Maar, vind het wel heel tof dat je versneld gaat aflossen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KellyR schreef:Maar wat ik mij dan af vraag, heb je in die periode dan boven je stand geleefd? 35K is een volwassen bruto jaar inkomen voor velen.
Voor de studie betaalde ik destijds +-€2000pj. Waren die kosten dan zoveel hoger?
Als student zijnde kon ik mezelf van 200pm incl drank echt prima voorzien (+ woning, maar die had ik vooruit betaald).
Mijn broer heeft een gigantische schuld, volgens mij het dubbele van jou (dus 2 jaar inkomens....). Maar die heeft echt geleefd als een koning. Altijd merk kleding, schoenen, veel uit eten, dure sport items etc. Vind ik gewoon oer stom, want ook hij had een schuld van 10k of kleiner kunnen hebben.
Franciee schreef:Mijn studieschuld is inmiddels ook al 50k+ en ik moet nog anderhalf jaar. En dat is echt niet omdat ik nou zo'n luxe leven leid, het enige luxe wat ik heb is mijn auto omdat het met de trein ruim 5u reizen is naar waar ik studeer. Voor die auto heb ik knetter hard gewerkt (+260u per maand in de zomervakantie, naast vele weekenden/vakanties/feestdagen doorheen het jaar).
Doubtless schreef:De impact van je studieschuld op je hypotheek is glashelder hoor. Dus daar kan je wel al rekening mee houden.
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... udieschuld
@TS: Ik vind jullie vaste lasten ook erg hoog! Wij zijn met z'n tweeën 1800,- per maand kwijt. Heb je niet nog andere kosten waar je op kunt besparen?
denice schreef:Ik vind het toch wel heftig te merken dat veel mensen het echt wel als een last ervaren, die studieschuld!
PSvanLot schreef:Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?
Dat je ergens gebruik van maakt/hebt gemaakt waar een ander voor betaald heeft?
PSvanLot schreef:Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?
topsylover schreef:PSvanLot schreef:Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?
We betalen ons ook blauw aan de zorgkosten van een rokende longkankerpatiëntDaar kan ik dan ook niet mee zitten.
Hier eindig ik op een schuld van zo'n 40K. Ik heb helemaal niet als een koning geleefd, geen dure spullen, slechts een paar weekendjes weg en altijd gewerkt naast de studie. Ik vind het verschrikkelijk om zo'n last op mijn schouders te moeten dragen, maar ik ben er van overtuigd dat ik straks stinkend rijk ben en die schuld in 1x aftik en er niet meer naar omkijk. Deels heb ik hier de studie aan te danken, dus het is wel iets waard geweest!
emilyslaluna schreef:Ik vind het een beetje verbazend dat er zo veel zorgen zijn om een studieschuld van 35.000 gezamenlijk. Ik heb straks in mijn eentje 85.000 euro schuld, minus nog 3600 aan reistoeslag wat dan kwijtgescholden wordt.
Ik studeer diergeneeskunde wat een 6 jarige studie is. Kosten voor de studie zelf zijn maar zo'n 1000 euro per jaar, maar ik heb zo'n 40 uur in de week les en voor elk uur les komt zowat 1.5uur studeren bij kijken. Dus een baantje erbij gaat niet. Al mijn kosten komen dus vanuit een studielening. Al moet ik wel zeggen dat ik per maand gemiddeld 300 euro opzij zet en dus van die 85.000 euro eigenlijk maar 70.000 overblijft, als ik zou besluiten om dat spaargeld meteen terug te storten.
Maar... Dat doe ik mooi niet. Want ik kan beter dat geld naar een hypotheek sturen dan de lening aflossen van duo. De rente van duo is veel lager dan die van de bank. En wat je na 30 jaar niet hebt afgelost, wordt kwijtgescholden. Dus waarom zou ik haast hebben om het af te lossen?
~Trouwens, ik 'leef ook niet als een koning'. Ik koop zelden kleding, ga nooit uit, etc. Ik betaal zo'n 400 euro voor mijn woning, 200 aan mijn paard, dan nog eten en dan houd ik 300 euro over van mijn lening van 1100 euro.
emilyslaluna schreef:Ik vind het een beetje verbazend dat er zo veel zorgen zijn om een studieschuld van 35.000 gezamenlijk. Ik heb straks in mijn eentje 85.000 euro schuld, minus nog 3600 aan reistoeslag.
emilyslaluna schreef:Ik vind het een beetje verbazend dat er zo veel zorgen zijn om een studieschuld van 35.000 gezamenlijk. Ik heb straks in mijn eentje 85.000 euro schuld, minus nog 3600 aan reistoeslag wat dan kwijtgescholden wordt.
Ik studeer diergeneeskunde wat een 6 jarige studie is. Kosten voor de studie zelf zijn maar zo'n 1000 euro per jaar, maar ik heb zo'n 40 uur in de week les en voor elk uur les komt zowat 1.5uur studeren bij kijken. Dus een baantje erbij gaat niet. Al mijn kosten komen dus vanuit een studielening. Al moet ik wel zeggen dat ik per maand gemiddeld 300 euro opzij zet en dus van die 85.000 euro eigenlijk maar 70.000 overblijft, als ik zou besluiten om dat spaargeld meteen terug te storten.
Maar... Dat doe ik mooi niet. Want ik kan beter dat geld naar een hypotheek sturen dan de lening aflossen van duo. De rente van duo is veel lager dan die van de bank. En wat je na 30 jaar niet hebt afgelost, wordt kwijtgescholden. Dus waarom zou ik haast hebben om het af te lossen?
~Trouwens, ik 'leef ook niet als een koning'. Ik koop zelden kleding, ga nooit uit, etc. Ik betaal zo'n 400 euro voor mijn woning, 200 aan mijn paard, dan nog eten en dan houd ik 300 euro over van mijn lening van 1100 euro.
Kana schreef:@ emilyslaluna: Vergeet niet dat een studie schuld van die omvang zorgt voor een enorme hap uit een eventuele hypotheek die je kunt krijgen, en dat dus kopen moeilijker is.
Solleke_Noah schreef:Ik pik jouw post er nu even uit.
Als Belg sowieso altijd verbaasd geweest over jullie systeem en blij dat het hier relatief betaalbaar is. Ook is het hier meer de gewoonte dat ouders bijdragen en/of alles betalen van een studie.
Maar ik vind het wel raar dat je dus eigenlijk geld spaart uit een lening (= geld dat niet 'van jou' is) en daarmee zelfs in de toekomst met dat gespaarde geld een huis zou kunnen gaan kopen? Waarbij er dan nog op gerekend wordt dat hetgeen je niet afbetaald krijgt, kwijtgescholden wordt?
Dan maar heiliger als de paus maar daar zou ik echt niet mee kunnen leven. Wij hebben voor de aankoop van ons huis een klein bedrag van mijn schoonouders geleend (hadden ze voor al hun kinderen gedaan dus wij 'moesten' ook) en de rest van de bank. Dat deel van schoonouders proberen we echt zo rap mogelijk terug te betalen, voel me daar echt bezwaard over. Ik zou er dus in staan zoals nog sommigen in dit topic, proberen de studieschuld ook versneld af te lossen.
denice schreef:Ieder zijn ding toch. Ik zou echt doodziek zijn van zo'n hoge studieschuld. Ik snap heel goed dat mensen toch wel last hebben van een schuld, net zoals dat ik het dat mensen het goed naast zich neer kunnen leggen.
En omdat anderen minder schuld hebben, wil dat niet zeggen dat ze geen zorgen hebben toch?
Suzanne F. schreef:Hier zou ik zo doodongelukkig van worden. En ik zou ook echt niet willen dat mijn dochter zo zou komen te zitten. Ik ga er alles aan doen om te zorgen dat ik die 3000-4000 euro per jaar voor haar studie kan betalen, al moet ik daar zelf veel voor laten. Ik wil niet dat zij haar leven begint met zo’n schuld.
En sparen vanuit een lening? Dat is toch krom? Ik ben ouderwets denk ik maar ik vind dat je geen schulden mag hebben anders dan een hypotheek. En studieschulden zijn tegenwoordig anders maar toch, zo makkelijk denken over tienduizenden of zelfs bijna een ton schuld... nee dat vind ik echt niet kunnen.
En ik weet dat je er soms niet onderuit komt, als je ouders niks kunnen inbrengen bijvoorbeeld. Maar dan zou ik zeker zo snel mogelijk van die schuld afwillen zoals Denice ook aangeeft. Ik zou heel ongelukkig worden van zo’n schuld.
verootjoo schreef:€85000 studieschuld![]()
Ik zou dan dus thuis blijven wonen en geen paard nemen. Sowieso een paard van geleend geld betalen... daar vind ik wat van ja.
Maar goed, ik ben al bezig met sparen voor mijn kinderen. No way dat die 85000 schuld hebben. Jeetje, ik kan gewoon niet geloven dat mensen dat zomaar doen. Dat is echt immens veel geld...