Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:35

Denk de meeste wel maar mijn schuld is zo hoog dat het lastig wordt. Ben de eerste 5 jaar van t aflossen alleenstaand geweest, deel alleenstaand met kind en laag salaris dus toen is er niks afgelost.

Maar, vind het wel heel tof dat je versneld gaat aflossen :j

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:40

Ik los niet versneld af, omdat dat nu niet kan. Maar als het zou kunnen zou ik het wel doen ookal is beleggen, sparen of wat dan ook rendabeler op de lange termijn. Die studieschuld brengt stress en zorgen met zich mee en dat is ook geld waard om er vanaf te zijn. :(

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:40

Ik heb echt weinig last van mn studieschuld, behalve dan dat ie volledig omgezet was in een gift als mijn afstudeerbegeleider geen narcistische klootzak was geweest en me 3mnd over de 10jaar regel liet afstuderen. Ik heb het niet aangevochten want mn auto was total loss gereden en had het geld van teruggave belasting nodig om een nieuwe auto te kopen. Maar goed, nu dus wel een studieschuld -O- Ik zet het afbetalen regelmatig stil als ik wat krap bij kas zit. Hypotheek kijkt naar het oorspronkelijke bedrag zonder afbetalingen dus versneld afbetalen heeft totaal geen nut. De adviseur zei ook dat we beter konden sparen dan de schuld aflossen. Dus met de 0% rente vooral rustig aan doen want in verhouding ga je eigenlijk minder betalen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:58

Ik loste iedere maand een hoger bedrag af bij DUO dan ik strikt genomen hoefde. Had uitgerekend wat ik makkelijk kon missen maandelijks. Toen ik nog een restbedrag van iets minder dan 1000 euro had, heb ik dat in een keer afbetaald.

Heb niet uitgerekend of dat slim was qua spaarrente / rente lening, ik wilde er gewoon van af. Heerlijk gevoel was het om die brief te krijgen dat het klaar was!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:22

KellyR schreef:
Maar wat ik mij dan af vraag, heb je in die periode dan boven je stand geleefd? 35K is een volwassen bruto jaar inkomen voor velen.
Voor de studie betaalde ik destijds +-€2000pj. Waren die kosten dan zoveel hoger?
Als student zijnde kon ik mezelf van 200pm incl drank echt prima voorzien (+ woning, maar die had ik vooruit betaald).

Mijn broer heeft een gigantische schuld, volgens mij het dubbele van jou (dus 2 jaar inkomens....). Maar die heeft echt geleefd als een koning. Altijd merk kleding, schoenen, veel uit eten, dure sport items etc. Vind ik gewoon oer stom, want ook hij had een schuld van 10k of kleiner kunnen hebben.

Ik ben momenteel nog student dus begonnen onder het nieuwe stelsel, zonder basisbeurs. Ik denk dat 35K geen gek gemiddeld bedrag wordt voor de huidige studenten. +- €2000pj ben je nu al minstens kwijt aan het collegegeld per jaar. Elk jaar wordt het verplichte instellingsgeld ook nog een leuk verhoogd met 50 a 60 euro. Ik begon onder de €2000pj en het zit nu al bijna op €2200pj en ik studeer (zo goed als) nominaal. Wel een technische WO bachelor + WO master dus 5 jaar studie nominaal.

Met die €2000pj ben je er helaas nog niet. Daar komen nog studieboeken bij (die kunnen ook behoorlijk duur zijn), laptop, zorgverzekering, abonnementen en spullen zoals kleding bij als je thuis woont. Als je uitwonend bent is het helemaal een feest met een kamerhuur van €300pm (als je in een goedkope stad woont) en dagelijkse levensmiddelen. Van ouder(s) wordt verwacht dat ze zo'n €400pm bijdragen aan je studie als ze genoeg verdienen, maar lang niet alle ouders vergoeden dat bedrag (volledig).

Ik werk naast mijn studie voornamelijk om nog wat leuke dingen ernaast te kunnen betalen zoals sport, een vakantie en af en toe een dagje/weekendje weg of uit eten ofzo. Helaas met corona nu een stuk minder inkomsten. Gelukkig mag je wel extra lenen bij DUO -O-

Ik heb een tijdje geleden uitgerekend dat wanneer ik wel basisbeurs had gehad en ietsjes zuiniger had geleefd/meer had gewerkt, dat ik dan geen studieschuld had gehad of een relatief kleine schuld. Gelukkig doe ik een studie waarbij ik wel een prima baan kan vinden en dus mijn schuld kan afbetalen, maar het is toch wel een naar idee dat ik zo meteen 35 jaar aan het aflossen ben (als ik niet tussentijds extra ga aflossen). Daarnaast zijn er ook nog zulke wisselende verhalen over de hypotheek dat daar nog niet iets over te zeggen valt. Gelukkig wil/hoef ik niet in de randstad te gaan wonen, maar alsnog. Afstudeerplek en een baan vinden is daarnaast ook nog net wat meer een uitdaging zo met corona. Feest *\o/* Voor studenten van 2015/2016 is het gewoon extra helaas pindakaas (ook geen €1000 korting op het eerste collegegeld vanaf 2017).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:12

De impact van je studieschuld op je hypotheek is glashelder hoor. Dus daar kan je wel al rekening mee houden.

https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... udieschuld

@TS: Ik vind jullie vaste lasten ook erg hoog! Wij zijn met z'n tweeën 1800,- per maand kwijt. Heb je niet nog andere kosten waar je op kunt besparen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:23

Ik heb echt een mega schuld (nu al), maar studeer nog dus hoef nog niet af te lossen. Ik ben wel bang wat voor problemen dit later allemaal gaat geven eigenlijk. Ik maak me daar dan ook wel druk om.
Nu los ik af en toe, wanneer ik wat geld heb wat extra af van mijn 1e studieschuld.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:04

Franciee schreef:
Mijn studieschuld is inmiddels ook al 50k+ en ik moet nog anderhalf jaar. En dat is echt niet omdat ik nou zo'n luxe leven leid, het enige luxe wat ik heb is mijn auto omdat het met de trein ruim 5u reizen is naar waar ik studeer. Voor die auto heb ik knetter hard gewerkt (+260u per maand in de zomervakantie, naast vele weekenden/vakanties/feestdagen doorheen het jaar).

Moet er trouwens wel bij zeggen dat ik een 6-jarige studie volg met een jaartje vertraging :+ Voor een 4-jarige studie waarvan je nog anderhalf jaar moet zou 50k wel een beetje overdreven zijn

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 12:06

Doubtless schreef:
De impact van je studieschuld op je hypotheek is glashelder hoor. Dus daar kan je wel al rekening mee houden.

https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... udieschuld

@TS: Ik vind jullie vaste lasten ook erg hoog! Wij zijn met z'n tweeën 1800,- per maand kwijt. Heb je niet nog andere kosten waar je op kunt besparen?

Niet echt, maar de dag dat de kinderopvang klaar is, is er weer 700 euro vrij te besteden. Ik ben de dagen aan het aftellen := en als de studieschuld weg is komt daar weer 260 euro bij. Deze samen zijn maandelijks gewoon bijna 1000 euro!

Ik vind het toch wel heftig te merken dat veel mensen het echt wel als een last ervaren, die studieschuld!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:30

denice schreef:
Ik vind het toch wel heftig te merken dat veel mensen het echt wel als een last ervaren, die studieschuld!

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe hoog die studieschuld is. Ik heb 2 jaar een particuliere studie gedaan die ik uiteindelijk toch niet leuk vond, en 2 jaar was echt te lang om nog door te gaan. Dat was mooi zo'n 20k weggegooid geld.

Nu studeer ik in België waar het collegegeld goedkoper is, maar ik moet wel mijn huur lenen + geld om te eten enzo. Ik zit daar nu op zo'n 10k voor 1,5 jaar. Dit was hoger geweest als ik niet al bijna een jaar thuis zat (geld voor eten etc hoef ik nu niet te betalen). Ik moet voor deze studie nog 1,5 jaar en dan nog een master van 1 of 2 jaar.

Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk dus op een studieschuld van 50k zitten. Ik vind dat een behoorlijk bedrag en maak me daar dan ook zorgen over.

Ik kan helaas niet echt veel buiten mijn studie om werken, dus hierdoor moet ik uiteraard meer lenen dan anderen.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:45

Hier vriend en ik allebei een studieschuld. Hypotheekadviseur heeft dit in eerste instantie wel meegenomen, maar later uitgezet omdat we ruim een ton onder onze max hypotheek nodig hebben.

Ik ga vanaf komende maand betalen, geloof 113 euro per maand. Aflossen staat niet boven aan het lijstje. Net als velen stop ik het liever in beleggingen of onze woning.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:48

Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?

Dat je ergens gebruik van maakt/hebt gemaakt waar een ander voor betaald heeft?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:54

PSvanLot schreef:

We betalen ons ook blauw aan de zorgkosten van een rokende longkankerpatiënt :+ Daar kan ik dan ook niet mee zitten.

Hier eindig ik op een schuld van zo'n 40K. Ik heb helemaal niet als een koning geleefd, geen dure spullen, slechts een paar weekendjes weg en altijd gewerkt naast de studie. Ik vind het verschrikkelijk om zo'n last op mijn schouders te moeten dragen, maar ik ben er van overtuigd dat ik straks stinkend rijk ben en die schuld in 1x aftik en er niet meer naar omkijk. Deels heb ik hier de studie aan te danken, dus het is wel iets waard geweest!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:56

PSvanLot schreef:

Nee, daar ben ik echt nooit mee bezig. Als dat een probleem zou zijn, zouden ze wel andere voorwaarden gesteld hebben. Ze zitten bij DUO echt niet het geld naar binnen te kijken hoor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:58

topsylover schreef:
PSvanLot schreef:

We betalen ons ook blauw aan de zorgkosten van een rokende longkankerpatiënt :+ Daar kan ik dan ook niet mee zitten.

Hier eindig ik op een schuld van zo'n 40K. Ik heb helemaal niet als een koning geleefd, geen dure spullen, slechts een paar weekendjes weg en altijd gewerkt naast de studie. Ik vind het verschrikkelijk om zo'n last op mijn schouders te moeten dragen, maar ik ben er van overtuigd dat ik straks stinkend rijk ben en die schuld in 1x aftik en er niet meer naar omkijk. Deels heb ik hier de studie aan te danken, dus het is wel iets waard geweest!

Als het om gezondheid gaat willen Nederlanders sowieso niet betalen. Als je vergelijkt met andere landen, waar vaak niets is, betalen we hier een schijntje voor een heel goed zorgstelsel.

Ik kan geen enkele rekening laten liggen, ook stufi niet.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:59

Ik vind het een beetje verbazend dat er zo veel zorgen zijn om een studieschuld van 35.000 gezamenlijk. Ik heb straks in mijn eentje 85.000 euro schuld, minus nog 3600 aan reistoeslag wat dan kwijtgescholden wordt.

Ik studeer diergeneeskunde wat een 6 jarige studie is. Kosten voor de studie zelf zijn maar zo'n 1000 euro per jaar, maar ik heb zo'n 40 uur in de week les en voor elk uur les komt zowat 1.5uur studeren bij kijken. Dus een baantje erbij gaat niet. Al mijn kosten komen dus vanuit een studielening. Al moet ik wel zeggen dat ik per maand gemiddeld 300 euro opzij zet en dus van die 85.000 euro eigenlijk maar 70.000 overblijft, als ik zou besluiten om dat spaargeld meteen terug te storten.

Maar... Dat doe ik mooi niet. Want ik kan beter dat geld naar een hypotheek sturen dan de lening aflossen van duo. De rente van duo is veel lager dan die van de bank. En wat je na 30 jaar niet hebt afgelost, wordt kwijtgescholden. Dus waarom zou ik haast hebben om het af te lossen?

~Trouwens, ik 'leef ook niet als een koning'. Ik koop zelden kleding, ga nooit uit, etc. Ik betaal zo'n 400 euro voor mijn woning, 200 aan mijn paard, dan nog eten en dan houd ik 300 euro over van mijn lening van 1100 euro.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:01

@ emilyslaluna: Vergeet niet dat een studie schuld van die omvang zorgt voor een enorme hap uit een eventuele hypotheek die je kunt krijgen, en dat dus kopen moeilijker is.

Wij hebben vorige week een gesprek gehad met een hypotheek adviseur en ik schrok ervan hoe zwaar een studieschuld weegt. Wat een huis in Utrecht eigenlijk onmogelijk maakt door de moeilijke/dure markt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:05

emilyslaluna schreef:
Ik vind het een beetje verbazend dat er zo veel zorgen zijn om een studieschuld van 35.000 gezamenlijk. Ik heb straks in mijn eentje 85.000 euro schuld, minus nog 3600 aan reistoeslag wat dan kwijtgescholden wordt.

Ik studeer diergeneeskunde wat een 6 jarige studie is. Kosten voor de studie zelf zijn maar zo'n 1000 euro per jaar, maar ik heb zo'n 40 uur in de week les en voor elk uur les komt zowat 1.5uur studeren bij kijken. Dus een baantje erbij gaat niet. Al mijn kosten komen dus vanuit een studielening. Al moet ik wel zeggen dat ik per maand gemiddeld 300 euro opzij zet en dus van die 85.000 euro eigenlijk maar 70.000 overblijft, als ik zou besluiten om dat spaargeld meteen terug te storten.

Maar... Dat doe ik mooi niet. Want ik kan beter dat geld naar een hypotheek sturen dan de lening aflossen van duo. De rente van duo is veel lager dan die van de bank. En wat je na 30 jaar niet hebt afgelost, wordt kwijtgescholden. Dus waarom zou ik haast hebben om het af te lossen?

~Trouwens, ik 'leef ook niet als een koning'. Ik koop zelden kleding, ga nooit uit, etc. Ik betaal zo'n 400 euro voor mijn woning, 200 aan mijn paard, dan nog eten en dan houd ik 300 euro over van mijn lening van 1100 euro.

Ik pik jouw post er nu even uit.

Als Belg sowieso altijd verbaasd geweest over jullie systeem en blij dat het hier relatief betaalbaar is. Ook is het hier meer de gewoonte dat ouders bijdragen en/of alles betalen van een studie.

Maar ik vind het wel raar dat je dus eigenlijk geld spaart uit een lening (= geld dat niet 'van jou' is) en daarmee zelfs in de toekomst met dat gespaarde geld een huis zou kunnen gaan kopen? Waarbij er dan nog op gerekend wordt dat hetgeen je niet afbetaald krijgt, kwijtgescholden wordt?

Dan maar heiliger als de paus maar daar zou ik echt niet mee kunnen leven. Wij hebben voor de aankoop van ons huis een klein bedrag van mijn schoonouders geleend (hadden ze voor al hun kinderen gedaan dus wij 'moesten' ook) en de rest van de bank. Dat deel van schoonouders proberen we echt zo rap mogelijk terug te betalen, voel me daar echt bezwaard over. Ik zou er dus in staan zoals nog sommigen in dit topic, proberen de studieschuld ook versneld af te lossen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 13:10

emilyslaluna schreef:
Ik vind het een beetje verbazend dat er zo veel zorgen zijn om een studieschuld van 35.000 gezamenlijk. Ik heb straks in mijn eentje 85.000 euro schuld, minus nog 3600 aan reistoeslag.

Ieder zijn ding toch. Ik zou echt doodziek zijn van zo'n hoge studieschuld. Ik snap heel goed dat mensen toch wel last hebben van een schuld, net zoals dat ik het begrijp dat mensen het goed naast zich neer kunnen leggen.

En omdat anderen minder schuld hebben, wil dat niet zeggen dat ze geen zorgen hebben toch?
Laatst bijgewerkt door denice op 15-12-20 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:22

emilyslaluna schreef:

Hier zou ik zo doodongelukkig van worden. En ik zou ook echt niet willen dat mijn dochter zo zou komen te zitten. Ik ga er alles aan doen om te zorgen dat ik die 3000-4000 euro per jaar voor haar studie kan betalen, al moet ik daar zelf veel voor laten. Ik wil niet dat zij haar leven begint met zo’n schuld.

En sparen vanuit een lening? Dat is toch krom? Ik ben ouderwets denk ik maar ik vind dat je geen schulden mag hebben anders dan een hypotheek. En studieschulden zijn tegenwoordig anders maar toch, zo makkelijk denken over tienduizenden of zelfs bijna een ton schuld... nee dat vind ik echt niet kunnen.
En ik weet dat je er soms niet onderuit komt, als je ouders niks kunnen inbrengen bijvoorbeeld. Maar dan zou ik zeker zo snel mogelijk van die schuld afwillen zoals Denice ook aangeeft. Ik zou heel ongelukkig worden van zo’n schuld.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:36

Hoezo is sparen uit een lening krom? Je hoeft geen rente te betalen, hardstikke slim juist om dat geld in andere dingen te steken, waar je wel rente over krijgt. En qua hypotheek zijn er genoeg mensen die de schuld helemaal niet hoeven te melden bij de hypotheekadviseur. Ik heb het gevoel dat het allemaal in jullie hoofden zit dat je geen lening mag hebben en zo snel mogelijk wil aflossen. Maar waarom zou je? Geen rente, na X aantal jaar kwijtgescholden, dan zou ik er ook zeker niet voor kiezen om mijn schuld af te lossen. Het levert je niks op, behalve een gevoel. Kan dat geld in genoeg andere zaken stoppen die wel geld opleveren, beleggingen, investeringen aan het huis, extra aflossen op hypotheek of juist een lagere hypotheek kunnen nemen doordat er nog geld op de rekening staat. Dan zijn dingen die écht geld kosten en wat opleveren. Duo gaat echt niet in je nek zitten hijgen dat het nu allemaal afgelost moet worden. Daarnaast wordt je schuld op papier steeds kleiner door inflatie, dus is zo langzaam mogelijk aflossen gunstiger. Maar dan hou je wel een schuld inderdaad :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:37

€85000 studieschuld :wow:

Ik zou dan dus thuis blijven wonen en geen paard nemen. Sowieso een paard van geleend geld betalen... daar vind ik wat van ja.

Maar goed, ik ben al bezig met sparen voor mijn kinderen. No way dat die 85000 schuld hebben. Jeetje, ik kan gewoon niet geloven dat mensen dat zomaar doen. Dat is echt immens veel geld...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:37

Kana schreef:
@ emilyslaluna: Vergeet niet dat een studie schuld van die omvang zorgt voor een enorme hap uit een eventuele hypotheek die je kunt krijgen, en dat dus kopen moeilijker is.

Dat klopt. Maar die hap uit de hypotheek wordt gebaseerd op je initiële schuld. Dus al zou ik na 1 jaar 75% hebben afbetaald (wat onrealistisch is), dan nog blijven ze dat initiële getal gebruiken. En geld wat je zelf in kan brengen telt zwaarder dan je studieschuld. Dus ik kan beter zelf proberen zo veel mogelijk geld in te brengen. En voor mij is de enige manier door het geld wat ik heb opgespaard te gebruiken.

Solleke_Noah schreef:
Ik pik jouw post er nu even uit.

Als Belg sowieso altijd verbaasd geweest over jullie systeem en blij dat het hier relatief betaalbaar is. Ook is het hier meer de gewoonte dat ouders bijdragen en/of alles betalen van een studie.

Maar ik vind het wel raar dat je dus eigenlijk geld spaart uit een lening (= geld dat niet 'van jou' is) en daarmee zelfs in de toekomst met dat gespaarde geld een huis zou kunnen gaan kopen? Waarbij er dan nog op gerekend wordt dat hetgeen je niet afbetaald krijgt, kwijtgescholden wordt?

Dan maar heiliger als de paus maar daar zou ik echt niet mee kunnen leven. Wij hebben voor de aankoop van ons huis een klein bedrag van mijn schoonouders geleend (hadden ze voor al hun kinderen gedaan dus wij 'moesten' ook) en de rest van de bank. Dat deel van schoonouders proberen we echt zo rap mogelijk terug te betalen, voel me daar echt bezwaard over. Ik zou er dus in staan zoals nog sommigen in dit topic, proberen de studieschuld ook versneld af te lossen.

Het klopt dat jullie in België meer hulp krijgen van ouders. Ik studeer in België en krijg het vaak te horen van medestudenten. Helaas is dat in Nederland niet zo. Dat je geld kan lenen van je ouders is echt heel fijn. Maar hoe veel ouders hebben nu zo veel geld extra liggen om even uit te lenen? Niet veel denk ik.

Ik denk dat we allemaal heel braaf zouden willen zijn en geen schulden zouden willen hebben. Maar het feit is dat deze lichting aan studenten aan alle kanten benadeeld worden en met geluk misschien een kartonnen doos kunnen kopen later. Huurwoningen zijn duurder dan koopwoningen, maar we mogen niet kopen want we hebben een schuld. Ik vind het ontzettend krom dat de bank ons niet gelooft als we zeggen dat we de hypotheek goed kunnen betalen maar dat we in plaats daarvan voor 1.5x het bedrag per maand moeten lenen.

Dus ja, dan gebruik ik mijn hard gespaarde geld. Het klopt, het is een lening. Maar van dat geld hebben veel studenten het gebruikt om van te zuipen en ik spaar het netjes. Dan mag ik er ook mee doen wat ik wil en dat is in mijn geval een huis proberen te kopen.

denice schreef:
Ieder zijn ding toch. Ik zou echt doodziek zijn van zo'n hoge studieschuld. Ik snap heel goed dat mensen toch wel last hebben van een schuld, net zoals dat ik het dat mensen het goed naast zich neer kunnen leggen.

En omdat anderen minder schuld hebben, wil dat niet zeggen dat ze geen zorgen hebben toch?

Ik bedoelde het ook niet zo. Het is meer dat ik er niet wakker van lig terwijl ik het dubbele aan schuld heb. Maar ik heb het goed uit gepland en dus lig ik er niet wakker van. Dat bedoel ik, niet als aanval. Mijn excuses.

Suzanne F. schreef:
Hier zou ik zo doodongelukkig van worden. En ik zou ook echt niet willen dat mijn dochter zo zou komen te zitten. Ik ga er alles aan doen om te zorgen dat ik die 3000-4000 euro per jaar voor haar studie kan betalen, al moet ik daar zelf veel voor laten. Ik wil niet dat zij haar leven begint met zo’n schuld.

En sparen vanuit een lening? Dat is toch krom? Ik ben ouderwets denk ik maar ik vind dat je geen schulden mag hebben anders dan een hypotheek. En studieschulden zijn tegenwoordig anders maar toch, zo makkelijk denken over tienduizenden of zelfs bijna een ton schuld... nee dat vind ik echt niet kunnen.
En ik weet dat je er soms niet onderuit komt, als je ouders niks kunnen inbrengen bijvoorbeeld. Maar dan zou ik zeker zo snel mogelijk van die schuld afwillen zoals Denice ook aangeeft. Ik zou heel ongelukkig worden van zo’n schuld.

Ik denk er echt niet gemakkelijk over hoor. Maar ik ben er best nuchter in. Elk student heeft een hoge schuld. Ik ben verre van de enige. Het is iets waar deze generatie mee moet leven en dus probeer je er het beste van te maken.

Ik zal even vertellen waarom het zo krom is. Op de middelbare school kregen wij een bezoekje van Duo die helemaal uitlegde wat een lening in houdt. De grootste voordelen: nul rente en de schuld mag nooit tegen je gebruikt worden... Helaas is dat laatste dus niet waar en zitten we in de problemen. Niemand kan ons hiermee helpen, dus vinden we zelf een manier om ermee om te gaan.

Mijn manier is mijn hard gespaarde geld (wat dus niet alleen studieschuld is maar ook verjaardag geld oid), te gebruiken als eigen vermogen voor een huis. Dan hoef ik minder rente aan de hypotheek te leveren en kan ik meer overhouden om mijn studie af te lossen.

Ik heb de indruk dat men denkt dat ik opeens niet van plan ben om af te lossen. Maar dat is niet waar. Je aflossing is gebaseerd op je inkomen. Dus ik zal netjes elke maand dat bedrag afbetalen, en extra aflossingen die mogelijk zijn, juist gebruiken om de hypotheek af te lossen. Dat is veel slimmer in mijn opzicht ivm de rentepercentage.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:41

verootjoo schreef:
€85000 studieschuld :wow:

Ik zou dan dus thuis blijven wonen en geen paard nemen. Sowieso een paard van geleend geld betalen... daar vind ik wat van ja.

Maar goed, ik ben al bezig met sparen voor mijn kinderen. No way dat die 85000 schuld hebben. Jeetje, ik kan gewoon niet geloven dat mensen dat zomaar doen. Dat is echt immens veel geld...

Aangezien het om mij gaat zal ik het even uitleggen, al is het niet echt nodig. Maar ik studeer in België, 2 uur van thuis vandaan. Dus thuis wonen is geen optie. En mijn paarden heb ik verkocht voor de studie om juist geen kosten te hebben. Maar mijn zogenaamde overleden pony is ergens opgedoken jaren later (lang verhaal, staat ook op bokt) en dus heb ik haar terug gekocht. Een pony van 29 jaar een goed pensioen geven is in mijn opzicht niet hetzelfde als een duur wedstrijdpaard hebben waar ik al mijn geld aan uit geef. :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:42

Maar dat zou toch krom zijn. Maximaal lenen, alles opzij zetten om te sparen/beleggen na 4 jaar een flink bedrag lenen (bijv. 40.000) stoppen met de opleiding. Het leuke bedrag in de aankoop van een huis steken, minimaal afbetalen op de studieschuld en dan zeg maar 30.000 kwijt te laten schelden. Is wel heel erg makkelijk en als dat de gedachtegang is dan mogen ze het hele stelsel wel op de schop gooien, want daar is het gewoon niet voor bedoeld.