Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:19

Wat een olieslurpende auto's allemaal
Ik checkte dit in het begin heel netjes, maar de oliepeill is eigenlijk nooit laag geweest bij mij. Dus langzaam steeds minder vaak gaan doen, en ik laat het jaarlijks door de garage vervangen zodat we weer lekker vooruit kunnen. En dat voor een oudje uit 2001.

Ik vind het best bijzonder dat zo veel auto's blijkbaar maandelijks oid olie nodig hebben.

Verder de banden eens in de 2 maanden (netjes zoals geadviseerd, die vind ik inderdaad belangrijk), en ruitenwissevloeistof weet je wel wanneer die op is. Dan komt er een heel zielig straaltje, en daarna niets meer :+ En pak ik de grote fles die achterin ligt, is in een paar minuten weer bijgevuld. Dat noem ik niet echt "controle".

MyWishMax

Re: Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:22

Ik heb nog nooit olie hoeven bijvullen maar controleer het wel elke maand. Als het namelijk ineens leger is kan ik hem wegbrengen om te laten maken. Ook oudje uit 2003, maar ik controleer juist om te kijken of het hetzelfde blijft. Ook de koelvloeistof tegenwoordig nadat auto er bijna geweest was door een lek :=

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:25

Ja dat snap ik ook niet helemaal.
Als je auto zoveel olie verbruikt dat wordt het hoogtijd voor garage. Zelfs mijn auto van 19 jaar oud verbuikte maar 1 liter olie per jaar.

Ik kijk denk ik rond 1 x maand onder wanneer de ruitervloeistof op is.
Banden zal echt niet weten wat ik daaraan zou moeten controleren. Genoeg proefiel hier en stoep randjes pakken doe ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:27

Bandenspanning misschien???

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:30

Maar eens per maand controleren is niet eens per maand bijvullen :+ eens per maand controleren doen wij om in de gaten te houden of er problemen ontstaan. Juist daardoor zie je direct of je auto ineens wel olie oid gaat verbruiken. Hier eens per maand controle maar buiten de beurt eens per jaar vullen we eigenlijk nooit bij.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:38

Ja nooit dus haha!
Kijk wel ff snel naar de banden en als ik in stap check ik alle metertjes, maar verder niks.
Wel al eens banden opgepompt, maar nog nooit olie gecontroleerd of bijgevuld. :+

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:42

Hier toch ook wel minimaal 1x per maand. Ik werk op zaterdag zelf in een garage en dan is t net zo makkelijk om mijn eigen auto even binnen te rijden en te controleren en poetsen. Ik mag dan ook gewoon alles bijvullen mocht dat nodig zijn, dus dat is wel ideaal.
Dus toch 1x per maand vaste prik. Auto naar binnen, alles controleren, troep eruit en daarna door de wasstraat.
Lampjes vertrouw ik bij mijn auto niet op. Zeurt ie over meerdere lekke banden, is er niks aan de hand. Toen ik een tijdje terug echt een lekke band had, gaf ie niks aan :?

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:29

Blussem schreef:
Ja dat snap ik ook niet helemaal.
Als je auto zoveel olie verbruikt dat wordt het hoogtijd voor garage. Zelfs mijn auto van 19 jaar oud verbuikte maar 1 liter olie per jaar.

Ik kijk denk ik rond 1 x maand onder wanneer de ruitervloeistof op is.
Banden zal echt niet weten wat ik daaraan zou moeten controleren. Genoeg proefiel hier en stoep randjes pakken doe ik niet.

Dat is niet waar. Mijn turbodiesel blok staat er om bekend dat ie veel olie neemt. Kijk maar eens naar al dat roet wat er uit komt...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:15

Vind dat ook erg kort door de bocht. Mijne slurpt ook wel maar is niets mis mee.
Nou ja, lekke band gisteren gekregen :( dat was wel flink balen.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:38

Mijn campervan in Australie checkte ik sws elke maand de bandenspanning van. Ook keek ik maandelijks of het oliepijl nog goed was. Vond het toen altijd wel belangrijk om te doen omdat de auto echt dagelijks reed en natuurlijk ook niet altijd op "gladde" en al te beste wegen. En aangezien het min of meer mijn huis is ben je er ook echt afhankelijk van. Ging ook regelmatig naar de vaste automonteur om alles na te checken.