Inductie kookplaat ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:29

chanicha schreef:
@Claudia, zijn je pannen nog wel goed?

Zijn nieuwe pannen van tefal en enkele van Ikea dus ga er vanuit dat ze gewoon goed zijn
Ook niet eerst op gas gebruikt enkel alleen op deze inductie kookplaat
Zijn ook maar 2 van de 4 pitten die het doen
Dus gok dat de kookplaat niet helemaal goed meer is
Zit er geloof ik ook al vanaf 2010 in

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:36

Ook namens deze meelezer erg bedankt voor alle zinnige en duidelijke reacties.

Ik heb begrepen dat de ultieme test de 'pannenkoekentest' is. Het schijnt (weet ik dus niet, nog geen inductie) dat dat lastig is om goed te doen.

Verder vraag ik me iets af. Ik heb een rvs koekenpan. Die moet eerst leeg worden verhit en als de pan heet is gaat het vet of de olie erin en als dat heet is pas wat je erin wilt bakken. Als je de pan niet leeg verhit plakt hij aan. Gaat dat op inductie?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:41

Ja hoor zou niet weten waarom niet!
Ik gebruik gewoon Tefal koekenpannen en heb ook een doodgewone goedkope wok, doet het prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:49

Wij willen in de nieuwe keuken ook heel graag inductie, vooral met het gemak van schoonmaken. Onze huidige keuken (zat al in dit huis) heeft een onmogelijke gaskookplaat, niet fatsoenlijk schoon te krijgen, sta er altijd uren op te poetsen met alle gleufjes en richeltjes die hij heeft.

De meterkast is er hier al klaar voor. Ik zou gaan voor flexibele zones, de mogelijkheid voor minimaal 5 pannen en als het lukt inwendige afzuiging.

Ik ga er niet van uit dat ik nieuwe pannen moet kopen, kromme pannen en inductie gaan prima samen:
https://www.pankopen.nl/is-kromgetrokke ... bruikbaar/

Ik heb mijn pannen gebruikt op gas en keramisch, al jaren. Maar krom zijn ze sowieso niet.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:56

Hevonen schreef:

Ik heb begrepen dat de ultieme test de 'pannenkoekentest' is. Het schijnt (weet ik dus niet, nog geen inductie) dat dat lastig is om goed te doen.

Verder vraag ik me iets af. Ik heb een rvs koekenpan. Die moet eerst leeg worden verhit en als de pan heet is gaat het vet of de olie erin en als dat heet is pas wat je erin wilt bakken. Als je de pan niet leeg verhit plakt hij aan. Gaat dat op inductie?

Oh nou ik dat geval, wij eten bijna elke week/om de week wel een keer zelf gebakken pannekoeken :')
Het zal vast ook wel aan je pan liggen, maar bij ons lukken ze altijd prima :D En dat dus met een goedkope Ikea inductieplaat haha...

RVS geen ervaring mee maar als ik het zo lees zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen. Let er alleen wel op dat je een RVS hebt met bodem geschikt voor inductie want RVS an sich werkt op zichzelf niet op inductie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:20

Hevonen schreef:

Pannenkoeken zijn veel makkelijker op inductie dan op gas. :j
Ik bak elke week wel pannenkoeken.

Je moet toch altijd pas boter erin doen als de pan heet is? Doe ik ook op inductie en gaat prima :D

kiki1976

Re: Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:25

Nee hoor pannenkoeken bakken geen moeite mee gehad op inductie hoor. Gewoon in de koekenpan.

Pannen had ik van BK, tefal maar ook van Ikea en de Action (was een koekenpan) zolang ze geschikt zijn voor inductie deden ze het prima

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:27

verootjoo schreef:
Hevonen schreef:

Je moet toch altijd pas boter erin doen als de pan heet is? Doe ik ook op inductie en gaat prima :D

Dus je kunt een lege pan gewoon verhitten?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:39

Blacky94 schreef:
Hevonen schreef:

Oh nou ik dat geval, wij eten bijna elke week/om de week wel een keer zelf gebakken pannekoeken :')
Het zal vast ook wel aan je pan liggen, maar bij ons lukken ze altijd prima :D En dat dus met een goedkope Ikea inductieplaat haha...

RVS geen ervaring mee maar als ik het zo lees zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen. Let er alleen wel op dat je een RVS hebt met bodem geschikt voor inductie want RVS an sich werkt op zichzelf niet op inductie.

Bedankt.....nou heb ik zin in pannenkoeken :') :j :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:56

Hevonen schreef:
verootjoo schreef:

Ja hoor, het maakt voor de pan niet uit of er wat in zit of dat ie leeg is, warm wordt ie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:00

Hevonen schreef:
verootjoo schreef:

Dat doe je toch altijd? Boter doe je toch pas in de pan als de pan heet is.

Ik heb ook een rvs pan, je moet er wel 1 nemen met een bodem voor inductie anders kan die er niet op.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:01

ista schreef:
Fortitude schreef:
Wij zijn van gas over gegaan op inductie in onze nieuwe keuken begin dit jaar. Wij hebben een Bora Pure, eentje met ingebouwde afzuiging waar je geen afvoerkanaal voor nodig hebt.

Hoe gaat dat met de afzuiging, wordt dat niet heel erg smerig door vetspetters? of is het makkelijk te reinigen?

Late reactie sorry. Je kunt de afzuigkap er zo uit tillen en afwassen :D valt me ontzettend mee hoe vies dat wordt. Alleen soms valt er een stukje groente in, maar dat kun je er dus ook gelijk weer uit kieperen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:00

Ben jaloers, wil ook zo’n interne afzuiging :=
Aangezien ik een Madurodamkeuken heb en de koelkast tegenover mijn kookplaat staat kan ik nieteens een vaatwasser of oven onder de kookplaat zetten want dan kan de deur niet plat open :roll:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:51

chanicha schreef:
Ben jaloers, wil ook zo’n interne afzuiging :=
Aangezien ik een Madurodamkeuken heb en de koelkast tegenover mijn kookplaat staat kan ik nieteens een vaatwasser of oven onder de kookplaat zetten want dan kan de deur niet plat open :roll:

Maar bedenk ook dat zo'n inductieplaat een verruiming van je werkblad is, op het moment dat je 'm niet gebruikt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:19

Ja klopt, wil ook nooit meer anders!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:52

Voor iedereen die nog op gas kookt: inductie kookplaten hebben (vaak) en timer. Die kan je per zone instellen. Geen omkijken meer naar. En aan het einde van de tijd slaat de zone gewoon af. Ik vind het ideaal.

Imre schreef:
Ik krijg eind van de week de sleutel van mijn appartementje en moet daar ook over op inductie. Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik moet nog even bedenken of ik twee of vier pitten wil, ben maar alleen dus op zich is twee genoeg.

Vier, absoluut vier.
Ik heb een kookplaat met 2 zones gehad (nou ja, toen binnen 9 maanden ook de 3e stuk ging kreeg ik mijn geld terug). En ik ben heel blij dat ik er nu 4 heb. Het geeft je zoveel meer flexibiliteit.
- Ook alleen is 2 toch wel krap. Zeker als er een keer iemand komt eten of als je een keer wat uitgebreider wil koken.
- Als je een plaat neemt met 2 zones, kies dan eentje waar ze naast elkaar zitten en niet achter elkaar. Je moet anders altijd over een hete pan reiken.
- Een plaat met 2 zones neemt niet veel minder ruimte in dan een met 4.
- Een kookplaat met 4 neemt net zoveel ruimte in als een plaat met 3.

Ik heb ook de hier al eerder gedeelde Inventum:
https://www.coolblue.nl/share-product/8 ... duct-share

Kijk ook goed wat je zelf fijn vindt. Mijn vader heeft een (inbouw) Pelgrim. Hele mooie kookplaat maar de + / - toetsen vind ik slecht zichtbaar en hoe de timer werkt hebben we nog niet ontdekt. Dat is niet heel intuïtief.
Mijn ex had een plaat waar je door "vegen" over een balkje met vakjes de zone meer of minder vermogen kon geven. Dat vond ik echt heel onhandig.

Mijn Inventum vind ik wat dat betreft ideaal. Heel intuïtief en duidelijk aangegeven bediening. Ook duidelijk aangegeven welke instelling je hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:01

Nee hoor, er zijn echt absoluut redenen om maar twee pitten te hebben.
2kW uit 24V accu's trekken lukt nog wel binnen redelijke grenzen; wil je echt 3500 - 4000 W uit accu's trekken, wordt het best wel een dure grappenmakerij.

Hier een Siemens Studioline:
https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... ED777FQ25E maar dan 810mm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:08

Roodvos schreef:
- Een kookplaat met 4 neemt net zoveel ruimte in als een plaat met 3.

Ik kook al een hele tijd niet meer echt actief, dus ik heb mijn 3-pitsplaat nog niet echt uitgeprobeerd met complete maaltijden... maar bij mijn vorige (gas)-fornuis vond ik het allemaal zo krap op die pitten, en wat ik hoop is dat 3-pits fijner is voor standaard roerbakken omdat je wat meer de ruimte hebt.
(En ik heb die 3e pit bij koken nog wel gebruikt maar de 4e volgens mij nooit meer sinds ik niet meer in een studentenhuis voor 7 mensen hoef te koken.)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:23

Niet alles gelezen. Maar wij koken al jaar of 15 op inductie, heerlijk. Makkelijk controleerbaar, op gegeven moment weet je met bereiden van oh het moet op stand 2 of 3.

Paar jaar geleden verhuisd, net de keuken gedaan en weer voor inductie gegaan (zit mege krachtstroom stekker aan :') ). We hebben de Stoves richmond van 1 m. Dus een fornuis, met inductie, 5 pitten.

Heeeeel blij mee **\O/**

Afbeelding

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:38

Sanniejtjuh schreef:
Niet alles gelezen. Maar wij koken al jaar of 15 op inductie, heerlijk. Makkelijk controleerbaar, op gegeven moment weet je met bereiden van oh het moet op stand 2 of 3.

Paar jaar geleden verhuisd, net de keuken gedaan en weer voor inductie gegaan (zit mege krachtstroom stekker aan :') ). We hebben de Stoves richmond van 1 m. Dus een fornuis, met inductie, 5 pitten.

Heeeeel blij mee **\O/**

[ [url=m/Z9os7p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik eens vragen wat de aansluitwaarde van jullie fornuis is en hoe zwaar de huisaansluiting?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:51

[/quote]Mag ik eens vragen wat de aansluitwaarde van jullie fornuis is en hoe zwaar de huisaansluiting?[/quote]

17 KW, huisaansluiting is 3x25 ampere.

Als je alles doorrekend zouden we een zwaardere huisaansluiting moeten. Maar op advies van electricien niet gedaan. Die zegt ook dat zo”n berekening niet echt in lijn is met het gebruik in de praktijk. En dat klopt want gaat nu al een half jaar prima. Je hebt nooit je hele bak aan apparaten tegelijk aan. Plus zware aansluiting kost bijna 1000,- per jaar extra.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:27

Sanniejtjuh schreef:

Als je alles doorrekend zouden we een zwaardere huisaansluiting moeten. Maar op advies van electricien niet gedaan. Die zegt ook dat zo”n berekening niet echt in lijn is met het gebruik in de praktijk. En dat klopt want gaat nu al een half jaar prima. Je hebt nooit je hele bak aan apparaten tegelijk aan. Plus zware aansluiting kost bijna 1000,- per jaar extra.

Het ligt er maar net aan hoe je je installatie berekend EN hoe je ermee om gaat.

Dus ja, dat jij met 3x25A toe kunt is niet raar.

Toen we dit huis kochten, zaten er twee eindgroepen 16A in......

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:49

ikke schreef:
Sanniejtjuh schreef:

Het ligt er maar net aan hoe je je installatie berekend EN hoe je ermee om gaat.

Maar een eindgroep is iets anders dan de hoofdzekeringeringen van 3x25A die ik bedoel? Maar ik beschik niet over heel veel kennis haha.
Wij hebben circa 10 eindgroepen, van 16 A en 3 x een hoofdzekering van 25 A

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:59

Sanniejtjuh schreef:
ikke schreef:

Maar een eindgroep is iets anders dan de hoofdzekeringeringen van 3x25A die ik bedoel? Maar ik beschik niet over heel veel kennis haha.

Ja. De 3x 25A is de hoofdbeveiliging en de 16A zijn je eindgroepen. Jouw combi is waarschijnlijk 3x 16A beveiligd en dan kun je ruim 11kW wegstoken. Je kunt dus niet voluit maar 65% gelijktijdigheid zal inderdaad niet echt tot problemen leiden.

Je zou een 3x 25A eindgroep moeten hebben om voluit te kunnen gaan maar dan moet je naar 3x 40A hoofdbeveiliging; als het geen 3x 50A wordt. Daar hangen prijskaartjes aan, inderdaad, en het is niet per se nodig.

En ja, ik weet er alles van; het is mijn vak en mijn beroep :D

Sanniejtjuh

Re: Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:11

Ik doe maar net of ik het begrijp :') Ik was in het bericht daarvoor verward door de termen die je gebruikte haha.

Maar het gaat inderdaad prima. Heb nooit de kookplaat plus de 4 ovens aan, en de wasmachine, droger, bakverlichting, sproeiinstaltie := ect ect