekening voor mijn paard (KNAB) - Elke maand zet ik een bedrag vanaf mijn prive rekening voor mijn stalling, voer en lessen. Ze is momenteel drachtig dus we rijden niet maar lesgeld stort ik hier wel op. Knab heeft geen mobiel betalen app en de pas ligt thuis dus hier kan ik niet mee pinnen of onbewuste uitgaves doen. Hier stort ik ook elke maand een spaarbedrag op om een apart potje te hebben voor haar en veulen.
Rekening voor boodschappen/etentjes (Bunq) - Vanaf mijn vaste lasten stort ik hier een bedrag op wat ik die maand mag uitgeven aan eten, kleding en fun dingen. Dat varieert tussen de 200 en 450 euro. Deze rekening heb ik dus ook alleen gekoppeld aan mobiel betalen en kan ik dus niet stiekem als het geld op deze rekening op is toch iets kopen.

Het is voor mij vooral een kwestie van streng zijn voor je zelf en ook het bewust zijn van wat er inkomt, uitgaat en aan gaat komen. Ik geef geen geld uit wat ik nog niet heb, bestel ik alleen op internet als ik het direct kan betalen (geen afterpay/klarna, op rekening, creditcard etc)

Ik houd alles bij in excel en in een schriftje, ik doe beide manieren zodat ik extra bewust ben. Ik streep het weg zodra het betaald is. Boodschappen/fun dingen houdt ik overigens niet bij, daar heb ik een aparte rekening voor en op = op.

Door de covid ben ik mij wel echt gaan realiseren hoeveel ik uitgaf, 3x per week uiteten, eten bestellen, even langs de ZARA voor een nieuwe outfit etc. Ook begin van Covid bestelde ik heel veel online, het was bijna een verslaving geworden. Mijn vriend zei dat het bij mij thuis wel een postorder bedrijf leek zoveel kwam er binnen op een dag.. tot de corona wel erg lang stand hield en dus inkomsten wegvielen.
Paard dat geopeerd werd en 2 maanden in de kliniek moest blijven en er dus fikse rekening mijn kant op kwam.
Ik heb een middag vrij gemaakt en ben ik alles in kaart gaan brengen, zo zag ik dat bepaalde abbo's nog liepen (magazines) en heb ik deze allemaal opgezegd.
Het is veel werk, maar nu het allemaal goed op papier staat geeft het veel rust en is het ook nog eens leuk om te doen!

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:24

Goed bezig :) ik ben wel benieuwd waarom je bij zoveel verschillende banken rekeningen hebt, daar betaal je toch ook elke maand voor?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:56

Prairy schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Ja inderdaad, dat doen we ieder half jaar even die extra paar euro’s verhogen op de extra aflossing.
Iedere maand is te veel administratief gedoe :+

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:54

poeh die lage boodschappenlasten vind ik toch echt wel heel erg knap.
wij zijn met z'n 2en, voor alleen de boodschappen per maand zo'n 400-500 kwijt. daar zit dan wel alles in he naast het gewone eten, dus ook wasmiddelen, bier, drank, snaaierij....
we doen maar 1x per week boodschappen, kopen alleen wat nodig is en letten op aanbiedingen.

ik snap echt niet hoe mensen met z'n 2en voor 150,-pm boodschappen kunnen doen? leg eens uit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:50

Is prima te doen :j
We eten heel veel vers, zonder pakjes en zakjes, veel zelfgemaakt, heel veel (seizoens)groente, en ‘s morgens vaak brood of fruit. Ik let goed op aanbiedingen, koop dan ook vaak groot in.
Het scheelt flink dat we geen vlees en nauwelijks zuivel eten.
Toch heb ik ook regelmatig snoep en chips in huis, we leven niet helemaal op water en brood :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:53

Geen vlees, geen zuivel en veel opbrengst uit de moestuin is niet te vergelijken met de gemiddelde Nederlander natuurlijk.

Ik vind het knap hoe jullie zoveel besparen :j Sommige dingen die ik hier lees zou voor mij ook besparen op levensgeluk maar inspirerend is het zeker.

Ik werk niet met potjes maar wel met budgetten voor de grootste wisselende uitgaves zoals boodschappen en kleding. Dat werkt voor mij heel motiverend, zeker boodschappen houdt me scherp. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:55

Hier helaas afgelopen jaar nauwelijks opbrengst uit de moestuin, ik had er geen tijd voor -O- Maar heb wel nog drie pompoenen liggen uit de tuin :9 Dat is net onkruid, dat groeit gewoon door haha

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:22

Extra rekeningen snap ik ook niet zo. Ik heb alles op die manier in spaar potjes en als het afgeschreven is schuif ik het gewoon weer naar mn lopende rekening.
Vooral zoals eerder benoemd op salaris dag alles verdelen en wegzetten. Wij hebben nu ieder 200 euro vrij te besteden voor kleding uitjes cadeautjes etc. Dat was 300 maar met corona kunnen we toch niks en zelfs van die 200 kopen we vaak nog gezamenlijke dingen zoals laatst een tripp trapp stoel.

Hier een huis gekocht en wat voor mij helpt is een grove spaar planning zodat ik weet wat ik gespaard kan hebben eind van een bepaalde periode met ingecalculeerde mee en tegen vallers. Dus elke maand minimaal te sparen maar ook stukje belasting dienst e.d.

We wonen nu extreem goedkoop dus vind het wel spannend straks met de hogere lasten en ook nog geen compleet beeld van alle bijkomende kosten als je echt een eigen huis hebt. Maargoed we konden ongeveer 1/3e meer aan de hypotheek aan dus het zal wel goed zitten.

Ik heb nu een schatting gemaakt zodat we in oktober een x bedrag besteed ruimte hebben als we de sleutel hebben en daar dan ook onze ruime wensen lijst bij gezet.. hoe meer gespaard hoe meer we kunnen. Dus het motiveert daardoor enorm. Zeker nu weinig kunnen met corona.

Mijn energie staat ook veel te hoog dus een makkelijke manier van sparen en inderdaad vaak bonus via gaslicht met ieder jaar overstappen.

We hebben 1 auto d edeur uit gedaan. Soms een beetje puzzelen maar de vaste em voorál onverwachte kosten zijn daardoor een stuk minder. Straks wonen we wat meer afgelegen dus hoop dat 1 auto haalbaar blijft. Op de wensenlijst staat dus ook een elektrische fiets.

Overigens vind ik vinted fantastisch voor kinder kleding en speelgoed en de app too good to go is ook echt fantastisch om uit te sparen aan eten
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 17-02-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:24

Ik kook vaak grote porties, dat scheelt enorm. Soms eten we twee dagen hetzelfde, vaak vries ik in. Zo maak ik onder andere Nasi, Chili con carne en pastasaus in grote hoeveelheden. Gisteren en vandaag hadden we spruiten, de zak was maar een euro dus 25ct per persoon. Ook eten we regelmatig rijst waarvan we dan een grote zak kopen, als ik teveel rijst heb gekookt vries ik wat over is weer in, zelfs al zijn het kleine beetjes uiteindelijk scheelt het weer een paar keer. Hier ongeveer 160/180 aan boodschappen met z'n 2en.

Oja een groot voordeel is dat lidl het dichtst bij is, ik ben bij lidl altijd een stuk goedkoper uit dan bij de a winkels. Brood ligt er vaak nog voor 25 cent en dat smaakt ook nog prima, als je geluk hebt vind je ook groente en vlees voor dat soort prijzen, maar dat is meestal wel snel weg.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:46

Die potjes hé, die jullie op je bankrekening gebruiken. Als ik bijvoorbeeld een potje maak voor boodschappen en ik pin, hoe gaat dat dan uit precies dat potje? Of pinnen jullie en betalen jullie contant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:48

Nee dat gaat dat van de lopende rekening. Dus moet je het potje daarheen storten. Daarom hebben wij boodschappen geld gewoon op de gezamenlijke rekening staan.

Overigens eten wij bijna geen vlees (maar indien wel biologisch), geen pakjes/zakjes en hebben we een moestuin. Dus ja, ons boodschappengeld bedrag komt door lekkere dingen kopen vrees ik _O-

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:12

Goh! TS wil 500 a 1000 per maand sparen. Mijn hele inkomen is maar 1200 ik zou willen dat ik na kon denken hoe 1000 te sparen. Ik leef prima hoor kom niks te kort.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:19

Dispar_Vulgo schreef:

Per maand ? De boodschappen ?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:35

Electra63 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Per maand ? De boodschappen ?

Ja onze boodschappen zijn ong 250 euro per maand voor 2 personen.
We halen bij een goedkope supermarkt, veel aanbiedingen en dan invriezen, bijna geen alcohol en proberen op te letten met snoep/ongezond eten.

Hoeveel is dat bij jullie dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:44

ik denk dat ik tussen de 80 en 120 euro boodschappen per week doe af en toe, voor 2. Maar daar zit ook wasmiddel, vuilniszakken etc bij. Met alles erop en eraan 120, en soms ben ik met 40 klaar.. Eigenlijk moet je het dan over een half jaar ofzo vergelijken, als je echt een gemiddelde per week of per maand wil bekijken, denk ik?

Dat tussentijds extra aflossen op de hypotheek ga ik ook proberen :j Ook om tzt van een groot gedeelte van het aflossingsvrije deel af te komen. Zelf sparen en dan extra aflossen als je over hebt is net iets vrijer dan een vast hypotheekbedrag... maar of het slim is weet ik niet...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:11

Per maand ? De boodschappen ?[/quote]

Ja onze boodschappen zijn ong 250 euro per maand voor 2 personen.
We halen bij een goedkope supermarkt, veel aanbiedingen en dan invriezen, bijna geen alcohol en proberen op te letten met snoep/ongezond eten.

Hoeveel is dat bij jullie dan?[/quote]

Ik denk, tussen de € 100 en € 150 per week met 2 pp. Nu eten de kinderen wel regelmatig bij ons, dus zijn we met 5 pp.
Maar wij drinken dure koffie, houden van rookvlees en lekkere kaas op brood. En mijn voorraadkast puilt altijd uit :D We hebben sowieso veel aanloop, dus altijd wel wat bij de koffie of borrel in huis.
Afgelopen zondag had ik voor 5 pp Tapas besteld bij een restaurant hier in de buurt. Dat was € 140.
Maar wij gaven altijd al veel uit aan terrasjes/lunches en etentjes in restaurant. Door Corona is dat niet meer en bestellen we regelmatig wat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:19

Cer schreef:
Dat tussentijds extra aflossen op de hypotheek ga ik ook proberen :j Ook om tzt van een groot gedeelte van het aflossingsvrije deel af te komen. Zelf sparen en dan extra aflossen als je over hebt is net iets vrijer dan een vast hypotheekbedrag... maar of het slim is weet ik niet...

Let op, zeer verslavend ;) Zeker als je het sneeuwbal effect op een gegeven moment ziet.

Denkt iedereen hier, die geen NHG of spaarhypotheek heeft ook even aan de rente risico opslag verlagen bijv dmv een taxatie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:21

Als jij even uitlegt wat rente risico opslag is, dan ga ik daar over denken :')

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:50

Als je hypotheek boven een bepaald percentage van de marktwaarde zit, dan krijg je opslag op je rente (dus je betaalt meer rente).

Ja kan een taxatie laten doen (maar kost geld), je kan ook je WOZ-beschikking opsturen. Dan stelt de bank het ook bij als er opslag af kan.

Verder: als je op dit moment een hoge rente betaalt: bel de bank en vraag rente-middeling aan. Ik kwam hier natuurlijk erg laat achter -O- In januari met de bank gebeld en wij gaan nu netto ruim €200,- minder betalen aan de hypotheek. Had ik dat maar eerder geweten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:07

Ik ben nu mijn hypotheek aan het omzetten, van hoge naar lage rente, dus boeterente en dus een maximale hypotheek op de waarde, dus ik denk niet dat rente middeling nu kan.. maar ik meen wel zoiets op de hypotheek offerte te hebben zien staan..