De *** geschrokken van de energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:58

kijk anders even of de opgegeven beginstand op 1 januari 2020 klopt met de gegevens die jij hebt op de jaarrekening over 2019!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:00

2019 is zo'n 1500 kwh te weinig berekend (totaal dat jaar wordt dan rond de 2600). Dit is niet doorberekend in het maandtarief. Verbruik van vorig jaar komt rond de 3500.
Totaal is betaald: 1200 + ongeveer 1500. Dus dat betekent dat er 6100-2700 = 3400 kw niet betaald is.
Grove berekening, maar daar komt het ongeveer op neer. Dat betekent dus ruim een jaar voor een 2-persoons huishouden bijbetalen. Verbruik is niet raar overigens. Dat ligt voor een 2-persoons huishouden gemiddeld op 3050. Dus als je beiden thuis zit/werkt, dan kom je wel boven het gemiddelde uit.

snooty: ja, die kloppen gewoon.

__Robijn__

Re: De *** geschrokken van de energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:01

Ik heb dit precies gehad vorig jaar. Toen hadden ze bij Eneco ook een fout gemaakt waardoor ik dus warmwater voor 2 jaar in een keer moest betalen!! Echt schofterig!
Ik hou nu alles zelf bij en maak elk jaar foto's van alles. Dit jaar ook weer gedaan. Wij hoefde gelukkig dit jaar 'maar' 140 euro bij te betalen ondanks het vele thuis zitten. valt mij alles mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:01

Pff dat is echt idioot veel meer dan gedacht. Klopt dat wel? En klopt het met je slimme meter als je gaat omrekenen naar 12 maanden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:03

Ja het klopt echt helaas. :j
Ik kan er echt niet minder meer van maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:03

:(:) K u t

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:07

Badeendje schreef:
Amethyst_ schreef:
Het is erg hoog, maar kan door verschillende factoren komen.

Hoe oud is je ketel? Als ze de 12 jaar voorbij gaan kan dit voor verhoogd verbruik zorgen. Hoeft niet natuurlijk, maar is vaker wel dan niet zo. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat ongeveer 80% van je gasverbruik in de 'koude' maanden plaatsvind. Als er ineens iemand doorlopend thuis is gaat de verwarming vaak wat vaker aan overdag en dan gaat het hard.

Super zuur, maar eerlijk gezegd zie ik niks extreems. Wel zou een ketelcheck het waard kunnen zijn, of de meterstanden van oude naar nieuwe meter laten nakijken. Soms denkt een systeem dan namelijk dat een meter 'over de kop' is gegaan als de volgende meterstand ineens dicht boven 0 ligt.

Ik ben al een tijdje uit het energiewereldje maar deze dingen weet ik gelukkig nog. Hopelijk kan je er iets mee!

Niets extreems? Ik woon in een huis van 140 m^2, niet top geïsoleerd, elektrische kachel staat hier nu continue aan want thuiswerken en ik betaal niet eens 2300 euro per jaar, laat staan dat je dat bedrag moet bijbetalen bovenop de normale regeling.

Lezen is een kunst, voor mij dan. Ik heb te veel gefocust op het gasverbruik, en dat leek me niet extreem. Klopt dus wel haha.

TS; wat een k*t uitkomst zeg! Geschatte standen zijn soms echt naaierij. Hopelijk is een goede betalingsregeling mogelijk bij Eneco?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:09

Nogal :+
Het was al een vrij kostbaar jaar :=
Betalingsregeling moet ik nog even regelen.

We hebben nog een kers op de taart, die totaal offtopic is.
Ik krijg net een mail dat mijn bestelde kruiwagen op mijn huisadres is bezorgd om kwart voor 11 vanmorgen.
Alleen.... geen deurbel. Niets bij de buren. Niets in het portiek. Geen briefje in de brievenbus.
Ik ga ook even de klantenservice van DHL bellen :+
Een kruiwagen zie je niet over het hoofd zeg maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:10

Dus zij maken een dikke fout en jij moet nu in een keer ophoesten? Zou meteen een mail er aan wagen dat je wel wil betalen maar met 15 0f 20 euro per maand als betaling.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:18

Ach jeetje wat ontzettend zuur zeg!
Hopelijk vind je de kruiwagen nog weer terug, lekker dagje heb jij.

Gok dat een afbetaling van 20 per maand ook niet echt wenselijk is bigone, dan ben je nog wel even aan t betalen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:21

Pff wat zuur zeg.
Overigens kan je vragen of je in termijnen mag betalen. Dat lukt vaak wel.

Ik schrijf elke laatste dag van de maand al mijn meterstanden op.
Zo zag ik dat mijn oude meter stuk was.
En kan ik het in d egaten houden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:25

Daihyo schreef:
Nogal :+
Het was al een vrij kostbaar jaar :=
Betalingsregeling moet ik nog even regelen.

We hebben nog een kers op de taart, die totaal offtopic is.
Ik krijg net een mail dat mijn bestelde kruiwagen op mijn huisadres is bezorgd om kwart voor 11 vanmorgen.
Alleen.... geen deurbel. Niets bij de buren. Niets in het portiek. Geen briefje in de brievenbus.
Ik ga ook even de klantenservice van DHL bellen :+
Een kruiwagen zie je niet over het hoofd zeg maar.

Valt me nog mee dat je geen mail krijgt met 'we hebben uw bestelling door de brievenbus kunnen bezorgen'

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:27

Daihyo schreef:
2019 is zo'n 1500 kwh te weinig berekend (totaal dat jaar wordt dan rond de 2600). Dit is niet doorberekend in het maandtarief. Verbruik van vorig jaar komt rond de 3500.
Totaal is betaald: 1200 + ongeveer 1500. Dus dat betekent dat er 6100-2700 = 3400 kw niet betaald is.
Grove berekening, maar daar komt het ongeveer op neer. Dat betekent dus ruim een jaar voor een 2-persoons huishouden bijbetalen. Verbruik is niet raar overigens. Dat ligt voor een 2-persoons huishouden gemiddeld op 3050. Dus als je beiden thuis zit/werkt, dan kom je wel boven het gemiddelde uit.

snooty: ja, die kloppen gewoon.

In je beginpost zeg je: Van 1 januari t/m 18 juni zouden we 4726 kwh stroom en 1390 m3 gas verbruikt hebben
Maar omdat de stand van eind 2019 dus 1500 te laag was, is je eigenlijke verbruik van 1 jan-18 juni dus eigenlijk ongeveer 3225 kwh. Dat is dan toch steeds nog best heel erg veel toch? Ondanks veel thuis zijn?
Want met de 1750 van de 2e helft kom je dan op een jaarverbruik van bijna 5000kwh. Of ga ik nu ergens mis?

Vraag me sowieso altijd af waar ze die gemiddeldes weg halen, die vermeld staan op het Nibud zijn vele malen hoger dan wat wij verbruiken.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:29

Ik vermoed zo maar even dat 2018 ook geschat is en niet overeenkomt met de werkelijkheid. Wat dus zou betekenen dat er voor zowel gas als elektra nu dus eigenlijk voor 3 jaar wordt afgerekend, door het plaatsen van de slimme meter is dat aan het licht gekomen.

Als je alles optelt en door 3 deelt kom je uit op een verbruik van ongeveer 3500 kWh per jaar aan elektra en 1100 m3 aan gas. Dat is volgens mij niet erg gek.
Laatst bijgewerkt door Tatyana op 04-01-21 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:29

Dat moet haast wel ja, dat zat ik ook te denken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:33

truselientje schreef:
Vraag me sowieso altijd af waar ze die gemiddeldes weg halen, die vermeld staan op het Nibud zijn vele malen hoger dan wat wij verbruiken.

Het gemiddelde pakt ook de negatieve kanten mee. Dus als je zeg maar 3 supermoderne en goed geïsoleerde woningen heb en daar zit er eentje bij waar dat niet het geval is, verandert het gemiddelde naar de negatieve kant omdat die "slechte" woning het naar beneden haalt. Zo zie ik die dingen juist weer vanaf de andere kant: ik verbruik een stuk meer dan het gemiddelde. Maar ik heb dan ook echt wel een bijzonder huis: het is een appartement maar 60% is vrijstaand en ik heb slechts aan 1 muur directe buren. Zo'n huis opnemen in het gemiddelde is bijvoorbeeld ook funest voor het lage gemiddelde van andere vergelijkbare huizen (in dus ook een appartement, gezien dit officieel onder appartement valt).

Wat zuur TS. Maar jullie zijn in die tussentijd gaan samenwonen toch? Is het toen niet opgevallen dat het verbruik met meer mensen nagenoeg hetzelfde bleef?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:42

Vervelend ts, hoopte dat het om een fout ging.

Ik heb het ook gehad, bij oxxio. Had een 1 slaapkamer beneden woning waar ik alleen woonde. Vorige bewoner was weggegaan na hoge schulden (vermoedelijk ook door het stroom) en de bewoner daarvoor was een drugsdealer waar dus inval is geweest voor wietplantage. Normaliter word bij verdenking van wietplantage een meter vervangen. Dit was niet gebeurd.

Ik kreeg dus na een jaar een afrekening van ik even 1800 ofzo bij mocht betalen boven op mijn al veel te hoge bedrag (deed ik bewust om te sparen). Dus ik was echt geschrokken! Ik had geen grootverbruikers, werd ook niet serieus genomen. Ze zeiden dat ik maar moest betalen en altijd nog alle apparaten het verbruik kan testen met een meetapparaat. Note, het verbruik kwam overeen met 4 gezinswoningen met jacuzzi’s :+ ik had een 45m2 woning.

Ik vertikte het om het te betalen en na alles op te meten maar de meter zelf supersnel omhoog zie gaan terwijl bij mij letterlijk niks aan stond, eiste ik dat er isme langs moest komen om te controleren. Want dit klopt gewoon niet. Nee mevrouw dat doen we niet, u mag het gewoon betalen. Ben gekke henkie niet. Via omweg via politie bij een fraudeonspecteur gekomen, deze kwam langs, deed meterkast open en “ja hoor, hier is mee geknoeid”. Neeeee.... echt waaar? :Y) De verzegelingen klopte niet meer en waarschijnlijk heeft er bij die dealer een magneet naast de meter gelegen waardoor die ontregeld raakte.

Dus oxxio hierop gewezen, ook Nuon van wie de meter was, en gezegd dat dit niet normaal is hoe dit is gegaan. Nuon had de meter moeten vervangen toen de vermoedens voor wietplantage er waren, door deze drama heeft de vorige bewoner ook zware schulden gekregen en heb ik mij in bochten moeten wringen met een hoop stress extra. Uiteindelijk correctie gekregen op de meterstanden en ik kreeg nog 400 terug ofzo...

Slecht was dit hoor... maar ts, zou even kijken hoe het mogelijk is dat jullie zoveel verbruiken, of je nou hele dag thuis zit of niet, nog steeds veel te hoog verbruik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:49

2018 erbij zou ook best nog kunnen, daar hebben we verder niet naar gekeken, maar klinkt wel logisch. Heb de rekening van 2018 net even bekeken en daar gaat het ook om een geschatte stand en die stand is voor 2019 ook gebruikt. Dus ja, dan zal dat ook wel. Al heb ik beide jaren wel mijn stand gewoon doorgegeven. Maar als je het dan uitrekent kom je op normaal verbruik voor de 3 jaren.

Met samenwonen heb ik mijn maandbedrag zeker wel aangepast omhoog, in logische berekening, waarop het iets minder dan de helft werd. Dat had moeten kloppen. Maar ja, als je met te lage bedragen rekent, kom je ook te laag uit :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:04

Dan hebben ze dus meer fouten gemaakt aangezien jij je standen door hebt gegeven, ook op je afrekeningen stonden de geschatte standen? Want dat is wel heel slecht.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:21

Dit is dus de reden dat ik altijd de jaarafrekening check op de standen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:23

Mag je het dan tenminste nog in termijnen betalen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:26

Ja, dat gelukkig wel :j

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:41

Je hebt een koophuis, dan zou ik heel snel zonnenpanelen plaatsen als ik jullie was. Als dat mogelijk is. Wij krijgen maandelijks geld terug, wel zo lekker.

Wel flink balen als je zoveel moet bijbetalen :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:46

Dat gaat helaas niet. Meerderheid van de VVE wil dit niet en dan mag je dat zelf niet doen helaas.
Veel huizen zijn aangekocht en worden verhuurd. Wij zijn een van de weinig eigenaren die er ook daadwerkelijk wonen.
Maar het zal de eerstvolgende vergadering zeker weer ter sprake komen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:51

onpaard schreef:
Je hebt een koophuis, dan zou ik heel snel zonnenpanelen plaatsen als ik jullie was. Als dat mogelijk is. Wij krijgen maandelijks geld terug, wel zo lekker.

Wel flink balen als je zoveel moet bijbetalen :(:)

Die regeling (saldering) loopt nog tot 2023 en daarna krijg je steeds minder terug voor wat je teruglevert. Daar zou ik nu niet perse zonnepanelen voor nemen. Uiteraard is t voor je eigen energie wel interessant.